[Grem] Lpsek a szemly fogalmnak jradefinilsa fel

Kos Flra koosf at t-online.hu
2013. Aug. 28., Sze, 16:45:12 CEST


Találós kérdés 2.: Melyikből van 7 milliárd a földön?
Találós kérdés 3:: Melyik használ hűtőszekrényt, tűzhelyet, hősugárzót, fűtőtestet, ventillátort, légkondícionálót, hajszárítót, villamost, buszt, repülőgépet, trolit, vonatot, személygépkocsit, kamiont, hajót, elektromos és akusztikus hangszereket, számítógépet, mobiltelefont, kávéfőzőt, vízforralót, szeletelőt, aprítót, úthengert, darut, betonkeverőt, bányászati gépeket, szobabiciklit, kombájnt, traktort, malmot, kerti locsolót, borotvát, színpadforgatót, reflektort, fényképezőgépet, kamerát, vasalót, mosógépet, szárítógépet, lélegeztetőgépet, szivattyút, revolvert, tankot, vadászfegyvert, liftet, mozgólépcsőt, hogy csak néhány eszközről emlékezzünk meg példaképpen? 

Szerintem sincs semmi értelme személyként gondolni az állatokra. Védeni nagyon jól lehetne őket enélkül is. Sőt, igen, a saját felelősségünk hangsúlyozásával.
 
  ----- Original Message ----- 
  From: Emoke Greschik 
  To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu 
  Sent: Wednesday, August 28, 2013 9:50 AM
  Subject: Re: [Grem]Lépések a személy fogalmának újradefiniálása felé


  Találós kérdés
  2013-08-13 · by christiana2013 
  Melyik nem védett?
  uszt




  2013/8/26 KEA <kea at turul.banki.hu>

    Lépések a személy fogalmának újradefiniálása felé

    Magyar Kurír -- 2013. 08. 22., Ménesi Krisztina
    http://magyarkurir.hu/hirek/lepesek-szemely-fogalmanak-ujradefinialasa-fele


    Az indiai Környezet- és Erdőügyi Minisztérium az egész országban
    betiltotta a delfinshow-kat, delfináriumok létesítését, illetve delfinek
    és bizonyos cetfélék fogságban tartását, ám nem egyszerűen állatbaráti
    megfontolásból. Hivatalos indoklásban először jelent meg a „nem emberi
    személy” fogalma.

    A közleményben többek közt ez áll: „A cetfélék általában nagyon
    intelligensek és érzékenyek; számos, a delfinek viselkedését
    tanulmányozó kutató megállapította, hogy a többi állathoz képest
    szokatlanul magas intelligenciájúak, ezért a delfint ’nem emberi
    személynek’ kell tekinteni, s mint ilyet, sajátos jogok illetik meg, és
    erkölcsileg elfogadhatatlan, hogy szórakoztatás céljából fogságban
    tartsák.”

    Az embernek Istentől kapott feladata, hogy gondoskodjék a teremtett
    világról, óvja az állatokat és a növényeket. Itt azonban, mint az
    indoklásból kiderül, egészen másról van szó. Indiában csendben megtették
    az első hivatalos lépést a személy fogalmának újradefiniálása felé.

    A törekvés nem egészen újkeletű; szinte észrevétlenül, az állatvédelem
    köntösében jelent meg és került be számos ország jogalkotásába. Az
    állatjogvédelem abban különbözik az állatvédelemtől, hogy nem azért védi
    az élőlényeket, mert szépek és értékesek, hanem mert – állítólag – érző,
    tudattal rendelkező személyek, akiket személyhez fűződő jogok illetnek
    meg.

    Elsőként Nagy-Britanniában (1997), Új-Zélandon (1999) és
    Spanyolországban (2008) terjesztettek ki három, alapvetően emberi jogot
    az emberszabású majmokra. Ennek értelmében a főemlősöket megilleti az
    élethez, a szabadsághoz és a testi épséghez való jog (vagyis tilos
    kínozni vagy kísérletekhez felhasználni őket). Az indoklás még nem
    nevezi személynek az emberszabású majmokat, de már jogokkal ruházza fel
    őket, mégpedig fogantatásuktól kezdve. („Apró” visszásság, hogy
    Spanyolországban a törvény ma már fogantatásuk pillanatától védi a
    nagymajmokat az abortusztól és a magzati kísérletezéstől – szemben az
    emberi embriókkal...)

    Az elméleti tudatformálás természetesen előbbre jár, mint a jogalkotás.
    Csak két példa: az Egyesült Államokban néhány hónapja egy tudományos
    egyesület ülésén ismertették a Cetfélék Jognyilatkozatát, amely „a
    minden személyt megillető egyenlő bánásmód” előmozdítása érdekében
    kimondja, hogy fejlett kognitív képességei miatt minden bálna és a
    delfin személy, és megilleti az élethez, a szabadsághoz és a testi
    épséghez való jog.

    Hasonló szellemben, Személyi lét az emberen túl címmel rendeznek 2013
    decemberében a Yale Egyetemen nagyszabású konferenciát. „A rendezvény a
    nagymajmok, a cetfélék, az elefántok és más állatok személy mivoltát
    állítja középpontba, és a személyfogalom változását tárja fel
    neurológiai, viselkedéstudományi, fiozófiai, etikai és jogi szempontok
    alapján. Különleges figyelmet szentelünk a nem emberi állat (sic)
    személyi mivoltának, igyekszünk feltárni a személy fogalmának történeti,
    tudományos és filozófiai hátterét, valamint az állatok érdekvédelmének
    módjait, jogi precedensek teremtése és a köztudat informálása révén” –
    olvasható a rendezvény honlapján.

    Miért veszélyes ez az áramlat?

    A személyfogalom kitágítása a több évezredes emberi társadalom és
    kultúra alapkategóriáit bontja le, éppúgy, mint a házasság és a nemek
    fogalmának újradefiniálása. Wesley J. Smith neves jogász és bioetikus
    szerint ha a személyfogalom kiterjesztésénél lebontjuk az emberi faj
    határát, előbb-utóbb nemcsak a főemlősöknek fogunk jogokat adni (akik
    egyébként sem saját jogaikat felfogni, sem másokét tiszteletben tartani
    nem képesek), hanem minden élőlénynek. S valóban: Ecuadorban és
    Bolíviában évek óta törvény védi a fák „jogait”; Új-Zélandon pedig
    2012-ben személyhez fűződő jogokkal ruháztak fel egy folyót.

    Újfajta egyenlőség születik, amelyben ember, állat, növény és folyó
    egyenértékű – ám valójában nem a többi élőlény emelkedik az ember
    méltóságára, hanem az ember süllyed az állatvilág szintjére. Ugyanakkor
    – mutat rá Smith – a tervezett Yale-konferencia hátterében álló
    emberellenes áramlat, „ha nem leszünk óvatosak, olyan biztosan fogja
    lerombolni a nyugati civilizáció gerincét, az egyetemes emberi
    egyenlőséget, mint ahogy a Vezúv elpusztította Pompejit.”

    Kinek az érdeke?

    Wesley J. Smith szerint az állatjogvédők, a bioetika mai hangadói és a
    transzhumanizmus hívei egyaránt érdekeltek abban, hogy megdöntsék az
    emberi élet különleges értékéről vallott társadalmi meggyőződést.

    Az állatjogvédők busás hasznot húzhatnak abból, hogy erkölcsi
    egyenlőséget igyekeznek teremteni ember és állat között. A New York
    Times idézi Steven M. Wise állatjogvédő ügyvédet, aki 2013-ra perek
    sorozatát helyezte kilátásba, melyekben „a legmodernebb tudomány
    segítségével fogják meggyőzni a bírákat, hogy az olyan állatoknak, mint
    a bálnák vagy a csimpánzok, személyi jogállást és jogokat kell
    biztosítani.” Wise is megjegyzi, hogy egyetlen jogi precedens perek
    áradatát indítaná meg – először azért, hogy egyre több állatfaj kapjon
    jogi személyiséget, majd azért, hogy ezen „állati személyek” kellő
    jogalappal perelhessék tulajdonosaikat alapvető jogaik sérelméért.

    A transzhumanizmus hívei azért érdekeltek az ember kiváltságos
    helyzetének megszüntetésében, mert céljuk az emberi faj technológiai
    eszközökkel történő „nemesítése”, és szabadabban manipulálhatják az
    ember biológiáját, ha egy állatfajjá teszik a sok közül. A bioetika mai
    hangadói pedig azért iktatnák ki az emberi fajhoz tartozás erkölcsi
    vonzatait, hogy egyes embercsoportokat anyagi haszonért természeti
    erőforrásként aknázhassanak ki, másoktól pedig akadálytalanabbul
    szabadulhassanak meg.

    Nagy erők érdekeltek abban, hogy az embert egy szintre hozzák az
    állatokkal. Ennek kevésbé feltűnő módja, ha az állatokat kezdik
    személynek nevezni. Fontos, hogy tudatosítsuk ezt az állatszeretetnek
    álcázott, mögöttes szándékot. Feladatunk, hogy a teremtett világ
    védelméért munkálkodjunk, de nem azért, mintha az élőlényeknek ehhez
    személyi joguk fűződne, hanem mert a Teremtő a mi gondoskodásunkra bízta
    őket.

    --

    Üdvrivalgással:
    KEA.
    ----
    Keszthelyi András
    f. adj.
    ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI
    _______________________________________________
    Grem mailing list
    Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
    http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem





------------------------------------------------------------------------------


  _______________________________________________
  Grem mailing list
  Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
  http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130828/0416aece/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl