<div dir="ltr"><div dir="ltr"><br><div class="gmail_quote"><div><br></div><div>
<h1><span>A ruha nélkül görkorizó apácákat felvonultató stuttgarti opera, a """Sancta""""<br></span></h1><div>
<a href="https://kepmas.hu/hu/kovacs-anna" hreflang="hu" target="_blank">Kovács Anna</a> <br></div><div>
<b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">A stuttgarti opera műsorra tűzött egy darabot, amelynek 
visszajáró vendégeivé váltak <span style="background-color:rgb(217,234,211)">a helyi mentőtisztek </span>is. Ugyanis hiába a 
18-as karika, a színpadon látottaktól annyian lettek rosszul, hogy a 
sorok között újra és újra orvosi ellátásra volt szükség.</span> De valóban 
indokoltak a heves reakciók? És biztos, hogy ez a legnagyobb baj a 
Sanctával? Vélemény. </b> <br></div><div>
<div> <div>
<div><p>Hadd kezdjem azzal, hogy hálás vagyok <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><i>Florentina Holzinger</i>nek.
 </span></b><span style="background-color:rgb(255,255,255)">Ha esetleg az olvasó számára ismeretlen a név: ő</span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)"> rendezte a Sancta című
 operát, amelynek stuttgarti bemutatóján eddig 18 alkalommal kellett 
<span style="background-color:rgb(217,234,211)">orvost </span>hívni a nézőkhöz. Ami ugyanis a színpadon lezajlott, attól többen
 fizikálisan rosszul lettek, akár el is elájultak. </span></b></p><blockquote><p>Senkinek nem ajánlom a trailer megtekintését, mert az, hogy a nyugalom megzavarására alkalmas, nem kifejezés. </p></blockquote><p><b style="background-color:rgb(234,209,220)">Az
 egyik jelenetben meztelen apácák görkorcsolyáznak, a másikban 
erotikusan közelednek egymáshoz, hatalmas tömjénezőben ruhátlan nő 
hintázik, és persze bőven találunk vérben úszó, neonkereszten függő, 
szintén pucér nőt is a színpadon. Mindez olyan zenei aláfestéssel és 
effektekkel kiegészítve, amelyek egy horrorfilmben is megállnák a 
helyüket. </b></p><p><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A Sancta bővelkedik a megbotránkoztató elemekben, bár a
 hivatalos verzió szerint a mű célja, hogy olyan témákat feszegessen, 
mint a <span style="background-color:rgb(217,234,211)">nők</span> elnyomása,<span style="background-color:rgb(255,242,204)"> a katolikus egyház</span> bűnei és a szexuális ébredés</b></span><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">. A
 cél pedig természetesen </span></b>„<a href="https://kepmas.hu/hu/olimpia-megnyito-parizs-woke-kultura-utolso-vacsora" target="_blank">ezúttal sem</a> a provokáció vagy a vallásgyalázás", hanem <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">a „felvilágosítás” (ahogy azt az opera vezetősége is <a href="https://www.tagesschau.de/inland/regional/badenwuerttemberg/swr-provokante-oper-sancta-in-stuttgart-mehrere-besucher-brauchen-einen-arzt-100.html" target="_blank">hangsúlyozta</a>).</span></b>
 Azonban, hogy mi az a hatalmas igazság, amelyre a darab felnyitja a 
vakon tapogatózó, gyanútlan társadalom szemét, nem egyértelmű. </p><p>Hogy
 az egyház egy gonosz, elnyomó, patriarchális rendszer? Ezt már 
hallottuk elégszer. Amennyiben erről van szó, úgy továbbra is nehéz mit 
kezdeni az üzenettel, egyszerűen azért, mert nem igaz<b><span style="background-color:rgb(217,234,211)">. Aki kicsit is 
tisztában van például az iráni nők helyzetével, az pontosan tudja, hogy <span style="background-color:rgb(255,242,204)"><i>nem </i>a kereszténység háza táján </span>kell az elnyomást keresni. </span></b></p><blockquote><p>Sőt
 a keresztény hagyományban gyökerező kultúra az egyetlen, amely 
következmények nélkül megengedi, hogy bárki ilyen mértékig gyalázza. </p></blockquote><p>Mert
 még ha nem is tartja magát hívőnek valaki, úgy szívta magába a 
kereszténység értékeit, mint a levegőt. Az ugyanis, hogy nem alkalmazunk
 erőszakot, hogy tiszteljük az eltérő véleményt, hogy fontosak a nők 
jogai, hogy szabad megfogalmazni kritikát, nem magától értetődő. Megint 
csak: elég megforgatni a földgömböt, és számtalan országra rátehetjük az
 ujjunkat, ahol olyan darab, amely az ország vallását gyalázza, vagy épp
 a nők jogait firtatja, egyszerűen létre sem jöhetne.</p><p>De miért vagyok mégis hálás a rendező munkájáért? Azért, mert még annyi félreértésre sem ad okot, mint a párizsi olimpia <a href="https://kepmas.hu/hu/olimpia-megnyito-parizs-woke-kultura-utolso-vacsora" target="_blank">megnyitója</a>.
 Kristálytiszta a szándék, így a darab körül kialakult vita lényegét 
ezúttal nem az a kérdés képezi, hogy mit látunk, hanem hogy amit látunk,
 az belefér-e a művészetbe? </p><p><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">A Sanctát védelmezők azzal érvelnek, 
hogy a művészet szabad, joga van provokálni és egyébként is: a darabban 
felvetett témákkal igenis szembesülni kell. </span></b>A hithű keresztény szerint 
azonban a műnek semmi köze a művészethez, hanem sokkal inkább az 
adófizetők pénzéből finanszírozott kereszténygyalázásról van szó. 
Vitatkozhatunk azon, hol ér véget a művészet, és hol kezdődik a 
propaganda, de őszinte leszek: ezen a ponton teljesen mindegy, milyen 
kategóriába soroljuk az alkotást. </p><p>Természetesen megvan a személyes véleményem, de legyen művészet, rendben. </p><blockquote><p>Talán
 még jobb is, ha annak nevezzük, mert akkor legalább nyugodt szívvel 
kijelenthetjük, hogy <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">egy végtelenül gyenge művészeti alkotásról van 
szó. </span></b></p></blockquote><p>2024-ben ugyanis, ha valaki biztosra szeretne 
menni, akkor olyan témát választ, amely nemcsak kritikus a 
kereszténységgel, hanem minél inkább démonizálja és gúnyolja azt. <b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Semmi 
bátorság nem szükségeltetik ahhoz, hogy meztelen apácát függesszünk egy 
neonkeresztre a színpadon, mert pontosan tudjuk, hogy a közönség 
vastapssal jutalmaz érte</span></b>. És ez a legnagyobb probléma a Sanctával. Mert 
egy mű kritizálhat. Provokálhat. Arcul csaphatja a nézőt. De egyvalami 
nem lehet: gyáva. </p></div>
</div>
</div>

<a href="https://kepmas.hu/hu/sancta-opera-botrany-florentina-holzinger-keresztenygyalazas?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1331178-H%C3%ADrlev%C3%A9l%2010.15.%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%2010.15.%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20" target="_blank">https://kepmas.hu/hu/sancta-opera-botrany-florentina-holzinger-keresztenygyalazas?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1331178-H%C3%ADrlev%C3%A9l%2010.15.%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%2010.15.%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20</a></div>  <br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><div dir="ltr"><div class="gmail_quote"><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div id="m_-1685657919818769758m_-6216596872134760686m_889834159215307770m_626089594657874053m_-1328686923256461061DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2"><table style="border-top:1px solid rgb(211,212,222)"><tbody><tr><td style="width:55px;padding-top:13px"></td><td style="width:470px;padding-top:12px;color:rgb(65,66,78);font-size:13px;font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;line-height:18px">Vírusmentes.<a href="http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail" style="color:rgb(68,83,234)" target="_blank">www.avg.com</a></td></tr></tbody></table><a href="#m_-1685657919818769758_m_-6216596872134760686_m_889834159215307770_m_626089594657874053_m_-1328686923256461061_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2" width="1" height="1"></a></div>
</blockquote></div></div>
</div></div>
</blockquote></div></div>
</blockquote></div></div>
</div>