[Grem] ókori görög és a róm. kat. egyh. tanítása a homoszexualitásról
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2013. Aug. 2., P, 13:40:32 CEST
Az ókori görög homoszexualitás és a római katolikus egyház
2013. augusztus 02. péntek, 06:37 talita.hu | Írta: Heidl György
*[image: gorog_homo]
A katolikus egyház homoszexualitásról megfogalmazott tanítása sokkal több
és mélyebb hasonlóságot mutat az ókori görögök homoszexualitással
kapcsolatos felfogásával, mint a modern melegmozgalmak ideológiái.**A
melegházasság olyan újítás az európai társadalmak jogrendjében, amelynek a
görög-római-zsidó-keresztény kultúrában nincsenek sem történelmi, sem
filozófiai, sem teológiai, sem jogi, sem politikai-intézményes előképei.
*
Ahogyan az "ókori melegházassággal" kapcsolatban gyarapítja a sajtó a
félreértéseket<http://index.hu/tudomany/tortenelem/2013/07/30/krisztus_szuletese_utan_100-ban_is_volt_meleghazassag/>[lásd
erről az előző blogbejegyzésemet: Melegházasság
az ókorban?<http://heidlgyorgy.wordpress.com/2013/07/31/meleghazassag-az-okorban/>],
úgy Ferenc pápa legutóbbi, homoszexuálisokra vonatkozó mondatát is túl-,
sőt átértelmezi<http://www.hirado.hu/Hirek/2013/07/30/13/_A_legnagyobb_lepes_a_homoszexualisok_fele__az.aspx>
.
*"Ha egy meleg Istent keresi, ki vagyok én, hogy megítéljem őt?"* -
válaszolta a pápa egy újságírói kérdésre.
*A pápa válaszának szövegkörnyezete: *
*"Sokat írtak a meleglobbiról. Már rajta látom a vatikáni személyi
igazolványokon a szót, hogy meleg. Állítólag van pár meleg ember itt.
Szerintem amikor találkozunk egy meleg emberrel, különbséget kell tennünk
aközött, hogy egy személy meleg, illetve hogy tagja egy lobbinak, mert a
lobbik nem jók. Hanem rosszak. Ha egy meleg Istent keresi, ki vagyok én,
hogy megítéljem őt? A Katolikus Egyház Katekizmusa gyönyörűen magyarázza
ezt el, de azt mondja, várjunk egy pillanatot, hogy is mondja, azt mondja,
hogy a meleg személyeket sosem szabad marginalizálni és integrálni kell
őket a társadalomba. A probléma nem az, ha valakinek ilyen beállítódása
van; nem, testvéreknek kell lennünk, ez az elsődleges. De van egy másik
probléma: ha az ilyen beállítódásúak lobbit szerveznek. Kapzsi emberek
lobbija, a politikusok lobbija, a szabadkőművesek lobbija, sok lobbi van.
Ez a legsúlyosabb probléma számomra. És nagyon köszönöm a kérdést, nagyon
köszönöm!"* (forrás: Magyar
Kurir<http://www.magyarkurir.hu/hirek/mit-mondott-papa-melegekrol-es-milyen-osszefuggesben>)
*A sajtó és politikusok egy része igyekszik a pápai választ elmozdulásként
feltüntetni, és mesterségesen szembeállítja Ferenc pápát elődjével,
Benedekkel, aki állítólag a kérdésben konzervatív, maradi, kirekesztő
nézeteket vallott, amíg a "szegények pápája" megengedő, toleráns,
békülékeny.
Szó sincs ilyesmiről. Semmi nem változott, még a hang sem. *
*Ferenc pápa a Katolikus Egyház Katekizmusára utalt, amely világosan
összefoglalja az egyház két évezredes tanítását a
homoszexualitásról<http://www.katolikus.hu/kek/kek02331.html#K2357>.
*A Katekizmusban olvassuk:
*"A homoszexualitás olyan férfiak vagy nők közötti viszony, akik
kizárólagosan vagy döntően saját nemük iránt éreznek szexuális vonzalmat. A
századok folyamán és különböző kultúrákban nagyon eltérő formákat öltött.
Pszichikai eredete nagyrészt föltáratlan. A hagyomány a Szentírásra
támaszkodva -mely úgy mutatja be a homoszexuális kapcsolatokat, mint súlyos
eltévelyedéseket -- mindig vallotta, hogy "a homoszexuális cselekedetek
belső természetük szerint rendetlenek". Ellentétesek a természetes
törvénnyel. A nemi aktusból kizárják az élet továbbadását. Nem az igazi
érzelmi és szexuális komplementaritásból származnak. Nincs olyan eset,
amikor jóváhagyhatók lennének."*
*A Katekizmus tényeket állapít meg, és nem elítél. Kifejezetten megértő
hangnemben beszél a homoszexuális hajlamról: *
*"Nem elhanyagolható azon férfiak és nők száma, kiknek homoszexuális
hajlama nagyon mélyen gyökerezik. E hajlam, mely objektíve rendetlen,
többségük számára próbatétet jelent. Tisztelettel, együttérzéssel és
gyöngédséggel kell fogadni őket. Kerülni kell velük kapcsolatban az
igazságtalan megkülönböztetés minden jelét. Az ilyen személyek arra
hivatottak, hogy valósítsák meg életükben Isten akaratát, és amennyiben
keresztények, egyesítsék az Úr keresztáldozatával az állapotukból adódó
esetleges nehézségeket. A homoszexuális emberek a tisztaságra kaptak
meghívást. Az önuralom erényeivel, melyek nevelik a belső szabadságot,
olykor az önzetlen barátság segítségével, imádsággal és szentségi
kegyelemmel fokozatosan és kitartóan közeledhetnek és kell is közeledniük a
keresztény tökéletességhez."*
Mára* az a különös helyzet állt elő, hogy a katolikus egyház
homoszexualitásról megfogalmazott tanítása sokkal több és mélyebb
hasonlóságot mutat az ókori görögök homoszexualitással kapcsolatos
felfogásával, mint a modern melegmozgalmak ideológiái. Ilyen közös pontok:
*
*1. A szexuális hajlamok és vonzalmak természetesek.
2. A szexuális hajlam irányulhat azonos vagy ellentétes nemű emberre.
3. Hajlamaik különbsége alapján nem diszkriminálhatunk embereket.
4. Másként kell megítélni a szexuális hajlamot és a szexuális aktust.
5. A homoszexuális aktus mint a gyönyörszerzés módja mindkét fél részére:
természetellenes.
6. Természettől adott a férfi és a nő különbsége, amely a férfi és a női
nemi szervek felépítésében és működésében nyilvánvalóan megmutatkozik.
7. Az egyén teste által összetett közösségi-társadalmi viszonyrendszerbe
tagolódik.
8. Önmagunkkal és másokkal szemben felelősek vagyunk azért, hogy miként
engedünk utat hajlamainknak és vágyainknak.
9. Az emberi együttélés, a társadalom működése szempontjából mindenkitől
elvárt bizonyos fokú önuralom gyakorlása.
10. A polisz, a társadalom alapja a férfi-nő házassága.*
A Katekizmus akkor sem áll ellentétben a klasszikus görög szexuális
etikával, amikor *objektíve rendetlennek mondja a homoszexuális hajlamot;
amikor mind a passzív, mind az aktív fél részéről természetellenesnek
tartja a homoszexuális aktust; amikor az ilyen szexuális cselekedetnek
semmilyen formáját nem fogadja el; amikor megköveteli a házaspároktól a
házasságon kívüli szexuális kapcsolatokról való lemondást.* *Ezek ugyanis a
klasszikus görög filozófiai hagyomány egyik meghatározó, elsősorban Platón
nevével fémjelzett vonulatának tanításai. E tanítások majd a Kr. e. I-II és
Kr. u. I-II. századi görög-római filozófusok és az őket olvasó keresztény
teológusok munkásságában még inkább hangsúlyossá válnak. *
Ismét szögezzük le: *a melegházasság olyan újítás az európai társadalmak
jogrendjében, amelynek a görög-római-zsidó-keresztény kultúrában nincsenek
sem történelmi, sem filozófiai, sem teológiai, sem jogi, sem
politikai-intézményes előképei.
*
*Forrás a szerző blogja.
<http://heidlgyorgy.wordpress.com/>*Kép
innen.<http://static.guim.co.uk/sys-images/Books/Pix/pictures/2007/11/09/mimmojodice372.jpg>
*
<http://heidlgyorgy.wordpress.com/>*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130802/ad9694a4/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról