[Grem] A mai nagyböjti evang. + elmélkedések: Barsi B. atya, Bp. Barron
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2025. Ápr. 12., Szo, 11:43:53 CEST
*Urunk, add, hogy a Szentlélek kegyelmével a jót megismerjük, azt követni
is tudjuk. Ámen.*
*EVANGÉLIUM ELŐTTI VERS Szakítsatok *minden törvényszegéssel, *† mondja a
mi Urunk, Istenünk, * szerezzetek *magatoknak *új szívet és új lelket
a *bűn*bánatban!
Ez 18,31 – 2. tónus. *
*† EVANGÉLIUM Szent János könyvéből * *Jézus meghal, hogy egybegyűjtse
Isten **szétszóródott *
*gyermekeit. Lázár feltámasztása után a Mártához és Máriához jött zsidók
közül sokan hittek Jézusban, mert látták, amit cselekedett. *Némelyek
azonban elmentek a farizeusokhoz, és jelentették*, hogy mit tett Jézus.*
Erre a főpapok és a farizeusok összehívták a főtanácsot, és így tanakodtak:
„Mit tegyünk? Ez az ember sok csodát művel. Ha engedjük, hogy folytassa,
mindnyájan hisznek majd benne. Aztán jönnek a rómaiak, és elpusztítják
szentélyünket és népünket.”
Közülük az egyik, Kaifás, aki abban az évben főpap volt, ezt mondta nekik:
„Ti nem tudtok semmit. Gondoljátok csak meg: Jobb, ha egy ember hal meg a
népért, minthogy az egész nemzet elpusztuljon!”
Ezt pedig nem magától mondta, *hanem* *mint annak az évnek főpapja
prófétaként megjövendölte, hogy Jézus a népért hal meg; sőt nemcsak a
népért, hanem hogy egybegyűjtse Isten *szétszóródott* gyermekeit.*
Attól a naptól kezdve megegyeztek abban, hogy megölik *őt. *Ezért* Jézus *nem
*mutatkozott *többé *nyilvánosan* *a zsidók előtt*
*, hanem visszavonult a pusztaság melletti vidékre, egy Efrém nevű
helységbe, és ott tartózkodott tanítványaival együtt. Közeledett a zsidók
húsvétja. A vidékről már az ünnepek előtt sokan felzarándokoltak
Jeruzsálembe, hogy megszentelődjenek. Ezek keresték Jézust, és még a
templomban is beszélgettek róla: „Mit gondoltok, eljön-e az ünnepre?” *A
főpapok és a farizeusok ugyanis ekkor már kiadták a rendeletet*, *hogy aki
tud valamit *Jézus tartózkodási helyé*ről, jelentse, hogy elfoghassák
*őt. Ezek az evangélium igéi. Jn 11,45-57*
*BARSI BALÁZS ATYA: * *https://barsitelekmm.blogspot.com/
<https://barsitelekmm.blogspot.com/>*
*Kaifás véleménye, *vagyis hogy *„jobb nektek, ha egy ember hal meg a
népért”, egyszerre tükrözi a főpapi párt rómaiaktól való félelmét, a
kisszerű csoportérdeket és a szadduceusi teológiai felfogást**, **mely
szerint a szent nép kollektív érdekében az egyes embert akár fel is lehet
áldozni*. *Az evangélista **azonban ezeken mind túllépve az isteni üzenetet
ismeri fel ebben a mondatban, amelyet Kaifás hivatalánál fogva, mint annak
az évnek a főpapja, öntudatlanul kimondott, mintegy megjövendölve, hogy
Jézus halála a szent nép megváltásának eszköze lesz*.
*Jézus önfelajánlása által megvetette az új, örök szentélynek és az új
szent népnek, az Egyháznak az alapjait. Megköttetett az új és örök
szövetség az ártatlan Bárány, Jézus Krisztus vérében, akit az emberi
hitványság adott halálra, de akinek önkéntes áldozata szerezte meg az örök
békét Isten és ember között. Így teljesedett be Ezekiel próféta
jövendölése, amelyet a messiási időkre vonatkoztatott.*
*BP. BARRON: wof at wordonfire.org <wof at wordonfire.org> *
Friends, in today’s Gospel, *the chief priests and Pharisees unite in a
plot to kill Jesus because he raised Lazarus from the dead.*
*The Crucifixion of Jesus is a classic instance of *Catholic philosopher
René Girard’s *scapegoating *theory. He held that a society, large or
small, that finds itself in conflict comes together through a common act of
blaming an individual or group purportedly responsible for the conflict.
It is utterly consistent with the Girardian theory that *Caiaphas, the
leading religious figure of the time, said to his colleagues, “It is better
for you that one man should die instead of the people, so that the whole
nation may not perish.”*
In any other religious context, this sort of rationalization would be
validated. But *in the Resurrection of Jesus from the dead, this stunning
truth is revealed: God is not on the side of the scapegoaters**, but rather
on the side of the scapegoated victim.*
*The true God does not sanction a community created through violence;
rather, he sanctions what Jesus called the kingdom of God, a society
grounded in forgiveness, love, and identification with the victim.*
*Imádkozzál érettünk, Istennek szent Anyja! Hogy méltók lehessünk Krisztus
ígéreteire! *
*Könyörögjünk! Kérünk téged, Úristen**, öntsd lelkünkbe szent
kegyelmedet, **hogy
akik az angyali üzenet által szent Fiadnak, Jézus Krisztusnak
megtestesülését megismertük, az ő kínszenvedése és keresztje által a
föltámadás dicsőségébe vitessünk! **Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250412/15b8fc2f/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról