[Grem] Jan.20. Bld. Özséb, a magyar pálos rend alapíítója (13.sz.) és Szt.Sebestyén vértanú (3-4.sz.) emléknapja

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Jan. 19., V, 17:59:16 CET


 Boldog Özséb áldozópap
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2023. január 20., péntek |
6:00
https://www.magyarkurir.hu/hirek/boldog-ozseb-aldozopap

Január 20-a az egyetlen magyar alapítású férfi szerzetesrend, a pálosok
alapítójának liturgikus emléknapja.

*Özséb **Esztergomban született 1200 körül.* Szüleit közelebbről nem
ismerjük, a krónikás, Gyöngyösi Gergely pálos történetíró klasszikus
tömörséggel csak annyit mond, hogy* híres magyar családból* származott. *Gondos
nevelésben részesült, a Szent István által alapított káptalani iskolába
járatták*. Életrajzírója *szerény, hallgatag, komoly fiú*ként
jellemzi: *imádság,
böjt, elmélkedés érlelték hivatását*. Szembetűnő vonása volt a magány
szeretete, *akkor érezte jól magát, ha félrevonulva elmerülhetett
tanulmányaiba*n.* Papként pedig „mindennap mély áhítattal mutatta be a
szentmisét”.*

*Jövedelmét szétosztotta a szegények között, az olvasásnak, tanulásnak,
írásnak szentelte magát. Vágyódott a pilisi erdők vadonába, de tervének
megvalósítását **az országra zúduló tatár betörés késleltette. **Akkoriban
sok remete élt Esztergom környékén, a hegyekben. Amikor a városban jártak,
hogy készítményeiket eladják, és azok árából szükségleteikről
gondoskodjanak, rendszerint Özséb házát is fölkeresték. A velük való
beszélgetés a magány felé hajtotta. Azonban az út a szenvedések
keresztútján át vezetett.*

*Feladatának a lelki élet megújítását tekintette. Örömmel és elismeréssel
szemlélte a két kolduló rend, a domonkosok és ferencesek munkáját*, de nem
csatlakozott hozzájuk. *Úgy érezte, még több kell: példaadás az
engesztelésre és vezeklésre. Saját élete föláldozásával mutatott utat és
irányt. Négy éven át részt vett a tatárdúlás utáni újjáépítésben, majd
lemondott a kanonokságról, és Vancsai István érsek engedélyével 1246-ban
Szántó közelében a sziklás rengetegbe vonult. Azért választotta a
remeteéletet, hogy az ima, böjt és engesztelés által esdjen kegyelmet
mostoha sorsú nemzetének*. Ezzel érseke kívánságát is teljesítette, aki
imádságába ajánlotta megyéjét és az országot.

*A pilisi remete hármas barlangja alatt, a forrás mellé letűzte a
keresztet, jelszava és meggyőződése szerint*: *„In Cruce salus” (Keresztben
az üdvösség)*.* Később az egyesült remeték templomát is a Szent Kereszt
tiszteletére szentelte. A középkori és későbbi pálos templomokban a
főoltáron kívül a legszebb oltárt mindig a Szent Kereszt tiszteletére
szentelték.*

*Özséb egy alkalommal csodálatos látomásban részesült, amely döntő hatással
volt további életútjára. Egy éjjel, ima közben, az erdő mélyén sok apró
lángot pillantott meg. A lángocskák egymás felé tartottak, s végül tüzes
fénynyalábbá egyesültek. Özséb úgy érezte, hogy ez a különös tünemény égi
jel, figyelmeztetés, hogy egyesítse a szétszórtan élő remetéket.*

*1250-ben Pilisszántó közelében, a kesztölci völgy fölötti magaslaton
templomot építettek a Szent Kereszt megtalálásának emlékére, és ehhez észak
felől csatlakozott a monostor. Özséb aztán sorra járta az országban a
nagyobb remetetelepeket. Először a Pécs melletti Szent Jakab-hegyi
remetékhez érkezett, elkérte a Bertalan pécsi püspök által készített
szabályzatukat. A két monostor egyesült, és Özsébet választották első
tartományfőnökké. Özséb ezt követően Rómába indult társaival, hogy
megszerezze a Szentszék jóváhagyását és megerősítését. Sikerült megnyernie
Aquinói Szent Tamás pártfogását IV. Orbán pápánál, aki jóváhagyta a rendet.*

*Özséb huszonnégy évet töltött a Pilisben, húsz éven át szervezte,
irányította, kormányozta rendjét, melyet Remete Szent Pál
<https://www.magyarkurir.hu/kultura/remete-szent-pal>oltalma alá helyezett,
hiszen első remeteként ő volt ennek az életformának az elindítója. Emellett
szerénységében mintegy el akarta hárítani magától a rendalapítónak kijáró
tiszteletet, ezért Remete Szent Pál palástja alá rejtőzött.*

*Az 1256. évi esztergomi zsinaton mint tartományfőnök vett részt. A zsinati
jegyzőkönyvet így írta alá: „Eusebius prior prov. Ord. S. Pauli Primi
Eremitae” (Özséb, Első Remete Szent Pál rendjének provinciális perjele).
Ebből a hivatalos elnevezésből rövidült le és lett a rend neve: pálosok.*

*Özséb 1270. január 20-án halt meg Pilisszentkereszten. Halálos ágyán a
szabályok pontos megtartására, testvéri szeretetre és példaadásra
buzdította testvéreit*.* Az általa alapított templom sírkamrájában temették
el. A végleges egyházi jóváhagyást 1308-ban kapta meg a rend. Ekkor tértek
át a Szent Ágoston szabályai szerint való életre.*

A pálosok ma négy házban élnek Magyarországon, illetve egy házban
Erdélyben. Emellett több száz pálos szerzetes él szerte a világon, a
legtöbben Lengyelországban. A rend életének középpontjában áll a
Mária-tisztelet. Ennek kifejezéseképpen a szerzetesek fehér ruhát hordanak,
a rózsafüzért imádkozzák, kiemelt buzgósággal ülik meg a Mária-ünnepeket és
tartják meg a szombati böjtöt. A monostorok többsége Mária-kegyhelyeken
épült fel. Az 1382-ben alapított Jasna Góra-i kolostor első szerzetesei
magyar földről érkezett pálosok voltak, és ma is a pálosok a kegyhely őrei.
Częstochowa a rend jelenlegi központja.

A pálos rendről és a rendalapítóról bővebben a *palosrend.hu*
<https://palosrend.hu/a-rend/>oldalon olvashatnak.

*Istenünk, te Boldog Özsébet az irántad való szeretetből a pilisi
remeteségbe hívtad, hogy ott életét engesztelésül áldozza népéért és a
szétszórtan élő remetéket összegyűjtse. Áldozatos életéért és közbenjáró
imádságára add, hogy magyar népünk hitben és szeretetben egyesüljön. A mi
Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a
Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen.*

*Forrás*
*Diós István: A szentek élete*

*Magyar Kurír*
*(bh)*

Szent Sebestyén vértanú
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2024. január 20., szombat |
9:00
https://www.magyarkurir.hu/hirek/szent-sebestyen


Szent Sebestyénre emlékezünk, aki Rómában szenvedett vértanúságot a 3–4.
század fordulóján.

*A vértanúként tisztelt Sebestyénhez mint segítőszenthez fordultak pestis
és más* – embereket, állatokat pusztító – *járványok idején*. *Számos
testvérület és kézműves céh tisztelte védőszentjeként*, ereklyéinek
birtoklásáért több település vetélkedik.
.......

*Sebestyén a császári gárda tisztje volt, Narbonne-ban született, de
Milánóban élt. Diocletianus és Maximianus is nagyra becsülte, és közvetlen
környezetébe rendelte. Sebestyén egyszerre tudott császári tiszt és hűséges
keresztény lenni, aki bátran védte a hitet. A legenda továbbá tehetséges
szónoknak mondja a tisztet, aki bajtársait el akarta vezetni a hithez, és
bátorította a fogságban sínylődő keresztényeket.* *Végül maga Sebestyén is
a császári törvényszék elé került, és hite miatt halálra ítélték*. *Kinn, a
szabad mezőn karóhoz kötözték, hogy a katonák halálra nyilazzák. Amikor már
halottnak vélték, otthagyták. Egy jámbor római özvegy, Iréne házába fogadta
a súlyos sebesültet, és addig ápolta, míg föl nem épült. Amikor Sebestyén
ismét megjelent a nyilvánosság előtt, úgy fogadták, mint aki holtából
támadt föl.*

A legenda írója ily módon irányította a figyelmet arra, hogy a keresztény
élet valójában elpusztíthatatlan. A hívőnek, aki halhatatlan, nem árthat
semmiféle kínzás, sem a halál. A legenda azt is hangsúlyozza ugyanakkor,
nem elég, hogy a vértanú a halálos szenvedést egyszer kiállja, többször is
meg kell ízlelnie a halál misztériumát. *Sebestyén újra a hóhérok kezére
került, és másodszor is halálra ítélték: bunkókkal verték halálra, és egy
csatornába dobták. Egy Lucina nevű római asszony temette el*. A legendaíró
itt is római hagyományból merít: egy Lucina nevű római matróna több vértanú
történetében szerepel úgy, mint aki a halálra kínzottaknak megadja a
végtisztességet. A Depositio Martyrum január 20-án emlékezik meg Szent
Sebestyén temetéséről.

*Sebestyén tisztelete a 16. századig nagyon eleven volt, Rómában kilenc
bazilikát szenteltek neki. 680-ban Rómát megmentette a pestistől,* ezért
főleg a járványok idején hívták segítségül. Róma városának patrónusa. A
fűzőkészítők, tűkészítők, halottvivők, kefekötők, kertészek, magkereskedők,
puskaművesek, tímárok, tűzijátékárusok, vaskereskedők védőszentje, emellett
a katonák, íjászok, rendőrök, valamint a Svájci Gárda védőszentje. *Emléknapja
a népi kalendáriumban Közép-Európa-szerte az első tavaszébresztő nap, mert
e napon kezdenek „mézgásodni”, azaz nedvet szívni a fák.*

*Istenünk, add meg nekünk az erősség lelkét, és taníts minket Szent
Sebestyén vértanú ragyogó példájával, hogy inkább kell neked
engedelmeskednünk, mint az embereknek. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te
Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten
mindörökkön örökké. Ámen.*

*Forrás*
*Diós István: A szentek élete*
*Magyar katolikus lexikon*

*Magyar Kurír*
*(bh)*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250119/7bff7857/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról