[Grem] Ma: Barsi B. atya szentírási elmélkedési oldala + Bp.Barron's Gospel reflection
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2025. Okt. 25., Szo, 12:08:32 CEST
*Barsi Balázs atya: **https://barsitelekmm.blogspot.com
<https://barsitelekmm.blogspot.com/>*
2025. október 25., szombat Évközi 29. hét
<https://barsitelekmm.blogspot.com/2025/10/evkozi-29-het_01683706221.html>
*Róm 8,1-11*
*Nincs tehát már semmi kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban
vannak. Mert a Krisztus Jézusban való élet lelkének törvénye megszabadított
engem a bűn és a halál törvényétől. Ami ugyanis lehetetlen volt a
törvénynek, mert a test erőtlenné tette, azt Isten – aki elküldte a bűn
miatt saját Fiát a bűn testéhez hasonló testben –, elkárhoztatta a bűnt a
testben, hogy a törvény rendelése beteljesedjék mibennünk, akik nem élünk
test szerint, hanem lélek szerint. A testi ember ugyanis a testi dolgokra
törekszik, a lélek embere pedig a lelkiekre törekszik. Mert a test
törekvése a halál, a lélek törekvése pedig élet és béke, mivel a test
törekvése ellenszegülés az Istennek, mert nem veti alá magát Isten
törvényének, hiszen nem is képes rá. Márpedig a testi ember nem lehet
kedves Isten előtt. Ti azonban nem testi, hanem lelki emberek vagytok, ha
valóban Isten Lelke lakik bennetek. Akiben viszont nincs meg Krisztus
Lelke, az nem az övé. Ha azonban Krisztus bennetek van, a test halott ugyan
a bűn miatt, de a lélek él a megigazulás által. S ha annak Lelke lakik
bennetek, aki feltámasztotta Jézust halottaiból, akkor Ő, aki
feltámasztotta Jézus Krisztust halottaiból, életre kelti halandó testeteket
is a bennetek lakó Lelke által. *
*Lk 13,1-9 *
*(...) Egy embernek egy fügefa volt a szőlőjében. Kiment, gyümölcsöt
keresett rajta, de nem talált. Ezért így szólt az intézőjéhez: ,,Íme, három
esztendeje, hogy ide járok, gyümölcsöt keresek ezen a fügefán, de nem
találok. Vágd ki, miért foglalja hiába a földet?” De az így felelt neki:
,Uram! Hagyd meg még ebben az évben, amíg körülásom és megtrágyázom, hátha
gyümölcsöt hoz jövőre; ha pedig nem, akkor vágd ki.” *
A hét elején arról elmélkedtünk, hogy a keresztény hit nem más, mint hit
abban az Istenben, aki Jézust feltámasztotta a halálból. Most, a hét utolsó
napján valami csodálatos teljességre jutunk: nemcsak elfogadjuk Krisztus
test szerinti feltámadásának kétezer évvel ezelőtti tényét, mint hitünk
alapját, hanem egyben azt is valljuk, hogy az Atya rajtunk is ugyanezt
viszi végbe, hiszen már megkaptuk a Jézust feltámasztó Szentlelket. Az a
rettenetes kettősség tehát, amiről a Szentleckében olvasunk – s amit mi is
nap mint nap tapasztalunk magunkban, hogy a régi ember és a hitben már
megújult ember tusakodik bennünk egymással, s a régi sokszor erősebbnek
bizonyul –, önmagában elkeseríthetne minket, de mivel a halottakat
feltámasztó Szentlélek már megkezdte munkálkodását lelkünkben, tudjuk, hogy
a rossz csak átmenetileg győzhet felettünk. Minél inkább hiszünk és bízunk
ebben a Lélekben, annál erősebbek leszünk, s a rossz annál tehetetlenebb
velünk szemben.
Lehet, hogy csak azért esünk el újra meg újra, mert annyira félünk attól,
hogy gyöngék vagyunk, és el fogunk esni, hogy éppen ez a félelem gyengíti
meg ellenálló képességünket, és tényleg elesünk? Lehet, hogy csak azért nem
tudunk felkelni évtizedek alatt belénk rögzült bűneinkből, mert nem merjük
elhinni, hogy erre a Szentlélek erejében képesek vagyunk? Nem elég a bűnök
bocsánatában hinni, hinnünk kell a bűneink által kitermelt rossz ideológiák
megsemmisülésében is. Ha nem sikerül elsőre, másodikra a jót választanunk,
illetve abban kitartanunk, ez még nem ok arra, hogy feladjuk a küzdelmet,
és megalkudjunk a bűnnel.
*Urunk Jézus, erősíts meg bennünket a jóban, s add nekünk kegyelmesen a mai
Evangéliumban szereplő intéző lelkületét, hogy testvéreinkkel, de saját
magunkkal szemben is türelmet tudjunk gyakorolni, nem alkudozva a bűnnel,
hanem napról napra egyre jobban Rád bízva életünket, annak minden jó és
rossz oldalával együtt.*
*Bp.Barron's Gospel reflection (wordonfire.org <http://wordonfire.org>)*
Friends, today’s Gospel includes the parable of a fig tree that bears no
fruit.
This is a standard trope in the theological literature of Israel: The tree
that bears no fruit is evocative of the moral person who bears no spiritual
fruit. Every single person has a mission: to be a conduit of the divine
grace into the world. Planted in God—think of Jesus’s image of the vine and
the branches—they are meant to bring forth the fruits of love, peace,
compassion, justice, and nonviolence.
And notice that this should be effortless. The closer God gets, the more
alive we become. But the mystery of sin is that we resist the invasion of
God; we prefer to go our own way; we cling to our own prerogatives and our
own narrow freedom. And the result is lifelessness. It feels like
depression, like your life is going nowhere—in Dante’s language, like being
“lost in a dark wood.”
In Jesus’s parable, the one caring for the tree begs the owner for one more
chance to manure the tree and hoe around it, hoping to bring it back to
life. But if no life comes, the tree will be cut down. This is the note of
urgency that is struck over and again in the Bible. We can run out of time.
We can become so resistant to God’s grace that our leaves dry up. This is
not divine vengeance; it is spiritual physics.
So don’t be afraid of God! Surrender to him.
*Imádkozzál érettünk Istennek Szent Anyja, hogy méltók lehessünk Krisztus
ígéreteire. Amen.*
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-2107788010572386461_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251025/d904c89e/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról