[Grem] Fw: Orbán a pride résztvevőirőnek: " A jogszabályokat mindenki ismeri” „A többi a hatóságok feladata, a politikának itt már nincs dolga”

Zoltán Turgonyi zoltan.turgonyi at gmail.com
2025. Júl. 15., K, 13:56:38 CEST


 Kedves Emőke!

Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmet a Magyar Szemlében megjelent, velem
készült interjúra. Jól esik ez a kis "reklám". Ugyanakkor most ezért úgy
érzem, reagálnom is kell arra, ami ebben a már igencsak hosszúra nyúló
beszélgetésben felmerült. Ritkán szoktam bekapcsolódni a lista vitáiba (sőt
azt hiszem, ez a mostani lesz az első eset), egyrészt mert nagyon elfoglalt
vagyok, másrészt mert e viták zömmel történelmi tárgyúak, és így elsősorban
Baják Laci az illetékes. (Rendszerint az ő álláspontjával szoktam
egyetérteni.)

Most azonban, hogy közvetve megszólíttattam, illik nekem is hozzászólnom.
Induljunk ki abból a szövegrészből, amelyet tőlem idéztél. Itt éppen arra
próbálok rávilágítani, hogy nem elég, ha az állam törvényei a hétköznapi
értelemben vett "közrendet" biztosítják, vagyis nagyjából a liberális
kárelvnek megfelelően csak azt tiltják jogilag, amivel az egyik egyén a
másiknak kárt okoz (tehát a gyilkosságot, a lopást, a csalást stb.). Ahogy
az idézetből is kiderül, vannak olyan magatartások, amelyek egyetlen
konkrét egyénnek sem okoznak ugyan kárt a szó szoros értelmében, de ha túl
sok egyénre jellemzőek, akkor a társadalom mint olyan nagyon is károsodhat
hosszú távon. Elsősorban a szexuális bűnök tartoznak ide, mert ezek hatása
- mint a mai nyugati világban látható - a népesség csökkenése lehet, és
persze a még megszülető gyerekek szocializációja szempontjából sem mindegy,
hogy hagyományos házasságon alapuló családban nőnek-e föl. A liberalizmus -
a maga egyoldalú individualista szemléletének jegyében - ezzel nem
foglalkozik, ahogy az erényekre való neveléssel sem, pedig ezek is
szükségesek lennének ahhoz, hogy az emberek legalább a liberális minimumot,
a kárelvet tisztességesen betartsák. (A klasszikus erények kinevelése az
emberekben pl. elősegítené az önuralom kialakulását, ez pedig segítene az
agresszió megfékezésében stb.) Természetesen nem arról van szó, hogy
jogilag büntessék mindazt, ami erkölcsileg bűn, de legalább egyértelműen
kellene az államnak oriantálnia a nevelés és a tömegkommunikáció bizonyos
szabályozásával az embereket, hogy egyértelmű legyen a számukra, mi jó és
mi rossz erkölcsi téren. Azért az államnak kellene ezt megtennie, mert ma -
amikor világnézeti téren pluralizmus van - az állam az egyetlen olyan
normaforrás, amellyel minden egyén biztosan találkozik. Az állam ezzel még
nem kötelezné el magát a kereszténység mellett, mert csupa olyan normáról
van szó (a hagyományos szexuális normákat is ide értve), amelyekről
észérvekkel is kimutatható, hogy szükségesek a társadalom fennmaradásához.
Magyarán szólva a természetjog (vagy természetes erkölcsi törvény) normáit
kellene deklaráltan elismernie, amelyeket persze a kereszténység is
elfogad, de amelyek keresztény felfogás szerint a kinyilatkoztatás
segítsége nélkül is megismerhetők, tehát elvben a nem zsidókra és nem
keresztényekre is kötelezők. (Vö. Róm 2,14-15) Egy részük azonban nem
annyira nyilvánvaló, hogy bizonyos történelmi körülmények ne
homályosíthatnák el (vagy tennék egyenesen lehetetlenné) az ismeretüket,
ezért is van szükség a velük való tudatos foglalkozásra, és, ahogy feljebb
mondtam, állami részről történő képviseletükre. Ennek elsősorban a
közoktatásban kellene jelen lennie, és persze annak valamelyes
szabályozásában is, hogy milyen magatartások, életformák jelenhetnek meg a
nyilvánosságban. Persze a politikusok példamutatása is fontos lenne, ebben
egyetértek Veled. De ne felejtsük el, hogy egy olyan civilizációban élünk,
amelyben mára gyakorlatilag megszűnt a régi normák egy részének evidens
volta. A mai politikusok is már olyan társadalomban nevelkedtek, ahol pl.
természetesnek számított a házasság előtti nemi élet megengedettsége. Ma
még a magukat kereszténynek vallók is sokszor ijesztően tájékozatlanok e
téren, és nem is mindig a saját hibájukból. Fokozatosan, nagy türelemmel
kell visszavinnünk a köztudatba a régi normákat. (De persze vissza kell
vinnünk őket! Hagyományos katolikus felfogás szerint a világi törvények
egyik feladata is éppen az, hogy erényessé neveljék az embereket.) Amíg
ebben nem haladtunk előre, én erősen visszafogott lennék a mi oldalunkhoz
tartozó politikusok magénéletének bírálatában.
Szeretettel
Turgonyi Zoltán



Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2025. júl. 15., K,
12:37):

> A mai evangéliumot és Barsi B. atya elmélkedését MINDEN a KATOLIKUS HITÉT
> ÉS VALLÁSÁT ELHAGYÓ HÉTKÖZNAPI és KÖZSZEREPLŐ figyelmébe ajánlanám komoly
> megfontolásra. Ide másolom mindkettőt mindannyiunk megfontolására is.
> ALLEUJA
>
> *Bár hallgatnátok ma Isten szavára! * Ne legyetek többé *keményszívűek!
> Zsolt 94,8ab – 2. tónus.
>
>
> *† EVANGÉLIUM Szent Máté könyvéből * *Jézus** súlyos ítéletet **mond **a**zokra,
> akik visszautasítják*
> * Isten kegyelmét. Jézus egyszer így korholta *azokat a városokat,
> amelyekben *a legtöbb csodát tette, *és mégsem tartottak bűn
> *bánatot: *Jaj, neked, Korozain! Jaj, neked, Betszaida*! Ha Tiruszban és
> Szidonban történtek **volna **azok a csodák, amelyek *nálatok *történtek,
> már régen *bűn*bánatot tartottak **volna,* *szőrzsákba öltözve és hamuba
> ülve. Mondom *nektek: *Tirusz és Szidon városának tűrhetőbb sorsa lesz az
> ítélet napján, mint *nektek.
> És te, Kafarnaum! Azt hiszed, *az* *égig emelkedel? *A pokolba süllyedsz. *Ha
> *Szodomában* történtek *volna a nálatok* történt csodák, mind a mai napig
> fennáll*na.
> * Azt mondom *nektek: Szodoma földjének *tűrhetőbb *sorsa* lesz az utolsó
> ítélet napján, mint *neked, Kafarnaum.
> * Ezek az evangélium igéi. *
> *Mt 11,20-24*
> *Barsi Balázs atya elmélkedései*
> *Kafarnaum valóban az Úr városa. Sok jótettel és csodával ajándékozta meg
> ezt a várost, de mindez eltörpül ahhoz képest, amit az itteni zsinagógában
> hirdetett. Itt jelentette ki ugyanis, hogy ő az élet kenyere*. *Ám a
> város lakói nem figyeltek erre kinyilatkoztatásra*, *sem **a csodák és
> jelek hitelesítő erejére*, *hanem csak azért mentek Jézus *után, *mert*
> ettek az általa megszaporított kenyérből, s *azt várták tőle, hogy
> csodáját intézményesítve oldja meg élelmezési gondjaikat*. *Szodoma az
> emberi szeretet megromlásának, a perverz szerelmeknek a városa*, *Kafarnaum
> viszont a legistenibb és legtisztább szerelem kinyilatkoztatásáé*. *Szodomának
> fogalma sem volt **erről a szerelemről*, *de öntudatlanul, emberi
> szerelmének megromlásában is vágyódott utána*. *Kafarnaum *vi*szont az
> Oltáriszentség, a szentmise és a eucharisztikus jelenlét, az Istennel való
> bensőséges kapcsolat városa **lehetett volna,* *s ehelyett a kételkedés,
> az érzéketlen szívűség és a megátalkodottság városa lett.*
> Szodoma megítéltetésének mércéjét nem ismerjük, ítélkezni felette nincs
> jogunk*, a mi megítéltetésünk mércéje azonban az Eucharisztia lesz**, s
> jaj nekünk, ha miután megismertük, visszautasítjuk, ahelyett, hogy élnénk
> belőle, vagy ha halálos vétkekkel fertőzött szívvel vesszük magunkhoz,
> megcsúfolva az Úr szerelmes közeledését.*
>
>
>
>
>
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> Vírusmentes.www.avg.com
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> <#m_2549393020674938696_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250715/a322886e/attachment-0001.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról