[Grem] Az új baloldali lengyel kormány eltörli a du-i házi feladatokat. Jó ötlet ez? ....

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Jan. 29., H, 18:46:15 CET


 Vajon tényleg jó ötlet eltörölni az iskolákban a házi feladatot? Igaza van
az új baloldali lengyel kormánynak?
*Írta: Szakos Enikő, az MCC Tanuláskutató Intézet kutatója*

https://mandiner.hu/kulfold/2024/01/vajon-tenyleg-jo-otlet-eltorolni-az-iskolakban-a-hazi-feladatot-igaza-van-az-uj-lengyel-kormanynak

A házi feladatok kérdése nem egyszerűsíthető le arra a dichotómiára, hogy a
gyermekek szabadidejükben tanuljanak-e vagy inkább pihenjenek. Először azt
kell megérteni, hogy a mellette vagy ellene érvelők mit tekintenek az
iskola céljának, mit gondolnak a tanárok és a diákok feladatáról. Fontos
tisztában lenni az önálló feladatvégzés számos előnyével azzal együtt, hogy
észben tartjuk, a tanár felelőssége, hogy a nevelési-oktatási céloknak
megfelelő feladatokat tűzzön ki, amelyek a diákok tudásának és
személyiségének fejlődését segítik elő.

Tehát a házi feladat adta előnyökről kizárólag a hatékony feladatok esetén
beszélhetünk.

Ha az iskolát olyan helynek tekintjük, ahol a gyermekek kíváncsiságát
felkeltjük a tudományok, az élet kérdései iránt, ahol a tanár tudást oszt
meg, és a diákok élvezettel sajátítják el az új ismereteket, akkor a házi
feladatok elengedhetetlen pedagógiai eszközök. Balkovitzné Magda úgy
gondolja, „*az iskola célja az adottságok, képességek, készségek
fejlesztése; fogalmak kialakítása, ismeretek nyújtása; a tanulás
technikájának, módjának megfigyeltetése, elsajátíttatása, gyakoroltatása; a
tanulói személyiség gazdagítása, formálása*” (2002). Ezzel egyetértve az az
állítása is értelmet nyer, mely szerint a házi feladatot az oktatás fontos
eszközének tekinti, amely

a diákok önállóságát és akaratát fejleszti.
Egy Iskolakultúrában megjelenő tanulmányban ezeket olyan, a tanulóra
kifejtett hatásaival egészítik még ki, mint az önszabályozó tanulás
folyamatának kialakítása, a megküzdési képesség fejlesztése, a
felelősségérzet, időgazdálkodás képességének kialakítása (Imre, N., Török,
B., & Révész, L. 2021). Azt sem nehéz belátni, hogy ezen képességek
fejlesztése a mindennapokban való helytállás és boldogulás feltételei is,
és esetenként sajnos az egyetlen strukturált lehetőség ezek gyakorlására.
A házi feladatok nem azt a célt szolgálják, amire sajnos manapság néhány
pedagógus használja: hogy a tanórai, befejezetlen feladatokat délután,
önállóan pótolják a tanulók.

A házi feladat az *önálló, elmélyült tanulást*, valamint *a feladatok révén
való gyakorlatszerzést* segíti, de – legfőképpen általános iskolában – *olyan
ismeretekre épít, amelyekre a gyermek az iskolában a tanár által tesz szert*.
A tanulási képességek különbözőségét figyelembe véve fontos előnye a házi
feladatoknak, hogy a 45 perces kötöttségek nélkül, egyéni sebességgel
tudnak a diákok haladni. A délutáni (esetleg hétvégi) önálló tanulóidő
lehetővé teszi, hogy az előzményeket felelevenítse a gyermek, az újonnan
szerzett ismereteket többször elolvassa, sőt, érdeklődésétől függően
további kutatásra van lehetősége tudásának szélesítése érdekében.

Míg az iskolában általában nincs helye – sem ideje – az internetes
böngészésnek, iskolán kívül az abban rejlő tanulási lehetőségek is
kiaknázhatók.
Ezeken túl a házi feladattal töltött idő fejleszti a problémamegoldást, a
kreativitást,

és a tanulónak legalkalmasabb tanulási módszerek, stratégiák alkalmazására
is lehetőséget biztosít. Tehát látható, hogy a *megfelelő nehézségű és
mennyiségű*, célzott házi feladatokból előnye származhat a tanulóknak.

Akik az oktatást terhelnék a társadalom valamennyi problémájával, és az
iskola céljának a szociális különbségek kiegyenlítését és az integrációt
látják, a házi feladatot az egyenlőtlenségek fokozására szolgáló eszköznek
tekintik. Azonban, ahogy arra a 2012-ben végzett PISA vizsgálat rávilágít,
a szocio-ökonómiai, demográfiai helyzettől és az iskolától függetlenül azok
teljesítettek jobban a teszten, akik több időt töltöttek önálló tanulással,
házi feladatok elkészítésével (Imre, N., Török, B., & Révész, L. 2021).

Ráadásul a házi feladatok eltörlése éppen hogy mélyítheti a különbségeket:

a középosztálybeli, jó anyagi körülmények között élő családok gyermekei az
iskolai kötelességeken túl is folytatják a tanulást szabadidejükben, hiszen
vagy különórákra járnak, vagy magántanárt fogadnak nekik. A tanár által jól
kijelölt feladatok, a gyakoroltatás vagy az ismétlés éppen azok tanulását
segítheti, akik mástól nem kapnak erre megfelelő iránymutatást. A
tanulmányból kiderül, hogy az önálló feladatmegoldás pozitívan járul hozzá
a tesztek eredményességéhez általános és középiskolában is, bár igaz, hogy
az előbbi esetén kisebb mértékű a korreláció.

A 2015-ös PISA felmérés a diákok jóllétét is vizsgálta, többek között a
tanórán kívüli időtöltés formáira is fókuszálva. Ebből az derül ki, hogy a
diákok életükkel való elégedettsége nincs összefüggésben az iskolában vagy
az azon túli tanulással töltött idővel.

Tehát a tanulmányokra fordított több energia nem okoz elégedetlenséget a
közérzetükben.

Ezzel a felmérés cáfolja, hogy a házi feladatok beszüntetése a diákok
jóllétének érdekében történne (Imre, N., Török, B., & Révész, L. 2021).

A házi feladatoknál azonban a *minőség és a mennyiség* kulcsfontosságú,
valamint az is, hogy a gyermekek értsék a feladatot és az éppen annyira
legyen nehéz, hogy flow-élménybe kerüljenek. Elengedhetetlen, hogy a tanuló
az elvégzéshez szükséges lépések ismeretének birtokában legyen, és érthető
instrukciókat, teljesíthető elvárásokat kapjon a tanítójától.

A tanárok alapos tervezési munkájának része kell hogy legyen a házi feladat
kitűzése, hogy az a megfelelő tanulási céllal rendelkezzen.

A házi feladat tehát önmagában nem jelent problémát, sőt, számos előnyét
sorakoztathatjuk fel. *A tanulók önállóságának, az érdeklődési körükben
való elmélyedésnek, valamint az egyéni tempóban történő gyakorlásnak
elengedhetetlen eszköze a házi feladat.*

Így a lengyel oktatási miniszter januárban bejelentett döntésének egyik
hibás pontja, hogy eltörlik a kötelező házi feladatokat 2024. áprilisától
az általános, majd később a középiskolákban. Inkább tűnik
látszatintézkedésnek, amely

a túl sok és haszontalan, pedagógiailag hibás feladatokkal küzdő gyermekek
és szülők érzelmeire kíván hatni,

mintsem egy megfontolt, az oktatás minőségét javító intézkedésnek. A
miniszter szakmai megfontoltságának mellőzését és ideológiai alapon hozott
döntését bizonyítja az is, hogy a „Történelem és jelen” tantárgyat
megszünteti, csökkenteni kívánja a lengyel nyelv, a történelem, valamint a
társadalom- és természettudományos tárgyak tananyagát. Sławomir Broniarz, a
Lengyel Tanárunió elnöke ezekre „*vegyes érzelmekkel*” reagálva a házi
feladat didaktikai funkcióját és fontosságát hangsúlyozta, valamint
felhívta a figyelmet az önálló munkavégzés hiányában a tanári munka és az
oktatási tartalom jelentős megváltozására, amellyel kapcsolatban komoly
kétségei vannak.

Az ilyen radikális ideológiai döntések helyett a tanulás és az oktatás
javát szolgáló intézkedések meghozatala lenne szükséges. Ha a házi feladat
aggályokat ébreszt, akkor hatékonyságának fejlesztésével előnyeinek
megőrzése mellett kell foglalkozni.

*Szükséges szem előtt tartani, hogy a tanári magyarázatot, a személyes
interakciót nem válthatja fel az önálló munkavégzés, azonban az
ismétlésnek, a készségek gyakorlásának és elsajátításának jó eszköze lehet
az otthoni munkavégzés. A házi feladatok mennyiségét és céljait kell
újradefiniálni a tanárok edukálásával, hogy a diákok tudásának
gazdagítását, nemzedékek tudásának továbbörökítését minden lehetséges
eszközzel elérhetővé tegyük a gyermekek számára.*


<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240129/4558ecc5/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról