[Grem] Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk
Katalin Havasi
havkati at yahoo.com
2025. Okt. 27., H, 23:54:01 CET
Kedves Levtársak!
Szerintem az oktatás-nevelés inkább művészet mint egzakt tudomány, amint Mőci is utalt rá, ezért annak értékelésekor a szubjektív szempontok nem küszöbölhetők ki.
Ha egy sporthoz akarjuk hasonlítani, a tanár munkája nem olyan, mint a távolugrás, ahol rögtön egy szám jelöli az eredményességet, hanem inkább olyan, mint a szertorna, amit sok szubjektív szempont alapján pontoznak.
Az értékek közvetítése azt hiszem tanár-függő: mindenki azt adja át elsősorban, amit a legfontosabbnak tart, akár tudat alatt is. A tanár személyisége, példája, kisugárzása is hat a tanítványokra, akiknek érzékeny antennájuk van arra, hogy a tanár elfogadja-e, tiszteletben tartja-e, szereti-e őket.
Üdv,Kati
On Sunday, October 26, 2025, 5:55 AM, Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
szóhasználat helyesbítése: """""világnézetileg semleges"""""
On Sun, Oct 26, 2025 at 1:51 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
K. Lista!Sajnos, nincs időm alaposan átgondolni a tanárok értékelésének kérdését. Mindenesetre, amin azonnal fennakadtam, az az volt, hogy egy szempont pl. a 'sharing values' , tehát 'az értékek megosztása'. Nos, ha nincs definiálva, hogy milyen 'értékek' vagy """""""értékek"""""" értendők a megosztandó alatt, akkor ez eleve problémás. Még a mai katolikus iskolák jó részében is relativizált """"értékeket""""" osztanak meg a katolikus iskolákba, egyetemekre jelentkezett és oda járó gyerekekkel, hallgatókkal, ami már hamis, káros. Ha pedig """""világnézetileg független""""" iskoláról, egyetemről van szó, ott még rosszabb a helyzet értékmegosztás szempontjából. Persze a tudás, természettudományok esetén viszonylag egzakt érték, de nemcsak természettudományos tudás létezik, hanem a legfontosabb minden körülmények között az igaz erkölcs tanítása.Többre nem lesz energiám, de ez az ami azonnal definiálatlannak tűnt a szempontok között.Szeretettel,Emőke / Mőci
On Sat, Oct 18, 2025 at 12:05 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
A legfrirssebb ' A tanárok értékelése Szingapúrban' tárgyban Havasi Kati és Foror Zoltán levelei fent és lent.
Kedves a levelezéshez Hozzászólók! K. Lista!
Sajnos, még csak Fodor Zoltán legutolsó levelét tudtam elolvasni a témában. Ezért fel sem merült bennem eddig, hogy hozzászóljak, bár most láttam, hogy a tanárok hozzászólását kéri Zoltán..
Lehet, hogy ha hozzájutok a levelezés elolvasához, hozzá fogok szólni.
Szeretettel,
Emőke / Mőci
On Sat, Oct 18, 2025 at 11:45 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
Fodor Zoltán level okt.18-n ide másolva fent / lent pedig Havasi Kati levele található , amire most a választ küldi Fodor Zoltán Fodor Zoltán levele : tárgy: A tanárok értékelése SzingapúrbanKedves Kati, kedves Lista!
Ertem en ezt, de itt minden egy kicsit szubjektiv. Erre gondoltam, amikor
a piac kivalasztasi mechanizmusara es a sportbeli tavolugrasra gondoltam.
Azok objektiv ertekalkoto mechanizmusok. Biztos jol csinaljak
Szingapurban, de akkor is van egy mellekize. Mint egy falusi
szepsegversenyen, ahol minden evben a polgarmester altal kivalasztott
zsuri a polgarmester lanyat hozza ki gyoztesnek.
Ezert irtam egy objektiv eljarast, kivancsi vagyok, hogy a tanar
listatagok mit szolnak hozza.
Udvozlettel, Fodor Zoltan
On Fri, Oct 17, 2025 at 8:02 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
Havasi Kati két levele alább: az egyik 1./ ideküldve, a másik 2./ idemásolva
1./ ---------- Forwarded message ---------
From: Katalin Havasi Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk
Kedves Zoltán!
Ezt találtam a témában, válaszul a kérdésedre:
Performance appraisal
Like every other profession in Singapore, teachers’ performance is appraised annually by a number of people and on multiple measures, including their contribution to the academic and character development of all students in their charge, their collaboration with parents and community groups, and their contributions to their colleagues and the school as a whole. Teachers who do outstanding work, receive a bonus from a school bonus pool.
A fenti idézet ebből a rendkívül jó cikkből származik:
https://asiasociety.org/global-cities-education-network/how-singapore-developed-high-quality-teacher-workforce
Ez a tanulmány is a szingapúri tanárok értékelési rendszeréről szól:
https://mrk.journals.ekb.eg/article_148952_aa515fd7967859e81bb930062a047f6f.pdf
Üdv,Kati
2./ A tanárok értékelése SzingapúrbanKedves Zoltán, Kedves Érdeklődő Levtársak!
A szingapúri tanárok évenkénti értékeléséről találtam egy részletes cikket. Ebből kimazsoláztam a lényeget. (Elég nagy kupac mazsola lett belőle. :))
Teachers are evaluated based on the “what” and “how” of performance. The “what” of performance is captured through Key Result Areas (KRA) which describes the broad areas of work expected of a teacher. The KRAs for the Teaching Track are:
The holistic development of students through: o Quality learning of studentso Pastoral care and well-being of students o Co-curricular activities Contribution to the school Collaboration with parents Professional development
The knowledge and skills expected of a teacher complements the KRAs and they are: Knowledge:o Teaching Area – the content and curriculum knowledge that teachers must know to teach in the classroomo Psychology – the knowledge of child development that teachers must know to maximise pupil potential.o Developments in the field of education – the knowledge in other areas of education that mould a complete educatoro Education Policies – the rationale and the philosophy that sets the direction and focus for teachers to carry out their tasks. Skills:o Teaching Pedagogy – the pedagogic techniques and approaches thatteachers must practise to teach in the classroom.
Teachers are assessed based on their competencies which capture the “how” of performance.
There are 4 points on the rating scale, ranging from ‘Not Observed’, ‘Developing’ to ‘Competent’ and ‘Exceeding’.
According to the EPMS Dictionary, competencies are “the underlying characteristics that are proven to drive outstanding performance in a specific job and are the personal attributes and behaviours that lead to longer-term achievement and success”.
There is a set of 13 competencies in the Teaching Competency Model which teachers can use to identify their strengths and weaknesses as areas of continuous learning and professional growth (see Fig 3).
[Nagyon jó a 3-as ábra, de nem sikerült ideplántálnom. Lásd a teljes cikkben, aminek a linkje alul megtalálható.]
Teachers are assessed on 9 of the 13 competencies – Nurturing the Whole Child and the competencies related to Cultivating Knowledge, Winning Hearts and Minds and Working with Others. The remaining 4 competencies related to ‘Knowing Self and Others’ are not used for assessment purposes but are considered as emotional intelligence competencies important for self development.
An important core competency in the teaching track is the ability of teachers to ‘nurture the whole child’. Teachers are rated on increasing levels of ability to nurture their students holistically as shown below.
Level 1: Shares valuesShares values with the child through advice, feedback and discussions, with the intent to nurture the whole child.
Level 2: Sees the possibilities in each child and takes appropriate actions to convince him of values, and improve his self-confidence.
Level 3: Strives for the best possible provision (Senior Teacher)Acts consistently in the interest of the child and persists in working for the best possible outcomes.
Level 4: Encourages others to act in the best interest of the child (Master Teacher level 1)Encourages others in the school community to participate in the educational process to realise the child’s full potential.
Level 5: Influence policies, programme and procedures (Master Teacher level 2)Takes an active role in initiatives that influence policies, programme and procedures in line with Nurturing the Whole Child.
Ebből a cikkből származik a fenti szemelvény:
https://www.apec.org/docs/default-source/Publications/2010/7/Replicating-Exemplary-Practices-in-Mathematics-Education-among-APEC-Economies-July-2010/TOC/Christine-Lee-Kim-Eng-and-Mei-Ying-Tan-Rating-Teachers-And-Rewarding-Teacher-Performance-The-Context.pdf
Üdv,Kati
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251027/97fece00/attachment-0001.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról