[Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Júl. 3., Sze, 07:56:13 CEST
A mértékadó szakirodalom szerint a fát a gyümölcse alapján lehet (kell)
megítélni. Leegyszerűsített és erőst gyakorlatias megközelítésben arra
hívnám föl a kedves Levtársak figyelmét, hogy a gyümölcs beéréséhez idő
is kell, esetenként nem kevés. Tudunk olyan esetekről, amikor a később
szentté avatottat korábbi egyházi elöljárói nem igazán támogatták
küldetésében. Ha nem onnan föntről van, úgyis eltűnik. A "nihil obstat"
olyan, mint a vasúti átjárónál a villogó fehér. Mehetsz, de nem vagy
köteles, ellentétben a dogmával.
Kapcsolódó irodalom: dr. Faith István: A lelkiismereti szabadság
problémája. Vigilia, 1968. június pp. 367-378. (pdf 9-20)
On 7/3/24 12:43 AM, Gy Greschik wrote:
> Kedves Mőci és Mind ... Mégis bele kell mennem.
>
> Megjegyzésem, hogy „... le kellett néhány békát nyelnem ... hogy
> megtanuljam az Egyház ... tanítását ... fölismerni ...” azt jelenti,
> hogy olyan dolgokkal kellett szembenéznem, olyan dolgokat kellett
> elfogadnom amik ellen eleinte mélyen felháborodva, felhördülve, szinte
> magamból kifordulva tiltakoztam. Mert amit krisztusi tanításnak addig
> hittem volt, messze volt a valóságtól. És ez a szembenézés nekem időbe
> tellett -- máig kb. 12-13 évbe, ha feltételezem, hogy az út vége felé
> járok.
>
> És ez hogyan jön ide?
>
> Úgy, hogy ahhoz hasonló ösztönös felháborodást, megdöbbenést véltem
> látni Erzsébet sorai mögött, mint ami bennem annak idején ébredt. Más
> reakciót, de olyasféle fölháborodást és megdöbbenést.
>
> És miből gondoltam azt, hogy Erzsében sorait felháborodás vezérelte?
>
> Mert nem láttam rajtuk, hogy szerzőjük gondos figyelemmel tanulmányozta
> volna a cikkek tartalmát, és érzelmeket félretéve mérlegelt volna pro és
> kontra. Nézzük csak, így írt:
>
>> A szerző ..[]... nem is érti a lényeget, és ez a tragikus benne...
> ... És mi a lényeg amit a szerző nem ért? Erre Erzsébet levele se
> itt, se később nem tér ki.
>
>> Alapvetően szeretném leszögezni: minden "nihil obstat" ellenére
>> SEMMILYEN magánykinyilatkoztatást NEM kell senki keresztény hívőnek
>> elfogadnia!
> ... így van. Senki nem kérdőjelezte ezt meg. A három írás sem. Mi
> köze ennek a cikkekhez?
>
>> Tehát a cikkek kiindulása alapvetően HIBÁS: senkit nem kötelez semmire
>> az az
>> engedély, hogy a füzetek/könyvecskék/megnyilatkozások terjeszthetők!
> ... Miféle kiindulási pont van itt feltételezve? Ilyen állítás
> nemhogy nem kiindulása a cikkeknek, hanem bennük meg sem jelenik. A
> sorok között sem bújik meg.
>
>> Aki hiszi, jól teszi. Aki nem hiszi, az is jól teszi.
> ... Itt már közelítünk a témához. Mert a cikkek olyan
> figyelmeztetésnek is felfoghatók, hogy vigyázzunk, hiszünk-e ennek a
> dolognak. És ezt a tézist a cikksorozat alaposan, részletesen
> kibontja. A „nihil obstat” értelmét a cikk írója nagyon is jól érti --
> épp ezért kifogásolja, hogy azt (a „nihil obstat”-ot) a Napló
> „megkapta”. Az első cikk sorra veszi, hogy a „nihil obstat” kiadása
> során milyen hibákat vétett a Napló vizsgálója. Itt csak azt idézném,
> hogy a lektor teljes Naplóban szereplő legkétesebb részeket egyszerúen
> kiszedte a Naplóból (saját bevallása szerint) és azok nélkük hagyta a
> maradékot jóvá. Ezt olvasva még én is feljajdulok: ilyen módszerrel
> mindent jóvá lehetne hagyni, talán még Marx Tőke-jét s (most én
> élcelődtem, nem a cikk szerzője).
>
>> ... mutatja, hogyan támad a liberális baloldal a keresztény hit
>> ellen. stb. stb.
> ... Liberális baloldal. A magyar internet vallásilag talán
> legkonzervatívabb sarkában. De egyáltalán hogy jön öde a jobb-bal
> kérdés? Én nyomát sem látom. Én azt látom, hogy az általam ismert
> talán legkonzervatívabb katolikus szerző egy „nihol obstat” pecsét túl
> liberális alapon való hibás kiadását veszi észre, és bizonyítja azt a
> hagyományos katolikus felfogás gyökeréig lenyúló érvekkel, példákkal,
> idézetekkel.
>
>> ... kifacsar és nevetségessé tesz olyan dolgokat, ami sokak
>> szemében fontos és a katolikus hithez, annak gyakorlatához köthető.
> ... Kifacsar? Nem. Nevetségessé tesz? Igen, élcelődő hangnemével.
> Néhol. Ezért írtam, hogy csak olyannak javaslom az olvasását, aki
> nyitott és toleráns. Aki az érzelmeken túlemelkedve tud a logikára
> figyelni. Bár az itt-ott csípős hangnem szerintem nem káros. Pl. van
> olyan részlete a három cikknek (az utolsó cikk vége felé), aminek a
> súlyát meg sem értettem volna, ha nem köszörülte volna meg a nyelvét
> rajta a szerző. Azt, hogy a király meztelen, nem mindig lehet
> udvariasan kimondani. De lépjünk vissza egy kicsit és vegyük észre,
> hogy: az nem tesz valamit automatikusan értékessé, hogy „sokak szemében
> fontos és a ... hithez, annak gyakorlatához köthető.” mert az ettől még
> alapulhat tévedésen. Elfogadom, lehet kifogásolni a szerző itt-ott
> metsző nyelvezetét, de azt, hogy mi tévedés és mi nem, nem szabad attól
> függőnek tekinteni, hogy hány ember számára jelenti az a vallásos
> gyakorlat részét.
>
>> Látszólag tudományos, sőt logikus ...
> ... ditto
>
>> - sajnos azonban igazából tudatosan rosszindulatú, túlzó.
> ... Mi utal rosszindulatra? Túlzást sem látok bennük. Az, amikor
> zóldséget vagy önellentmondást idéz valahonnan, és nem átallja azt
> nyilvánosan megmosolyogni, lehet tapintatlanság, de még nem túlzás vagy
> rosszindulat.
>
>> Kiemel olyan - támadhatónak tűnő dolgokat, amik aztán
>> - a szerzők szerint - az egészre rossz fényt vetnek. Igyekeznek
>> nevetségessé
>> tenni az egészet, ahol csak lehet.
> ... Amit az írások támadnak, az mind hibás, zavaros, önellentmondó,
> vagy a katolikus tanítással-hagyománnyal nem fér össze. Nem csak „annak
> túnik.” Kéretik a cikkeket figyelmesen végigolvasni.
>
>> Egy valami biztos: aki ezeket a cikkeket írta, nem ismeri - vagy úgy
>> tesz,mintha nem ismerné - a katolikus hagyományt
> ... ??? Bármely hosszabb rész elolvasása cáfolja ezt a kijelentést.
>
>> és a katolikus misztikát.
> ... A katolikus misztikáról a cikk nem szól.
>
> Stb. stb.
>
> Mellesleg olyanról soha nem hallottam, hogy egy jelenésről az Egyház ne
> nyilváníthatná ki, hogy valós vagy sem, amíg a látnok él. Két híres
> példa: La Salette és Fatima. Mindkét esetben akkor lett isteni
> eredetűnek nyilvánítva a jelenés, amikor a látnok még igen messze volt
> jövendő halálától. És miért ne mondhatná ki az Egyház valmilyen
> jelenésre, hogy nem valódi, ha a látnok életében kiderül, hogy a
> „jelenés” elmebaj vagy szélhámosság eredménye? Tudok erre is példát, de
> itt nem megyek bele. Az viszont igaz, hogy élő embert (látnokot vagy
> sem) az Egyház nem avat se boldoggá se szentté. Nincs itt a jelenés
> jóváhagyása és a szentté avatás fogalma összekeverve?
>
> Gy.
>
>
> On Tue, 2 Jul 2024, Emoke Greschik wrote:
>
>> Date: Tue, 2 Jul 2024 19:44:36 +0200
>> From: Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
>>
>> Kedves Gyuszi!
>>
>> Nem értem a katolikus egyház 2000 éves tanításának elfogadása,
>> illetve, hogy ez hosszú időbe került, hogy jön a fenti témához.
>>
>> Szeretettel,
>> Mőci
>>
>>
>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>> Vírusmentes.www.avg.com
>>
>>
>>> From gy.greschik at teguec.com Tue Jul 2 18:59:10 2024
>>> Date: Tue, 2 Jul 2024 18:52:03 +0200 (CEST)
>>> From: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
>>> To: Erzsébet Becker <zsokadoktor at gmail.com>
>>> Cc: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
>>>
>>> Kedves Erzsébet!
>>>
>>> Köszönöm hozzászólását.
>>>
>>> Egyes pontjait (pl. az egyházjogra vonatkozó megállapítást) még én is
>>> kapásból tunám frappánsan cáfolni, más részek cáfolatának pontos
>>> megfogalmazásához neki kellene ülnüm, figyelmesen, hogy csak az
>>> igazat és csak jól írjam. De a lényeget a három cikknél jobban
>>> összefoglalni úgysem tudnám, s a kevésbé lényeges dolgokat minek
>>> boncolgassam?
>>>
>>> A rám bízottakat lehetőségeimhez képest az igazság felé szeretném
>>> terelni.
>>>
>>> Nekem is le kellett néhány békát nyelnem addig, amíg meg nem indultam
>>> az úton, hogy megtanuljam az Egyház kétezeréves tanítását -- a 2000
>>> éve lezárult kinyilatkoztatást -- fölismerni, és arra elkezdeni
>>> hallgatni.
>>>
>>> Gyuszi
>>>
>>> On Tue, 2 Jul 2024, Erzsébet Becker wrote:
>>>
>>> > Date: Tue, 2 Jul 2024 15:49:50 +0200
>>> > From: Erzsébet Becker <zsokadoktor at gmail.com>
>>> > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> > Subject: Re: [Grem] Szeretetláng, Kindelmanné
>>> > > Kedves Gyuszi és Lista!
>>> > > Köszönöm a 3 cikket. Elszomorított és megdöbbentett - vagy ahogy
>>> mondani
>>> > szokták, "erős füstszagot" éreztem olvasás közben..
>>> > A szerző "szókimondó, nem köntörfalaz" - de nem is érti a lényeget,
>>> és ez a
>>> > tragikus benne...
>>> >
>>> > Alapvetően szeretném leszögezni: minden "nihil obstat" ellenére
>>> > SEMMILYEN magánykinyilatkoztatást NEM kell senki keresztény hívőnek
>>> > elfogadnia!
>>> > Tehát a cikkek kiindulása alapvetően HIBÁS: senkit nem kötelez
>>> semmire az az
>>> > engedély, hogy a füzetek/könyvecskék/megnyilatkozások terjeszthetők!
>>> > Aki hiszi, jól teszi. Aki nem hiszi, az is jól teszi.
>>> > > Nagyon elgondolkodtató mindhárom: mutatja, hogyan támad a
>>> liberális
>>> > baloldal a keresztény hit ellen.
>>> > Nem direkt, mert az Magyarországon még fájna (Európa sok részén már
>>> nem) -
>>> > hanem azzal, hogy kifacsar és nevetségessé tesz olyan dolgokat, ami
>>> sokak
>>> > szemében fontos és a katolikus hithez, annak gyakorlatához köthető.
>>> > Látszólag tudományos, sőt logikus - sajnos azonban igazából tudatosan
>>> > rosszindulatú, túlzó. Kiemel olyan - támadhatónak tűnő dolgokat,
>>> amik aztán
>>> > - a szerzők szerint - az egészre rossz fényt vetnek. Igyekeznek
>>> nevetségessé
>>> > tenni az egészet, ahol csak lehet.
>>> > > Egy valami biztos: aki ezeket a cikkeket írta, nem ismeri -
>>> vagy úgy
>>> > tesz,mintha nem ismerné - a katolikus hagyományt és a katolikus
>>> misztikát.
>>> > Érdemes lenne Fausztina nővér Naplóját elolvasni a szerzőknek: az
>>> Isteni
>>> > Irgalmasság meghirdetése ma már teljesen elfogadott, a Naplóban mégis
>>> > megtalálunk majdnem minden elemet,amit Erzsébet asszony életében a
>>> szerző
>>> > nehezményez. Csak egy valamit szeretnék kiemelni:
>>> > Az egész kereszténységen végigvonul a böjthöz való hozzáállásban a
>>> "jó" és a
>>> > "túlzott" kettőssége. A legnagyobb szentek és misztikusok is
>>> küzdöttek a
>>> > böjt helyes arányának megtalálásával. Nem csoda, ha Erzsébet asszony
>>> > életében, a mi időnkben is probléma a helyes középút megtalálása. A
>>> > hivatalos Egyház ebben úgy foglal állást, hogy figyelemmel kell
>>> lenni az
>>> > illető egészségére. Ezt sok szent mégsem tette meg, de ennek ellenére
>>> > szentnek tartjuk őket: ez átmegy abba a misztikumba, ami mindig
>>> jelen volt
>>> > az Egyház életében és aminek az Egyház olyan sokat köszönhet -
>>> kezdve a
>>> > sivatagi remetéken át egészen Pater Pio-ig.
>>> > > Nem szeretném soronként kommentekkel ellátni a három cikket,
>>> néhány
>>> > dolgot kéretik azért szem előtt tartani:
>>> > - Erzsébet asszony kb. 2 osztályt végzett
>>> > - az üzeneteket a legkeményebb szocializmusban kapta, ahol az egyházi
>>> > viszonyok egész mások voltak mint ma: békepapok, állandó besúgás
>>> stb. Ha
>>> > valaki egy békepapnak nem engedelmeskedik, akkor most megsérti az
>>> egyházi
>>> > engedelmességet vagy jól teszi, ha inkább a "magasabb szempontokra"
>>> > hallgat?!
>>> > - a Szűzanyának alapvető joga olyat ígérni,amit mi furcsának
>>> tartunk: ha Ő
>>> > kiesdi 3 Üdvözlégy Mária fejében egy embernek a tisztítótűzből való
>>> > szabadulását, akkor mi ezt soha nem tudjuk ellenőrizni- mégoly tiszta
>>> > logikával és tudományos alapon sem! Pater neve talán nem cseng
>>> idegenül az
>>> > idősebbek előtt: a lelkigyakorlatán,amin személyesen részt vettem, azt
>>> > mondta Nagybörzsönyben, hogy ha hittel !! elmondunk 1 (!!)
>>> Üdvözlégy Máriát
>>> > egy meghalt érdekében,akkor az illető kiszabadul a tisztítóhelyről
>>> (ha nem a
>>> > pokolra került, mert Pokol az sajnos van!). Miért állítanánk nagyobb
>>> > korlátokat a Szűzanya számára?!
>>> > - K.Győző Erzsébet asszony unokája, nem tudhat mindenre
>>> válaszolni! Erre
>>> > kemény ferdítés hivatkozni...
>>> > - az értelmiségiek mindig hajlandók az értelem oldaláról nézni a
>>> dolgokat,
>>> > holott a hit egyszerre tartozik és hat az értelem és a szív
>>> (érzelmek, belső
>>> > érzések) oldalán. A tanulatlan vagy alig tanult emberek ( Szent
>>> Bernadett,
>>> > Erzsébet asszony, és a medjugorjei gyerekek is ezek közé tartoztak!
>>> ) jobban
>>> > értik/érzik/tisztábban fogják föl a Szív üzenetét. Őróluk mondja az
>>> > Evangélium, hogy a "kicsinyek".
>>> > -Medjugorje: SENKI nem nyilatkozhat egy jelenés igaz vagy nem igaz
>>> voltáról
>>> > - még a pápa sem! - amíg a jelenésben részt vevők élnek. (Ez
>>> egyházjog). A
>>> > pápa is csak annyit mondott, hogy a jelenésekben NEM lát semmi
>>> hitelleneset,
>>> > ezért megengedi, hogy papok is vezethetnek oda zarándoklatot.
>>> (Addig is
>>> > mentek oda zarándoklatok, de nem vezethette őket pap. Kísérni
>>> kísérhette a
>>> > csoportot. Ez látszólag fából vaskarika, pedig egyházjogilag nagyon
>>> nagy a
>>> > különbség.) Sok olyan emberről tudok, akik tiltakoztak az ellen, hogy
>>> > Medjugorjeban megjelenik a Szűzanya - amíg valamilyen okból oda nem
>>> mentek
>>> > és azóta a legnagyobb hirdetői az ott történő csodáknak. Ezek a
>>> csodák főleg
>>> > lelkiek: megtérés, szenvedélybetegségből való gyógyulás, megújult
>>> hit, stb
>>> > Igazából nem tudom, miért tiltakoznak,írnak, szidják stb. annyit
>>> > Medjugorjét, amikor egyszerűen nem kell odamenni, és kész! Nincs semmi
>>> > kényszer! Mi az,ami annyi embert mégis olyan dühvel fordít e hely
>>> felé?
>>> > Érdemes lenne ezen elgondolkodni...
>>> > > Összefoglalva: a Szeretetláng napló nem tartalmaz tételes
>>> ellentétet a hit
>>> > igazságaival szemben akkor sem, ha logikusan és tudományosan
>>> vizsgáljuk. A
>>> > nihil obstat ennyit jelent, nem többet! Nem jelenti, hogy nem
>>> lehetnek benne
>>> > látszólagos és valódi ellentmondások,amiket most már nehezen
>>> lehetne utólag
>>> > tisztázni. Összekeverhetett néhány dolgot Erzsébet asszony és a
>>> titkár úr
>>> > is, és sajnos nyilatkozhatott néhány ember pont ellentétesen a korábbi
>>> > (l960-70-es évek) szavaival az 1980-as évek már enyhülő idejében...
>>> > Ugyanakkor minden keresztény szabadon eldöntheti, hogy hiszi-e,
>>> vagy sem!
>>> > A Sátán létezik: minden módon küzd Jézus és a hit ellen, ez a
>>> > "főfoglalkozása". Ezért próbál befeketíteni minden olyasmit, ami
>>> elősegíti
>>> > az imádkozást, a hit gyakorlatban való megélését, a megtérést. Mindent
>>> > bevet, hogy főleg az olyan helyeken és helyzetekben támasszon
>>> ellenvetést és
>>> > zavart, ahol a kegyelem szeretne bőven áradni.
>>> > Ennek következményét már látjuk Nyugat-Európában:főleg
>>> Németországban és
>>> > Hollandiában.
>>> > Most a Sátán, az "ordító oroszlán" (esti zsolozsmából) egy ideje
>>> > Közép-Európát is célba vette...
>>> > > Tisztelettel
>>> > B.Erzsébet
>>> > >
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról