[Grem] A hegyvidéki közbeszerzésekbe egyelőre még az Átlátszó sem tud belekötni

KEA kea at turul.banki.hu
2025. Júl. 22., K, 08:04:00 CEST


Tudunk erről bármit is? Túl szép...

*** *** *** *** *** *** *** *** ***

A hegyvidéki közbeszerzésekbe egyelőre még az Átlátszó sem tud belekötni

Átlátszó, 2025.07.17. -- Katus Eszter
https://atlatszo.hu/kozpenz/2025/07/17/a-hegyvideki-kozbeszerzesekbe-egyelore-meg-az-atlatszo-sem-tud-belekotni



Több száz millió forintot takarít meg a XII. kerületi önkormányzat csak 
azzal, hogy úgy folytatja le a közbeszerzési eljárásokat, ahogy az „a 
nagykönyvben meg van írva”. Emiatt ugyanis több cég tud jelentkezni a 
felhívásokra, a fokozott verseny miatt pedig kedvezőbbek lesznek az 
árajánlatok, és várhatóan a színvonal is javulni fog. Mindehhez nem kell 
más, mint pont az ellenkezőjét tenni azoknak a rossz gyakorlatoknak, 
amelyekről cikkeinkben rendszeresen beszámolunk: versenykorlátozó 
kiírások, egyetlen cégre kiírt tenderek, hatalmas keretmegállapodások.

Jelentős megtakarításokat hozott a XII. kerületben az új közbeszerzési 
gyakorlat – jelentette be Kovács Gergely polgármester (Magyar Kétfarkú 
Kutya Párt). A videó szerint épületüzemeltetésre az eddigi 1,3 milliárd 
helyett most 600 millió forintot költenek, a mélyépítési feladatoknál 
58%-os megtakarítást értek el, a parkolás és a közterület-felügyelet 210 
millió helyett csak 90 millióba kerül, míg a vagyonvédelem, a kazánok és 
a liftek területén 30-68%-os a megtakarítás.

Hogy mi a titok nyitja? A beszámoló szerint a Hegyvidéki Önkormányzat 
közbeszerzéseit a korábbi években gyakran jellemezte a magas 
költségszint és a verseny korlátozottsága. A képviselő-testület ezért 
2024 decemberében létrehozott egy Közbeszerzési Irodát, amivel házon 
belül oldhatják meg a közbeszerzések keretrendszerének kidolgozását és 
az eljárások lebonyolítását is. A cél egy átláthatóbb, hatékonyabb és 
valódi versenyen alapuló rendszer kialakítása volt. A Kovács Gergely 
által vezetett önkormányzat ennek érdekében több lépést is tett.
Gigatenderek árnyékában

Ahogy arról már lapunk is többször beszámolt, az állami szervezetek 
számos olyan tendert írtak ki az elmúlt években, amelyek túl nagy 
területeket vagy túl nagy mennyiséget fedtek le, esetleg túl sok 
feladatot sűrítettek össze. Megfelelő infrastruktúra hiányában ezekre a 
tenderekre a kisebb cégek nem tudtak jelentkezni.

Jó példa erre a következő eljárás: a Közbeszerzési és Ellátási 
Főigazgatóság (KEF) üzemeltetési és ingatlankarbantartási feladatokra 
írt ki tendert 24 + 12 hónapos időszakra. A kiírás két részből állt: 
Kelet- és Nyugat-Magyarország területe, a tender összértéke pedig 88 
milliárd forint volt.

Adja magát a kérdés, hogy vajon hány cég képes ennek a hatalmas 
ingatlanállománynak az üzemeltetésére. Nyilván nem sok. De a KEF még 
tovább csökkentette a verseny lehetőségét a rendkívül komplex feltételek 
meghatározásával. Csak egy a sok közül: az ajánlattevőknek rendelkezniük 
kellett legalább 382 ezer m2 nettó alapterületet és legalább 23 db 
eltérő helyszínen lévő épületet érintő és legalább 6 hónap időtartamig 
folyamatosan végzett épületüzemeltetési referenciával.

A felhívást látva már a kiíráskor meg tudtuk mondani, hogy a nyertes az 
állami takarítási feladatok nagy részét elnyerő hatalmas vállalat, a B+N 
Referencia Zrt. lesz, amely aztán valóban el is nyerte a tendert.

Nagyobb verseny, alacsonyabb árak

A 12. kerületi önkormányzatnál is hasonló volt a helyzet: korábban 
többször előfordult, hogy túlméretezett és egybeszervezett 
közbeszerzéseket bonyolítottak le, amin egy vagy csak néhány szereplő 
tudott indulni. Az egyik ilyen kiírás takarítási, őrzési, 
kazán-karbantartási és üzemeltetési feladatokat, felvonó-karbantartási 
szolgáltatásokat, javítási munkálatokat, épület- és intézmény 
karbantartási munkákat, illetve egyéb munkákat tartalmazott.

A megbízásért mindössze hárman indultak, azonban 2 ajánlattevőt 
kizártak, így a már említett B+N Referencia Zrt. és a SHIELD PROTECTION 
SERVICE Kft. párosa lett a nyertes. A szerződés 36 hónapra szólt és éves 
szinten átlagosan nettó 1,3 milliárd forint keretösszeget jelentett.

Az új közbeszerzési iroda azonban már nem egyben, hanem több feladatra 
osztva írta ki az eljárásokat, így kisebb cégek is tudtak jelentkezni.

Az „Épületkarbantartási szolgáltatások” tárgyú nyílt (két részre 
bontott) közbeszerzési eljárás első részére 10 db, míg a második részre 
8 db ajánlat érkezett. A valódi versenynek köszönhetően – az árat 
nagyrészt meghatározó – rezsióradíj mindkét rész esetében nettó 6764 
forint lett, ami a korábbi eljárásban a szerződéskötéskor (2022-ben) 
nettó 12 500 Ft, a szerződés utolsó évében pedig már 19 101 forint (!) volt.

A kazánkarbantartásra és üzemeltetésre kevesebb, összesen 3 cég 
jelentkezett, de az új eljárás eredményeképp az egyes egységárak 
vonatkozásában még így is átlagosan 30%-os megtakarítást ért el az 
önkormányzat – akárcsak a takarítási feladatok esetében. Itt az 
önkormányzat a saját cégét, a Fáber Kft.-t bízta meg a munkálatokkal.

A liftüzemeltetési és karbantartási feladatoknál pedig kiugróan magas, 
átlagosan 68%-os megtakarítást értek el.

Ha a vagyonvédelmi feladatokat is hozzávesszük, a kerület 12 hónap alatt 
kb. nettó 600 millió forintot költ épületüzemeltetéssel kapcsolatos 
feladatok ellátására, szemben a korábbi átlag nettó 1,3 milliárd forinttal.

Esélyt kapnak a kisebb, egyprofilú cégek is

Tavaly nyáron bemutattunk két olyan közbeszerzési eljárást, amelyek az 
Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint kifogásolhatóak voltak abból a 
szempontból, hogy a kiírás jelentősen leszűkítette a lehetséges 
jelentkezők körét.

Az egyik a MÁV területrendezésre kiírt tendere volt, ahol olyan céget 
kerestek, amely egyedül képes lett volna elvégezni az összes feladatot: 
az épületbontást, a vágány- és kapcsolódó infrastruktúra bontását, a 
bontási feladatok tervezését és a hulladékgazdálkodási feladatokat is. 
Emellett egy olyan referenciát is kért (legalább 800 vm vasúti pálya 
felépítmény és 600 fm felsővezeték bontására vonatkozó referencia), 
amellyel a legtöbb hulladékgazdálkodó cég aligha rendelkezett. Így 
szinte borítékolható volt, hogy nagyon kevés ajánlattevő lesz.

A másik problémás tender a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-é volt, 
amelyben olyan extrém költöztető cégeket kerestek, ahol restaurátor is 
van az alkalmazottak között. Az 1,5 milliárdos megbízásért mindössze két 
cég jelentkezett.

A bemutatott jelenséget a Közbeszerzési Hatóság is ismeri, erre 
vonatkozik a beszerzési igények mesterséges egyesítésének tilalma. A 
módszer lényege röviden: a kiíró két vagy több olyan feladatot rendel 
meg egyszerre, amelyeket a piaci szereplők jellemzően nem tudnak 
önmagukban elvégezni. Ezért az ajánlattevők vagy mamutcégek lesznek, 
vagy olyan cégek kényszerülnek konzorciumokat alkotva együtt indulni, 
amelyek egyébként az alaptevékenységükből fakadóan nem állnak 
kapcsolatban egymással. Ezt a problematikát a közbeszerzési szabályozás 
úgy kezeli, hogy kötelezővé teszi a kiírók számára annak vizsgálatát, 
hogy a beszerzésük szétosztható-e olyan részfeladatokra, amelyekre 
tipikusan egy adott pályázói kör szokott jelentkezni. Ha ez megerősítést 
nyer, akkor az ajánlatkérőnek muszáj részekre bontania a felhívást.

Ezekhez hasonló volt a 12. kerület egy korábbi közbeszerzési eljárása 
is, amit egyszerre írtak ki mélyépítési munkák elvégzésére és 
zöldfelület kezelésre. A két össze nem tartozó feladatról szóló 
eljárásra mindössze 1 db ajánlat érkezett. Az önkormányzat most 
szakított a korábbi gyakorlattal, és külön eljárásokat folytatott le.

A mélyépítési munkák elvégzésére így rögtön 7 ajánlat érkezett, és az 
egységárak átlagosan 58%-os megtakarítást eredményeztek. A parkolással 
és közterület-felügyelettel járó feladatok pedig 90 millió forintba 
kerülnek majd, miközben az előző, fideszes vezetés által idén nyáron 
kiírt, majd hirtelen visszavont, versenyt nélkülöző közbeszerzés alapján 
mindez 210 millióba került volna.

     29 közbeszerzést nyert az elmúlt években egy cég a XII. kerületben 
17 milliárd forint értékben

A jó gazda gondossága

A fent említett példákból (amelyekből még számtalan olvasható a 
Közbeszerzés és a Közbeszerzés-figyelő rovatunkban) jól levezethető, 
hogyan lehet úgy irányítani a tendereket – látszólag törvényesen –, hogy 
azokat egy-egy kiválasztott cég nyerje, miközben a verseny hiánya a 
költségvetésnek pluszkiadásokat okoz. Emiatt pedig kevesebb pénz jut más 
feladatokra.

Ha tehát valamelyik közpénzből működő szervezet ezen változtatna, 
kezdetnek megpróbálhatja azt, amit az MKKP a Hegyvidéken:

     kisebb, célzott beszerzések a nagy, monopolhelyzetet erősítő 
csomagok helyett,
     több induló, valódi versenyhelyzet, alacsonyabb árak,
     átláthatóbb és kontrolláltabb feltételek: pontos teljesítési 
követelmények és szigorúbb ellenőrzés.

     Így manipulálják a közbeszerzéseket, hogy egy-egy kiválasztott cég 
nyerjen

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról