[Grem] Gellért téri metrómegálló : intergalaktikus űrutazás
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2013. Jún. 1., Szo, 08:55:06 CEST
Mogyorósi Dóri, k.Lttagtól:
Intergalaktikus űrutazás a Gellért térről 2013.05.31. 19:16 - Földes
András<fa at mail.index.NEMSPA_M.hu?subject=http://index.hu/belfold/budapest/2013/05/31/intergalaktikus_urutazas_a_gellert_terrol/&cc=cikkszerzonek@mail.index.NEMSPA_M.hu>|
Címkék
4-es metró<http://index.hu/x?index_belfold_cikklink=http%3A%2F%2Findex.hu%2F24ora%2F%3Ftol%3D1999-01-01%26ig%3D2013-06-01%26cimke%3D4-es%2Bmetr%25C3%25B3>,
fővám tér<http://index.hu/x?index_belfold_cikklink=http%3A%2F%2Findex.hu%2F24ora%2F%3Ftol%3D1999-01-01%26ig%3D2013-06-01%26cimke%3Df%25C5%2591v%25C3%25A1m%2Bt%25C3%25A9r>,
metró<http://index.hu/x?index_belfold_cikklink=http%3A%2F%2Findex.hu%2F24ora%2F%3Ftol%3D1999-01-01%26ig%3D2013-06-01%26cimke%3Dmetr%25C3%25B3>
Most már nyilvánvaló, a képzőművészek bohém alakok, akik sosem utaznak
metrón, talán mert aktivitási periódusukban már nincs tömegközlekedés, vagy
mert ha magyarok, akkor biciklin, ha befutott nyugatiak, akkor pedig
limuzinnal közlekednek. Bárhogy is van, *a metrózásról a
képzőművész*nyilvánvalóan nem a tömegre, ideges lökdösődésre, és
áporodott emberszagra
*asszociál, hanem egy intergalaktikus utazásra valami távoli, színes
galaxis irányába*.
Következő megálló az Alfa Centauri
Legalábbis ez derült ki *a már majdnem elkészült Gellért téri
metrómegállóban, * amelynek *alagútját egy ismert képzőművész, Komoróczky
Tamás tervei alapján dekorálták*. A földalatti csőben az utas egy színes
spirál közepén áll majd, és a metróval érkező légvonat hatására joggal
töltheti el az érzés: a szerelvénnyel hiperűrsebességre kapcsol, és néhány
megállóval később egy izgalmas bolygón vetheti meg a lábát. A koncepció már
csak azért is jó, mert ahelyett, hogy fintorogva méregetnénk hozzánk
préselődő utastársainkat, a helyzetet egyszerűen elintézhetjük magunkban
azzal, hogy Csubakka már csak ilyen szőrös és ázott kutya szagú.
[image: ametro01 031]
<http://galeria.index.hu/belfold/2013/05/28/gellert_teri_metromegallo/>
Fotó: Földes András / Index
A mintának egyébként praktikus funkciója is van. A Gellért téri* a 4-es
metró egyik legszűkebb megállója lesz, és az amúgy vakondjárat szerű teret
megmozgatja, szélesíti a körbe futó spirális minta. *A trükk pedig működik,
amit jól mutat, hogy a fotók alapján hosszú és tágas, szinte hangárszerű
tereket képzel el az ember, amelyben elférne egy kisebb űrhajó, vagy akár a
Közgép egész éves bevétele, húszezresekben. A terület valójában azonban
három rövid és inkább alacsony csőből áll: a két szélsőben a metró jár, a
középső, még rövidebb pedig átjáróként szolgál.
*Az egyszerre futurisztikus és nyolcvanas évekbeli retró stílus *illeszkedik
a metrómegálló egészének nagyvonalú, és izgalmas struktúrájába. A peronok
felett monumentális kút emelkedik a felszínig: a teret ősi, kultikus
emlékhelyeket idéző módon hálózzák be az óriási betonpillérek.
*Az állomást *ugyanis *nem fúrták, hanem felülről ásva alakították ki,* *az
így képződött gödröt pedig meghagyták, szeszélyesen futó beton távtartókkal*
*erősítve meg*. A struktúra funkciója az volt, hogy természetes fényt
juttasson a mélybe. Így most értetlenül néztem, hogy a felszínt lefedték,
és a hatalmas tér misztikus fényben fürdik a metrómegálló felett. Nem
tudtam elhessegetni a gondolatot, hogy az egész értelme mégis az, hogy
valami kódolt üzenetet juttasson el a civilizációnk utáni, távoli jövőbe, ahogy
ezt az elméletet már részletesen ismertettük
is.<http://index.hu/x?index_belfold_cikklink=http%3A%2F%2Fkepgyar.blog.hu%2F2009%2F05%2F21%2Ftitkos_uzenetet_kodoltak_ket_metroallomasba>
Ingyen készült
A megálló különlegessége még, hogy az apró mozaikokból álló *spirál ingyen
készült, legalábbis a főváros nem fizetett érte, így az adófizetők is jól
jártak.*
[image: ametro01 097]
<http://galeria.index.hu/belfold/2013/05/28/gellert_teri_metromegallo/>
Fotó: Földes András / Index
A történet bonyolult, mint minden a 4-es metró építése körül. *Az állomást*,
ahogy a Fővám téri párját is, *a fiatal építészekből álló Spoora architects
tervezte, és nyert vele néhány nemzetközi díjat is.* A látványtervek
tartalmazták Komoróczky Tamás képzőművész projektjét, amelyek
megtervezésére külön összeget azonban nem különített el a beruházó. Az
építészek viszont úgy gondolták, hogy inkább tökéletes munkát végeznek,
mondván Budapest és talán Magyarország egyik legnagyobb, presztízsértékű
beruházásáról van szó.
Ahogy a tervezőktől megtudtuk, *boríthatták volna a falakat egyszínű
csempével is, letudva a feladatot, de ők inkább kockáztattak*. Megrendelték
Komoróczkytól a képzőművészeti projektet, amelyet az iroda aprólékos
munkával építészetileg kivitelezhető tervvé alakított. Remélték, a DBR
metró, vagy a BKK, vagy a BKV, vagy a főváros az eredményt látva utólag
elfogadja az 1-3 milliós tervezési költséget, amivel az egyedi munka jár,
és az összeg belefér a 450 milliárdos beruházásba.* A megrendelő örömmel
fogadta a szép állomást, ám mivel az eredeti tervekben nem volt ilyen
tétel, nem fizetett.*
[image: ametro01 047]
<http://galeria.index.hu/belfold/2013/05/28/gellert_teri_metromegallo/>
Fotó: Földes András / Index
Ennek megfelelően egymásnak feszült a projektben résztvevő két fél: az
építésziroda és a képzőművész. *A képzőművész joggal követeli honoráriumát,
amelyet a kezdeti 6 millió forintról mostanra levitt kettőre*. Az építészek
alig néhány százezer forintot tudtak fizetni, köszönhetően annak, hogy az
állomásépítési tervek aláírásánál még úgy volt, hároméves munkáról van
szó.*A metróépítés azonban immár nyolc éve tart, az iroda ezért nem
kap több
pénzt, amit viszont kap, azt évekkel később.*
A mostani állás szerint Komoróczky pert fontolgat a Spoora architects
ellen, a Spoora architects a csőd szélén táncol, a metrót a választások
előtt tervezi átadni Tarlós
István.<http://index.hu/x?index_belfold_cikklink=http%3A%2F%2Findex.hu%2Fbelfold%2F2013%2F01%2F30%2Fstadion_es_kolbaszpark_a_valasztasra>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130601/c014b13c/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról