[Grem] Vitairat az MTA tagjainak teljesítményéről és a magyar versenyképesség összefüggéseiről
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Jún. 23., H, 22:49:59 CEST
Vitairat az MTA tagjainak teljesítményéről és a magyar versenyképesség
összefüggéseiről
Index, 2025.06.23. -- Lentner Csaba
https://index.hu/velemeny/2025/06/23/vitairat-az-mta-tagjainak-teljesitmenyerol-es-a-magyar-versenykepesseg-osszefuggeseirol/
Az írás célja, hogy megvizsgáljam a Magyar Tudományos Akadémia jogász és
közgazdász akadémikusainak nemzetközi mérőszámokkal mért tudományos
teljesítményét, vagyis a tudásuk versenyképességét. A megválaszolandó
kérdés, hogy szakterületi akadémikusaink képesek-e hozzájárulni a magyar
nemzetgazdaság versenyképességének javításához, ezen keresztül a
makrogazdasági és a vállalati hatékonyság fejlesztéséhez.
Kiindulási pont, hogy a nemzetgazdaságok fejlődésének alapja a saját
versenyképességük javítása, amelyet nemzetközi térben mérünk, miáltal a
termékek-szolgáltatások, a munkaerő, a tőke és a pénz szabad áramlása is
nemzetközi térben zajlik. Így a tudásipar teljesítményei is csak
nemzetközi térben értelmezhetők.
Versenyképes gazdaság – versenyképes tudomány nélkül?
Adódik, hogy azok a nemzetgazdaságok, amelyek a termelési és
szolgáltatási szektorukat jól meg tudják szervezni, hatékonyan
termelnek, versenyképesek lesznek, jobb, magasabb használati értékű
javakat tudnak előállítani, mögöttük fejlett tudásipar áll. A
mindennapok szintjén a versenyképesség a vállalatokba szervezett
munkavállalók képességein, képzettségükön, motivációs rendszerükön és
mindezeket koordináló állami jogi szabályozáson, a vállalatirányítás jó
módszerein, az állami fiskális-monetáris irányítás hatékonyságán múlik.
Technokrata szemléletben közelítve a termelésnek, szolgáltatóiparnak
vannak fizikai, kémiai biológiai, matematikai, mezőgazdasági alapjai.
Ezek az élő- és élettelen tudomány kategóriái, vagyis a
műszaki-technológiai, reáltudományi, egészségügyi-orvostudományi
területek. És vannak a társadalom- és bölcsészettudományok.
A magyar akadémiai rendszerben a 11 akadémiai osztályt alkotó
tudományterületből a Gazdasági és Jogtudományok Osztálya (IX. osztály),
a Nyelv- és irodalomtudományok (I. o.), illetve a
Történettudományi-filozófiai osztály (II. o.) a relevánsak.
Vizsgálatomban ezek a szakterületek kerülnek górcső alá, különösen a
gazdasági-jogtudományi terület, amely mégiscsak az ország, a vállalatok
irányítási, menedzselési alapjainak tudományos, kutatási, egyetemi
oktatási hátterét adja. Vajon a gazdasági és jogi tudományos osztály
akadémikusai által keletkező tudásvolumen és minőség képes-e a magyar
gazdaságra pozitív felhúzó hatást gyakorolni?
A magyar nemzetgazdaság versenyképességéről
A magyar nemzetgazdaság 2010-ben vásárlóerő-paritáson számolva (PPP) az
Európai Unió 1 főre jutó átlagos GDP-jének a 66 százalékát érte el.
Erről a szintről indultunk. 2023-ban 76,1 százalékra emelkedett a
teljesítmény, vagyis 10,1 százalékkal nőtt. Ám az EU legjobb mutatókkal
rendelkező 5 országában az uniós átlaghoz mérten 130,9 százalékról 142,7
százalékra, vagyis 11,8 százalékkal emelkedett az egy főre jutó GDP. Az
EU leggyengébb 5 országában pedig 54,6 százalékról 70,1 százalékra nőtt,
vagyis 15,5 százalékos a fajlagos teljesítményemelkedés a közel másfél
évtizedes időszakban. Adódik, hogy a legjobbak tovább növelték az
előnyüket, a leggyengébbek pedig lassan beérnek bennünket.
Az IMD svájci székhelyű nemzetközi versenyképességet mérő intézet már a
2020-as évek elején figyelmeztető adatot közölt Magyarországról.
2022–2023 között a magyar versenyképesség 7 hellyel romlott, míg a
hasonló karakterű Lengyelországé 7 hellyel javult. Mi a 46. helyre
estünk vissza, míg a lengyelek a 43. helyre jöttek fel.
Az IMD hosszabb távú intervallumra vonatkozó adatai még
kedvezőtlenebbek. De csak számunkra. A vizsgált 69 ország közül 2021-ben
még a 42. helyen álltunk az átfogó értékelésben, de 2025-re már
visszaestünk a 48. helyre. Miközben Csehország általános átfogó
értékelése a 34. helyről a 25. helyre a felemelkedést, a versenyképesség
javulását mutatja.
A magyar részletekben elmélyülve:
gazdasági fajlagos teljesítményekben a 8. helyről a 41. helyre zuhantunk.
A kormányzati hatékonyság megítélésében a 40. helyről a 46. helyre. A
magyar vállalatok hatékonysági megítélésében az 56. helyről a 61.
helyre. Ezen részterületekből adódik, hogy 6 hellyel romlott az
általános magyar versenyképesség.
A cseh gazdaság innovatívabb, mint a magyar. Erősebb a gazdaságuk
tudományos-innovációs háttere. A belföldi hozzáadott érték aránya az
exportban Magyarországon míg csak 54,1 százalék, addig a cseheknél 62,3
százalék. Értékesebb munkát tudnak végezni, több hazai hozzáadott
értéket tudnak beletenni a hasonló jellegű exportjukban, jobban
szervezettek, irányítottak a gazdasági folyamatok. A mérnökeik noha nem
jobbak, de a vállalatok mögött a tudásalapú gazdasági-vezetési tudomány
erősebben jelenik meg.
Az IMD nemzetközi versenyképesség-mérő intézet az adott országról
kiállított képet vizsgálja, adatalapon. Publikációkat, tudományos
elemzéseket, szakmai véleményeket szerez be és értékel. Tehát a
véleményalapú adatokból mér és állapít meg rangsorokat. Azokat az
információkat főképpen rendszerezi, értékeli, amelyeket az ország
tudósai nemzetközi folyóiratokban közzétesznek a kormányzati és a
vállalati hatékonyságról. Azt vizsgálja az IMD, hogy milyen a
kiszámíthatóság, a hatékonyság a közszférában, az állami beavatkozás és
a bürokrácia hogyan alakul, a kkv-szektor milyen formában fér hozzá az
állami támogatásokhoz, állami innovációs lehetőségekhez. A mesterséges
intelligencia fejlesztésére a kormányzat milyen forrásokat biztosít,
mekkora értékben.
A magyar kormány költségvetési törvényeit megvizsgálva és összevetve a
cseh költségvetési adatokkal, mondhatjuk, hogy a hazai kifejezetten
állami támogatás centrikus, mind a vállalkozások, mind a családok
szempontjából. A cseh nemzetgazdasági adatokból bővebb volumenű
támogatáspolitika nem olvasható ki. Képtelenség is lenne, ismerve a
magyar kormány bőkezű családtámogatási, gyermekre vonatkozó
adókedvezményi és vállalati támogatási rendszerét. A versenyképességet
mérő intézet nyilvános értékelései a nemzetközi hitelminősítők és a
befektetők döntéseinél is meghatározóak. Ha gyenge, romló egy országról
kialakított kép, úgy a befektetések nehezebben jönnek, több letelepedési
támogatást kérnek a kormánytól, az államkötvényeket drágábban, magasabb
kamaton jegyzik le, amely az adófizetőket terheli.
Hol a probléma?
Ha már ennyire bőkezű a magyar költségvetés támogatási rendszere, miért
ennyire gyenge a versenyképességünk? Ad 1) a tudásvolumen nemzetközi
szintű előállítása, és a vele történő gazdálkodás a magyar tudomány
fellegvárában vitatható színvonalú. Sőt, kifejezetten gyenge. És csak ez
a kevéssé színvonalas akadémiai teljesítmény-színvonal tud lecsorogni az
egyetemekre, a kiképzett szakembereken keresztül pedig a vállalatokhoz.
Ad 2) ráadásul, az akadémiai limitált képességek főleg a kormányzat
nemzetközi és belpolitikai térben való lejáratására fordítódnak.
A tudás fontosságát a hozzáadott érték termelésében meghatározónak
tartom. Ezért kiemelt jelentőségű, hogy egy adott ország tudományos
elitje versenyképes legyen.
A nemzetközi térben is mérhető tudományos kutatásokkal és azok minőségi
nemzetközi (D1, Q1–Q4) folyóiratokban való megjelentetésével komoly
problémák vannak Magyarországon.
A fejlődés dinamikája alacsony, mind a nemzetközi élmezőnyhöz, mind a
hasonló fejlettségű feltörekvő országokhoz, mind a szomszédos
országokéhoz képest. 20 év alatt a Magyarországról kikerülő kiemelkedő
nemzetközi színvonalú publikációk számát még a 2,5-szeres mértékre sem
sikerült feltornázni, noha ebben az MTA tagjainak, az elviekben
legmagasabb tudományos besorolással rendelkezőknek kellene az élen
járniuk. Miközben mi az akadémikusaink alacsony teljesítőképességét
szenvedjük, Kínában 1528 százalékra, Kolumbiában 1890 százalékra,
Iránban 3983 százalékra, Malajziában 2237 százalékra, Szaúd-Arábiában
1896 százalékra emelték a minőségi közleményvolument, a növekményt és
értelemszerűen a mögöttük álló minőségi kutatásokat is. De még
Romániában is 554 százalékos a növekmény, Csehországban 419 százalékos,
Törökországban 722 százalékos. (Lásd részletesebben az 1. sz. táblázatban.)
Scimago rangsor időbeli változása 2000-2020
Fotó: Scimago
És akkor mélyedjünk el a részletekben! Vizsgáljuk meg a magyar tudomány
fellegvárának, a Magyar Tudományos Akadémia akadémikusainak
teljesítményeit. Mit adnak ők hozzá a privilegizált, legmagasabban
pozicionált tudományos helyzetükből adódóan a magyar nemzetgazdaság
versenyképességéhez?
Nemzetközi tudománymetriai adatbázisokból megállapítható, hogy
az MTA teljes tagsága jelentősen gyengébb teljesítményű, mint egy
nemzetközi, hasonló státuszú és korintervallumú aktív kutatói állomány.
A nemzetközi átlag 39 százalékán állnak, vagyis az átlagszínvonal
egyharmadán. Tehát az átlagos színvonaltól is kétharmad választja el
őket. Hangsúlyozom, a tudományos deficitet nem a világ legjobbjaihoz
számoltam, hanem „csak” az átlaghoz.
A vizsgálat alá vont teljes akadémikusi kör 2020 és 2024 között, tehát
öt év alatt átlagosan 1 db saját cikket publikált, azaz olyat, amely
esetében az akadémikus a vezető szerző és legalább Q rangú lapban. Hát
ez katasztrofálisan kevés. De ha az akadémikusi kör összes közleményét
elemezzük, és a vezető szerzőségtől, illetve nemzetközi Q rangú lapokban
való megjelentetéstől eltekintünk, úgy
egy akadémikus évente mindössze 2,2 cikket jelentetett meg.
Ez a kevésbé szorgalmas huszonéves egyetemi tanársegédek szintje, a
PhD-tanulmányokat folytató hallgatók színvonala. A tanulmányaik
befejezéséhez azonban ez a 2,2 cikk korántsem elég, hogy PhD-doktorok
lehessenek, még nekik is többet kell teljesíteniük. A doktori
fokozatszerzési eljárásokban ugyanis az aktívan közreműködő, zsűriző
akadémikusok ennél többet várnak el tőlük. Mondhatni, többet követelnek
meg a PhD-hallgatóktól, mint saját maguktól. Ez így nincs rendjén,
mármint az akadémikusokkal.
Vizsgáljuk meg azokat az úgynevezett top 1 százalékos, nemzetközileg a
legmagasabban minősített szakfolyóiratokat, a bennük megjelent
közleményeket, amelyeket a világban a legtöbbet hivatkoznak, és
amelyekben a magyar akadémikusok vezető szerzők (lennének). A magyar
akadémikusok itt is igazán kirívóan gyenge teljesítményt produkálnak. A
számolás eredménye, hogy
egy magyar akadémikus 10 év alatt átlagosan 0,4 cikket ír. Tehát 25 év
alatt sikerülhet egy olyan igazán világszínvonalú publikáció, a mögötte
álló kutatási eredményt megjelenítve, amely már nemzetközi mércét
jelenthetne.
Tovább vizsgálva ugyanebben a 10 évben a tudományos osztályokba sorolt
akadémikusok teljesítményét, úgy egyre könnyedébben érthetjük meg, hogy
Magyarország gazdasági versenyképességének, előbbre jutásának mi is a fő
problémája. A közgazdászokból és jogászokból álló IX. osztály átlagos
teljesítménye csak 0,26 tanulmány, egy negyed cikk, vagyis nekik 40 év
kell ahhoz, hogy olyan cikket írjanak, amelyet a top 1 százalékban
(kiemelkedő folyóiratokban) idézzenek. Megjegyzem, a társadalomtudomány
másik meghatározó ága az irodalom- és nyelvtudományok, amely osztály
akadémikusai még ennél is kevesebbet, 0,11 kiemelkedő nemzetközi cikket
írnak 10 év alatt, vagyis 100 év alatt képesek egy világszínvonalú
tudományos közleményt megjelentetni. Eszerint 1925-óta magyar
irodalomtudósok nemzedékei várták volna a mostaniaktól, hogy legalább 1
darab világszinten ismert cikkük legyen, ám ezt sem sikerült
teljesíteniük. De ne legyünk szigorúak, az angol gyepet is állítólag 400
évig kellett locsolni, hogy a fogalommá vált igazi angol gyep legyen belőle.
Persze az irodalom és nyelvtudomány akadémikusain kívül vannak magyar
orvos, fizikus, matematikus és más élő és élettelen tudományhoz tartozó
MTA-tagok is, akik egy kicsit azért jobban teljesítenek, de hát az
összesített akadémiai átlag: 25 évet kell várni az MTA-tagság köréből,
hogy a világszintet közelítsék, legalább egy világszínvonalú cikket
írjanak.
A leírtakból következik, hogy
a Magyar Tudományos Akadémia akadémikusai a nemzetközi teljesítmény-,
illetve tudásversenyben, tudományos életteljesítmény-produktumban és
minőségben jelentősen lemaradtak.
A hasonló tudományterületeken aktív azonos korú nemzetközi kutatók
átlagos teljesítményéhez viszonyítva a magyar akadémikusok 39 százalékon
állnak. Vagyis a magyar akadémia tagjai 61 százalékkal gyengébb
tudományos teljesítményűek, mint a világátlag. Hangsúlyozom, nem a
topnál gyengébbek 61 százalékkal, hanem az átlagnál. És mint tudjuk, a
versenyképes gazdaság, a versenyképes tudás nem a közepes fejlettséget,
átlagos teljesítményt jelenti. A nemzetközi Scopus és MTMT (Magyar
Tudományos Művek Tára) adatbázisok alapján elvégzett vizsgálatok az
egyes tudományterületi osztályokra nézve még borúsabb képet festenek. A
magyar jogász-közgazdász akadémikusi teljesítmény a világátlaghoz képest
12,17 százalékon áll. Az irodalmároké hasonló még, de ők talán a GDP-t
annyira közvetlenül nem fejlesztenék, mint a gazdaság- és jogtudományok
marcona tudósai.
Ha a magyar akadémikusokat az átlagos százalékos output alapján
vizsgáljuk, és más hazai alacsonyabb fokozatú, de hasonló
tudományterületű és korú kutatókkal összevetjük, elmondhatjuk, hogy az
eredményeik alig jobbak az országos átlagnál, egy átlagos, hasonló korú
nem akadémikus magyar kutatóhoz képest. De emeljük ki, hogy az irodalom-
és nyelvtudományt művelő akadémikusok színvonalát, amely a szakterületen
dolgozó nem akadémikusok átlagát sem éri el, vagyis irodalom és
nyelvtudományokkal foglalkozó alacsonyabb tudományos besorolású nem
akadémikus kutatók szintje alatt állnak. Adódik a kérdés, akkor miért ők
az akadémikusok?
Változóak az egyes akadémiai szakterületi osztályok teljesítményei,
azokon belül vannak kimagasló, nemzetközi hírű kutatók is, de ezen
kevesek teljesítményeit bizony lehúzzák a gyengén vagy alig teljesítők.
Ám a jog, gazdaság, de az irodalom- és történelemtudományok területén is
a helyzet változásokért kiált.
A filozófia és történettudományok akadémikusai a világátlag 25,33
százalékán állnak. Az átlagtól is 75 százalékkal lemaradva.
Kis magyar körkép – 2 esettanulmányon keresztül
Véletlenszerű mintavétellel két magyar akadémikusjelölt tudományos
publikációs teljesítményét vizsgáltam meg a IX. osztályból. Abból a
célból, hogy az ország nemzetközi versenyképességét, jó hírét, a kedvező
befektetői döntések előidézését mennyiben szolgálják. Vizsgáltam azt,
hogy kutatásaik mennyire tudományosak, világszínvonalúak. Tettem ezt
azért is, mert ugyan a IX. osztály akadémikusainak kétharmada nemzetközi
térben mérhető tudományos munkát nem folytat, és még az aktívabbak
teljesítményeit beleszámolva is gyengébbek 87,83 százalékkal a világ
átlagos szintjénél, de azt reméltem, hogy a jelöltek, az utánpótlás
talán aktívabb, eredményesebb.
Akadémikusjelölt 1. A korlátlan politikai hatalom (félre) használatával
foglalkozik, értsd a magyar gazdasági kormányzással összefüggésben, sőt
kifejezetten arra vonatkozóan. Még pontosabban a 2010 utáni gazdasági
irracionalitásokkal, gazdasági populizmussal, már ami a jelen
viszonyainkat illeti, őszerinte, az ő szemszögéből. Veretes gondolatai
köre a gulyáskommunizmusból a gulyáspopulizmusba való zuhanás. A
szocialista tervgazdaság és a polgári kormány gazdaságpolitikája közötti
párhuzamokat vázolja. Diktatúra mindkettő, a hatalommal való visszaélés.
Körülötte egy kutatói csoport formálódott, akik hasonló, az ország
megítélésére kedvezőnek nem mondható stílusban, sokszor a tudományos
terminológiát mellőző módon írnak. A mintaként kiválasztott jelölt ért
el eredményeket. Jó esélye van, hogy az MTA tagja legyen. Külföldön is
hivatkozták, olvasták már mintegy 200-an, így a magyar kormányt
populizmussal, korlátlan hatalomvággyal, helytelen gazdaságpolitikával
illető nézeteit a svájci IDM hitelminősítő is érdeklődve fogadhatta. A
HUN-REN Magyar Kutatási Hálózatban dolgozik, továbbá egy alapítványi
egyetemen főállásban, és egy állami egyetemen, ahol 2020-tól kiemelt
ösztöndíjú kutatóprofesszor. Volt, illetve van lehetősége, hogy a
közgazdász- és államtudományi hallgatók ezreit tanítva befolyásolja a
tanain, könyvein keresztül. A CEU-hoz több szálon kötődött. A független
módszerű és eredményt generáló kutatómunka joga megilleti az
akadémikusjelöltet, de hogy ez miért történik háromszoros állami
finanszírozásban, az adófizetők pénzéből? Logikus, elfogadható választ,
magyarázatot nem látok. Költségvetési forrásból miért támogatják
országimázs-romboló – egyébként rosszindulatot árasztó – tevékenységét?
Talán az esettanulmányban szereplő akadémikusjelölt felettesei,
kutatóintézet igazgatói erről bővebb felvilágosítást adhatnak, de
elgondolkodhatnának a saját felelősségükön is.
Akadémikusjelölt 2. Kutatási területe napjaink magyar valósága, amelyet
ő populizmussal és tekintélyelvű jelzőkkel illet. Írásai sok esetben,
még ha az MTA akadémikusok által legjobb hazai kategóriába gondolt
magyar nyelvű folyóiratokban jelennek is meg, inkább
tudománynépszerűsítőek. Ezer szállal kötődik a magyar kormány gazdaság-
és tudománypolitikáját belföldön és külföldön kritizáló liberális
értelmiségi körhöz. Sőt, maga is emblematikus alakja e csoportnak.
Ugyancsak a CEU-hoz kötődött. Tiltakozott a kutatási hálózat MTA alóli
kiszervezése miatt, Orbán Viktor miniszterelnököt elmarasztalók, az
akadémiai közgyűléstől távol tartók egyike. Akadémiai bizottsági elnök.
Fő harcosa az akkumulátorgyárak magyar gazdaságból való kiiktatásának.
Noha tudjuk, hogy ez egy kényszer, de az akkumulátorgyárak
Magyarországra hozása mégiscsak segít a foglalkoztatáson, ha alacsony
szinten is, de hozzáadott értéket termel, nemzetközi termelési láncba
kapcsol bennünket. Azzal a szemponttal pedig nem foglalkozik az
akadémikusjelölt, hogy miért nem igényesebb, magasabb hozzáadott értékű
külföldi működő tőke jön be az országba. Noha a választ tudhatná,
akadémikusjelölt 1-gyel egyetemben, miszerint mert a gazdasági
tudományos életet évtizedeken át liberális körével egyetemben nem
engedték a megfelelő irányba fejlődni, ezzel a vállalati-államháztartási
körbe, de főleg a családokhoz a korszellemhez nem illeszkedő nézetek,
módszerek lekerülését (átfolyását) évtizedek óta gátolják. Még a
villanyszerelők lapjában is megosztja gondolatait. Nemzetközi tudományos
elismertsége az MTMT adatbázis szerint ugyan már mérhető, de a külföldi
szakfolyóiratokban megjelent írásaira a hivatkozók kétharmada az
egyetemi szobatársaiból, liberális magyar eszmetársaiból kerül ki. Jó
esélye van – ha fennmaradnak ezek a torz akadémiai viszonyok –, hogy
akadémikus legyen.
Summázva e fejezetet,
a magyar gazdasági és társadalmi versenyképesség alakításával,
szervezésével, szabályozásával kapcsolatos Gazdaság- és Jogtudományok
Osztályának közössége, akadémikusai és a kontraszelektivitás által oda
előbb-utóbb bekerülők bizony nem szolgálják megfelelően Magyarország
előbbre jutását,
sőt kifejezetten ellene vannak. Nem igazodnak a magyar nemzetgazdaság
gyakorlatához, a gazdaságpolitikai váltáshoz. Hát ezért is kerülünk mi
egyre hátrább a nemzetközi versenyképességi rangsorokban. Ezért vannak
EU-s kötelezettségszegési eljárások, európai bírósági perek ellenünk.
Ezért van a magyar társadalom és vállalkozói kör meghatározó részében
ellenállás, ellenszenv a magyar kormány politikájával szemben.
Mi a megoldás?
A magyar tudományos élet kútfőjének, a magyar gazdaság és társadalom
legfőbb tudományos intézményében a Magyar Tudományos Akadémián az
elmaradt rendszerváltozást végre kell hajtani.
Az akadémikusi tagság megújítását illetően:
Az MTA teljes tagságát tudományos teljesítmények szempontjából
felül kell vizsgálni. Azokat az akadémikusokat és MTA-doktorokat, akik a
megfelelő nemzetközi tudományos normákat nem érik el, akadémiai
tagságuktól meg kell fosztani, emeritus akadémikus cím használatát
lehetővé tenni számukra. Az akadémikusi teljesítmények felülvizsgálata
nemzetközi tudományos szakértők bevonásával történjen.
A jelenlegi akadémikusok közül többen a kommunista rendszerhez
kötődtek. Esetükben a nemzetbiztonsági átvilágítást, a III/3-as,
III/2-es érintettséget meg kell vizsgálni.
Az akadémikus tagság és bizottsági vezetők körében az ellenséges,
az ország politikai-alkotmányos rendjét megdönteni szándékozó nemzetközi
(NGO-) szervezetek és titkosszolgálatok befolyása erős, társadalmi
veszélyességük jelentős. A Szuverenitásvédelmi Hivatalt a kapcsolati
háló felderítésére, mélységének megállapítására haladéktalanul fel kell
jogosítani.
Az akadémikusságra, MTA-doktorságra, bizottsági tisztségekre
méltatlanok tiszteletdíj-folyósítását le kell állítani, az MTA központi
költségvetési finanszírozását felül kell vizsgálni.
Széchenyi István szellemiségét megőrizve a Magyar Tudományos
Akadémiát valóban a magyar érdekek szolgálatába kell állítani.
Megújulásával szolgálja a tudást, a nemzetet és az egyetemes tudományt.
Célja legyen, hogy hozzájáruljon az ország gazdaságának, társadalmának
fejlődéséhez, a családok életfeltételeinek javításához, a tudásának és a
képességeinek fejlesztéséhez. Az akadémiai és a tudományos élet
kapcsolatára, a jogok és kötelezettségek meghatározására kétharmados
törvényt kell alkotni. Az Alaptörvényben meg kell határozni a tudós
testületek (MTA, MAB, HUN-REN, egyetemek) feladatait, működésük kereteit.
Az Akadémia új szervezeti vezetőit, az új Akadémia-tagokat a
jövőben az MTA közel 18 ezres köztestületi tagsága válassza, nem pedig
másfél-két tucat alacsony teljesítményű, azonos politikai nézeteket
valló („összeszokott”) szakosztályközösség, illetve a 11 osztály 365
akadémikusa. A mintegy 18 ezres köztestületi tagság a magyar tudomány
derékhada, akiket az akadémiai döntéshozatalba be kell vonni.
A politikai megnyilvánulásoktól távol kell tartani az MTA tagjait,
bizottsági tisztségviselőit. Erre törvény kötelezze őket. Működésüket a
tudományos tevékenység kizárólagos végzésére koncentrálják.
Az MTA és a magyar tudományos élet megújítása érdekében:
Az Akadémia maradjon meg a magyar tudomány fellegvára, de jogait a
teljes köztestületi tagsága által gyakorolja.
A HUN-REN Magyar Kutatási Hálózatba került kutatóintézetek nem
kerülhetnek vissza a Magyar Tudományos Akadémiához, az akadémiai
osztályok irányítása alá. Számolni kell a reformok végrehajtásának
időigényességével, látni kell azt, hogy a HUN-REN kutatóintézeteiben
máig erős MTA-befolyás érvényesül. A feudális jellegű hűbéri láncok máig
meghatározóak. A még „falakon belül lévő” akadémikusok teljesítményei
általában alacsonyak, így maguk közé csak jellemzően olyanokat fogadnak
be, akiknek eleve alacsony a teljesítményük, másrészt a
tudománypolitikai-ideológiai nézeteikhez közel állókat. Így a viszonylag
alacsony teljesítményű feltörekvő nemzedék jobb eséllyel pályázhat a
bekerülésre, mint a magasabb teljesítményűek, mint az esetleg más
szakterületi tudományos nézeteket vallók. Ebből adódóan a gyenge
akadémikusi teljesítmény újratermelődését meg kell akadályozni.
A HUN-REN Magyar Kutatási Hálózatban, illetve más kutatói
szervezeti entitások esetében következetes követelménymutatókat kell
felépíteni. Az állam kizárólag kutatási közszolgáltatási szerződések
keretében, pályázati alapon folyósítson a kutatási tevékenység
ellátásához szükséges forrást. A teljesítményalapú bérezés váltsa fel az
eddig normatív, havi – sokszor teljesítmény nélküli – kutatói
bérkifizetési gyakorlatot. A kutatási közszolgáltatási szerződések az
állam részéről fogalmazzák meg az elvárt tartalmú, minőségű és indokolt
kutatások körét, finanszírozási módját. A kutatások a magyar társadalom
érdekeit szolgálják, társadalmát, gazdaságát építsék.
Az élő- és élettelen tudományok kutatóintézeteihez mérten is
kirívóan alacsony teljesítményű irodalom- és nyelvtudományok, történelem
és filozófia, legfőképpen a gazdasági és jogász kutatóintézeteket
felsőoktatási intézethez kell telepíteni, a HUN-REN szervezeti köréből
kiemelni. Egyetemi költségvetésen belüli kezelésükre belső szabályokat
alkotni, finanszírozásukat teljesítmény alapokra, közszolgáltatási
szerződésekre alapozni. Kutatási tevékenységük színvonala miáltal a
világléptékben nem érvényesült, az egyetemi tudományos életet még
szolgálhatják.
A fenti, társadalom- és bölcsészettudományi kutatóintézetek
semmilyen módon nem kerülhetnek vissza az MTA jogi-gazdasági,
történettudományi-filozófiai és irodalomtudományi osztályainak,
bizottságainak felügyelete alá. Az MTA vezetésének erre irányuló kérését
el kell utasítani. Az akadémiai osztályok akadémikusainak
teljesítményszínvonala, tudománypolitikai gyakorlata negatív hatásokat
gyakorolna a kutatóintézetek munkájára.
A Magyar Tudományos Akadémia gazdálkodásának ellenőrzésére az
Állami Számvevőszéket haladéktalanul fel kell kérni. Az Akadémia 150
főre felduzzasztott központi adminisztrációs létszámát a feladatok
szintjéhez kell csökkenteni. Az akadémikusok és családtagjaik
üdültetését, jóléti juttatásaik, teljesítmény nélküli apanázsaik körét
újra kell szabályozni. A jövőre tervezett akadémiai beruházásokat csak a
tényleges indokoltság alapján lehet engedélyezni, illetve az állami
pénzt lefolyósítani.
A magyar tudományos élet új bástyájává kell emelni a Magyar
Akkreditáció Bizottságot. A tudományos teljesítmények mérésében és
megítélésében az egyetemi tanárok kinevezésében az MTA-befolyást teljes
mértékben fel kell számolni. A professzorok kinevezése előtt vizsgált
publikációs teljesítmények mérésénél az MTA által kiadott tudományos
folyóiratlistákat figyelmen kívül kell hagyni. A MAB alkosson új, igazán
tudományos folyóiratlistát, és az eljárásaiban az egyetemi tanári,
egyetemi, kari, doktori iskolai akkreditációk során ezeket alkalmazza. A
megtépázott akadémikusi tisztség és MTA-doktori cím nem jelenthet előnyt
a felsőoktatási intézmények oktatói karának teljesítményértékelésében.
Az egyetemek tudományos erőforrás központ jellegét indokolt tovább
erősíteni. Az MTA jelenlegi tagjainak befolyását az egyetemi doktori
képzésekben fokozatosan fel kell számolni. A MAB által megítélt
professzori címek, majd a későbbiekben létrehozandó professzori
kategóriák – a francia minta alapján – legyenek a magyar tudományos élet
fokozatai. A MAB ennek bevezetésére dolgozzon ki feltételrendszert.
A szerző közgazdászprofesszor.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének
álláspontját.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról