<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office"><head><!--[if gte mso 9]><xml><o:OfficeDocumentSettings><o:AllowPNG/><o:PixelsPerInch>96</o:PixelsPerInch></o:OfficeDocumentSettings></xml><![endif]--></head><body>
<!--[if gte mso 9]><xml><o:OfficeDocumentSettings><o:AllowPNG/><o:PixelsPerInch>96</o:PixelsPerInch></o:OfficeDocumentSettings></xml><![endif]-->
Kedves Zoltán, Kedves Levtársak!<div><br></div><div>Köszönöm a hozzászólást. Elolvastam az angol nyelvű szöveget, aminek Zoltán elküldte a linkjét. Úgy látom, hogy az “Abstract” és az “Introduction” teljes, de a többi fejezet csak részleteket (“snippets”) tartalmaz a teljes cikkből. A teljes cikkhez sajnos nincs hozzáférésem. </div><div><br></div><div>A cikk szerint voltak olyan országok, ahol a megadott átlag IQ nem méréseken alapult, hanem becsült érték volt. Zoltán, az általad említett Mozambik melyik kategóriába esett?</div><div><br></div><div>> a te megjegyzeseddel osszhangban.</div><div><br></div><div>Erre annyit reagálnék, hogy amit a link elé kitettem, az nem az én megjegyzésem volt, hanem egy idézet a cikkből, amit kedvcsinálónak szántam — csak sajnos elfelejtettem kitenni az idézőjeleket. Elnézést kérek ezért, nem akartam más tollával ékeskedni. :) </div><div><br></div><div>***</div><div><br></div><div>Pár gondolatom:</div><div>(1) Nem csoda, hogy az oktatással korrelál az IQ, és szerintem ok-okozati összefüggés is kell, hogy legyen. Az IQ teszt elvégzése ugyanis többek között a feladatok világos megértését, koncentrálási képességet, kitartást, fegyelmezettséget, logikus gondolkodást igényel, és ezeket a készségeket elsősorban az iskolában szokták megtanulni a gyerekek. </div><div><br></div><div>(2) Egy személyes tapasztalat. Nemrég kíváncsiságból elvégeztem egy ún. adaptív IQ tesztet online, amelyet a magyarországi Mensa fejlesztett ki egy magyar céggel karöltve 17 éves fiatalok számára. Ingyenes teszt, és az eredményt rögtön megadják a végén. Azt írták, hogy többször is elvégezhető a teszt, mert a feladatok mások lesznek a válaszoktól függően. </div><div><br></div><div>Először azt hittem, hogy a gyorsaság számít, így rohanvást végeztem el a feladatokat. Aztán rájöttem, hogy minden feladatra 2 perc gondolkodási idő áll rendelkezésre, és ezt az időt a második próbálkozásomkor kihasználtam. Sokkal jobb eredményt értem el. Harmadszorra már rutinos voltam (hangsúlyozom, a feladatok mások voltak mint előzőleg, kis átfedéssel), és 125 feletti IQ jött ki. (125 fölött már nem mér a teszt.)</div><div><br></div><div>Tehát a rutin nagyon számít! </div><div><br></div><div>Itt a Mensa-féle adaptív online IQ teszt linkje, aki kíváncsi rá:</div><div><br></div><div><a rel="nofollow noopener noreferrer" target="_blank" href="https://mensa.hu/tesztiras/online-iq-probateszt/" style="font-size: 14px; -webkit-text-size-adjust: auto; word-wrap: break-word !important;">https://mensa.hu/tesztiras/online-iq-probateszt/</a><br style="color: rgb(0, 0, 0); font-size: 14px; -webkit-text-size-adjust: auto; word-wrap: break-word !important;"></div><div><br></div><div>Üdv,</div><div>Kati </div><div><br></div><div>U.i.: A Mensa a 130 feletti IQ-jú emberek társasága, egy nemzetközi szervezet. Gimnáziumi osztálytársam, Nagy Lantos Balázs volt a magyarországi Mensa elnöke két cikluson át.</div><div><br><br><p class="yahoo-quoted-begin" style="font-size: 15px; color: rgb(123, 106, 246); padding-top: 15px; margin-top: 0px;">On Tuesday, October 14, 2025, 3:01 PM, Zoltan Fodor <fodor@bodri.elte.hu> wrote:</p><blockquote class="iosymail" style=""><div dir="ltr">Kedves Kati, kedves Lista!<br clear="none"><br clear="none">A napokban olvastam egy cikket arrol, hogy milyen eros a korrelacio az <br clear="none">iskolai eredmenyek (pl. PISA) es az IQ kozott. A tanulmany 108 orszagot <br clear="none">vizsgalt (szabadon elerheto).<br clear="none"><br clear="none"><a shape="rect" href="https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289610000450" target="_blank">https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289610000450</a><br clear="none"><br clear="none">Az atlag IQ pl. Mozambikban 64, amit mi onallo eletre keptelennek tartunk <br clear="none">(mellekmegjegyzes: jo, hogy nincsen migransozon Magyarorszagon). De az <br clear="none">eros korrelacio lehet, hogy kauzalitast is jelent. Ez nem mindig van igy.<br clear="none">Kedvenc negativ peldammal elve a nagyvarosokban keves a golya es keves <br clear="none">gyerek szuletik, tehat a golya hozza az ujszulotteket.<br clear="none"><br clear="none">Mindenesetre IQ/oktatas eseteben lehet, hogy nem pusztan korrelacio van, <br clear="none">hanem ok-okozati osszefugges. Minel jobban tamogatjuk az oktatast, annal <br clear="none">magasabb az IQ is, a te megjegyzeseddel osszhangban.<br clear="none"><br clear="none">Udv, Fodor Zoltan<br clear="none"><div class="yqt0981161588" id="yqtfd39123"><br clear="none">On Tue, 14 Oct 2025, Katalin Havasi wrote:<br clear="none"><br clear="none">> A tanulmány következményei messze túlmutatnak az oktatáspolitikán. Ha az<br clear="none">> iskolázás növelheti az IQ-t még azonos gének mellett is, az intelligencia<br clear="none">> sokkal dinamikusabb és demokratikusabb lehet, mint hittük.<br clear="none">> <br clear="none">> <br clear="none">> <a shape="rect" href="https://demokrata.hu/tudomany/ez-a-kutatas-atirhatja-amit-eddig-az-iq-rol-t" target="_blank">https://demokrata.hu/tudomany/ez-a-kutatas-atirhatja-amit-eddig-az-iq-rol-t</a><br clear="none">> udtunk-1073554/<br clear="none">> <br clear="none">> <br clear="none">> <br clear="none">> <br clear="none">></div></div>_______________________________________________<br>Grem mailing list<br><a ymailto="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br><a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br><blockquote></blockquote></blockquote></div>
</body></html>