[Grem] KERESZTÉNYELLENESSÉG és KERESZTÉNYÜLDÖZÉS

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Okt. 17., Cs, 17:59:33 CEST


A ruha nélkül görkorizó apácákat felvonultató stuttgarti opera, a
"""Sancta""""
Kovács Anna <https://kepmas.hu/hu/kovacs-anna>
*A stuttgarti opera műsorra tűzött egy darabot, amelynek visszajáró
vendégeivé váltak a helyi mentőtisztek is. Ugyanis hiába a 18-as karika, a
színpadon látottaktól annyian lettek rosszul, hogy a sorok között újra és
újra orvosi ellátásra volt szükség. De valóban indokoltak a heves reakciók?
És biztos, hogy ez a legnagyobb baj a Sanctával? Vélemény. *

Hadd kezdjem azzal, hogy hálás vagyok *Florentina Holzingernek. *Ha esetleg
az olvasó számára ismeretlen a név: ő* rendezte a Sancta című operát,
amelynek stuttgarti bemutatóján eddig 18 alkalommal kellett orvost hívni a
nézőkhöz. Ami ugyanis a színpadon lezajlott, attól többen fizikálisan
rosszul lettek, akár el is elájultak. *

Senkinek nem ajánlom a trailer megtekintését, mert az, hogy a nyugalom
megzavarására alkalmas, nem kifejezés.

*Az egyik jelenetben meztelen apácák görkorcsolyáznak, a másikban
erotikusan közelednek egymáshoz, hatalmas tömjénezőben ruhátlan nő
hintázik, és persze bőven találunk vérben úszó, neonkereszten függő,
szintén pucér nőt is a színpadon. Mindez olyan zenei aláfestéssel és
effektekkel kiegészítve, amelyek egy horrorfilmben is megállnák a
helyüket. *

*A Sancta bővelkedik a megbotránkoztató elemekben, bár a hivatalos verzió
szerint a mű célja, hogy olyan témákat feszegessen, mint a nők elnyomása, a
katolikus egyház bűnei és a szexuális ébredés**. A cél pedig természetesen *
„ezúttal sem
<https://kepmas.hu/hu/olimpia-megnyito-parizs-woke-kultura-utolso-vacsora>
a provokáció vagy a vallásgyalázás", hanem *a „felvilágosítás” (ahogy azt
az opera vezetősége is hangsúlyozta
<https://www.tagesschau.de/inland/regional/badenwuerttemberg/swr-provokante-oper-sancta-in-stuttgart-mehrere-besucher-brauchen-einen-arzt-100.html>).*
Azonban, hogy mi az a hatalmas igazság, amelyre a darab felnyitja a vakon
tapogatózó, gyanútlan társadalom szemét, nem egyértelmű.

Hogy az egyház egy gonosz, elnyomó, patriarchális rendszer? Ezt már
hallottuk elégszer. Amennyiben erről van szó, úgy továbbra is nehéz mit
kezdeni az üzenettel, egyszerűen azért, mert nem igaz*. Aki kicsit is
tisztában van például az iráni nők helyzetével, az pontosan tudja, hogy nem
a kereszténység háza táján kell az elnyomást keresni. *

Sőt a keresztény hagyományban gyökerező kultúra az egyetlen, amely
következmények nélkül megengedi, hogy bárki ilyen mértékig gyalázza.

Mert még ha nem is tartja magát hívőnek valaki, úgy szívta magába a
kereszténység értékeit, mint a levegőt. Az ugyanis, hogy nem alkalmazunk
erőszakot, hogy tiszteljük az eltérő véleményt, hogy fontosak a nők jogai,
hogy szabad megfogalmazni kritikát, nem magától értetődő. Megint csak: elég
megforgatni a földgömböt, és számtalan országra rátehetjük az ujjunkat,
ahol olyan darab, amely az ország vallását gyalázza, vagy épp a nők jogait
firtatja, egyszerűen létre sem jöhetne.

De miért vagyok mégis hálás a rendező munkájáért? Azért, mert még annyi
félreértésre sem ad okot, mint a párizsi olimpia megnyitója
<https://kepmas.hu/hu/olimpia-megnyito-parizs-woke-kultura-utolso-vacsora>.
Kristálytiszta a szándék, így a darab körül kialakult vita lényegét ezúttal
nem az a kérdés képezi, hogy mit látunk, hanem hogy amit látunk, az
belefér-e a művészetbe?

*A Sanctát védelmezők azzal érvelnek, hogy a művészet szabad, joga van
provokálni és egyébként is: a darabban felvetett témákkal igenis
szembesülni kell. *A hithű keresztény szerint azonban a műnek semmi köze a
művészethez, hanem sokkal inkább az adófizetők pénzéből finanszírozott
kereszténygyalázásról van szó. Vitatkozhatunk azon, hol ér véget a
művészet, és hol kezdődik a propaganda, de őszinte leszek: ezen a ponton
teljesen mindegy, milyen kategóriába soroljuk az alkotást.

Természetesen megvan a személyes véleményem, de legyen művészet, rendben.

Talán még jobb is, ha annak nevezzük, mert akkor legalább nyugodt szívvel
kijelenthetjük, hogy *egy végtelenül gyenge művészeti alkotásról van szó. *

2024-ben ugyanis, ha valaki biztosra szeretne menni, akkor olyan témát
választ, amely nemcsak kritikus a kereszténységgel, hanem minél inkább
démonizálja és gúnyolja azt. *Semmi bátorság nem szükségeltetik ahhoz, hogy
meztelen apácát függesszünk egy neonkeresztre a színpadon, mert pontosan
tudjuk, hogy a közönség vastapssal jutalmaz érte*. És ez a legnagyobb
probléma a Sanctával. Mert egy mű kritizálhat. Provokálhat. Arcul csaphatja
a nézőt. De egyvalami nem lehet: gyáva.
https://kepmas.hu/hu/sancta-opera-botrany-florentina-holzinger-keresztenygyalazas?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1331178-H%C3%ADrlev%C3%A9l%2010.15.%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%2010.15.%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20


> Vírusmentes.www.avg.com
>>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>> <#m_-1685657919818769758_m_-6216596872134760686_m_889834159215307770_m_626089594657874053_m_-1328686923256461061_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>>>
>>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20241017/d1e319a1/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról