[Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a meleg párok templomi áldását

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Jan. 6., Szo, 15:01:05 CET


*A dec.18-i vatikáni Fiducia Supplicans  nyilatkozatra adott REAKCIÓK
TELJES LISTÁJA *
https://zarandok.ma/teljes-lista-reakciok-a-fiducia-supplicans-nyilatkozatra/

*A Hittani Dikasztérium Ferenc pápa jóváhagyásával megjelent, Fiducia
Supplicans
<https://zarandok.ma/a-vatikan-megnyitja-a-szabalytalan-helyzetu-parok-megaldasanak-lehetoseget/>
kezdetű nyilatkozata világszerte hatalmas meglepetést, zűrzavart és
értetlenséget váltott ki az egyház köreiben. Szinte nincs olyan katolikus
hírügynökség, portál, amely ne közölne nap mint nap újabb és újabb
megnyilatkozásokat, elemzéseket. Az Aleteia francia nyelvű első
összefoglalóját
<https://fr.aleteia.org/2023/12/20/fiducia-supplicans-trouble-des-catholiques-du-monde-entier/>
most egy sokkal átfogóbb és állandóan frissített áttekintés
<https://www.lifesitenews.com/analysis/full-list-where-do-bishops-stand-on-blessings-for-homosexual-couples/>
követte a LifeSiteNews oldalán. Ezt az objektivitásra törekvő, a pro és
kontra állásfoglalásokra egyaránt kitérő cikket az alábbiakban lényegében
teljes terjedelmében közöljük. Azt követően pedig további megszólalásokat,
véleményeket ismertetünk.*

A katolikus püspökök világszerte megosztott álláspontot képviselnek az
azonos nemű párok megáldását illetően, azt követően, hogy Ferenc pápa és
Victor Manuel Fernández bíboros, Hittani Dikasztérium prefektusa a december
18-i nyilatkozatban jóváhagyta az ilyen áldást.

A Fiducia Supplicans kezdetű dokumentum 31. pontjában ez olvasható:

“Az itt felvázolt horizonton belül megjelenik a szabálytalan helyzetű,
illetve az azonos nemű párok megáldásának a lehetősége, amelynek formáját
az egyházi hatóságok rituálisan nem rögzíthetik, hogy ne legyen
összekeverhető a házasság szentségéhez tartozó áldással”.

A Fernández által kiadott és Ferenc pápa által jóváhagyott szöveg kettejük
magánprojektjének eredménye volt. -írja a LifeSiteNews.

A dokumentum sokkoló megjelenésére a püspökök és püspöki konferenciák
világszerte gyorsan reagáltak. Egyesek határozottan ellenezték a szöveget,
mint ami eltér a hagyományoktól és kísérletet tesz arra, hogy megáldják
azt, amit nem lehet megáldani. Mások viszont melegen üdvözölték, mint
szükséges intézkedést.

A nagy többség középen áll: a szöveget vatikáni eredete miatt természetes
lépésnek fogadják el, kiemelnek belőle bizonyos részeket, hogy megerősítsék
az egyház házasságról szóló tanítását, de kihagyják az azonos neműek
megáldását jóváhagyó részeket, nyilvánvalóan azért, hogy a vitákat
elkerüljék.
*A Fiducia Supplicans-t ellenző püspökök és papok*

Egyre több püspök vállalta azt a feltűnő lépést, hogy ellenzi az azonos
neműek megáldásának vatikáni jóváhagyását. Álláspontjuk taglalásakor
vázolták az áldásról és a homoszexualitásról szóló katolikus tanítást.
*Angola és São Tomé*

A helyi hírek szerint a két ország püspökei nyilatkozatot adtak ki,
amelyben megjegyzik, hogy az azonos nemű párok megáldása “hatalmas botrányt
okozna és zavart keltene a hívek körében. Ezért úgy döntöttünk, hogy
Angolában és São Toméban ezt nem szabad végrehajtani”.
*Argentína* Hector Aguer érsek, aki Fernández bíboros egyik elődje volt La
Plata érsekeként, továbbra is erőteljesen kritizálta Ferenc pápát, és azt
írta: “A *Fiducia Supplicans*-nak nem szabad engedelmeskedni”. Megjegyezte,
hogy 2021-ben a Hittani Kongregáció tilalma az azonos neműek megáldásáról
még azt mondta, hogy “egy homoszexuális párt nem lehet megáldani, mert
Isten nem áldhatja meg a bűnt. Ez az igazság. Minden áldás azt fejezi ki,
hogy Isten örömét leli a személyben vagy a megáldott tárgyban.”
*Ausztrália*

Brit és amerikai társaik példáját követve az Ausztrál Katolikus Papi
Testvériség kiadott egy nyilatkozatot, miszerint “az azonos nemű emberek
közötti, vagy a különböző nemű emberek házasságon kívüli szexuális aktusai
nem felelnek meg a Teremtő tervének”. Megjegyezve, hogy a “hiteles
lelkipásztori és lelki gondozásnak” kapcsolódnia kell “Isten emberi
szexualitásra és házasságra vonatkozó tervének egyértelmű bemutatásához”, a
papság azt írta, hogy ” bűnös cselekedetekre soha nem adható áldás, és azok
a kapcsolatok, amelyek eredendően összeegyeztethetetlenek az isteni
tervvel, nem legitimálhatók”.
*Brazília*

A brazíliai Formosa egyházmegye püspöke, Adair José Guimarães december
23-án kijelentette <https://www.youtube.com/watch?v=j9sp0rqyDss>, hogy az
egyházmegye nem fogadja el a *Fiducia Supplicans*-t. Mivel a dokumentum
nagy valószínűséggel “botrányt és félreértést” okozna, az egyházmegye nem
fogja végrehajtani a dokumentumot. Guimarães püspök hozzátette, hogy
hamarosan kiad majd egy dokumentumot egyházmegyéje számára a további
teendőkről ebben a vatikáni szöveg okozta zűrzavarban.
*Burkina Faso és Niger*

A két ország püspöki konferenciájának december 28-i nyilatkozata
<https://www.koaci.com/article/2023/12/30/burkina-faso/societe/burkina-faso-niger-refus-des-eveques-de-benir-les-couples-homosexuels_174754.html>
fenntartja a homoszexualitásról szóló katolikus tanítást: “Isten szava
helyteleníti a homoszexualitást, mint utálatosságot”. Kizárja az azonos
nemű párok megáldását, mondván, hogy “az ilyen áldások nem valósíthatók meg
anélkül, hogy ne botránkoztatnák meg keresztény híveink hitét és erkölcsét,
és ne állítanák rossz fénybe a katolikus egyházat”.
*Kamerun*

Az egyik leghatározottabb választ a kameruni püspökök
<https://www.lifesitenews.com/news/cameroon-bishops-formally-forbid-all-blessings-of-homosexual-couples/>
adták, akiket az ország püspöki konferenciájának elnöke, Andrew Fuanya Nkea
érsek képvisel. A püspökök kijelentették, hogy “hivatalosan megtiltják a
homoszexuális párok mindenféle megáldását a kameruni egyházban”. December
21-i nyilatkozatukban azt is megjegyezték, hogy ez az elutasítás
„semmiképpen sem jelent diszkriminációt; ez az emberiesség állandó
értékeinek jogos védelme egy olyan bűnnel szemben, amely jogi elismerésre
aspirál, és ma már áldás tárgyává vált”.
*Ghána*

December 21-én a ghánai püspökök kijelentették
<https://catholic-trends.com/2023/12/21/full-text-bishops-of-ghanas-statement-on-vatican-declaration-on-blessing-same-sex-couples/>,
hogy “mivel az Egyház mindig is csak azokat a szexuális kapcsolatokat
tekintette erkölcsileg megengedettnek, amelyek egy férfi és egy nő között a
házasságban valósulnak meg, az Egyháznak nincs hatalma arra, hogy
liturgikus áldást adjon, amikor ez valamilyen módon erkölcsi legitimitást
nyújtana vagy egy olyan egyesülésnek, amely házasságnak állítja be magát,
vagy egy házasságon kívüli szexuális gyakorlatnak.” Matthew Gyamfi püspök,
a ghánai püspöki konferencia elnöke hozzátette, hogy a bűn állapotában
élőkre vonatkozó áldásokat úgy kell érteni, mint “imákat… amelyek célja az,
hogy megtérésre vezessék őket”.
*Magyarország*

A magyar püspöki konferencia december 27-i nyilatkozatában
<https://zarandok.ma/mkpk-kerulni-kell-az-lmbtq-parok-megaldasat/>
határozottan kizárta a *Fiducia Supplicans* elfogadásának lehetőségét az
országban. A papok egyénileg minden embert megáldhatnak, nemi identitástól
és szexuális irányultságtól függetlenül – jegyezték meg a püspökök,
hozzátéve, hogy mindig el kell kerülni, hogy közös áldást adjanak a tisztán
párkapcsolatban, nem egyházi házasságban vagy azonos nemű párkapcsolatban
élő pároknak.

A Szombathelyi Egyházmegye élén álló Székely János püspök kiadott emellett
egy saját nyilatkozatot
<https://zarandok.ma/dr-szekely-janos-korlevele-a-fiducia-supplicans-cimu-dokumentum-kapcsan/>
is, amelyben megjegyzi, hogy „Amikor egy azonos nemű pár kér áldást,
pontosan azáltal, hogy ezt együtt kérik, kifejezik azt, hogy a
kapcsolatukra, az életdöntésükre is szeretnék kérni Isten áldását, az
egyház erkölcsi jóváhagyását. Meghamisítanánk Krisztus evangéliumát, és
elmulasztanánk azt, amit lelkipásztorként egy ilyen pár felé tennünk
kellene, ha egy ilyen esetben a kettőjükre áldást adnánk.”
*Elefántcsontpart*

December 27-i írásában <https://euro.dayfr.com/world/1425325.html>
Marcellin Yao Kouadio püspök, Elefántcsontpart püspöki konferenciájának
elnöke arra utasított minden papot, hogy “tartózkodjanak az azonos nemű
párok és a szabálytalan helyzetben lévő párok megáldásától”. Hozzátette,
hogy népük erősen ragaszkodik a házasság és a család kérdésében a
természetjogból fakadó értékekhez, és megjegyezte, hogy a *Fiducia
Supplicans* által adott lehetőség fogadtatása problematikus az ő egyházi
környezetükben… „Ez sérti ősi és kulturális értékeinket, és azt a benyomást
kelti, hogy egyházunk jóváhagy és bátorít egy eredendően rossz,
természetellenes, szokásainkkal és szokásainkkal ellentétes valóságot.”
*Kazahsztán*

Az asztanai Szent Mária érsekségről Tomas Peta érsek és ismert
segédpüspöke, Athanasius Schneider püspök nyilatkozatot
<https://www.lifesitenews.com/news/archbishop-peta-bishop-schneider-ban-blessings-of-homosexual-couples-in-kazakhstan-archdiocese/>
adott ki, amelyben kijelentették, hogy “nagy megtévesztés és … gonoszság
rejlik magában abban az engedélyben, hogy megáldják a szabálytalan helyzetű
és az azonos nemű párokat”. A megáldás minden formáját ellenző irányelvük
nemcsak a papsághoz, hanem a hívekhez is felszólítással fordult:
“Megtiltjuk az asztanai Szent Mária Főegyházmegye papjainak és híveinek,
hogy a szabálytalan helyzetben élő és az azonos nemű párok bármilyen
formában történő megáldását elfogadják vagy elvégezzék”.

“Az ilyen áldás közvetlenül és súlyosan ellentmond az isteni
kinyilatkoztatásnak, valamint a katolikus egyház megszakítás nélküli, két
évezredes tanításának és gyakorlatának” – tették hozzá. “Az ilyen
áldásokkal a katolikus egyház, ha elméletben nem is, de a gyakorlatban a
globalista és istentelen ‘gender-ideológia’ propagandistájává válik”.
*Kenya*

*Nairobi érsekség*

Philip Anyolo nairobi érsek december 23-án az érsekségének írt levelében az
egész főegyházmegyének kifejtette
<https://www.lifesitenews.com/news/archbishop-of-nairobi-prohibits-blessings-of-same-sex-couples/>,
hogy a katolikus tanítás a házasságról nem változott, és nem is változhat.

“A homoszexuális egyesülések ellenkeznek a józan ésszel, a természettel és
az afrikai kultúrával” – írta. Hozzátette, hogy “az azonos neműek
együttélésének és tevékenységének bármilyen formában történő megáldása
ellentétes lenne Isten igéjével, az Egyház tanításával, az afrikai
kulturális hagyományokkal, nemzetünk törvényeivel, és botrányos lenne a
hívek számára. Minden, a nairobi érsekség területén lakó és szolgáló pap
számára tilos megáldani a szabálytalan kapcsolatokat, együttéléseket vagy
az azonos nemű párokat” – zárta szavait.

*Wotei egyházmegye*

A helyi hírek szerint Kariuki Njiru wotei püspök szigorúan elutasította az
azonos nemű párok megáldását. Kijelentette, hogy a dokumentumot “teljes
egészében el kell utasítani, és mi hűségesen ragaszkodunk az evangélium és
a katolikus hagyomány házasságról és szexualitásról szóló tanításához.”

A püspök minden papjának megtiltotta, hogy szabálytalan helyzetben lévő
vagy azonos nemű párokat áldjon meg, hozzátéve, hogy “az a zavaró a
nyilatkozatban [Fiducia Supplicans], hogy egyrészt utasítja a papokat, hogy
áldják meg ezeket a párokat, de nem határozza meg pontosan, hogy mit
áldanak meg, másrészt pedig kifejezetten megtilt minden olyan rituális
szöveget, amely ezt pontosítaná”.
*Malawi*

December 19-én a malawi püspöki konferencia közleménye
<https://www.facebook.com/photo/?fbid=680681194256235&set=pcb.680681277589560>
utasítást adott arra, hogy “a hívek körében a zavart elkerülendő,
elrendeljük, hogy lelkipásztori okokból Malawiban nem engedélyezett az
azonos neműek bármilyen jellegű egyesülésére vonatkozó bármiféle áldás”. A
közleményt Malawi 12 prelátusa közül kilenc írta alá.
*Peru*

Rafael Escudero López-Brea, az észak-perui Moyobamba egyházmegye püspöke
január 2-i nyilatkozatában
<https://www.prelaturademoyobamba.com/mensaje-pastoral-del-obispo-prelado-de-moyobamba-sobre-la-declaracion-fiducia-supplicans/>
azt írta, hogy a *Fiducia Supplicans* “árt az egyház közösségének, mivel az
ilyen áldások közvetlenül és súlyosan ellentmondanak az isteni
kinyilatkoztatásnak és az egyház tanításának”.

“A szabálytalan helyzetben élő, illetve az azonos nemű párok megáldása
súlyos visszaélés Isten Legszentebb Nevével, amelyet a paráznaság, a
házasságtörés vagy még rosszabb esetben a homoszexuális tevékenység
objektíve bűnös cselekedetéhez hívnak segítségül” – mondta. Egyben
elutasította a „pár megáldása” kifejezéssel kapcsolatos kétértelműséget is,
amelyet széles körben lehet hallani a szöveg védelmezőitől: “Egy pár
megáldása annyit jelent, mint megáldani a közöttük fennálló kapcsolatot.
Nincs logikus, tényleges lehetőség arra, hogy az egyiket elválasszuk a
másiktól.”
*Lengyelország*

“Mivel a házasságon kívüli, vagyis a férfi és a nő felbonthatatlan, az élet
továbbadására nyitott szövetségén kívüli szexuális cselekmények gyakorlása
mindig sérti Isten akaratát és bölcsességét, amelyet a hatodik parancsolat
fejez ki… az ilyen kapcsolatban élő emberek nem részesülhetnek áldásban” –
olvasható a lengyel püspöki konferencia szóvivőjének december 21-i
nyilatkozatában
<https://www.lifesitenews.com/news/polish-bishops-people-in-same-sex-relationships-cannot-receive-a-blessing/?changed=161151004>.
“Ez különösen vonatkozik az azonos neműek kapcsolatában élő emberekre”.
*Ruanda*

December 20-án a ruandai püspöki konferencia jelentette be, hogy nem
fogadja el a *Fiducia Supplicans*-t. A püspökök arra figyelmeztettek
<https://twitter.com/MLJHaynes/status/1737939138655982026>, hogy az azonos
neműek megáldása “összetéveszthető a házasság szentségével”, és az egyház
nem áldhatja meg az ilyen házasságokat, mivel azok “Isten törvénye” és a
kultúra ellen vannak.
*Szent X. Pius Társaság*

A Szent X. Pius Társaság (SSPX) két nyilatkozatot is kiadott, amelyek
határozottan elutasítják a Vatikán érvelését az azonos neműek megáldása
mellett. Az első a Társaság egészének általános állásfoglalása, amely
a *Fiducia
Supplicans* “botrányos jellegére” hivatkozik. A nyilatkozat úgy látja, hogy
a Vatikán szándékosan okozott zűrzavart, és megállapítja, hogy “egy ‘pár’
megáldásában az áldás tárgyát ez a törvénytelen egyesülés jelenti, amelyet
a katolikus tanítás elítél.”

Egy későbbi üzenetben a generális elöljáró, Fr. Davide Pagliarani arra
figyelmeztet, hogy a *Fiducia Supplicans* nemcsak azt tanítja, hogy “az
Egyház papja igenis kérheti Isten áldását a bűnös egyesülésekre, hanem
ezzel valójában meg is erősíti ezeket a bűnös helyzeteket.” A vatikáni
szövegben felsorakoztatott érvek “csak felgyorsítják a lelkek elvesztését
és a katolikus erkölcsiség lerombolását” – írta az elöljáró.
*Svájc*

A churi egyházmegye emeritus püspöke, Marian Eleganti atya december 20-án
írta meg levelét <https://kath.net/news/83366>, amelyben elítéli Ferenc
pápa és Fernández bíboros lépését. „Az egyének esetében mindig lehetséges
volt, hogy megáldják őket, ha megfelelő volt a belső diszpozíciójuk. Mivel
a *Fiducia Supplicans* szerint a homoszexuális egyesüléseket vagy
ágyasságokat (az ún. szabálytalan kapcsolatokat) nem lehet liturgikusan
megáldani, hogy nehogy összetéveszthetők legyenek a házassággal, …
logikusan az ilyen párokat egyáltalán nem szabad megáldani, még egyfajta
kiterjesztett értelemben vett, lefokozott áldással sem. … Ferenc
úgynevezett tanítása, amelyet úgy mutat be, mint valami új és soha nem
látott dolgot a hagyományokkal szemben, igazából Fernández bíboros
értelmetlen fogalmi újítása, mivel az egyház tanításának és töretlen
hagyományának őrzői a pápák és a püspökök” – írta Eleganti.
*Egyesült Királyság*

*Katolikus Papi Testvériség*

Bár egyetlen püspök sem tiltakozott a vatikáni dokumentum ellen, helyettük
egy több mint 500 papi személyt képviselő csoport adott ki egy dokumentumot
a *Fiducia Supplicans* ellen. A Katolikus Lelkészek Brit Testvérisége
ismételten megerősítette a homoszexualitást elítélő katolikus tanítást. A
dokumentumot a szervezet jegyzi, nem pedig a tagok egyénileg. A végén ezt
olvashatjuk:

„Úgy véljük, hogy a valódi szeretet mindig az igaz tanítást követi, és az
ilyen áldások ellentétben állnának azzal a jogos gondoskodással, amellyel
egy pap tartozik a nyájának. Őszinte bátorsággal, saját lelkipásztori
tapasztalatainkból arra a következtetésre jutunk, hogy az ilyen áldások
lelkipásztori és gyakorlati szempontból elfogadhatatlanok.”

*Transalpine Redemptoristák rendje (Filii Sanctissimi Redemptoris)*

A Redemptoristák tradicionális közössége Skócia legészakibb részén december
22-én azt írta
<https://papastronsay.blogspot.com/2023/12/on-declaration-fiducia-supplicans-our.html?m=1>,
hogy egyetértenek az olyan főpapok, mint Müller bíboros, Viganò érsek, a
kameruni püspökök és számos más prelátus aggodalmaival, akik elismerik,
hogy “a szabálytalan kapcsolatban élő párok papi megáldása és a
homoszexuális párok megáldása ellentétes a katolikus hittel és erkölccsel;
ellentétben áll az Egyház kétezer éves tanításával; és nekünk és minden
katolikusnak ellene kell mondanunk.”

A *Fiducia Supplicans* című dokumentum – mint írták – “mélyen sérti a mi
Urunkat. Mivel a Boldogságos Szűz Mária várakozásának ünnepén, december
18-án jelent meg, úgy jött, mint a bánat keserű kardja, amelyet az Ő
Szeplőtelen Szívébe döftek.”
*Az ukrán görög katolikusok*

Az ukrán görögkatolikus egyház diplomatikusan, de határozottan
megfogalmazott szöveget adott ki, amelyben kijelentette, hogy nem lépteti
életbe a *Fiducia Supplicans*-t. Az egyházat vezető Szvjatoszlav Sevcsuk
ukrán nagyérsek által írt szöveg megjegyezte, hogy a vatikáni dokumentum ”
az áldások lelkipásztori jelentését a latin egyházban értelmezi, nem pedig
a keleti katolikus egyházakban”, és az egyházjoggal összhangban nincs
kötelező ereje az ukrán görögkatolikusok felett.

Sevcsuk megjegyezte, hogy az áldás „jóváhagyást, engedélyt jelent”, ezért
„semmiképpen sem mondhat ellent a katolikus egyház tanításának a családról,
mint egy férfi és egy nő közötti hűséges, felbonthatatlan és gyümölcsöző
szeretetközösségről, amelyet Urunk Jézus Krisztus a házasság szentségének
méltóságára emelt. A lelkipásztori óvatosság arra ösztönöz bennünket, hogy
kerüljük a kétértelmű gesztusokat, kifejezéseket és fogalmakat, amelyek
eltorzítanák vagy rosszul képviselnék Isten igéjét és az Egyház tanítását.”
*Amerikai Egyesült Államok*

*Katolikus Papi Testvériség (USA)*

Röviddel azután, hogy a brit testvériség nyilatkozatot adott ki, a
testvériség amerikai ága is megírta, hogy aggodalmaikban csatlakoznak az
Egyesült Királyság papsága által írottakhoz.

“A bűnös viselkedést és a rendellenes hajlamokat soha nem lehet megáldani
vagy elnézni – írták. – Az erkölcsi rossz támogatásának még a látszatát is
mindenáron kerülni kell, nehogy arra következtethessen bárki, hogy az, aki
az “áldást” adja, formálisan is együttműködik a rosszban, ami mindig tilos.”

*Philadelphiai Főegyházmegye*

December 22-én Charles Chaput philadelphiai emeritus érsek kijelentette,
hogy a *Fiducia Supplicans* kétértelmű gyakorlat, amely egyidejűleg
megerősíti és aláássa a katolikus tanítást az áldások természetéről és
azoknak a szabálytalan kapcsolatokra való alkalmazásáról.

“A szándékos vagy tartós kétértelműség – bármi, ami félreértéseket szít
vagy látszólag nyit az objektíve bűnös viselkedés irányában – nem Istentől
való” – jelentette ki Chaput.
*Rapid City és Sioux Falls egyházmegyék*

Dél-Dakotában Peter M. Muhich (Rapid City) és Donald E. DeGrood (Sioux
Falls) püspökök közös nyilatkozatukban arra figyelmeztették a
katolikusokat, hogy vannak, akik attól tartanak, hogy “a *Fiducia
Supplicans* hatására súlyos bűnök fognak elfogadottá, normálissá válni.
Valóban aggasztó, hogy egyesek, még az Egyházban is, erre a célra akarják
felhasználni.” A püspökök megjegyezték, hogy “az Egyház szolgáinak nincs
hatalmuk a bűnök megáldására”, és hogy “semmiféle áldás nem adható, amely a
bűn elnézésének látszatát kelti.”

*Tyleri egyházmegye*

A *Fiducia Supplicans* megjelenése után néhány órával a Tyleri Egyházmegye
emeritus püspöke, Joseph Strickland a LifeSite-on keresztül exkluzív
videoüzenetet adott ki, amelyben “egységes megszólalásra” szólított fel a
Vatikán dokumentumának elutasítása érdekében.

“Tényleg arra van szükség, hogy egységesen megszólalva mondjuk ki: nem, mi
erre nem vagyunk kaphatók” – jelentette
<https://www.lifesitenews.com/news/exclusive-bishop-strickland-urges-bishops-to-say-no-to-francis-blessings-of-gay-couples/>
ki Strickland, különösen püspöktársaihoz szólva. “Nem fogjuk ezt beépíteni
az egyház életébe, mert egyszerűen nemet kell mondanunk. És ennek
egységesen kell történnie.”
*Uruguay*

Az El Paisnak adott interjújában
<https://www.elpais.com.uy/informacion/sociedad/sturla-cree-que-instruccion-de-vaticano-sobre-parejas-del-mismo-sexo-no-debio-surgir-en-navidad-y-no-bendecira-este-tipo-de-uniones>
Daniel Sturla uruguayi bíboros elítélte a *Fiducia Supplicans*-t a tartalma
és az általa szándékosan keltett zűrzavar miatt. Ugyanakkor számos más
püspökkel ellentétben megjegyzi , hogy a dokumentum egyértelműen “egy pár”
megáldását szorgalmazza, ami pedig olyasmi, amiről “az Egyház egész
hagyománya… azt mondja, hogy nem lehet megtenni.”

A montevideói bíboros érsek kijelentette, hogy bár az egyház “mindenkiért
van”, azért “vannak bizonyos szabályok. Nem lehet megáldani egy olyan párt,
amelyik nem házasságban él. Nem lehet megáldani olyan együttéléseket,
amelyekről maga az Egyház mondja, hogy nem állnak összhangban Isten
tervével.”
*Vatikán*

A Hittani Kongregáció korábbi prefektusa, Gerhard Müller bíboros hosszasan
elemezte és részletesen „megsemmisítette” a *Fiducia Supplicans*-t
írásában, amely szerint a homoszexuális párok megáldása “istenkáromlásnak”
minősül, és a dokumentum ellentmond önmagának.

“Tekintettel a keresztény hitben a tettek és a szavak egységére, csak akkor
lehet elfogadni, hogy ezeket az egyesüléseket jó megáldani, akár
lelkipásztori módon is, ha az ember úgy hiszi, hogy objektíve nem
ellentétesek Isten törvényével” – írta.

A korábbi amerikai pápai nuncius, Carlo Maria Viganò érsek harcosan
elítélte az azonos neműek megáldását, és a “tébolyult *Fiducia Supplicans*
nyilatkozat” minden hirdetőjét “a Sátán szolgáinak és legbuzgóbb
szövetségeseinek” bélyegezte.

“Felszólítom mindazokat, akik bíborosi méltóságot kaptak,
püspöktestvéreimet, papokat, klerikusokat és híveket, hogy a
leghatározottabban álljanak ellen ennek az őrült versenyfutásnak a szakadék
felé, amelybe a renegátok egy szektája akar minket beletaszítani” – zárta
szavait
<https://www.lifesitenews.com/opinion/abp-vigano-bergoglios-approval-of-blessings-for-homosexual-couples-shows-he-is-a-servant-of-satan/>
.
*Zambia*

Zambia is elutasítja az azonos neműek áldását: az ottani püspökök december
20-én kiadott szövege “a Szentíráson alapul, amely a homoszexuális
aktusokat súlyosan romlott cselekedetnek mutatja be”.

Világosan bejelentették, hogy a *Fiducia Supplicans-*t nem vezetik be az
országban, hogy elkerüljenek minden lelkipásztori zavart és félreértést,
hallgassanak kulturális örökségükre, és ne szegjék meg az ország
törvényeit, amelyek tiltják az azonos neműek egyesülését és tevékenységét.
A nyilatkozatot az ország 17 prelátusa közül 12 írta alá, köztük az ország
püspöki konferenciájának elnöke és alelnöke.
*Akik üdvözlik, hogy a Vatikán támogatja az azonos neműek áldását*

*A fenti prelátusokkal és papokkal ellentétben a Fiducia Supplicans hangos
támogatást kapott sokfelől az egyházból. Püspökök is üdvözölték, hogy a
szöveg támogatja az azonos nemű párok megáldását annak ellenére, hogy a
Szentírás és a Szenthagyomány elítéli ezt a tevékenységet.*
*Ausztria*

December 18-án Franz Lackner érsek, az osztrák püspöki konferencia vezetője
arra figyelmeztetett, hogy a papok “nem mondhatnak többé nemet” az azonos
nemű párok “megáldására” irányuló kérésre. Lackner egy interjúban kifejezte
“örömét” a *Fiducia Supplicans* felett, bár később egy szóvivőjén keresztül
részlegesen vissza kellett vonnia azt, amit mondott a papságnak az ilyen
áldások felajánlására vonatkozó nyilvánvaló kötelezettségről. Lackner
“örömében” más osztrák prelátusok is osztoztak, köztük Josef Marketz püspök
(Gurk-Klagenfurti Egyházmegye), aki szerint a vatikáni szöveg “fontos lépés
a nyitott egyház felé”.
*Belgium*

Belgium katolikus püspökei már 2022 szeptemberében jóváhagyták az azonos
nemű párok megáldását. A püspöki konferencia honlapján december 22-én
megjelent nyilatkozat azonban úgy üdvözölte a *Fiducia Supplicans*-t, mint
“hatalmas lépést a hűséges és tartós homoszexuális kapcsolatok elismerése
felé”. “LMBTQ+ személyként immár teljes mértékben elfogadnak téged, és
kapcsolatod most már meg is áldható” – tette hozzá a nyilatkozat.

Johan Bonny antwerpeni püspök is kifejezte helybenhagyását, mivel a *Fiducia
Supplicans* összhangban van a belga püspököket azonos neműeket megáldó
gyakorlatával.
*Horvátország*

Mate Uzinić rijekai érsek üdvözölte a szöveget, mondván, hogy ez “felhívás
arra, hogy ne vessünk köveket, hanem inkább legyünk közel azokhoz, akik
Isten közelségét keresik”. Az érsek 2023-ban az év folyamán meghívta a
LMBT-párti Fr. James Martin jezsuita atyát, hogy egy konferencián beszéljen
az LMBT-aktivizmusról és “Jézusról, aki kinyújtja kezét a
marginalizálódottak felé”.
*Németország*

Nem meglepő módon a Német Püspöki Konferencia elnöke, Georg Bätzing püspök
melegen üdvözölte a vatikáni szöveget. “Nagyon örülök ennek a
dokumentumnak, és hálás vagyok a benne foglalt lelkipásztori szemléletért”
– mondta, és dicsérte, hogy “áldást kaphatnak azok a párok, akik például
válás miatt nem köthetnek egyházi házasságot, valamint az azonos nemű
párok”.

Számos német főpap visszhangozta ezt a dicséretet, köztük Stefan Heße érsek
és Heinrich Timmerevers püspök, míg más német prelátusok már az év folyamán
korábban engedélyezték egyházmegyéik papjainak, hogy ilyen áldásokat
adhassanak. Márciusban a német Szinódusi Út megszavazta az azonos neműek
megáldásának jóváhagyását, és most, a *Fiducia Supplicans* után a Szinódusi
Út vezetői arra szólítottak fel, hogy ki kell dolgozni egy formulát az
ilyen áldások számára az országban.
*Hong Kong*

Az újonnan kreált hongkongi bíboros, Stephen Chow S.J. december 23-án úgy
fogalmazott, hogy a *Fiducia Supplicans* középpontjában “a papság
felszólítása áll, hogy adjanak lelkipásztori áldást mindazoknak, akik ugyan
azonos nemű vagy szabálytalan kapcsolatban élnek, de az Atya irgalmát
kérik”.

“Egyes médiajelentések tévesen úgy kommentálják, hogy az egyház most már az
azonos neműek házasságát is elismeri” – írta Chow, aki leszögezte, hogy a
szöveg “nemcsak a bibliai hagyományban és az egyházi tanításban gyökerezik,
hanem Ferenc pápa éles lelkipásztori érzékenységére is rávilágít. A
hongkongi egyházmegye reméli, hogy a társadalomban e nyilatkozat inspiráló
üzenete által többen fogják megtapasztalni Isten kegyelmét és áldását.”
*India*

Nem meglepő, hogy Oswald Gracias mumbai bíboros, a pápa egyik közeli
tanácsadója is dicsérte a Fiducia Supplicans-t, mivel az összhangban van
saját korábbi gyakorlatával. “Jézus soha nem tagadott meg egy áldást… ez a
dolog lényege” – mondta, miközben hozzátette, hogy “egyáltalán nincs szó”
semmiféle előrelépésről az azonos neműek házassága felé.
*Svájc*

Szemben Eleganti püspökkel, aki ellenezte a *Fiducia Supplicans*-t, svájci
prelátustársai üdvözölték
<https://www.lifesitenews.com/news/swiss-bishops-welcome-pope-francis-approval-of-blessings-for-homosexual-couples/>
a szöveget. A svájci püspöki konferencia december 19-i nyilatkozatában
kijelentette, hogy a vatikáni szöveg “összhangban van a svájci püspökök
azon kívánságával, hogy az egyház legyen nyitott, és vegye komolyan, tartsa
tiszteletben és kísérje lelkileg a különböző párkapcsolati helyzetekben élő
embereket”. Hozzátették, hogy a szöveg “most először engedi meg
kifejezetten az azonos nemű párok megáldását, és kimondja, hogy az egyház
kibővítette és gazdagabbá tette az áldásokról alkotott felfogást”.
*Amerikai Egyesült Államok*

Blase Cupich chicagói bíboros igen gyorsan reagált
<https://www.lifesitenews.com/news/cardinal-cupich-praises-vatican-text-on-blessing-same-sex-couples-step-forward-for-the-church/>:
a Vatikán szövegét “előrelépésnek nevezte, amely nemcsak Ferenc pápa azon
vágyával van összhangban, hogy pasztorálisan kísérje az embereket, hanem
Jézus vágyával is, hogy minden ember számára jelen legyen, aki kegyelemre
és támogatásra vágyik”. Cikkét átvette a Vatican News is, ami nyilvánvaló
jele annak, hogy Cupich szövegértelmezését hivatalosan támogatják.

A dokumentumot dicsérőkhöz csatlakozott az önmagát katolikusnak mondó *Joe
Biden* elnök is. Karine Jean-Pierre, a Fehér Ház sajtószóvivője december
19-én bejelentette, hogy “az elnök a világ számos katolikusával együtt
üdvözölte a Vatikán Ferenc pápa jóváhagyásával tett nyilatkozatát, amely
megengedi az azonos nemű párok megáldását. Minden konkrétumot az egyházra
hagyunk, de nyilvánvalóan üdvözöljük az egyház LMBTQ-emberek irányában tett
lépését.”

Miközben ilyen erős támogató vagy elutasító válaszok is születtek az azonos
neműek megáldására vonatkozó dokumentumról, a püspökök többsége (akár
például az Egyesült Államokban is) békülékeny hozzáállással a középutat
választotta, és arra törekedett, hogy ne foglaljon túlságosan határozottan
állást erről a szövegről, amelyet Müller bíboros önellentmondásosnak és
istenkáromlónak nevezett.

A következőkben térjünk át néhány további prominens egyházi vezető, szakíró
vagy egyszerű hívő állásfoglalására.

*Fridolin Ambongo bíboros, az Afrikai és Madagaszkári Püspöki Konferenciák
elnöke*, Afrika vezető bíborosa felszólította az afrikai kontinens
főpapjait, a püspöki konferenciák elnökeit, hogy mondják el véleményüket a
FIducia Supplicans nyilatkozatról, hogy aztán egy közös, egységes,
kontinentális, az afrikai egyház egészére érvényes választ lehessen
megfogalmazni. A belső levél, amelyet Diane Montagna vatikáni újságíró
osztott meg online, nem közli a forrást, és hivatalos megerősítést sem
nyert. Ugyanakkor a levél fénymásolata itt
<https://www.lifesitenews.com/news/africas-leading-cardinal-wants-continental-response-to-vaticans-same-sex-blessings-text/>
látható, olvasható.

A Dél-Karolinában szolgáló, könyveiről és izgalmas cikkeiről ismert *Dwight
Longenecker atya* a *Fiducia Supplicans*-t a 20-21. század legrosszabb
pápaságának tartott ferenci pontifikátus legkatasztrofálisabb alkotásának
nevezte. Írásában
<https://dwightlongenecker.com/the-coming-fiducia-fallout/> „a téma
teljesen ügyetlen, hozzá nem értő, naiv és vak kezelése” miatt aggódik.
Azon gondolkodik, milyen fogadtatást remélhetett Fernández bíboros, mi
lehetett a dokumentum motivációja (nyomás a gazdag német egyház vagy a
rózsaszín lobbi részéről?), és mik lehetnek majd a következmények
(kilépések, növekvő megosztottság, a hívők számának csökkenése, a
Péter-fillérek elmaradása, növekvő passzivitás, „lelkipásztori aknamező” a
plébánosoknak, esetleges perek elmaradt áldások miatt stb.). „A
legrosszabb, hogy maga a pápaság tekintélye és tisztelete is tartósan
sérülni fog. A dokumentum megítélése és fogadtatása katasztrofális, a
hétköznapi emberek ugyanis azt gondolják, hogy áldást adni annyi, mint
jóváhagyást adni egy személynek és engedélyezni tetteit” – írja az atya,
aki rögtön választ is ad az olvasóknak: „Tudom, mit tehetnek az egyszerű
katolikusok és a katolikus papság. Legyünk hűségesek Jézus Krisztus
evangéliumához saját életünkben, saját otthonunkban, plébániánkon és
iskoláinkban. A válasz a zűrzavarra a tisztánlátás. Legyetek tiszták a
hitetekben, az odaadásotokban és a keresztény tanúságtételetekben.
Imádkozzatok, dolgozzatok, tegyetek örömteli tanúságot, és ne féljetek.”
*Egy világi hívő egyenesen a Szentatyának címezte levelét*,

amelyet az Aleteia
<https://fr.aleteia.org/2023/12/21/lettre-au-pape-francois-dun-laic-trouble-par-les-nouvelles-benedictions/>
tett közzé. Szívbe markoló, ahogyan a problémát a mindennapi élet
szemszögéből feszegeti:
„Szentatyám, kedves Ferenc pápa, én tizenhét éve vagyok házas. Ha a
házasságom néhány év múlva felbomlana, vagy ami még rosszabb, az én
hűtlenségem vagy nehéz természetem lenne az oka ennek a felbomlásnak, és
újra szerelembe esnék, remélem, nem lennék olyan illetlen, hogy áldásért
hozzád folyamodjak. Azt is remélem, hogy akkor lenne bátorságod megmondani
nekem az igazat eredeti elköteleződésemről. Valószínűleg nagyon rosszul
esne nekem. De összhangban lenne az akkori döntésemmel: “Amit Isten
egybekötött, ember el ne válassza”. Van azonban egy másik forgatókönyv is,
amellyel társadalmilag nehezebb együtt élni: az, ha mi leszünk házastársunk
hűtlenségének áldozata. Ilyen esetben, kedves Atyám, ha a feleségem tíz,
húsz vagy ötven év múlva arra kérne téged, hogy áldd meg az új házasságát,
akkor kérlek, hogy ne teljesítsd a kérését. Mert akkor az elvált
újraházasodottak híres megáldása egyben a megcsalt férj megátkozásává
válna. A szörnyű megpróbáltatáshoz hozzáadódna az az elviselhetetlen érzés,
hogy talán maga Isten is jóváhagyta ezt a házasságtörést. Őket elárulták,
megbántották, elhagyták: igazán nem kell nekik azt mondani, hogy Isten
ratifikálja az ex házastársuk második választását.”
További elemzések

*A LifeSiteNews egyik további elemzését is érdemes felidéznünk. *Eszerint
<https://www.lifesitenews.com/analysis/pope-francis-has-weaved-truth-with-error-to-baffle-the-faithful-on-blessings-for-homosexual-couples/>
Ferenc pápa összeszőtte az igazságot a tévedéssel, hogy zavarba hozza a
híveket a homoszexuális párok “megáldásával” kapcsolatban. Figyelemre méltó
az a fajta érvelés, amely szerint az elvált újraházasodottak és az azonos
nemű párok kapcsolataiban sok a jó elem, amelyeket “el kell ismerni”, “meg
kell erősíteni” és “meg kell áldani”. Akik ezt képviselik, azok azt
kérdezik: a hűség, a szeretet, a másik iránti törődés, az élethosszig tartó
elkötelezettség, a közös élet – vajon ezek nem jó dolgok és nem méltók az
Egyház jóváhagyására? Így érvelnek, mintha jó dolog lenne a szexuális
“hűség” egy olyan személyhez, aki nem a házastársad, holott közben a
házastársad még él. Mintha a “szeretet” mindig és mindenütt jó dolog lenne,
függetlenül attól, hogy mit szeretnek, vagy hogy milyen módon szeretnek.
Mintha a “másikkal való törődés” figyelmen kívül hagyhatná a másik súlyosan
bűnös cselekedeteit és üdvözülését. Mintha a pokolba vezető “közös élet”
dicséretes lenne.

*A vatikáni nyilatkozat mesterien csalárd mű* – írja az elemzés. Hazug
módon azt állítja, hogy igenis fenntartja a tévedhetetlen katolikus
tanítást a házasságról, a szexualitásról és az áldások megadásáról,
miközben a gyakorlatban radikálisan eltér ugyanettől a tanítástól. Azt
állítja, hogy az Egyház állandó és egyetemes tanítását erősíti meg. Hogy
megerősíti a házasság meghatározását, mint egy férfi és egy nő közötti
élethosszig tartó, kizárólagos, új élet létrehozására nyitott szövetséget.
Megerősíti a házasságon kívüli minden szexuális aktus súlyos bűnösségét.
Megerősíti minden homoszexuális aktus súlyos bűnösségét. Megerősíti a
házasságon kívüli szexuális kapcsolatok szentségi, liturgikus, rituális
megáldásának lehetetlenségét. Még a Hittani Kongregáció korábbi, vitatott
tiltását is megerősíti az azonos nemű párok megáldására vonatkozóan.
Viszont az áldások látszólagos megkülönböztetését felhasználva a
gyakorlatban lehetővé teszi a katolikus szexuális erkölcstől való eltérést.

Egy ilyen aktus lényegében az adott pár súlyosan bűnös kapcsolatának
megáldását jelenti. Hiszen amikor egy pár megjelenik az Egyház áldásáért,
az Egyház nem a személyeket mint olyanokat áldja meg. Ha ez lenne minden,
amit Róma jóváhagy, akkor ebben nem lenne semmi újdonság. Ami a párt párrá
teszi, az a kapcsolatuk. Ezért, amikor egy pár áldást kér a paptól, akkor
annyiban kérik és kapják az áldást, amennyiben egy kapcsolatban vannak, és
ez éppen azt a kapcsolatot áldja meg, ami összeköti őket, és ami “párrá”
teszi őket.

*Németországban,* mint több más országban is, nem a megáldás lehetősége,
hanem éppen a nyilatkozatban szereplő korlátozások váltottak kis jelentős
mértékű tiltakozást. Az interneten nagyjából 200 teológus és több száz
lelkipásztor tette közzé tiltakozását a Vatikánban kiadott nyilatkozat
ellen. Nem egy templomra kitűzték a szivárványszínű zászlót is.

*Helmut Hoping teológus* úgy véli
<https://www.domradio.de/artikel/stattdessen-einzelsegnungen-theologe-hoping-gegen-segen-fuer-gleichgeschlechtliche-paare>,
hogy az azonos nemű párok megáldására kiadott tilalom nem más, mint a
németországi Katolikus Egyházban folyó vita által kiváltott közvetlen
reakció. A KNA katolikus hírügynökségnek adott nyilatkozata szerint a
Vatikán szembe megy a Szinódusi Út számos résztvevőjének törekvéseivel,
akik az egyház házasságról, családról és szexuális erkölcsről szóló
tanításának lényeges megváltoztatását szorgalmazzák. „Ugyanakkor sokan
nincsenek tisztában azzal, hogy a Katolikus Egyházban a liberális
álláspontot képviselők Németországban és néhány más európai országban is
többségben vannak ugyan, liberális álláspontjuk azonban az egész világot
tekintve kisebbségi véleménynek számít. És az azonos nemű párok
megáldásának követelése is ebbe a körbe tartozik” – mondta Hoping.

*A Katholisch.de portál szerkesztőségének a vezetője, Björn Odendahl* azt
írta
<https://www.katholisch.de/artikel/50069-die-debatte-um-den-segen-fuer-homosexuelle-paare-wird-immer-grotesker>,
hogy a nyilatkozattal a „Vatikán egyszer s mindenkorra tisztázni akarta,
hogyan képzeli el az azonos nemű vagy újraházasodott párok megáldását
anélkül, hogy az egyház tanítását megváltoztatná. Ennek eredménye pedig *egy
olyan szöveg lett, amiben a kört próbálják négyszögesíteni.*”

December közepén a nyilatkozat megjelenésével sokan azt gondolták, hogy ez
Róma karácsony előtti ajándéka. Az Egyház képviselői és a média reakciói
azonban már kezdettől fogva nem voltak közel sem egységesek. Egyesek
örültek a „forradalmi változásnak”, mások óvatosan ismerték el az első kis
lépéseket, és voltak, akik „másodosztályú” áldás lehetősége miatt
csalódásuknak adtak hangot. Természetesen akadtak olyanok is, akik szerint
az Egyház a homoszexuális párokat nem fogja megáldani, hiszen ez az
egyesülés bűnös, és az ennek megfelelően az áldás ellentétes lenne a
Katolikus Egyház tanításával.

Mindenesetre a Hittani Dikasztérium nagy valószínűséggel egy célt elért:
azok a püspökök, akik korábban ellenezték a *Fiducia supplicans*
bevezetését, mert veszélyben látták az Egyház tanítását, fellélegezhetnek,
hiszen ezzel megszűnt az értelmezési lehetősége annak, hogy ki és hogyan
lesz megáldva. Mindazok azonban, akik abban reménykedtek, hogy egyházi
áldást kaphat két olyan ember, akik a házasságon kívüli hűség és szerelem
értékei szerint élnek, egyelőre csak egy dolgot tehetnek: bizakodhatnak,
hogy az Egyház tanítása még változhat – írta Odendahl.

*És mint mond, hogyan „védi magát” a vitában maga Fernández bíboros?*

A bíboros arra hívja fel a figyelmet, hogy a Vatikán iránymutatása az
azonos neműek megáldásáról igenis egyértelmű (éspedig nemleges) választ ad
a német püspökök azon tervére, hogy hivatalossá tegyék az azonos nemű párok
liturgikus megáldását, amit a december 18-i nyilatkozat kifejezetten
megtilt.

“Ez nem az a válasz, amit két vagy három országban szeretnének, hanem
sokkal inkább egy olyan lelkipásztori válasz, amelyet mindenki el tudna
fogadni, még ha nehezen is” – idézi Fernández-nek a Die Tagespost című
német katolikus lapnak adott interjúját
<https://www.catholicnewsagency.com/news/256437/cardinal-fernandez-vaticans-same-sex-blessings-guidance-is-a-clear-answer-to-german-bishops>
a CNA katolikus hírügynökség. – “Egy “pasztorális” pápa képes arra, hogy
megőrizze a németek, afrikaiak, ázsiaiak, latin-amerikaiak, oroszok stb.
közötti közösséget, mert úgy tartja meg az egyház tanítását, hogy közben
lehetővé teszi, hogy az “párbeszédbe lépjen a hívek konkrét, gyakran
olyannyira sebzett életével”.

Az InfoChrétienne beszámol
<https://www.infochretienne.com/articles/benedictions-des-couples-de-meme-sexe-le-vatican-repond-aux-critiques/>
a vatikáni Hittani Dikasztérium január 4-én, csütörtökön közzétett
ötoldalas sajtóközleményéről. “*Világos, hogy semmi ok nincs arra, hogy
doktrinálisan elhatárolódjunk ettől a nyilatkozattól, vagy eretneknek, az
egyház hagyományával ellentétesnek vagy istenkáromlónak tekintsük*” –
védekezik ebben a Dikasztérium. Fernández prefektus mindazonáltal
hangsúlyozza, hogy figyelembe kell venni “egyes országok kényes helyzetét”,
ahol a homoszexualitást elutasítják. „Ha vannak olyan törvények, amelyek
börtönbüntetésre, sőt kínzásra vagy akár halálra ítélik a magukat
homoszexuálisnak vallókat, akkor érthető, hogy az áldás meggondolatlanság
lenne.” A Szentszék emlékeztet arra, hogy “a nem rituális áldás ezen
egyszerű és rövid formája nem kíván igazolni valami olyasmit, ami
erkölcsileg nem elfogadható”, amikor az Egyház a homoszexuális
kapcsolatokat bűnnek tekinti.
*Összeállította: Solymosi Judit és Frick József*


<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_7697515678992822550_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240106/9e473565/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról