[Grem] A hegyvidéki közbeszerzésekbe egyelőre még az Átlátszó sem tud belekötni
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Júl. 22., K, 08:04:00 CEST
Tudunk erről bármit is? Túl szép...
*** *** *** *** *** *** *** *** ***
A hegyvidéki közbeszerzésekbe egyelőre még az Átlátszó sem tud belekötni
Átlátszó, 2025.07.17. -- Katus Eszter
https://atlatszo.hu/kozpenz/2025/07/17/a-hegyvideki-kozbeszerzesekbe-egyelore-meg-az-atlatszo-sem-tud-belekotni
Több száz millió forintot takarít meg a XII. kerületi önkormányzat csak
azzal, hogy úgy folytatja le a közbeszerzési eljárásokat, ahogy az „a
nagykönyvben meg van írva”. Emiatt ugyanis több cég tud jelentkezni a
felhívásokra, a fokozott verseny miatt pedig kedvezőbbek lesznek az
árajánlatok, és várhatóan a színvonal is javulni fog. Mindehhez nem kell
más, mint pont az ellenkezőjét tenni azoknak a rossz gyakorlatoknak,
amelyekről cikkeinkben rendszeresen beszámolunk: versenykorlátozó
kiírások, egyetlen cégre kiírt tenderek, hatalmas keretmegállapodások.
Jelentős megtakarításokat hozott a XII. kerületben az új közbeszerzési
gyakorlat – jelentette be Kovács Gergely polgármester (Magyar Kétfarkú
Kutya Párt). A videó szerint épületüzemeltetésre az eddigi 1,3 milliárd
helyett most 600 millió forintot költenek, a mélyépítési feladatoknál
58%-os megtakarítást értek el, a parkolás és a közterület-felügyelet 210
millió helyett csak 90 millióba kerül, míg a vagyonvédelem, a kazánok és
a liftek területén 30-68%-os a megtakarítás.
Hogy mi a titok nyitja? A beszámoló szerint a Hegyvidéki Önkormányzat
közbeszerzéseit a korábbi években gyakran jellemezte a magas
költségszint és a verseny korlátozottsága. A képviselő-testület ezért
2024 decemberében létrehozott egy Közbeszerzési Irodát, amivel házon
belül oldhatják meg a közbeszerzések keretrendszerének kidolgozását és
az eljárások lebonyolítását is. A cél egy átláthatóbb, hatékonyabb és
valódi versenyen alapuló rendszer kialakítása volt. A Kovács Gergely
által vezetett önkormányzat ennek érdekében több lépést is tett.
Gigatenderek árnyékában
Ahogy arról már lapunk is többször beszámolt, az állami szervezetek
számos olyan tendert írtak ki az elmúlt években, amelyek túl nagy
területeket vagy túl nagy mennyiséget fedtek le, esetleg túl sok
feladatot sűrítettek össze. Megfelelő infrastruktúra hiányában ezekre a
tenderekre a kisebb cégek nem tudtak jelentkezni.
Jó példa erre a következő eljárás: a Közbeszerzési és Ellátási
Főigazgatóság (KEF) üzemeltetési és ingatlankarbantartási feladatokra
írt ki tendert 24 + 12 hónapos időszakra. A kiírás két részből állt:
Kelet- és Nyugat-Magyarország területe, a tender összértéke pedig 88
milliárd forint volt.
Adja magát a kérdés, hogy vajon hány cég képes ennek a hatalmas
ingatlanállománynak az üzemeltetésére. Nyilván nem sok. De a KEF még
tovább csökkentette a verseny lehetőségét a rendkívül komplex feltételek
meghatározásával. Csak egy a sok közül: az ajánlattevőknek rendelkezniük
kellett legalább 382 ezer m2 nettó alapterületet és legalább 23 db
eltérő helyszínen lévő épületet érintő és legalább 6 hónap időtartamig
folyamatosan végzett épületüzemeltetési referenciával.
A felhívást látva már a kiíráskor meg tudtuk mondani, hogy a nyertes az
állami takarítási feladatok nagy részét elnyerő hatalmas vállalat, a B+N
Referencia Zrt. lesz, amely aztán valóban el is nyerte a tendert.
Nagyobb verseny, alacsonyabb árak
A 12. kerületi önkormányzatnál is hasonló volt a helyzet: korábban
többször előfordult, hogy túlméretezett és egybeszervezett
közbeszerzéseket bonyolítottak le, amin egy vagy csak néhány szereplő
tudott indulni. Az egyik ilyen kiírás takarítási, őrzési,
kazán-karbantartási és üzemeltetési feladatokat, felvonó-karbantartási
szolgáltatásokat, javítási munkálatokat, épület- és intézmény
karbantartási munkákat, illetve egyéb munkákat tartalmazott.
A megbízásért mindössze hárman indultak, azonban 2 ajánlattevőt
kizártak, így a már említett B+N Referencia Zrt. és a SHIELD PROTECTION
SERVICE Kft. párosa lett a nyertes. A szerződés 36 hónapra szólt és éves
szinten átlagosan nettó 1,3 milliárd forint keretösszeget jelentett.
Az új közbeszerzési iroda azonban már nem egyben, hanem több feladatra
osztva írta ki az eljárásokat, így kisebb cégek is tudtak jelentkezni.
Az „Épületkarbantartási szolgáltatások” tárgyú nyílt (két részre
bontott) közbeszerzési eljárás első részére 10 db, míg a második részre
8 db ajánlat érkezett. A valódi versenynek köszönhetően – az árat
nagyrészt meghatározó – rezsióradíj mindkét rész esetében nettó 6764
forint lett, ami a korábbi eljárásban a szerződéskötéskor (2022-ben)
nettó 12 500 Ft, a szerződés utolsó évében pedig már 19 101 forint (!) volt.
A kazánkarbantartásra és üzemeltetésre kevesebb, összesen 3 cég
jelentkezett, de az új eljárás eredményeképp az egyes egységárak
vonatkozásában még így is átlagosan 30%-os megtakarítást ért el az
önkormányzat – akárcsak a takarítási feladatok esetében. Itt az
önkormányzat a saját cégét, a Fáber Kft.-t bízta meg a munkálatokkal.
A liftüzemeltetési és karbantartási feladatoknál pedig kiugróan magas,
átlagosan 68%-os megtakarítást értek el.
Ha a vagyonvédelmi feladatokat is hozzávesszük, a kerület 12 hónap alatt
kb. nettó 600 millió forintot költ épületüzemeltetéssel kapcsolatos
feladatok ellátására, szemben a korábbi átlag nettó 1,3 milliárd forinttal.
Esélyt kapnak a kisebb, egyprofilú cégek is
Tavaly nyáron bemutattunk két olyan közbeszerzési eljárást, amelyek az
Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint kifogásolhatóak voltak abból a
szempontból, hogy a kiírás jelentősen leszűkítette a lehetséges
jelentkezők körét.
Az egyik a MÁV területrendezésre kiírt tendere volt, ahol olyan céget
kerestek, amely egyedül képes lett volna elvégezni az összes feladatot:
az épületbontást, a vágány- és kapcsolódó infrastruktúra bontását, a
bontási feladatok tervezését és a hulladékgazdálkodási feladatokat is.
Emellett egy olyan referenciát is kért (legalább 800 vm vasúti pálya
felépítmény és 600 fm felsővezeték bontására vonatkozó referencia),
amellyel a legtöbb hulladékgazdálkodó cég aligha rendelkezett. Így
szinte borítékolható volt, hogy nagyon kevés ajánlattevő lesz.
A másik problémás tender a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-é volt,
amelyben olyan extrém költöztető cégeket kerestek, ahol restaurátor is
van az alkalmazottak között. Az 1,5 milliárdos megbízásért mindössze két
cég jelentkezett.
A bemutatott jelenséget a Közbeszerzési Hatóság is ismeri, erre
vonatkozik a beszerzési igények mesterséges egyesítésének tilalma. A
módszer lényege röviden: a kiíró két vagy több olyan feladatot rendel
meg egyszerre, amelyeket a piaci szereplők jellemzően nem tudnak
önmagukban elvégezni. Ezért az ajánlattevők vagy mamutcégek lesznek,
vagy olyan cégek kényszerülnek konzorciumokat alkotva együtt indulni,
amelyek egyébként az alaptevékenységükből fakadóan nem állnak
kapcsolatban egymással. Ezt a problematikát a közbeszerzési szabályozás
úgy kezeli, hogy kötelezővé teszi a kiírók számára annak vizsgálatát,
hogy a beszerzésük szétosztható-e olyan részfeladatokra, amelyekre
tipikusan egy adott pályázói kör szokott jelentkezni. Ha ez megerősítést
nyer, akkor az ajánlatkérőnek muszáj részekre bontania a felhívást.
Ezekhez hasonló volt a 12. kerület egy korábbi közbeszerzési eljárása
is, amit egyszerre írtak ki mélyépítési munkák elvégzésére és
zöldfelület kezelésre. A két össze nem tartozó feladatról szóló
eljárásra mindössze 1 db ajánlat érkezett. Az önkormányzat most
szakított a korábbi gyakorlattal, és külön eljárásokat folytatott le.
A mélyépítési munkák elvégzésére így rögtön 7 ajánlat érkezett, és az
egységárak átlagosan 58%-os megtakarítást eredményeztek. A parkolással
és közterület-felügyelettel járó feladatok pedig 90 millió forintba
kerülnek majd, miközben az előző, fideszes vezetés által idén nyáron
kiírt, majd hirtelen visszavont, versenyt nélkülöző közbeszerzés alapján
mindez 210 millióba került volna.
29 közbeszerzést nyert az elmúlt években egy cég a XII. kerületben
17 milliárd forint értékben
A jó gazda gondossága
A fent említett példákból (amelyekből még számtalan olvasható a
Közbeszerzés és a Közbeszerzés-figyelő rovatunkban) jól levezethető,
hogyan lehet úgy irányítani a tendereket – látszólag törvényesen –, hogy
azokat egy-egy kiválasztott cég nyerje, miközben a verseny hiánya a
költségvetésnek pluszkiadásokat okoz. Emiatt pedig kevesebb pénz jut más
feladatokra.
Ha tehát valamelyik közpénzből működő szervezet ezen változtatna,
kezdetnek megpróbálhatja azt, amit az MKKP a Hegyvidéken:
kisebb, célzott beszerzések a nagy, monopolhelyzetet erősítő
csomagok helyett,
több induló, valódi versenyhelyzet, alacsonyabb árak,
átláthatóbb és kontrolláltabb feltételek: pontos teljesítési
követelmények és szigorúbb ellenőrzés.
Így manipulálják a közbeszerzéseket, hogy egy-egy kiválasztott cég
nyerjen
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról