[Grem] Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk

Katalin Havasi havkati at yahoo.com
2025. Okt. 15., Sze, 06:35:28 CEST


Kedves Zoltán, Kedves Levtársak!
Köszönöm a hozzászólást. Elolvastam az angol nyelvű szöveget, aminek Zoltán elküldte a linkjét. Úgy látom, hogy az “Abstract” és az “Introduction” teljes, de a többi fejezet csak részleteket (“snippets”) tartalmaz a teljes cikkből. A teljes cikkhez sajnos nincs hozzáférésem. 
A cikk szerint voltak olyan országok, ahol a megadott átlag IQ nem méréseken alapult, hanem becsült érték volt. Zoltán, az általad említett Mozambik melyik kategóriába esett?
> a te megjegyzeseddel osszhangban.
Erre annyit reagálnék, hogy amit a link elé kitettem, az nem az én megjegyzésem volt, hanem egy idézet a cikkből, amit kedvcsinálónak szántam  — csak sajnos elfelejtettem kitenni az idézőjeleket. Elnézést kérek ezért, nem akartam más tollával ékeskedni. :) 
***
Pár gondolatom:(1) Nem csoda, hogy az oktatással korrelál az IQ, és szerintem ok-okozati összefüggés is kell, hogy legyen. Az IQ teszt elvégzése ugyanis többek között a feladatok világos megértését, koncentrálási képességet, kitartást, fegyelmezettséget, logikus gondolkodást igényel, és ezeket a készségeket elsősorban az iskolában szokták megtanulni a gyerekek.  
(2) Egy személyes tapasztalat. Nemrég kíváncsiságból elvégeztem egy ún. adaptív IQ tesztet online, amelyet a magyarországi Mensa fejlesztett ki egy magyar céggel karöltve 17 éves fiatalok számára. Ingyenes teszt, és az eredményt rögtön megadják a végén. Azt írták, hogy többször is elvégezhető a teszt, mert a feladatok mások lesznek a válaszoktól függően. 
Először azt hittem, hogy a gyorsaság számít, így rohanvást végeztem el a feladatokat. Aztán rájöttem, hogy minden feladatra 2 perc gondolkodási idő áll rendelkezésre, és ezt az időt a második próbálkozásomkor kihasználtam. Sokkal jobb eredményt értem el. Harmadszorra már rutinos voltam (hangsúlyozom, a feladatok mások voltak mint előzőleg, kis átfedéssel), és 125 feletti IQ jött ki. (125 fölött már nem mér a teszt.)
Tehát a rutin nagyon számít! 
Itt a Mensa-féle adaptív online IQ teszt linkje, aki kíváncsi rá:
https://mensa.hu/tesztiras/online-iq-probateszt/

Üdv,Kati 
U.i.: A Mensa a 130 feletti IQ-jú emberek társasága, egy nemzetközi szervezet. Gimnáziumi osztálytársam, Nagy Lantos Balázs volt a magyarországi Mensa elnöke két cikluson át.


On Tuesday, October 14, 2025, 3:01 PM, Zoltan Fodor <fodor at bodri.elte.hu> wrote:

Kedves Kati, kedves Lista!

A napokban olvastam egy cikket arrol, hogy milyen eros a korrelacio az 
iskolai eredmenyek (pl. PISA) es az IQ kozott. A tanulmany 108 orszagot 
vizsgalt (szabadon elerheto).

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289610000450

Az atlag IQ pl. Mozambikban 64, amit mi onallo eletre keptelennek tartunk 
(mellekmegjegyzes: jo, hogy nincsen migransozon Magyarorszagon). De az 
eros korrelacio lehet, hogy kauzalitast is jelent. Ez nem mindig van igy.
Kedvenc negativ peldammal elve a nagyvarosokban keves a golya es keves 
gyerek szuletik, tehat a golya hozza az ujszulotteket.

Mindenesetre IQ/oktatas eseteben lehet, hogy nem pusztan korrelacio van, 
hanem ok-okozati osszefugges. Minel jobban tamogatjuk az oktatast, annal 
magasabb az IQ is, a te megjegyzeseddel osszhangban.

Udv, Fodor Zoltan

On Tue, 14 Oct 2025, Katalin Havasi wrote:

> A tanulmány következményei messze túlmutatnak az oktatáspolitikán. Ha az
> iskolázás növelheti az IQ-t még azonos gének mellett is, az intelligencia
> sokkal dinamikusabb és demokratikusabb lehet, mint hittük.
> 
> 
> https://demokrata.hu/tudomany/ez-a-kutatas-atirhatja-amit-eddig-az-iq-rol-t
> udtunk-1073554/
> 
> 
> 
> 
>_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem



--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251015/b8ec8270/attachment-0001.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról