[Grem] A pedagógusképzési terület a második legnépszerűbb, a modellváltó egyetemekre akarnak a legtöbben bejutni

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Már. 14., Cs, 16:06:53 CET


 Itt vannak a számok: nem igaz, hogy csökkenne a tanári pálya vonzereje

A pedagógusképzési terület a második legnépszerűbb, a modellváltó
egyetemekre akarnak a legtöbben bejutni.
2024. március 14. 14:24
https://mandiner.hu/belfold/2024/03/itt-vannak-a-szamok-nem-igaz-hogy-csokkenne-a-tanari-palya-vonzereje
Baranya Róbert <https://mandiner.hu/szerzo/baranya-robert>

A 2024-es felsőoktatási felvételi keretében összesen *120 990 fő *jelentkezett
a felsőoktatásba – derült ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium
tájékoztatásából.

Mindez 2022-hez képest 22 százalékos növekedést jelent, igaz tavaly ennél
többen, 126 ezren adták be felvételi kérelmüket valamely felsőoktatási
intézménybe.

2023-hoz képest is nőtt az MTMI+ (műszaki, természettudomány, informatika,
mérnök, agrár, államtudományi, orvos és egészségtudomány, pedagógusképzés)
szakokra való jelentkezői szám (2022-höz képest 43 százalékkal, 2023-hoz
képest 3,5 százalékkal).

Mindez azt jelenti, hogy tízből három diák ilyen képzésekre jelentkezett.

Forrás: Kulturális és Innovációs Minisztérium

A Kulturális és Innovációs Minisztérium lapunknak küldött részletes
adataiból kiderül, hogy tovább nőtt a pedagógusképzésre jelentkezők száma
is: összesen *17 833*-an jelentkeztek első helyen pedagógusnak. Tavaly ez
szám 14 321, míg 2022-ben 8732 volt.

Azaz 2022-höz képest dupla annyian vannak, akik ezt a pályát választanák.

A pedagógus képzési terület feljött a 2. helyre. 2022-ben és 2023-ban
negyedik volt (a gazdálkodás, műszaki és bölcsész mögött). Mindez cáfolja
azokat a régóta hangoztatott állításokat, hogy folyamatosan veszítene
vonzerejéből a tanári pálya.
Forrás: Kulturális és Innovációs Minisztérium

Ahogy Hankó Balázs innovációért, felsőoktatásért, szakképzésért és
felnőttoktatásért felelős államtitkár is hangsúlyozta az M1-nek
nyilatkozva: 2024 a tanárok éve, a béremelésnek, valamint a felvételi
rendszer és a tanárképzés megújításának köszönhetően két év alatt
megduplázódott a pedagógusképzésre jelentkezők száma.
Forrás: Kulturális és innovációs Minisztérium

A felvételi jelentkezések megoszlásából az is kiderült, hogy továbbra is a
modellváltó egyetemek a legnépszerűbbek, a jelentkezők több, mint fele
ilyen intézményben szeretne továbbtanulni.

A legnépszerűbb intézmények között az ELTE vezet (17080 jelentkező), ezt
követi a Debreceni Egyetem (9950 jelentkező), majd a Szegedi
Tudományegyetem (8395 jelentkező)

A szaktárca az adatok mellett fontos határidőkre is felhívta a figyelmet:

   - 2024. március 25.: E-ügyintézés indulása
   - 2024. július 10.. Sorrendmódosítás és dokumentumfeltöltés
   - 2024. július 24.: Ponthatárok várható megállapítása

Forrás: Kulturális és innovációs Minisztérium

Hankó Balázs a Mandinernnek pár héttel ezelőtt adott interjújában
<https://mandiner.hu/belfold/2024/02/brusszel-nem-sertheti-a-magyar-egyetemek-autonomiajat-hanko-balazs-a-mandinernek>
elmondta, idén tovább változott a felvételi rendszer. Ennek lényege, hogy
az emelt szintű érettségin elért 1 százalék 1 pontot jelent, míg a
középszintű érettségi esetében 1 százalék 0,67 pontot. Azaz 100 százalékos
emelt szintű érettségi a felvételi tárgyból 100 pontot, 100 százalékos
középszintű érettségi a felvételi tárgyból 67 pontot ér.

A felvételin megszerezhető 500 pontból 100 pontról az intézmények maguk
döntenek, ők határozzák meg, mire adnak pluszpontot a jelentkezőnek.  Az
egyetemek autonómiáját erősíti az is, hogy az adott intézmény dönt melyik
ötödik érettségi tárgyat veszi figyelembe a pontszámítás során.

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240314/e1f840c6/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról