[Grem] Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk
Zoltan Fodor
fodor at bodri.elte.hu
2025. Okt. 15., Sze, 14:53:20 CEST
Kedves Kati, kedves lista!
Csatoltam a teljes cikket.
Udvozlettel, Fodor Zoltan
On Wed, 15 Oct 2025, Katalin Havasi wrote:
> Kedves Zoltán, Kedves Levtársak!
> Köszönöm a hozzászólást. Elolvastam az angol nyelvű szöveget, aminek Zoltán
> elküldte a linkjét. Úgy látom, hogy az “Abstract” és az “Introduction”
> teljes, de a többi fejezet csak részleteket (“snippets”) tartalmaz a teljes
> cikkből. A teljes cikkhez sajnos nincs hozzáférésem.
>
> A cikk szerint voltak olyan országok, ahol a megadott átlag IQ nem méréseken
> alapult, hanem becsült érték volt. Zoltán, az általad említett Mozambik
> melyik kategóriába esett?
>
> > a te megjegyzeseddel osszhangban.
>
> Erre annyit reagálnék, hogy amit a link elé kitettem, az nem az én
> megjegyzésem volt, hanem egy idézet a cikkből, amit kedvcsinálónak szántam
> — csak sajnos elfelejtettem kitenni az idézőjeleket. Elnézést kérek ezért,
> nem akartam más tollával ékeskedni. :)
>
> ***
>
> Pár gondolatom:
> (1) Nem csoda, hogy az oktatással korrelál az IQ, és szerintem ok-okozati
> összefüggés is kell, hogy legyen. Az IQ teszt elvégzése ugyanis többek
> között a feladatok világos megértését, koncentrálási képességet,
> kitartást, fegyelmezettséget, logikus gondolkodást igényel, és ezeket a
> készségeket elsősorban az iskolában szokták megtanulni a gyerekek.
>
> (2) Egy személyes tapasztalat. Nemrég kíváncsiságból elvégeztem egy ún.
> adaptív IQ tesztet online, amelyet a magyarországi Mensa fejlesztett ki egy
> magyar céggel karöltve 17 éves fiatalok számára. Ingyenes teszt, és az
> eredményt rögtön megadják a végén. Azt írták, hogy többször is elvégezhető a
> teszt, mert a feladatok mások lesznek a válaszoktól függően.
>
> Először azt hittem, hogy a gyorsaság számít, így rohanvást végeztem el a
> feladatokat. Aztán rájöttem, hogy minden feladatra 2 perc gondolkodási
> idő áll rendelkezésre, és ezt az időt a második próbálkozásomkor
> kihasználtam. Sokkal jobb eredményt értem el. Harmadszorra már rutinos
> voltam (hangsúlyozom, a feladatok mások voltak mint előzőleg, kis
> átfedéssel), és 125 feletti IQ jött ki. (125 fölött már nem mér a teszt.)
>
> Tehát a rutin nagyon számít!
>
> Itt a Mensa-féle adaptív online IQ teszt linkje, aki kíváncsi rá:
>
> https://mensa.hu/tesztiras/online-iq-probateszt/
>
> Üdv,
> Kati
>
> U.i.: A Mensa a 130 feletti IQ-jú emberek társasága, egy nemzetközi
> szervezet. Gimnáziumi osztálytársam, Nagy Lantos Balázs volt a magyarországi
> Mensa elnöke két cikluson át.
>
>
> On Tuesday, October 14, 2025, 3:01 PM, Zoltan Fodor <fodor at bodri.elte.hu>
> wrote:
>
> Kedves Kati, kedves Lista!
>
> A napokban olvastam egy cikket arrol, hogy milyen eros a
> korrelacio az
> iskolai eredmenyek (pl. PISA) es az IQ kozott. A tanulmany 108
> orszagot
> vizsgalt (szabadon elerheto).
>
> https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289610000450
>
> Az atlag IQ pl. Mozambikban 64, amit mi onallo eletre
> keptelennek tartunk
> (mellekmegjegyzes: jo, hogy nincsen migransozon Magyarorszagon).
> De az
> eros korrelacio lehet, hogy kauzalitast is jelent. Ez nem mindig
> van igy.
> Kedvenc negativ peldammal elve a nagyvarosokban keves a golya es
> keves
> gyerek szuletik, tehat a golya hozza az ujszulotteket.
>
> Mindenesetre IQ/oktatas eseteben lehet, hogy nem pusztan
> korrelacio van,
> hanem ok-okozati osszefugges. Minel jobban tamogatjuk az
> oktatast, annal
> magasabb az IQ is, a te megjegyzeseddel osszhangban.
>
> Udv, Fodor Zoltan
>
> On Tue, 14 Oct 2025, Katalin Havasi wrote:
>
> > A tanulmány következményei messze túlmutatnak az
> oktatáspolitikán. Ha az
> > iskolázás növelheti az IQ-t még azonos gének mellett is, az
> intelligencia
> > sokkal dinamikusabb és demokratikusabb lehet, mint hittük.
> >
> >
> >https://demokrata.hu/tudomany/ez-a-kutatas-atirhatja-amit-eddig-az-iq-rol-t
>
> > udtunk-1073554/
> >
> >
> >
> >
> >
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: inteligence.pdf
Type: application/pdf
Size: 254008 bytes
Desc:
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251015/8d5bb142/attachment-0001.pdf>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról