[Grem] A Frankfurti Iskola, marxista gondolatgyár, amely felforgatta a Nyugatot
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2024. Júl. 11., Cs, 13:07:22 CEST
A marxista gondolatgyár, amely felforgatta a Nyugatot A Frankfurti Iskola
https://demokrata.hu/vilag/a-frankfurti-iskola-766045/
*Amerika és Nyugat-Európa szembefordult a saját történelmével, az elnyomás
és a más kultúrákkal szembeni igazságtalanság végtelen sorozatának látja.*
Nem hisz küldetésében, *bűntudat gyötri. Ettől úgy próbál szabadulni, hogy
tágra nyitja a kaput vele szemben ellenséges emberek és kultúrák előtt*.
Hogyan jutottunk idáig?
Világ <https://demokrata.hu/vilag/> / 2023.12.18.
Ennek megértéséhez éppen száz évvel kell visszamennünk egy rövid filozófia-
és eszmetörténeti kirándulásra.
*1923-ban alapítják meg azt a társadalomkutatási intézetet, ami Frankfurti
Iskola néven válik híressé*. Német nyelvterületen ez az első *marxista
felsőoktatási intézmény*. Bölcsőjénél* ott volt Lukács György is. Hitler
hatalomra jutásával működésük* *ellehetetlenült*, hiszen nemcsak marxisták,
de szinte kivétel nélkül zsidó származásúak is voltak. Ezért *1935-ben New
Yorkba, a Columbia Egyetemre költöztek*. *A meghatározó nevek **Max
Horkheimer, Erich Fromm, Theodor Adorno és Herbert Marcuse **voltak,
’56-tól csatlakozott hozzájuk Jürgen Habermas.* *Heller Ágnes már a 3.
generáció tagja volt.*
Amit *Marx* a XIX. században nem írhatott meg, azt akarták vegyes
filozófiai háttérrel, de alapvetően marxista szemszögből feldolgozni. *A fő
probléma*, *amivel szembe kellett nézniük, hogy a munkásosztály nem volt
hajlandó forradalmat kirobbantani *a legfejlettebb tőkés államokban, *sőt,
Németországban a nácik mögé állt*. *Amerikában viszont a fogyasztói
társadalommal szembesültek*, *ami* *végképp illuzórikussá tette* *a
proletárforradalmat.*
Interdiszciplináris – filozófiai, szociológiai, pszichológiai –
megközelítéssel a fejlett tőkés társadalmon belüli viszonyokat elemezték
marxista elvi alapon, a társadalom megváltoztatásának igényével. *Elvetették
az objektivitás fogalmá*t, *mondván, hogy* a megismerés tárgya maga is
történelmi és társadalmi folyamatokba van ágyazva. De *maga* *a kutató* *is
történelmi termék. Emiatt* *a tudás nem* *pártatlan*,* hiszen a mindenkori
uralmi-hatalmi viszonyok között jött létre. *Vagy a fennálló elnyomást
szolgálja, vagy a felszabadulást, harmadik út nincs. A Frankfurti Iskola
szerint a megismerésnek társadalomkritikává és a társadalmi cselekvés, a
társadalomátalakítás mozgatórugójává kell válnia. *Kritikainak nevezték
elméletüket, amellyel a társadalmi ellentmondásokat vizsgálták*. Attól
kritikai – állították –, hogy az igazságtalanságot és jogtalanságot életben
tartó ideológiákat és hiedelmeket bírálja, feltárja a hatalmi és az elnyomó
struktúrákat, célja pedig az emancipáció, a felszabadulás. *Ha ők a
kritikusok, akkor ellenfeleik természetesen nem kritikusok, hanem az
igazságtalan társadalmi viszonyok védelmezői, akik fenn akarják tartani az
elnyomást…*
------------------------------
*Az iskolához tartozó elméletalkotók *az ortodox marxizmustól eltérően
alaposan tanulmányozták a kortárs pszichológiát*. Össze akarták békíteni a
marxizmust **Freud* tanaival (bár magának Freudnak nagyon rossz véleménye
volt róluk). *A hozzájuk közel álló Wilhelm Reich azt írta, hogy a burzsoá
szexuális elfojtás és annak tudat alatti hatásai a neurózisok fő okai. *Az
volt az elképzelése, hogy* a bűntudattól mentes szexuális élet lenne a
legjobb terápia e neurózisok kezelésére*. *A szégyentől és az elnyomástól
való felszabadulás csak egy nem autoriter erkölcs révén valósulhat meg*, *ami
viszont csak olyan gazdasági rendszerből származhat, amely képes volt
legyőzni és megszüntetni az elnyomást.* Szerinte a neurózisokat és érzelmi
zavarokat a kapitalista és tekintélyelvű struktúra termelte ki.
A kapitalizmus szétzúzásával és* a szocialista társadalom felépítésével
ezek a pszichológiai zavarok lehetetlenné válnának*. *A családot az elnyomó
polgári társadalom modelljének tartotta, és a gyermekek korai
szexualizálásában kereste a kiutat. **„A gyermek természetes
szexualitásának, különösen genitális szexualitásának elfojtása a gyermeket
félénkké, szégyenlőssé, engedelmessé, a tekintélytől félővé teszi, jóvá és
tekintélyelvű értelemben véve alkalmazkodóvá teszi; megbénítja a lázadó
erőket, mert minden lázadás szorongással terhelt”* – írta A fasizmus
tömegpszichológiája című könyvében. Ebben megláthatjuk a mai baloldali
ideológiák egyik vonulatának a forrását.
*A kritikai teoretikusok közös álláspontja az volt, hogy a társadalmi
patológia formái a racionalitás hiányosságaihoz kapcsolódnak*, amelyek
viszont az elme pszichológiai állapotával mutatnak összefüggést. *Azt, hogy
mi racionális, persze ők mondták meg.*
Ezzel az elmélet hívei számára *hiedelmeik vitathatatlan igazságokká váltak*.
*Hiszen minden ellenérv csak társadalmi konstrukció, ami a fennálló
viszonyok igazolását szolgálja; ellenfeleik az elnyomásban érdekeltek.
*A kritikai
elmélet mondja meg, milyen társadalmi viszonyok irracionálisak, és milyen
pszichológiai következményei vannak. *Ők vágtak vissza elsőként
pszichiátriai fogalmakkal a politikai ellenfelek bírálatára, például ők
vezették be az „autoriter személyiség” fogalmát. Ezáltal minden
vitapartnerüket diszkvalifikálhatták.*
Rájuk is érvényes *Csurka István* mondása: ezek nem akarnak versenyezni, a
zsűriben szeretnek ülni!
Mivel náciellenességük minden vitán felül állt, elfogadták a fasizmus
bírálatát is tőlük, amiben *a tekintélytiszteletet és a „patriarchális
családot” összemosták a fasizmussal.*
Max Horkheimer és Theodor Adorno 1964-ben
A Frankfurti Iskola egyik alapművét, A felvilágosodás dialektikáját Adorno
és Horkheimer együtt írták az amerikai száműzetésben. Arra a pesszimista
következtetésre jutottak, hogy nehéz egy hamis rendszer ellen fellépni,
amely a „kultúriparon” keresztül folyamatosan hamis tudatosságot teremt a
körülöttünk lévő világról, olyan mítoszokra és torzításokra alapozva,
amelyeket szándékosan terjesztenek az uralkodó osztály érdekében.
*Kultúrakritikájuk és pszichológiai megközelítésük lehetővé tette, hogy
azok is sértve és elnyomva érezzék magukat, akik amúgy remek körülmények
között éltek*. *Ezzel utat nyitott annak, hogy a hűtlenné váló
proletariátus helyébe a lázadásra amúgy is hajlamos ifjúságot léptessék a
kapitalizmus elleni harcukban.* A szexuális forradalom hirdetése – amit a
sors iróniájaként az általuk kárhoztatott tömegkultúra is felkapott – és a
család bírálata sokat segített a népszerűsítésében. *Az ifjúság
felszabadítva érezhette magát: felszabadították a kultúra, a hagyomány
tisztelete és elsajátításának követelménye* *alól, hiszen az *c*sak az
uralkodó osztály érdekét szolgálta. Felszabadították a szexuális
kapcsolattal járó felelősség és érzelmi kötelék, valamint az apai tekintély
és az anyai féltés alól.*
*Herbert Marcuse aktívan részt vett a balos (polgárjogi, háború elleni)
diákmozgalmakban*. A „*jog az ellenálláshoz*” az ő találmánya, a
szólásszabadságról meg úgy gondolta, hogy a fennállót legitimáló beszéd nem
tolerálható. *Már nem a proletariátustól, hanem a színes bőrűektől, a
nőktől és a fiataloktól várta a radikális társadalmi változást*. *A 70-es
években érdeklődése a feminizmus és a környezetvédelem felé fordult.*
Tanítványa és munkatársa, *Rudi Dutschke nyugatnémet diákvezér 1967 körül
fogalmazta meg a „hosszú menetelés az intézményekbe” gondolatát*. Dutschke
Lukácstól, *Maótól* és *Guevarától* is tanult. *Ez a hosszú menetelés
fényes sikert hozott a radikális baloldalnak: arányszámukat lényegesen
felülmúlva foglalták el az egyetemek, a bíróságok és a média irányító
posztjait. Amerikában Marx Kommunista Kiáltványa több mint 3000 egyetemi
kurzus része, a három leggyakoribb kötelező olvasmány között van!*
A 90-es évekkel a marxizmus gyakorlata megbukott, a teljes baloldal számára
nyilvánvalóvá vált, hogy a létező szocializmus marxista gazdaságtana hibás,
tarthatatlan. Ezzel felértékelődött a Frankfurti Iskolának a
kultúrakritikája, ami a gazdasági helyett a társadalmi csoportok harcára
helyezte a hangsúlyt, a forradalom helyett pedig az intézmények és a
hagyományok aláásására.
*Azzal, hogy a Frankfurti Iskola örökösei elfoglalták a társadalomtudományi
felsőoktatás, a média, a kultúra és az igazságszolgáltatás vezető
posztjait, és nézeteiket dominánssá tették, megteremtették az alapjait a
társadalom általuk vágyott átalakításának*. A következő részben arról írok,
milyen sikereket értek el.
A kritikai elmélet *fő vonulata ma a kritikai fajelmélet*. *A kritikai
jogtudományból fejlődött ki, aminek az a fő állítása, hogy a jog nem
semleges és objektív, az igazságszolgáltatással együtt a gazdagok és
hatalmasok érdekeit szolgálja az elnyomottakkal szemben.*
*A Soros segítségével megválasztott kerületi ügyészek szerint a feketéket
aránytalanul sújtja az igazságszolgáltatás*. *Emiatt nem üldözik a nem
erőszakos bűncselekményeket, ezért fosztják ki hordák az üzleteket. Óvadék
nélkül helyeznek szabadlábra bűnözőket, illetve rövid, felfüggesztett
börtönre ítélik őket. A lopások, a kábítószerezés és az erőszakos
bűncselekmények száma megugrik.*
*A kritikai fajelmélet képviselői szerint a rasszizmus rendszerszintű*, *az
intézményekben* érhető tetten, a jog, a média, a társadalmi és gazdasági
szervezetek területén.* A színes bőrűek* *elnyomását és kizsákmányolását
szolgálja, és életben tartja az egyenlőtlenséget*.* A rassz az uralkodó
társadalmi csoport által kreált identitás, nincs biológiai tartalma*. Még a
bőrszín is társadalmi különbségtételnek számít! *Mivel objektív valóság
nincs, meg kell hallgatni a „színesek hangját”, azaz a rasszizmust
elszenvedők saját elbeszélését, és az minden mást felülír.*
*Ott tartunk, hogy Amerikában szövetségi pénzeken tartanak munkahelyi
tréningeket, amelyeken a résztvevőknek el kell ismerniük a „fehér
privilégiumukat” és azt, hogy részesei a rasszizmusnak, előnyük van belőle.
Ha nem ismerik el, akkor rasszizmussal vádolják meg őket, és elveszítik a
munkájukat.*
*Derrick Bell*, az elmélet egyik megalapozója szerint a polgárjogi,
egyenjogúsító törvények is a fehérek érdekét szolgálták. Másik
ideológusuk, *Ibram
X. Kendi* szerint az egyenlőséghez vezető diszkrimináció antirasszista,
tehát lehet, sőt kell a fehéreket diszkriminálni. Így lehet szerinte az
igazságos világot létrehozni, amiben nincs rasszizmus… Innen már csak egy
lépés vezet a Dél-Afrikában és Zimbabwéban a fehérek ellen elkövetett
bűncselekményekhez.
*Az LMBTQ-mozgalom hasonlóan jött létre. Először a melegek egyenjogúsítását
követelték:* van egy csoport, amelyet előítéletek sújtanak, ez ellen
küzdeni kell. Innen mára oda jutottak el, hogy a meleg pároknak alanyi
joguk van mások gyermekéhez és ahhoz, hogy hivatalos papírjuk legyen róla:
kapcsolatuk házasság. *Majd ehhez hasonlóan más szexuális kisebbségek
érdekében is felléptek, köztük olyanokéban, amelyek korábban még a
szexuális pszichopatológiában sem léteztek, ilyen a queer.* *Az úgynevezett
transzok védelme pedig szembefordult a klasszikus feminizmussal is, és
legyőzte. Ezért indulhatnak férfinak születettek nők ellen egyes
sportversenyeken.*
*A frankfurti iskolával az az állítás köti össze az LMBTQ-mozgalmat, hogy a
férfi és a női nem társadalmi konstrukció, nem pedig objektív valóság*. *Azaz
gender, ami a hatalmi viszonyok védelmében jött létre*. A szexuális
kisebbségek is elnyomottak. A kritikai fajelmélettel pedig ezen túl az köti
össze, hogy ahogy a „*színesek hangjánál**”, itt is azt fogadják el, amit
az illető magáról mond, és nem azt, ami objektívan megállapítható róla*. *Ha
az érintettek 77 genderről számolnak be, akkor annyi is van! Ezzel szélesre
tárják a kaput mindenféle személyiségzavar hiteles identitásként történő
elismerése előtt.*
*Az interszekcionalitás elmélete köti össze ezeket a hátrányos helyzetűnek
vélt csoportokat. A különféle elnyomások egymást metszik az egyes egyénben*.
*Tehát ha valaki fekete, leszbikus nő, akkor három ponton éri
igazságtalanság*. Míg a klasszikus marxizmusban a termelésben elfoglalt
hely és a tulajdon alapján *tettek különbséget* emberek csoportjai, azaz az
osztályok között, *most az identitáspolitika alapján bőrszín, szexualitás
és kulturális eredetű hátrányok szerint.* A sok sérelmet szenvedő csoportot
összeköti a mindannyiukat sújtó „egyenlőtlenség”. Az is közös bennük, hogy *a
többséget elnyomónak tekintik*,* a kisebbségeket* *elnyomottaknak, és át
akarják alakítani a társadalmat úgy, hogy ezeket az igazságtalanságokat
kiküszöböljék.*
*Az emberiség feléből a feminizmus révén akartak sérelmet szenvedő és
sértődött kisebbséget csinálni*. *Ezáltal a megsértett, elnyomott
kisebbségek együtt már messze többségbe kerülnek a maradék heteroszexuális,
fehér férfival szemben*, *akiket* *a toxikus maszkulinitás és a
patriarchátus bunkósbotjával lehet elintézni.*
*Ebben az ideológiában *fontos szerepet kap a bűn (a többség bűne) és a
vezeklés fogalma. *Legfőbb eszköze is a bűntudatkeltés a többségben.* *Ez
jellemző a zöldmozgalomra is: ott az elnyomás és az igazságtalanság
áldozatai részben az ártatlan állatok és növények, részben az ifjúság,
amelynek állítólag megsértik az „egészséges környezethez való jogát”. Az
élővilágra leselkedő veszélyeket sikerült az egész emberiségre
kiterjeszteni a szén-dioxid veszélyének apokaliptikus méretűre
dagasztásával.*
*A bűntudatkeltés olyan sikeres, hogy Amerikában állami munkahelyek
betöltésé*n*él is ügyelnek a sokszínűségre, befogadásra, a bőrszín szerinti
arányszámokra, ami a gyakorlatban a fehérek és ázsiaiak hátrányára történik*.
Amelyik munkahely nem ilyen, az támadásokra, bojkottfelhívásokra
számíthat. *Miközben
vannak, akik szerint a bőrszín is csak társadalmi konstrukció, a fehér bőrt
mégis objektív valóságnak tekintik, ami megállapítható a tulajdonosa
egyetértése nélkül is, és ez alapján hátrányos helyzetbe hozható. Ez maga a
rasszizmus, de ez nem zavarja az elmélet híveit.*
*A klasszikus marxizmustól abban is különböznek ezek a mozgalmak, hogy nem
követelik *a termelőeszközök magántulajdonának a *megszüntetését*. *Ezzel
megnyílt az út az előtt, hogy nagyvállalatok is támogathassák őket a saját
érdekeik szerint. Emlékezzünk a Coca-Cola plakátjára az azonos nemű
csókolózó párral.*
Azért maradt a marxista–kommunista eszköztárból is valami: a gyarmatosítás
elleni és nemzeti felszabadító retorika. Így kaphatja a mostani
izraeli–palesztin konfliktusban Izrael az elnyomó jelzőt, hiába őt támadták
meg és gyilkolták le több mint 1200 polgárát a legborzalmasabb módon.
A terrorista, dzsihádista palesztinok meg az elnyomott szerepét kapták,
mintha egy elnyomott nép képes lenne két hét alatt hétezer rakétát kilőni…
Az erre szabott ideológiát *posztkolonializmus*nak hívják. *Meg akarja
szüntetni az „Európa-centrikus” gondolkodást, miközben az európai
Nietzsche, Heidegger, Derrida és Foucault, feministák és marxisták
munkásságára támaszkodik*. *Hívei 50 évvel a gyarmati rendszer
maradványainak felszabadulása után küzdenek a gyarmatosítás ellen.
A posztkoloniális tudósok a világ minden táján vizsgálják a gyarmati
diskurzusokat, és „dekolonizálják” a projekteket – legalábbis ők így hívják
áltudományuk áltevékenységét.*
Miközben a gyarmatosítás elleni küzdelem teljes elméleti-ideológiai háttere
európai eredetű, *a posztkolonialista ideológia a nyugati kultúrát
elnyomónak tekinti.* *Az identitását és küldetését elvesztett
Nyugatban * *ezzel
sikerült elültetni a rossz lelkiismeretet, az öngyűlöletet.*
*Az öngyűlölet ugyanakkor a Nyugatot eltölti az erkölcsi felsőbbrendűség
érzésével, így folyton kioktat másokat (lásd pl. Pressman amerikai
nagykövet magyarországi tevékenységét). A nyugati vezetők ezért percenként
hívják fel Izraelt, a Közel-Kelet egyetlen demokratikus jogállamát* *a
nemzetközi jog betartására, miközben tovább pénzelik a Hamászt, amelynek
nem kell tartania pénzügyi háttere összeomlásátó*l. Sőt, a sajtó
„túszcseréről” írt, pedig Izraelben törvényes eljárásban tartottak fogva
gyanúsítottakat, illetve bizonyítékok alapján elítélt terroristákat, nem
pedig elrabolt civileket.
*De az Oroszország ellen vívott proxiháborúnak, az Ukrajnától elvárt
véráldozatnak is az erkölcsi fölényérzet az egyik mozgatórugója, ahogy az
európai ipar tönkretételének is, amit „zöldátmenetnek” neveznek. *
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_7049780189985131825_m_-7851225773173367915_m_-7533074537663305544_m_-4895936025646654755_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240711/16a4bd92/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról