[Grem] Mai nagyböjti evang. + elmélkedések: Barsi B. atya, Bp. Barron
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2025. Már. 20., Cs, 14:46:37 CET
*Urunk, add, hogy a Szentlélek kegyelmével a jót megismerjük, azt követni
is tudjuk. Ámen.*
*EVANGÉLIUM ELŐTTI VERS Boldogok, akik jó szívvel fogadják Isten igéjét, *
és állhatatosságukkal gyümölcsöt hoznak*. Vö. Lk 8,15 – 12. tónus.
*† EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből *
*A dúsgazdag meg a szegény Lázár. *
*Egy alkalommal Jézus ezt a példabeszédet mondta el *a farizeusoknak:
„Volt egy gazdag ember. Bíborba és patyolatba öltözködött, és mindennap
dúsan lakmározott. *Volt egy Lázár nevű koldus is, ez* ott feküdt a gazdag
kapuja előtt, tele fekéllyel. Szívesen jóllakott volna az ételmaradékból,
amely a gazdag ember asztaláról lehullott, de abból sem adtak *neki*. Csak
a kutyák jöttek, és nyalogatták a sebeit. Meghalt *a koldus, és az angyalok
Ábrahám kebelére vitték*. A gazdag is meghalt, és eltemették. A pokolban,
amikor nagy kínjai közt feltekintett, meglátta messziről *Ábrahámot és a
keblén Lázárt.*
Felkiáltott: *'Atyám, Ábrahám! Könyörülj *rajtam! *Küldd el Lázárt, hogy
ujja hegyét vízbe mártva hűsítse *nyelvemet. Iszonyúan gyötrődöm ezekben a
lángokban.« »Fiam – *felelte Ábrahám *–,* emlékezzé*l rá, hogy milyen jó
dolgod volt életedben, *Lázárnak* meg mennyi jutott a rosszból. *Most ő itt
vigasztalódik*, te pedig odaát gyötrődöl.
*Azonfelül köztünk* és köztetek nagy szakadék tátong, hogy aki *innét *át
akarna menni hozzátok, *ne tudjon, se *onnét *ne tudjon hozzánk
*átjönni *senki.«
*»Akkor arra kérlek, atyám – kiáltotta újra –, *küldd el őt* atyai
házunkba, ahol még öt testvérem él. *Tegyen bizonyságot* előttük, *nehogy *ők
is idejussanak a gyötrelmek helyére.«
*Ábrahám ezt felelte: »Van Mózesük és vannak prófétáik. Azokra hallgassanak*.«
Ám az erősködött: »Nem teszik, *atyám, Ábrahám! *De ha valaki, a halottak
közül *elmenne hozzájuk*, bűn*bánatot tartanának*.«
*Ő azonban így felelt: *»Ha *Mózesre és a prófétákra *nem hallgatnak, akkor
még ha a halottak közül *támad is fel valaki, annak *sem hisznek.«”
*Ezek az evangélium igéi. Lk 16,19-31*
*BARSI BALÁZS ATYA: https://barsitelekmm.blogspot.com/
<https://barsitelekmm.blogspot.com/>*
*Mária és Márta testvérének, az evangéliumban szereplő valóságos Lázárnak
az esete *– sokatmondó *a névazonosság! *– *igazolja* *Ábrahám
példabeszédbeli állítását. Hiszen a János-evangéliumban azt* *olvassuk*, *hogy
miután Jézus feltámasztotta Lázárt, a főpapok elhatározták, hogy őt is
megölik, mivel miatta a zsidók közül sokan hittek Jézusban*. *Íme, a
bizonyság arra, hogy aki nem akar látni*, *az* *a legnyilvánvalóbb jelek* *elől
is eltakarja a szemét! A gazdag ember* *sem csupán azért jutott a
kárhozatra, mert jó dolga volt életében,* *hanem mert észre sem vette a
kapuja előtt fekvő koldust. Azaz minden bizonnyal látta – különben honnan
ismerte volna?* *–, csak éppen nem vett róla tudomást.*
*A szakadék tehát, amelyről* *Ábrahám beszél,* *nem a haláluk után
keletkezett * *közöttük*, *hanem még földi életükben*. *Kezdetben csupán
pár lépés, és a dúsgazdag a mennyországba jutott volna:* *Lázárhoz kellett
volna odamennie, hogy segítsen rajta.* *Az évek múlásával azonban, ahogy
egyre jobban begubózott önzésébe, a szakadék mind mélyebb és szélesebb
lett, míg végül haláluk után állandósult, immár áthidalhatatlanul.* *Lukács
evangéliumában különös hangsúly van azon, hogy a gazdagság olyan ,**állapot**
mely veszélyezteti az örök üdvösséget, amennyiben a gazdag nem osztja meg
javait a rászorulókkal, mert* *a feleslegnek ő csak kezelője* *az ínséget
szenvedők javára**, nem pedig kénye-kedve szerinti ura.*
*BP. BARRON: wof at wordonfire.org <wof at wordonfire.org> *
Friends, today’s Gospel focuses on *the parable of the rich man and Lazarus*.
*The rich man “dressed in purple garments and fine linen and dined
sumptuously each day,” while lying at his door was **a poor man named
Lazarus, “who would gladly have eaten his fill of the scraps that fell from
the rich man’s table.”*
*God is not pleased with this kind of economic inequality*, *a*nd he burns
with a passion to set things right. This theme came roaring up out of the
Bible and into the Christian tradition, and it echoes up and down the
centuries. Even though it makes us uncomfortable—and God knows it does,
especially those of us, who live in the most affluent society in the
world—we can’t avoid it, because it’s everywhere in the Bible.
*St. Thomas Aquinas says that we must distinguish between ownership and use
of private property*. *We have a right to ownership through our hard
work*, *through
our inheritance**. *Fair enough. *But **with regard to* *the use of * *those
things*—*how we use them, why we use them—*then, *says Thomas*, *we must **
always be concerned first for the common good and not our own*. *This
especially includes Lazarus at our gate: those who are suffering and most
in need.*
*Imádkozzál érettünk, Istennek szent Anyja! Hogy méltók lehessünk Krisztus
ígéreteire! *
*Könyörögjünk! Kérünk téged, Úristen**, öntsd lelkünkbe szent
kegyelmedet, **hogy
akik az angyali üzenet által szent Fiadnak, Jézus Krisztusnak
megtestesülését megismertük, az ő kínszenvedése és keresztje által a
föltámadás dicsőségébe vitessünk! **Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250320/aa713fc6/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról