[Grem] Hervasztó: a magát minimum kulturálisan kereszténynek tartó ember megelégszik egy csoffadt kis fogyással – jól van ez így, de tényleg?
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Jan. 5., V, 09:20:12 CET
Hervasztó: a magát minimum kulturálisan kereszténynek tartó ember
megelégszik egy csoffadt kis fogyással – jól van ez így, de tényleg?
Mondja, kérem, ön is elhatározta, hogy a szentévben több hidrogénezett
kókuszzsírt fog enni?
Mandiner, 2025.01.05. -- Francesca Rivafinoli
https://mandiner.hu/belfold/2025/01/hervaszto-a-magat-minimum-kulturalisan-keresztenynek-tarto-ember-megelegszik-egy-csoffadt-kis-fogyassal-jol-van-ez-igy-de-tenyleg
Itt az új év: a boltok polcai a jobb és egészségesebb kezdet jegyében
megteltek
teljes mértékben hidrogénezett kókuszzsírból és zöldborsófejérjéből
összerakott vegán mascarponékkal, továbbá csicseriborsólisztből és
guargumiból kikevert tojáspótlóval;
akciós a bluetooth-os mérleg és a jógaszőnyeg – tényleg nem lehet
panasz, mindenki megkapja a vélt segítséget ahhoz, hogy újévi fogadalma
nyomán testileg formába lendüljön.
Nem kérdés, persze, hogy a hidrogénezett kókuszzsírt hírből sem ismerő,
ténylegesen egészséges életmód terén bőven akad a magyarok körében
elhatározni- és tennivaló; ugyanakkor valamiképpen meghökkentő, hogy a
kultúrkeresztény, miután jól megemlékezett a Betlehembe siető
pásztorokról, a messzi távolból ajándékokkal felkerekedő bölcsekről, az
életét felforgatni engedő Máriáról és Józsefről, és különösen a közénk
jött Megváltóról,
milyen következtetést von le rendre fogadalomként az elkövetkező évére?
Amikor még ott áll nappalijában a karácsonyfa az utat mutató csillaggal?
Hogy lefogy, kerüli a stresszt, illetve több időt szán magára.
Sehol egy utalás arra, hogy tömegek határoznák el: igyekeznek maguk is
követni a betlehemi csillagot, megpróbálják komolyabban venni
kereszténységüket. Amely pedig magában foglalja, hogy az illető
megszenteli az Úr napját, azaz heti egy napra kikapcsol, hetente minimum
egy órára lenémítja telefonját és betér egy templomba (eleinte akár csak
egy csöndes ücsörgésre, aztán idővel ráérezve a közös ima és a
szentségek ízére), tehát gyakorlatilag
strukturáltan, heti rendszerességgel, a naptárba illesztve, fixen kerüli
a stresszt, figyel a lelkére és egy magasabb nézőpontból tekint rá az
életére.
Ráadásul közösségben gyakorolva mindezt, ami alapból elősegíti a
fogadalmakban való kitartást. Haladóbbak persze kitűzhetik azt is, hogy
a fejlődés jegyében elmerészkednek egy jóféle lelkigyakorlatra –
minőségi „énidő”, lelazulás, elengedés, feltöltődés; eszményi program a
XXI. századi városlakó számára.
A hit komolyabban vétele magában foglalná továbbá, hogy a keresztény
ember a nagyböjti és az adventi hetekben (ami összességében szinte az év
egyötöde) valamiképpen böjtöl, továbbá alapesetben az év minden
péntekjén (hardcore verzióban az összes szerdán is) kerüli a húst
és/vagy egyéb önmegtartóztatást gyakorol – abszolúte nem
testsúlycsökkentési céllal, mellékhatásként azonban mégis rendszeressé
téve a mértékletes fogyasztást, ráadásul egy-egy elcsábulás esetén
hétről hétre új lehetőséget kapva az újrakezdésre.
Nagyböjtben még befigyelhet a keresztútjárás is – egy-egy tavaszi napon
AirPods nélkül, a stációkon merengve felgyalogolni egy kálváriára, az
egyenesen 3 in 1:
testedzés is, énidő is, és még sokrétű szabadtéri meditációs alkalom is.
Hát kell ennél hatékonyabb időfelhasználás ebben a rohanó világban?
Satöbbi, a pszichológusok által is javasolt mindennapos hálaadástól és
az önreflexiót segítő rendszeres lelkiismeret-vizsgálattól kezdve
egészen a mammon stresszes hajszolásának abbahagyásáig – valahol
meghökkentő igénytelenség, ha ehelyett a tökéletesen megalkotott komplex
életviteli csomag helyett, amelyet épp a bejglihegyekkel megünnepelt
szent karácsony kínál fel nekünk a Megváltó születésével,
a magát minimum kulturálisan kereszténynek tartó ember megelégszik egy
csoffadt kis fogyással.
Hiszen elméletben már-már a tízmillió kereszténység-szakértő országában
élünk, ahol a kormánypárti tábor jelentős részben épp azért szavaz úgy,
ahogy, mert a miniszterelnök szívósan igyekszik védeni az önsorsrontó
Európa keresztény gyökereit, míg az ellenzéki tábor a „nereszténység”
ádáz ellenzőjeként lép fel, annak bukását és a valódi keresztény
értékrend felvirágzását várva egy, a farizeusság és a képmutatás összes
lehetséges ismertetőjegyét magán viselő álprófétától –
az elméleteken túli személyes gyakorlat azonban mintha széles körben
hibádzana.
Milyen szép lenne elhatározni, hogy a 2025-ös évben ki-ki önmaga is
mindent megtesz a kereszténység továbbörökítése érdekében, beleértve a
lemenők és a keresztgyermekek hiteles nevelésének komolyanvételét és a
templomok látogatását, mielőtt a lesajnált Hollandiához hasonlóan idővel
mifelénk is funkciójukat vesztenék egyes épületek (ha a református Orbán
évről évre fel tud kelni a rorátékra, akkor egy katolikus is
kipróbálhatja egyszer-egyszer az ilyesmit, például). Vagy a másik
oldalon: vajon hány tiszás harci kommentelő fogadta meg a tisztelet, a
szabadság és az agyonhivatkozott Szent Pál-i szeretet jegyében, hogy
2025-ben szelíd lelkülettel fog viseltetni a másképp gondolkodókkal szemben?
De volnának még konkrétabb megfogadnivalók is.
A katolikus templomokban a szilveszter esti hálaadás keretében tartott
éves beszámolókból kiderült: miközben arányaiban egész sok gyerek lesz
elsőáldozó (már csak arra kellene odafigyelni, hogy a szülők a későbbi
vasárnapokon is elfáradjanak gyermekeikkel a misére, hogy az elsőáldozás
valóban az első legyen, ne pedig az egyetlen), ezzel szemben
2024-ben (is) az eltemetett hívek túlnyomó többsége úgy halt meg, hogy
egyetlen hozzátartozójának sem jutott eszébe elintézni számára a betegek
szentségének felvételét.
Az ágyban fekvő katolikus többnyire nem részesül az őt megillető
szentségben, mert családtagjainak vagy nem jut eszébe a dolog, vagy
abban a tévhitben vannak, hogy aki fölött egy pap elmond egy imát, és
akit megkennek szent olajjal, az menten meghal. Ezzel szemben a
tényleges tapasztalat az, hogy a beteg lelkileg megkönnyebbül, és vagy
erőre kap és jobban lesz, vagy könnyebben távozik – melyik keresztény
lenne olyan szívtelen, hogy megtagadja a betegtől ezeket az opciókat? „E
szent kenet által és nagy irgalmassága szerint segítsen meg téged az Úr
a Szentlélek kegyelmével; szabadítson meg bűneidtől, üdvözítsen téged,
és erősítsen meg jóságosan” – ezt az imát mondaná el a katolikusoknál a
pap a szenvedő mellett, ha odahívnák.
Ebből melyik szótól féltjük a dédit? Az irgalmasságtól? Vagy a jóságostól?
Ha humbug lenne az egész, nyilvánvalóan nem rimánkodnának az eleve
túlterhelt papok, hogy szíveskedjenek gondolni erre a hívek, és
ugrasszák ki őket hóban-fagyban, hogy a békés sziesztázás vagy a
kényelmes elvacsorázgatás helyett ingyen meglátogathassanak egy beteget
vagy haldoklót – így hát akár a szkeptikusabbja is nyugodtan
megfogadhatja, hogy a bizalom és a remény jegyében megkezdődött 2025-ös
szentévben adott esetben halogatás nélkül él az efféle lehetőségekkel. Is.
Már csak azért is, mert az 1300 óta meghirdetett szentév rendszerint 25
évente egyszer köszönt ránk
– akinek fontosak a keresztény hagyományok, az ilyentájt nyilvánvalóan
nem tehet úgy, mintha egy közönséges tucatévet kezdenénk meg, nem pedig
a megújulás, a kiengesztelődés és az irgalom különleges időszakát. Ha a
világ 25 évente megülné az ideális testtömeg-index évét, különleges
alkalmakat kínálva az egyéni és közösségi fogyókúrázásra, nemde az is
jobban kedvet kapna a diétázáshoz, aki egyébként már hátat fordított az
egésznek? Nagy eséllyel kíváncsi lenne, nem mutatnak-e esetleg valahol
mégis egy neki való metódust, és egyébként is, 25 évben egyszer csak
kipróbálja az ember, abból baj nem lehet.
Úgyhogy akkor hasonlóképpen a szentévben is, felekezettől függetlenül is:
kegyelmekben gazdag, boldog nekifutást mindannyiunknak!
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról