[Grem] Ferenc pápa szavai ismét vitát váltottak ki világszerte
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2024. Sze. 19., Cs, 17:30:39 CEST
A fenti cikk hivatkozása:
https://777blog.hu/2024/09/18/csak-a-keresztenyek-juthatnak-a-mennybe/
On Thu, Sep 19, 2024 at 5:30 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
> Csak a keresztények juthatnak a Mennybe?
>
> *Keresztényként felmerülhet bennünk a kérdés, hogy hogyan viszonyuljunk
> más vallások követőihez, ha a Szentírásban azt olvassuk és valljuk, hogy
> Jézus az út, az igazság és az élet, és hogy senki sem juthat el az Atyához,
> csak Őáltala. Ez a kérdés a napokban világszerte napirendre került
> keresztény körökben, mivel Ferenc pápa egy fiataloknak tartott vallásközi
> találkozón úgy nyilatkozott,
> <https://www.vaticannews.va/hu/papa/news/2024-09/papa-szingapur-beszed-vallaskozi-talalkazo-fiatal-kritika-dialog.html>
> hogy “minden vallás egy Istenhez vezető út”, és “a különböző vallások
> olyanok, mint a különböző nyelvek”. Hol van az igazság, ki juthat el
> Istenhez és majd élete végén a Mennyországba? Robert **Barron amerikai
> püspök ide kapcsolódó beszédét szemlézzük most, melyben arra hívja fel a
> figyelmünket, hogy sem a vallási diadalmaskodás, sem a vallási relativizmus
> nem helyes irány.*
>
> *„Ő (Jézus) az a kő, amelyet ti, az építők elvetettetek, mégis szegletkővé
> lett. Nincs üdvösség senki másban. Mert nem adatott más név az ég alatt az
> embereknek, amelyben üdvözülhetnénk.”* Péter apostol beszédét az
> Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, mikor is azt magyarázza, milyen erővel,
> ki által gyógyított meg egy béna embert. Azt mondja, hogy
>
> Jézus az egyetlen név, amely által üdvözülhetünk. Ez tehát azt jelentené,
> hogy csak a keresztények üdvözülhetnek?
>
> Sem a buddhisták, sem a hinduk, sem a muszlimok, sem a zsidók, sem a nem
> hívő emberek, sem az ateisták nem juthatnak a Mennybe, mert Jézuson kívül
> nem adatott más név az ég alatt, amelyben üdvözülhetnénk? Ez a mondat
> elsőre úgy tűnik, mintha az ítélkezést és a vallási erőszakot táplálná.
> Egyfajta keresztény diadalmaskodás – *mi bent vagyunk, ti kint.
> Kényszerítenünk kell titeket arra, hogy bent legyetek ebben a körben. *Mindez
> a negativitás olyan, mintha Szent Péter eme kijelentéséből következne. De
> miről van itt valójában szó?
>
> Először is hagyjuk, hogy Szent Péter fentebb idézett sorának radikalitása
> átjárjon bennünket: *Jézus nem egy vallási alak a sok közül.*
>
> *Jézus a bibliai olvasatban nem csak egy újabb filozófus, próféta,
> misztikus vagy tanító*, *hanem Isten megtestesült Fia.*
>
> Jézus Isten személyében beszél és cselekszik. Saját lényének erejével
> bevon bennünket Isten belső életébe. A bibliai olvasatban tehát nem arról
> van szó, hogy az Istenhez való közeledés olyan, mintha egy hegytetőhöz
> próbálnánk közelíteni, és nem számít, hogy melyik úton indulunk el és
> járunk, úgyis eljutunk a csúcsra – azaz nem számít, hogy melyik vallás
> követői vagyunk, mert végül úgyis Istenhez érünk el. Ez nem igaz. Ez a
> nézet nem tiszteli azt, ami igazán egyedülálló Jézusban. *Szent Péternek
> van igaza – **az üdvösség, vagyis az élet teljessége, amit Isten a népe
> számára elkészített, valóban csak Jézusban van felkínálva.*
>
> És itt jön a mondanivalóm második fele – mondja *Barron püspök.* *Arra
> bátorítok* mindenkit, *hogy ne* két véglet között gondolkodjunk, ne *a
> kint és bent szavakat használjuk,* *hanem inkább a **teljesség és
> részvétel** szavakat. Csak Jézusban van meg az a teljesség, amit Isten az
> ő népe számára akar. Jézus *nem egy tanító a sok közül, hanem *magának az
> Istennek a megtestesült Fia. *
>
> Egyedül Krisztusban kapunk hozzáférést Isten életének teljességéhez – ez
> azonban nem jelenti azt, hogy más vallásokban és más utakon nem kínálnak
> részvételt ebben a teljességben.
>
> *A II. vatikáni zsinat világosan azt tanítja azt, hogy az üdvösség
> teljessége egyedül Jézusban kínálkozik, de más vallásokban, a
> hinduizmusban, a buddhizmusban, a judaizmusban és az iszlámban is *vannak
> fénysugarak, *jelen vannak *az igazság elemei. *“*A kereszténység hitének
> alapja, hogy itt nem pusztán az ember istenkereséséről van szó, hanem
> alapvetően arról, hogy Isten keresett meg minket; nem mi találtuk ki Őt,
> hanem Ő mondta el magát nekünk. Ennek fényében nem feledkezik meg arról,
> amit *Jézus mond: **„Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet. Senki sem
> juthat el az Atyához, csak általam”* (Jn 14,6). Ez azt jelenti, hogy
>
> *Jézus az emberi nem tökéletes útja Isten felé, Ő az Igazság teljessége,
> és csak Ő tud a végső válasza, élete lenni. Ezzel együtt a hívő ember
> tiszteletben tartja a többi vallást.*
>
> „Az Egyház *a többi vallásokban *elismeri, hogy *»árnyékban és képekben«
> ugyan, de Istent keresik. Még nem ismerik Őt, de közel van* *hozzájuk, *
> hiszen Ő ad mindenkinek életet […], és azt akarja, hogy minden ember
> üdvözüljön. Így az Egyház mindent, ami a vallásokban igaz és jó, úgy
> tekint, »mint előkészületet az evangéliumra, és mint annak ajándékát, […]
> aki megvilágosít minden embert, hogy élete legyen«” (KEK 843
> <https://katolikus.hu/dokumentumtar/kek-199-298#K0843>).” *A II. vatikáni
> zsinat még azt is kimondja, hogy *
>
> *egy nem hívő ember, aki önhibáján kívül nem hívő, de őszintén követi a
> lelkiismeretét, üdvözülhet.*
>
> Nem azt mondja, hogy feltétlen a Mennybe jut, de *van rá esélye, nincs
> kizárva* onnan. Hogyan lehetséges ez? *John Henry Newman úgy fogalmaz: a
> lelkiismeret „**Krisztus őseredeti helytartója, próféta a közléseiben,
> pap az áldásaiban és az átkaiban.**” Azaz, Krisztus alapvető képviselője
> minden ember lelkének mélyén a lelkiismeret. *Így még egy nem hívő ember
> is, aki jóhiszeműen követi a lelkiismeretét, valójában Krisztus hangját
> követi, még ha ezt nem is tudja teljesen felismerni.
>
> Nehéz a hangsúlyokat jól eltalálni ebben a kérdésben, mert van két nagyon
> egyszerű lehetőség – *mondja a püspök*. Az egyik opció, hogy *nekünk van
> igazunk, neked nincs, mi keresztényként bent vagyunk, te kint vagy, csak
> Jézusban van üdvösség, és aki nem hisz benne, nem üdvözülhet.* A másik
> opció pedig, *ami manapság jóval elterjedtebb, az egyfajta vallási
> relativizmus vagy közömbösség. **Végülis nem ugyanazt mondja minden
> vallás? Nem minden út egyformán érvényes? **Egyik *nézőpont vallói sem
> értik igazán a lényeget. *A helyes hangsúlyozás annak megerősítése, amit
> Szent Péter mondott. *
>
> *Igen, az üdvösség teljessége valóban egyedül Jézusban van felkínálva.
> Mindazonáltal vannak fénysugarak, vannak részvételi lehetőségek, vannak
> igazságelemek **más vallási hagyományokban, sőt az őszinte lelkiismeret
> mélyén is.*
>
> Engedjük, hogy Péter beszéde felkavarjon minket! Ne hagyjuk figyelmen kívül
> a fent idézett sorát, ugyanakkor azt se hagyjuk, *hogy *ez a bibliai sor
> ürügy legyen bármiféle vallási erőszakra vagy vallási diadalmaskodásra. A
> Katolikus Egyház arra hív bennünket, hogy a két véglet között mozogjunk.
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240919/6379f103/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról