[Grem] Ferenc pápa szavai ismét vitát váltottak ki világszerte
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2024. Sze. 19., Cs, 17:30:12 CEST
Csak a keresztények juthatnak a Mennybe?
*Keresztényként felmerülhet bennünk a kérdés, hogy hogyan viszonyuljunk
más vallások követőihez, ha a Szentírásban azt olvassuk és valljuk, hogy
Jézus az út, az igazság és az élet, és hogy senki sem juthat el az Atyához,
csak Őáltala. Ez a kérdés a napokban világszerte napirendre került
keresztény körökben, mivel Ferenc pápa egy fiataloknak tartott vallásközi
találkozón úgy nyilatkozott,
<https://www.vaticannews.va/hu/papa/news/2024-09/papa-szingapur-beszed-vallaskozi-talalkazo-fiatal-kritika-dialog.html>
hogy “minden vallás egy Istenhez vezető út”, és “a különböző vallások
olyanok, mint a különböző nyelvek”. Hol van az igazság, ki juthat el
Istenhez és majd élete végén a Mennyországba? Robert **Barron amerikai
püspök ide kapcsolódó beszédét szemlézzük most, melyben arra hívja fel a
figyelmünket, hogy sem a vallási diadalmaskodás, sem a vallási relativizmus
nem helyes irány.*
*„Ő (Jézus) az a kő, amelyet ti, az építők elvetettetek, mégis szegletkővé
lett. Nincs üdvösség senki másban. Mert nem adatott más név az ég alatt az
embereknek, amelyben üdvözülhetnénk.”* Péter apostol beszédét az Apostolok
Cselekedeteiben olvassuk, mikor is azt magyarázza, milyen erővel, ki által
gyógyított meg egy béna embert. Azt mondja, hogy
Jézus az egyetlen név, amely által üdvözülhetünk. Ez tehát azt jelentené,
hogy csak a keresztények üdvözülhetnek?
Sem a buddhisták, sem a hinduk, sem a muszlimok, sem a zsidók, sem a nem
hívő emberek, sem az ateisták nem juthatnak a Mennybe, mert Jézuson kívül
nem adatott más név az ég alatt, amelyben üdvözülhetnénk? Ez a mondat
elsőre úgy tűnik, mintha az ítélkezést és a vallási erőszakot táplálná.
Egyfajta keresztény diadalmaskodás – *mi bent vagyunk, ti kint.
Kényszerítenünk kell titeket arra, hogy bent legyetek ebben a körben. *Mindez
a negativitás olyan, mintha Szent Péter eme kijelentéséből következne. De
miről van itt valójában szó?
Először is hagyjuk, hogy Szent Péter fentebb idézett sorának radikalitása
átjárjon bennünket: *Jézus nem egy vallási alak a sok közül.*
*Jézus a bibliai olvasatban nem csak egy újabb filozófus, próféta,
misztikus vagy tanító*, *hanem Isten megtestesült Fia.*
Jézus Isten személyében beszél és cselekszik. Saját lényének erejével bevon
bennünket Isten belső életébe. A bibliai olvasatban tehát nem arról van
szó, hogy az Istenhez való közeledés olyan, mintha egy hegytetőhöz
próbálnánk közelíteni, és nem számít, hogy melyik úton indulunk el és
járunk, úgyis eljutunk a csúcsra – azaz nem számít, hogy melyik vallás
követői vagyunk, mert végül úgyis Istenhez érünk el. Ez nem igaz. Ez a
nézet nem tiszteli azt, ami igazán egyedülálló Jézusban. *Szent Péternek
van igaza – **az üdvösség, vagyis az élet teljessége, amit Isten a népe
számára elkészített, valóban csak Jézusban van felkínálva.*
És itt jön a mondanivalóm második fele – mondja *Barron püspök.* *Arra
bátorítok* mindenkit, *hogy ne* két véglet között gondolkodjunk, ne *a kint
és bent szavakat használjuk,* *hanem inkább a **teljesség és részvétel**
szavakat. Csak Jézusban van meg az a teljesség, amit Isten az ő népe
számára akar. Jézus *nem egy tanító a sok közül, hanem *magának az Istennek
a megtestesült Fia. *
Egyedül Krisztusban kapunk hozzáférést Isten életének teljességéhez – ez
azonban nem jelenti azt, hogy más vallásokban és más utakon nem kínálnak
részvételt ebben a teljességben.
*A II. vatikáni zsinat világosan azt tanítja azt, hogy az üdvösség
teljessége egyedül Jézusban kínálkozik, de más vallásokban, a
hinduizmusban, a buddhizmusban, a judaizmusban és az iszlámban is *vannak
fénysugarak, *jelen vannak *az igazság elemei. *“*A kereszténység hitének
alapja, hogy itt nem pusztán az ember istenkereséséről van szó, hanem
alapvetően arról, hogy Isten keresett meg minket; nem mi találtuk ki Őt,
hanem Ő mondta el magát nekünk. Ennek fényében nem feledkezik meg arról,
amit *Jézus mond: **„Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet. Senki sem
juthat el az Atyához, csak általam”* (Jn 14,6). Ez azt jelenti, hogy
*Jézus az emberi nem tökéletes útja Isten felé, Ő az Igazság teljessége, és
csak Ő tud a végső válasza, élete lenni. Ezzel együtt a hívő ember
tiszteletben tartja a többi vallást.*
„Az Egyház *a többi vallásokban *elismeri, hogy *»árnyékban és képekben«
ugyan, de Istent keresik. Még nem ismerik Őt, de közel van* *hozzájuk, *
hiszen Ő ad mindenkinek életet […], és azt akarja, hogy minden ember
üdvözüljön. Így az Egyház mindent, ami a vallásokban igaz és jó, úgy
tekint, »mint előkészületet az evangéliumra, és mint annak ajándékát, […]
aki megvilágosít minden embert, hogy élete legyen«” (KEK 843
<https://katolikus.hu/dokumentumtar/kek-199-298#K0843>).” *A II. vatikáni
zsinat még azt is kimondja, hogy *
*egy nem hívő ember, aki önhibáján kívül nem hívő, de őszintén követi a
lelkiismeretét, üdvözülhet.*
Nem azt mondja, hogy feltétlen a Mennybe jut, de *van rá esélye, nincs
kizárva* onnan. Hogyan lehetséges ez? *John Henry Newman úgy fogalmaz: a
lelkiismeret „**Krisztus őseredeti helytartója, próféta a közléseiben, pap
az áldásaiban és az átkaiban.**” Azaz, Krisztus alapvető képviselője minden
ember lelkének mélyén a lelkiismeret. *Így még egy nem hívő ember is, aki
jóhiszeműen követi a lelkiismeretét, valójában Krisztus hangját követi, még
ha ezt nem is tudja teljesen felismerni.
Nehéz a hangsúlyokat jól eltalálni ebben a kérdésben, mert van két nagyon
egyszerű lehetőség – *mondja a püspök*. Az egyik opció, hogy *nekünk van
igazunk, neked nincs, mi keresztényként bent vagyunk, te kint vagy, csak
Jézusban van üdvösség, és aki nem hisz benne, nem üdvözülhet.* A másik
opció pedig, *ami manapság jóval elterjedtebb, az egyfajta vallási
relativizmus vagy közömbösség. **Végülis nem ugyanazt mondja minden vallás?
Nem minden út egyformán érvényes? **Egyik *nézőpont vallói sem értik igazán
a lényeget. *A helyes hangsúlyozás annak megerősítése, amit Szent Péter
mondott. *
*Igen, az üdvösség teljessége valóban egyedül Jézusban van felkínálva.
Mindazonáltal vannak fénysugarak, vannak részvételi lehetőségek, vannak
igazságelemek **más vallási hagyományokban, sőt az őszinte lelkiismeret
mélyén is.*
Engedjük, hogy Péter beszéde felkavarjon minket! Ne hagyjuk figyelmen kívül
a fent idézett sorát, ugyanakkor azt se hagyjuk, *hogy *ez a bibliai sor
ürügy legyen bármiféle vallási erőszakra vagy vallási diadalmaskodásra. A
Katolikus Egyház arra hív bennünket, hogy a két véglet között mozogjunk.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240919/98f316f9/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról