[Grem] Az értelmes beszédre már nincs igény – elérkeztünk a permanens ricsaj poklába
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Május. 14., Sze, 08:05:09 CEST
Az értelmes beszédre már nincs igény – elérkeztünk a permanens ricsaj
poklába
Amikor Szabados György aggodalmának adott hangot a „demokratikus
berendezkedést” illetően, még nem láthatta mindazt, amiben ma élünk. Nem
láthatta, de sejtette, nagyjából mi fog következni.
Mandiner, 2025.05.14. -- Győrffy Ákos
https://mandiner.hu/kultura/2025/05/az-ertelmes-beszedre-mar-nincs-igeny-elerkeztunk-a-permanens-ricsaj-poklaba
A kétezres évek elején-közepén olykor összefutottam a kiváló
zongorista-zeneszerzővel, Szabados Györggyel a nagymarosi Dunaparton.
Naponta tett nagy sétákat a promenádon.
Jellegzetes, szálegyenes tartással, háta mögött összekulcsolt kézzel,
nagyon lassan sétált.
Volt egy saját tempója. Ez a tempó valójában nem volt lassú, inkább úgy
mondanám, normális tempó volt. A Duna tempójához igazodott, a felhők
vonulásához, a csillagok mozgásához. Vadállatok mozognak így, ugyanebben
a tempóban. Szabados a huszadik századi magyar zene kimagasló alakja
volt. Az idő múlása és a Bells (Boldogasszony földje) című szóló zongora
lemezeit sokat hallgattam. Nem utólagos udvariaskodásnak szánom, amikor
azt írom, hogy megtisztelő volt beszélgetni vele. Szabados apámmal volt
egyidős, általános iskolában osztálytársak voltak Budán, de semmiféle
kapcsolat nem volt köztük később. Illetve egyvalami mégis összekötötte
őket a maga rejtélyes módján: a jazz. Igaz, különféle irányból. Apám az
1950-es és 60-as évek klasszikusait szerette, Bill Evanset, Stan Getzet,
Oscar Petersont, Szabados inkább az experimentális régiókban mozgott
otthonosan. (Bár a fentebb említett két lemezének világa Bartókhoz és a
magyar népzenéhez áll nagyon közel.) Inkább irodalomról beszéltünk
ilyenkor, zenéről alig. Egyszer említettem neki, hogy milyen nagyra
tartom Keith Jarrett művészetét.
Sokáig hallgatott, aztán csak annyit mondott: helyes.
Így beszélgettünk, ebben a világegyetemi tempóban, amiben a hallgatásnak
legalább annyi helye volt, mint a szavaknak.
Egy ilyen beszélgetésünk során említette (talán a 2002-es választások
előtt néhány nappal), hogy őt a választásban, a választási metódusban
nagyon zavarja valami:
nem tud napirendre térni afölött, hogy az ő szavazata pontosan
ugyanannyit ér, mint a kompos Sanyié.
Egy ilyen mondatot nagyon könnyű félreérteni, de ebben az esetben (is)
fontos, hogy próbáljuk meg jól érteni. Szabados szellemi ember volt, és
szellemi értelemben volt elitista, arisztokratikus a gondolkodása.
Esetében nem arról volt szó, hogy lenézte volna a kompos Sanyit.
Egyáltalán nem nézte le. Azt adta a tudtomra ezzel, hogy neki a
demokráciát illetően súlyos kifogásai vannak, elsősorban azért, mert
alapvetően egy hazugságra épül. Arra a hazugságra, mely szerint minden
ember egyenlő. Amikor ezt említette nekem a Dunaparton, először én is
arra gondoltam, hogy ez így azért túlzás. Megszólalt az akkor még bennem
is ott rejtőző egalitárius vészcsengő. Halkan ugyan, de megszólalt. Mert
valójában akkor is tudtam, hogy igaza van. Ezt a vészcsengőt azóta
kihajítottam egy belső lomtalanítás során, de a helye megmaradt. Nem
baj, maradjon is meg, legalább emlékeztet arra, hogy mi minden lenne még
érdemes bennem arra, hogy kihajítsam.
Azt, hogy minden ember voksa ugyanannyit ér, valójában soha senki nem
vette komolyan, soha senki nem hitte el.
Ahogy azt sem, hogy minden ember egyenlő lenne. A teremtett világ nem
ismeri az egyenlőséget, a rendszer nem ilyen paraméterek mentén lett
beállítva eredetileg. A természetben nincs egyenlőség, hanem szigorú
hierarchia van, a mindenkori emberi társadalmakban ugyanígy van ez. Az
emberi társadalmak kétféle hierarchiát ismernek: a valódi hierarchiát és
a hazug hierarchiát. Mondanom sem kell, hogy a modernitás az utóbbit
részesíti előnyben, és ezt látja el különféle megnevezésekkel. Ami
Szabadost annak idején annyira irritálta, az ma már olyan hatásfokkal
van jelen, amit valószínűleg el sem tudott volna képzelni.
A hazug hierarchia (tehát a demokrácia) az online nyilvánosságban érte
el a tetőfokát.
Illetve a jelenlegi tetőfokát, mert nagyon úgy tűnik, hogy komoly
kapacitás rejlik még benne. Alapvetően erre is lett kitalálva, erre az
ordas hazugságra. A szellemi ember funkciója évezredeken át az volt,
hogy lássa és értelmezze mindazt, amit a többiek nem látnak és ezért
értelmezni sem képesek. De nem önmagának látott és értelmezett, hanem
mindenkinek. A kompos Sanyinak is. Illetve pontosítsunk: nem
mindenkinek, hanem mindenkiért. A kompos Sanyiért is. A szellemi ember
létezésének lényege ebben rejlik, hogy mindenkiért. Ez a funkció (a
szellem természete szerint) elsősorban rejtekutakon keresztül
érvényesítette a hatását mindig is, és csak ritkán közvetlenül. Tehát
nem arról van szó, hogy Aquinói Szent Tamás direktben a mindenkori
kompos Sanyinak magyarázott volna, hanem arról, hogy
amit magyarázott, az a fent említett rejtekutakon keresztül a mindenkori
kompos Sanyikra is hatással volt. Akkor is, ha nem tudtak róla.
Ezt a rejtekutakon való működést, ennek hatásmechanizmusait nevezzük
egyébként mindközönségesen kultúrának. Amikor viszont hirtelen az lett a
felállás, hogy a mindenkori kompos Sanyik ugyanolyan felhatalmazást
kaptak arra, hogy az ügymenetbe beleszóljanak, mint mondjuk a néhai
Szabados György, ezek a rejtekutak elzáródtak, elsorvadtak. És miután
ezen felül még az is bekövetkezett, hogy a mindenkori kompos Sanyik
elárasztották az online nyilvánosságot a mindenféle véleményeikkel,
meglátásaikkal és javaslataikkal, akkor nyugodtan kijelenthetjük, hogy
nekünk nagyjából befellegzett. Mert ez a folyamat természetesen azzal is
járt, hogy a szellemi ember eltűnt, hatása érzékelhetetlenné vált.
Mondhatja továbbra is a magáét, ha akarja, de amit mond, az a kompos
Sanyik által uralt térbe kerül, és ekkor a kör bezárul, nincs tovább.
Szabados György nem nézte le a kompos Sanyit, csak tisztában volt vele,
hogy Sanyi nem dönthet olyan kérdésekben, amelyekről nem rendelkezik
ismeretekkel. Ahogy Szabados sem óhajtotta megmondani Sanyinak, hogy
hogyan kell kompot vezetni. Itt tartunk ma, és ahogy elnézem, fogunk még
lejjebb is tartani. Az értelmes beszédre jól láthatóan nincs már igény,
a Facebook totális térhódításával elérkeztünk a permanens ricsaj
poklába, ahol a megvalósult demokrácia jegyében az látszik és hallatszik
jobban, aki gátlástalanul és arrogánsan túlüvölti a másikat.
Ma ezt nevezik politikának, közéleti vitának, nem mást. De kultúrának is
leginkább ezt nevezik.
(Lásd e tárgyban például ezt a nemrég megjelent cikket.)
Amikor majd’ negyedszázada Szabados György aggodalmának adott hangot a
Dunaparton az úgynevezett demokratikus berendezkedést illetően, még nem
láthatta mindazt, amiben ma élünk. Nem láthatta, de sejtette, nagyjából
mi fog következni. De az is lehet, hogy a legrémesebb álmaiban sem
gondolta volna.
Tizennégy éve halott, és a kompos Sanyi is rég beszállt már Kháron
ladikjába.
Csak remélni tudom, hogy ott, ahol most tartózkodnak, nem történt
semmiféle demokratikus fordulat.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról