[Grem] A Gorbacsovnak tett ígéretektől a háborúig

csakany csakany at cs.bme.hu
2024. Feb. 4., V, 20:00:31 CET


Kedves Mindenki!
Az életben tartók közé azért be kell számítani (persze Oroszországon 
kívül) Kínát, Észak-Koreát és Iránt is, meg azokat az országokat, akik 
segítenek a szankciókat kijátszani.
Ami viszont fontos lenne, az a cikk végén van, de úgy látszik, azt már 
senki sem olvasta el itthon:

      „Mindezeket figyelembe véve a következő évre, sőt még az azt 
követőkre sem
lehet megállapodott, kiszámítható nemzetközi helyzetre számítani, ami 
teljesen
bizonytalanná teszi közvetlen (európai) környezetünk gazdasági helyzetét”

Ebben a helyzetben egyet tehetünk, számba véve a lehetséges problémákat és 
a
mérnöki gyakorlatnak megfelelően a legrosszabb esetből kiindulva ki kell 
építeni
egy túlélési stratégiát az ország szintjén, de az egyéni, családi 
szinteken is.
Országos szinten a gazdasági növekedés erőltetése helyett minden eszközzel 
a
külső egyensúly elérését kell kitűznünk, mert különben úgy járunk, mint a
hetvenes években, amikor úgy adósodtunk el, hogy végül a felhalmozott
adóssághegyből gyakorlatilag semmit nem vontunk be az ország 
fejlesztésébe.
Emellett, amennyire lehet, zárni kell a gazdaságot, mindenek előtt a 
vertikális
(termelőtől a fogyasztóig) kapcsolatok kiépítésével, a valamikori hangya
mozgalom mintájára. Fontos, hogy az elkerülhetetlenül jelentkező terheket 
a lakosságon a teherviselő képessége arányában osszuk el."

Sziasztok         Rita


On Sun, 4 Feb 2024, Sándor Kurucz wrote:

> Kedves KEA!
> Itt az igazság! Ezért nem lehet kimondani egyértelműen azt,hogy  Oroszország robbantotta ki a
> háborút. 
> Sajnos azt is igaznak tartom,hogy ezt a háborút Amerika és az EU-s tagállamok tartják
> életben,fegyver támogatásokkal.Nyugodtan elmondható,hogy a XXI.században is gazdasági érdekek
> miatt halnak meg  értelmetlenül emberek százezrei,milliói....és még próbáljuk bizonygatni,hogy
> nincs háttérhatalom!
> üDV: Sándor /Kurucz/
> 
> KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2024. febr. 4., V, 17:10):
>       A Gorbacsovnak tett ígéretektől a háborúig
>
>       Moszkvatér, 2023.11.24. -- Lóránt Károly
>       https://moszkvater.com/a-gorbacsovnak-tett-igeretektol-a-haboruig/
> 
>
>       Lassan két éve tart az orosz-ukrán háború, és még nem nagyon látjuk a végét.
>       Ahhoz, hogy a háború befagyasztásának/lezárásának esélyeit lássuk, érdemes
>       megvizsgálni, hogyan jutott el a világ magáig a háborúig. Mit ígértek
>       Gorbacsovnak? Hogyan terjeszkedett a NATO kelet felé? Miként jutott el Ukrajna a
>       Majdanig, és a Janukovicsot megbuktató puccsig? Kik mozgatták a szálakat? Miért
>       nem működtek a minszki megállapodások? Hogyan és miért söpörte le a háború
>       kirobbanása előtt Washington az európai biztonsági rendszer átgondolásáról szóló
>       orosz javaslatokat? Milyen megfontolásból futtatták zátonyra az angolszászok az
>       orosz-ukrán békemegállapodást? Milyenek a háború kilátásai?
>
>       Mihail Gorbacsov szovjet elnök és Helmut Kohl német kancellár pohárköszöntője
>       közös nyilatkozatuk és a kétoldalú egyezmény és megállapodás aláírása után
>       június 13-án a bonni kancellárián
>       Fotó:EUROPRESS/VITALY ARMAND/AFP
>
>       Mit ígértek Gorbacsovnak?
>
>       Az amerikai National Security Archive 2017-ben közzétette a NATO-tagországok és
>       a Szovjetunió vezetői között a német újraegyesítéssel kapcsolatos tárgyalásokról
>       készült jegyzőkönyveket. A közzétett harminc dokumentumból világosan
>       kirajzolódik az az ígéret, hogy ha az újraegyesített Németország a NATO tagja
>       maradhat, akkor a NATO egy centit sem mozdul el kelet felé. Ez az ígéret a
>       harminc dokumentumból háromban fordul elő. A James Baker amerikai
>       külügyminiszter 1990. február 10-én kelt Helmut Kohl német kancellárnak írt
>       levélben szó szerint a következő áll:
>
>            „Majd a következő kérdést tettem fel neki (Gorbacsovnak). Jobban örülne-e
>       egy egyesült Németországnak a NATO-n kívül, függetlenül és amerikai erők nélkül,
>       vagy inkább a NATO-hoz kötve, biztosítva, hogy a NATO joghatósága egy
>       centimétert sem mozdul el kelet felé a jelenlegi pozíciójától?”
>
>       Gorbacsov erre azt válaszolta, hogy a szovjet vezetés minden ilyen lehetőségen
>       komolyan elgondolkodik, és hamarosan »egyfajta szeminárium keretében« megvitatja
>       azokat. Majd hozzátette, »Természetesen a NATO-övezet bármilyen kiterjesztése
>       elfogadhatatlan lenne.« (Ebből következik, hogy a NATO a jelenlegi övezetében
>       elfogadható lenne.)” (a National Archive számozása szerint a 8. számú dokumentum).
>
>       Az 5. számú dokumentum James Baker amerikai külügyminiszter és Mihail Gorbacsov
>       főtitkár, illetve Eduard Sevardnadze között 1990. február 9-én a Kremlben
>       zajlott beszélgetés átirata. Itt James Baker a következőt mondja: „Ha
>       fenntartjuk jelenlétünket egy olyan Németországban, amely a NATO része, akkor a
>       NATO- erők joghatósága nem terjedne ki egy centivel sem keletebbre. A nap végén,
>       ha ez mindenki számára elfogadható, a két plusz négyes kontextusban
>       folytathatnánk olyan megbeszéléseket, amelyekkel ilyen eredményt érhetnénk el”
>
>       A 6. számú dokumentum egy átirat a James Baker és Eduard Sevardnadze között
>       folytatott beszélgetésből, ebben Baker azt mondja: „És az utolsó pont. A NATO az
>       Egyesült Államok európai jelenlétét biztosító mechanizmus. Ha a NATO-t
>       felszámolják, nem lesz ilyen mechanizmus Európában. Megértjük, hogy nemcsak a
>       Szovjetunió, hanem más európai országok számára is fontosak a garanciák arra,
>       hogy ha az Egyesült Államok a NATO keretein belül megtartja németországi
>       jelenlétét, akkor a NATO jelenlegi katonai joghatósága egyetlen centiméterrel
>       sem fog keleti irányba terjeszkedni. Úgy gondoljuk, hogy a »kettő+négy«
>       mechanizmus keretében folytatott konzultációknak és megbeszéléseknek
>       garantálniuk kell, hogy Németország egyesülése nem vezet a NATO katonai
>       szervezetének kelet felé történő terjeszkedéséhez.”
> 
> 
>
>            „Az akkori amerikai és német vezető politikusok tehát világosan látták,
>       hogy a NATO kiterjesztése súlyos problémákhoz vezetne Európában, és nem is
>       gondolkodtak abban, viszont ezeket az ígéreteket végül nem foglalták írásba. A
>       Szovjetunió felbomlásával az ígéretek feledésbe merültek”
>
>       Döntés a NATO kiterjesztéséről
>
>       A Gorbacsovnak frissen tett ígéretek ellenére amerikai hivatalos körökben a
>       NATO-nak Lengyelországra és más államokra való lehetséges kiterjesztéséről már
>       1990 őszén beszélni kezdtek. A bővítést hangulatilag előkészítették azok a
>       publicisztikák, amelyek indokolták, hogy a kialakult helyzetben, vagyis a
>       Szovjetunió összeomlása után, miért kell az Egyesült Államoknak a befolyását
>       kiterjesztenie. Az egyik ilyen emlékezetes eszmefuttatás 1990-ben jelent meg
>       Charles Krauthammertől a Foreign Affairsban, az amerikai külpolitika egyik
>       vezető folyóiratában. Krauthammer, az izraeli terjeszkedő politika és az iraki
>       háború szenvedélyes támogatója cikkében kifejtette, hogy most évtizedekig az
>       Egyesült Államok által uralt egypólusú világrend következik, illetve
>       Washingtonnak mindent meg kell tennie, hogy az ebben a pillanatban kialakult
>       egypólusú világrendet hosszú időn keresztül fenntartsa:
>
>            „Abnormális időket élünk. Ilyen időkben a biztonság iránti legjobb
>       reményünk – ahogy a korábbi nehéz időkben is – Amerika ereje és elszántsága, az
>       erő és elszántság, hogy Amerika vezesse az egypólusú világot, szégyenérzet
>       nélkül fektetve le a világrend szabályait és kikényszerítve annak betartását”
>
>       A NATO rövidesen, 1993-ban létrehozta a Békepartnerségi Programot, amely a
>       gyakorlatban a NATO-tagság előszobája, és 1994-ben már az összes volt
>       szocialista ország és a felbomlott Szovjetunió tagállamainak többsége is
>       „békepartnerré” vált.
>
>       A további menetrendet tulajdonképpen Zbigniew Brzezinskinek, a hidegháború egyik
>       legismertebb, lengyel származású képviselőjének a Foreign Affairsben 1995-ben
>       megjelent cikke határozta meg, amely a Terv Európa számára: hogyan bővítsük a
>       NATO-t? címet viselte. Brzezinski írásában úgy vette, hogy a NATO bővítése már
>       egy eldöntött kérdés, és csak Clinton elnök tétovázása az, ami akadályt jelent,
>       holott ez a tétovázás megszilárdíthatja az orosz ellenállást a NATO bármilyen
>       bővítésével szemben.
>
>            „Az oroszok valóban egyre inkább tiltakoztak, ezért Brzezinski azt
>       javasolta, a NATO nyilvánítsa ki, hogy bárki tagja lehet a NATO-nak, aki a
>       szükséges kritériumokat teljesíti, akár Oroszország is. Brzezinski úgy gondolta,
>       hogy ezzel véget lehetne vetni a NATO bővítéséről szóló vitáknak, miközben
>       Oroszországnak nem lenne joga megvétózni a NATO bővítését”
>
>       Nemcsak Brzezinski, hanem sokan mások is támogatták a NATO bővítését, közöttük
>       Henry Kissinger, aki azzal érvelt, hogy az atlanti térség nemzeteinek szükségük
>       van egymásra. Amerika nélkül Európa egy félszigetté válik Eurázsia csúcsán,
>       amely képtelen egyensúlyt, még kevésbé egységet találni, és fennáll a veszélye,
>       hogy fokozatosan olyan helyzetbe kerül, mint az ókori Görögország volt Róma
>       fennhatósága alatt.
>
>            „Az egyetlen nyitott kérdés az, hogy Amerika vagy Oroszország fogja-e
>       játszani Róma szerepét”
>
>       Kissinger itt Halford Mackinder XX. század elején élt brit geopolitikus
>       elméletére utal, amely az eurázsiai kontinenst tekintette – emberi és természeti
>       erőforrásai miatt – meghatározónak, és azt mondta, hogy aki uralja ezt a
>       „világszigetet”, az egyben a világot is uralja.
>
>       A NATO bővítéséről formálisan 1998-ban döntött az amerikai szenátus, ezt azonban
>       megelőzte 1997 októberében és novemberében egy a szenátusi külügyi bizottságában
>       folytatott vita. A vitában a bizottság 18 tagján kívül felszólaltak meghívott
>       politikusok és szakértők, továbbá kutató intézetek képviselői. A bővítés mellett
>       érvelt a szenátorok többsége és a meghívott politikusok és szakértők közül
>       Madeleine Albright, a vita idején az Egyesült Államok külügyminisztere, Jeane J.
>       Kirkpatrick, a Külpolitikai és védelmi tanulmányok igazgatója, korábban az USA
>       ENSZ- nagykövete, Zbigniew Brzezinski, korábban az USA nemzetbiztonsági
>       főtanácsadója és Henry Kissinger, aki Nixon elnök idején az USA külügyminisztere
>       volt.
>
>            „A bővítés mellett elhangzott legfőbb érvek a következők voltak”
>
>            A Nyugat Jaltában elárulta a közép-európai országokat, amikor a Szovjetunió
>       befolyási övezetében hagyta őket, ma a NATO bővítésével történelmi lehetőség
>       kínálkozik ennek helyrehozására;
>            Európa továbbra is létfontosságú érdeke az Egyesült Államoknak. A világ
>       demokráciáinak nagy százaléka Európában található. Bármilyen geopolitikai
>       mércével mérve az amerikai érdekek szempontjából katasztrófa lenne, ha egy
>       európai instabilitás megváltoztatná a jelenlegi európai helyzetet;
>            Gondolni kell Európa jövőjének veszélyeire, amelyek ma még nem látszanak,
>       de nem elképzelhetetlenek. Nem szabad elvetni annak lehetőségét, hogy
>       Oroszország visszatérhet a múltbeli terjeszkedő politikájához;
>            Ha nem bővítenék a NATO-t, akkor a Németország és Oroszország közötti
>       országok saját védelmük érdekében elkerülhetetlenül más lehetőségek után
>       néznének, és két- vagy többoldalú szövetségeket hoznának létre, ahogyan az
>       1930-as években is történt;
>            A NATO egyik küldetése az kell legyen, hogy megakadályozza egyetlen állam
>       hegemóniáját Európában.
>
>       Talán érdemes külön kiemelni Henry Kissinger érvelését, aki részben megismételve
>       a Washington Postban 1994-ben megjelent cikkében mondottakat, azt hangsúlyozta, hogy
>
>       Amerika nélkül Európa egy félszigetté válna Eurázsia csúcsán, amely képtelen
>       lenne egyensúlyt, még kevésbé egységet találni, és fennállna a veszélye, hogy
>       fokozatosan az ókori Görögország Rómához viszonyított helyzetéhez hasonló
>       szerepben találná magát. Európa nélkül Amerika sziget lenne Eurázsia partjainál,
>       és pusztán egyfajta erőegyensúlyi politikára lenne kárhoztatva, amely nem
>       tükrözi nemzeti géniuszát. Az amerikai jelenlét Európában egyfajta egyensúlyt
>       biztosít. Franciaországnak biztonsági hálót nyújt a német hegemóniával szemben.
>
>            „Egy megosztott Európával szembesülő Oroszország ellenállhatatlan kísértést
>       érezne arra, hogy betöltse a vákuumot. Egy Európától elszakadt Amerika
>       elveszítené külpolitikájának egyik horgonyát, érvelt Kissinger”
>
>       A támogatók mellett jócskán voltak a NATO-expanzió ellenzői is. Mindenekelőtt a
>       szenátusi bizottság öt tagja (tehát a tagok közel harmada) érvelt a bővítés
>       ellen. John Ashcroft, Missouri szenátora szerint a NATO bővítésével
>       Oroszországot elszigetelik akkor, amikor az Egyesült Államoknak Kína lesz a
>       legfőbb vetélytársa. Dianna Feinstein kaliforniai szenátor azt vetette fel, hogy
>       egy elszigetelt Oroszország Iránnal és Irakkal fog szorosabb szövetséget
>       kialakítani, ami nem érdeke Amerikának. Bill Frist szenátor Tennessee-ből azzal
>       érvelt, hogy az európai országok költségesnek és feleslegesnek tartják a
>       bővítést. Paul Wellstone minnesotai szenátor megemlítette, hogy nemrég járt
>       Oroszországban, és nagyon sok különböző pártállású emberrel beszélt, de a NATO
>       bővítésének elutasításában mindenki egyetértett, tehát számítani kell
>       Oroszország heves ellenállására. A külső szakértők közül érdemes kiemelni Jack
>       Matlock érvelését, aki a felbomló Szovjetunióban Amerika utolsó nagykövete volt.
>
>            „Úgy gondolom – mondta a nagykövet, hogy új tagok felvétele ebben az időben
>       és ilyen körülmények között elhibázott politika… Ha tehát most úgy kezelnénk
>       Oroszországot, mintha legyőzött ellenség lenne, és potenciális fenyegetést
>       jelentene a jövőben, akkor ugyanazt a hibát követnénk el, mint az első
>       világháború után, amikor kizárólag Németországot okoltuk az első világháborúért.
>       Tény, hogy senki sem fenyeget Európa újbóli felosztásával. Ezért abszurd azt
>       állítani, ahogyan egyesek tették, hogy új tagokat kell felvenni a NATO-ba, hogy
>       elkerüljük Európa jövőbeli megosztottságát”
>
>       Említsük meg, hogy még George Kennan, akinek 1940-es évek végi írásai
>       inspirálták a hidegháború stratégiáját meghatározó Truman-doktrínát, is a
>       bővítés ellen foglalt állást. Egy a New York Timesben 1997 elején megjelent
>       cikkében a NATO bővítését végzetes hibának nevezte.
>
>       A bővítést ellenző intézmények közül talán érdemes kiemelni a neves konzervatív
>       Cato intézetet. Az intézet külpolitikai kérdésekkel foglalkozó szakértője,
>       Stanley Kober egy 1996-ban írt tanulmányában (NATO Expansion and the Danger of a
>       Second Cold War) azt írja, hogy
>
>            „a NATO terjeszkedése önmagában „új Jaltát” eredményez, és Európát újra két
>       ellenséges katonai táborra osztja”
>
>       Hiába volt azonban a figyelmeztetés, 1998. április 30-án a szenátus 80:19
>       arányban elfogadta a bővítési javaslatot. 45 republikánus és 35 demokrata
>       szenátor szavazott a bővítés mellett, a 19 ellenző nagyjából fele-fele arányban
>       oszlott meg a két párt között. És ekkor a gépezet beindult. Első körben három új
>       országot, Lengyelországot, Csehországot és Magyarországot vették fel a NATO-ba
>       (1999), majd öt év múlva az összes volt szocialista országot és a Szovjetunióból
>       kivált balti államokat. A mai orosz-ukrán háború szempontjából azonban a döntő
>       változást a 2008. évi bukaresti NATO-csúcs jelentette, ahol hosszabb távon
>       NATO-tagságot kínáltak Grúziának és Ukrajnának.
>       Orosz biztonsági kezdeményezések
>
>       „Az oroszok 2008-ban egy olyan európai biztonsági rendszert javasoltak, amely
>       azonos biztonságot nyújtott volna valamennyi résztvevőnek. Ez a gyakorlatban azt
>       jelentette, hogy egyik fél sem tehet olyan lépést, amelyet a másik fenyegetésnek
>       vél. Ezt az európai nagy országok elfogadhatónak tartották volna, Amerika
>       azonban elutasította, és a NATO tovább terjeszkedett kelet felé (Albánia,
>       Horvátország, Montenegró)”
>
>       2008 márciusában, egy hónappal a NATO bukaresti csúcstalálkozója előtt Viktor
>       Juscsenko ukrán elnök, Julija Timosenko miniszterelnök és Arszenyij Jacenyuk
>       parlamenti elnök aláírtak egy nyilatkozatot („hármak levele”), amelyben azt
>       kérik, hogy a bukaresti csúcstalálkozón a tagsági akcióterv (Membership Action
>       Plan) szerint hagyják jóvá Ukrajna leendő NATO- csatlakozását.
>
>       A NATO-csúcson George W. Bush amerikai elnök, de talán célszerűbb úgy
>       fogalmazni, hogy az atlanti blokk országai – az Egyesült Államok és
>       Nagy-Britannia, továbbá Svédország, a balti országok, Lengyelország, Csehország,
>       Szlovákia és Románia – támogatták Ukrajna leendő NATO- tagságát, ezzel szemben
>       az Európai gazdasági Közösség valamikori alapító országai, Franciaország,
>       Németország, Olaszország és a Benelux államok ellenezték, amely ellenzéshez
>       Görögország, Norvégia és Magyarország is csatlakozott. Végül egy olyan
>       kompromisszum született, amely nem azonnali tagságot, hanem a tagsághoz vezető
>       út megkezdését, az úgynevezett tagsági akciótervet kínált Ukrajnának, a kiadott
>       deklaráció szerint:
>
>            „A NATO üdvözli Ukrajna és Grúzia NATO-tagságra irányuló euroatlanti
>       törekvéseit. Ma megállapodtunk abban, hogy ezek az országok a NATO tagjai
>       lesznek. A tagsághoz vezető közvetlen úton a tagsági akcióterv a következő lépés
>       Ukrajna és Grúzia számára”
>
>       Ukrajna a NATO tagság ellen
>
>       Ha összehasonlítjuk Ukrajna etnikai térképét, és mondjuk a 2006-os választási
>       térképet (1. és 2. ábra), teljesen világos lesz, hogy Ukrajna nem képvisel egy
>       egységes nemzetet, hanem mind nyelvileg, mind érzelmileg különálló részekből
>       áll. Ilyen különböző részeket azonban nem könnyű összetartani. Az teljesen
>       érthető, hogy a Szovjetunióból kiszakadt Ukrajna vezetői az ország XX. századi
>       területi gyarapodásait meg kívánják tartani, a kérdés inkább az, hogy ezt miként
>       tehetnék meg. A kérdés megválaszolásához a legreálisabb, vagyis a valóságban
>       megvalósítható módon talán Leonyid Kucsma, Ukrajna 1994-ben hivatalba lépett
>       második elnöke jutott el, amikor a beiktatási beszédében azt mondta:
>
>            „Ukrajna történelmileg az eurázsiai kulturális és gazdasági tér része.
>       Ukrajna létfontosságú nemzeti érdekei most a volt Szovjetunió e területére
>       összpontosulnak. Hagyományos tudományos, kulturális és családi kötelékek is
>       összekötnek bennünket a Szovjetunió egykori köztársaságaival. Meggyőződésem,
>       hogy Ukrajna az eurázsiai gazdasági integráció egyik vezető szerepét töltheti be”
>
>       Beszélt nyelvek Ukrajnában #moszkvater
>       Beszélt nyelvek Ukrajnában
>       Ukrajna választási térképe #moszkvater
>       Választási eredmények, 2006 Forrás:Wikipédia
>
>       Kucsma aláírta a barátsági, együttműködési és partnerségi szerződést
>       Oroszországgal, és támogatta a FÁK-kal való tárgyalási fordulót. Emellett az
>       oroszt hivatalos nyelvként ismerte el. Különleges partnerségi megállapodást írt
>       alá a NATO-val, és felvetette a szövetségi tagság lehetőségét.
>
>       Az ukrán ellenzék azonban meg akarta akadályozni és népszavazást követelt,
>       tudván, hogy a lakosság nagy többsége (mintegy hatvan százaléka) elutasítja a
>       NATO-tagságot (3. ábra). Olyan ukrán politikusok is, mint Jurij Jehanurov, aki
>       2005-06-ban Ukrajna miniszterelnöke volt és Julija Timosenko (akkor éppen
>       miniszterelnök), kijelentették, hogy Ukrajna nem csatlakozik a NATO-hoz, amíg a
>       lakosság továbbra is ellenzi a tagságot, de még abban az évben az ukrán kormány
>       tájékoztató kampányt indított, amelynek célja az volt, hogy meggyőzze az ukrán
>       lakosságot a tagság előnyeiről.
>       Ukrajna NATO kapcsolatok #moszkvater
>       Forrás:Wikipédia
>
>       Két év múlva fordulat következett be a politikai vezetésben. Ukrajna rövid
>       függetlensége óta már a sokadik. A 2010-es választásokon a Régiók pártja
>       képviseletében Viktor Janukovics került vissza az elnöki székbe, és ez változást
>       jelentett Ukrajna és a NATO kapcsolataiban, Janukovics ugyanis kijelentette,
>       hogy Ukrajna „európai, el nem kötelezett állam” marad. Ez után, 2010. június
>       3-án az ukrán parlament megszavazott egy Janukovics által személyesen
>       kidolgozott törvényjavaslatot, amely a NATO-tagság célját kizárja az ország
>       nemzetbiztonsági stratégiájából.
>
>       A soknemzetiségű ukrán állam nemzetiségi jogainak elismeréseképpen az ukrán
>       parlament – az egyesült ellenzék tiltakozása mellett – elfogadott egy
>       nyelvtörvényt, amelynek értelmében az ukrán marad az ország hivatalos nyelve, de
>       a kisebbségek hivatalosan is használhatják anyanyelvüket, ha arányuk eléri a 10
>       százalékot egy közigazgatási egységen belül.
>
>            „Eszerint az orosz nyelv Ukrajna 27 megyéje közül 13-ban kap regionális
>       státust, Kárpátalján a magyar, a Krímben a krími tatár, Csernyivei megyében
>       pedig a román nyelv emelkedik regionális szintre. Ez az állapot azonban nem
>       tartott sokáig”
>
>       Három év múlva, 2013. november 21-én Janukovics felfüggesztette az Európai
>       Unióval kötendő társulási megállapodás aláírásának előkészületeit, mert nem
>       akart Moszkvával szakítani. Ekkor Arszenyij Jacenyuk, az ellenzéki Batykivscsina
>       párt frakcióvezetője a Twitteren keresztül tüntetésekre szólított fel, és
>       éjjelre össze is gyűlt mintegy kétezer fős tömeg a Majdan téren. Az összegyűlt
>       tüntetők a közösségi hálózatok segítségével szerveződni kezdtek. A következő
>       napokban az ellenzéki és az Európai Unióhoz való csatlakozást preferáló pártok
>       álltak a tüntetések élére, amelynek létszáma hamarosan elérte a kétszázezer főt.
>
>       A tüntetők és általában a Nyugat-barát pártok komoly segítséget kaptak az
>       Egyesült Államoktól. Victoria Nuland – az európai és eurázsiai ügyekért felelős
>       amerikai külügyminiszter-helyettes – 2013. december 13-án, a washingtoni
>       nemzetközi üzleti konferencián ezt a segítséget a következőképpen jellemezte:
>
>            „Az ukrán függetlenség 1991-es kikiáltása óta az Egyesült Államok támogatta
>       az ukránokat a demokratikus intézmények fejlesztésében, valamint a civil
>       társadalom és a jó államforma előmozdításában – mindabban, ami Ukrajna európai
>       céljainak eléréséhez szükséges. Több mint ötmilliárd dollárt fektettünk be, hogy
>       segítsük Ukrajnát ezen és más célok elérésében”
>
>       Ő maga gyakori vendég volt Kijevben, mint mondta, öt hét alatt háromszor is
>       ellátogatott oda, és első alkalommal december 5-én látogatta meg a Majdan téri
>       tüntetőket és lelkesítette őket, akár csak John McCain arizonai szenátor, aki
>       december 15-én intézett beszédet a tömeghez.
>
>         A tüntetők és a kormány közötti tárgyalások ismételten zátonyra futottak,
>       ugyanis a tüntetők nem akartak megegyezni a kormánnyal. Végül a sok huzavona
>       után az vitte dűlőre a dolgot, hogy február 20-án orvlövészekkel a tömegbe lövettek.
>
>            „Az orvlövészek szerepe igazolt, de hogy kinek a felkérésére, és kik
>       lőttek, arról máig nincs általánosan elfogadott álláspont. Egy kiszivárgott
>       telefonbeszélgetés – amely Urmas Paet észt külügyminiszter és Catherine Ashton,
>       az EU külügyi vezetője között történt -arra utal, hogy az orvlövészek nem a
>       Janukovics-kormány emberei, hanem az ellenzék provokátorai voltak”
>
>       Paet azt mondja, egy orvos tájékoztatta őt arról, hogy ugyanazok a golyók öltek
>       meg embereket mindkét oldalon: a rendőrség és a tüntetők oldalán is. „Így egyre
>       erősebb a felfogás, hogy az orvlövészek mögött nem Janukovics állt, hanem valaki
>       az új koalícióból” – mondta Paet. Egy a University of Ottawa (Kanada) által
>       jegyzett és az Amerikai Politikatudományi Társaság éves ülésén (San
>       Franciscóban, 2015. szeptember 3-6.) bemutatott, hatalmas információtömeget
>       feldolgozó tanulmány (The Snipers Massacre on the Maidan in Ukraine), arra a
>       következtetésre jut, hogy a mészárlás egy hamis zászlós művelet volt, amelyet
>       racionálisan terveztek meg és hajtottak végre a kormány megdöntése és a hatalom
>       átvétele céljából.
>
>       A mészárlásért a tüntetők és a nyugati politikusok és a média egyértelműen
>       Janukovicsot tette felelőssé, és ez olyan felháborodást váltott ki, hogy
>       Janukovicsnak nem volt más választása, mint lemondani, és eltávozni az
>       országból. A „Méltóság Forradalma” ilyen módon győzött.
>
>            „Az új kormányt egy lehallgatott beszélgetés szerint Viktoria Nuland és az
>       amerikai nagykövet, Geoffrey Pyatt állította össze, Jacenyukot téve meg
>       miniszterelnöknek. Ebben a beszélgetésben hangzott el az az Európai Unió
>       tehetetlenségére utaló gyakran idézett trágárság: fuck the EU”
>
>       A változásokkal egy erősen nacionalista és egyben Nyugatbarát vezetése lett
>       Ukrajnának. Ezt jelzi, hogy az új kormány egyik első intézkedése (február 23.)
>       az volt, hogy a 2012-ben elfogadott, a nyelvi kisebbségeknek kedvező
>       nyelvtörvényt visszavonta. A fordulat egyértelművé tette Ukrajna
>       NATO-elkötelezettségét, a megválasztott új elnök, Pertro Porosenko ismét a
>       nyugati integrációt helyezte előtérbe, társulási szerződést írt alá az Európai
>       Unióval, bejelentette a NATO-val való integráció tovább folytatását.
>
>       Az amerikai külügyminisztérium által felállított kormánnyal Oroszország számára
>       reális veszéllyé vált, hogy Ukrajna felmondja a Fekete-tengeri Flotta
>       állomásoztatásáról szóló szerződést, ezért Oroszország a Krím megszállásáról,
>       majd elcsatolásáról döntött, ami február 27-től kezdve gyors ütemben meg is
>       történt. Ez annál is könnyebben ment, mert a változatos történelmű félsziget
>       lakosságának többsége orosz volt, Ukrajnához csak 1954-ben került, amikor az
>       ukrán származású Hruscsov az ukránok orosz birodalomhoz való csatlakozásának
>       300. évfordulója alkalmából Ukrajnának ajándékozta.
>
>            „A kijevi kormányváltás után nem sokkal Kelet-Ukrajnában, Donyeckben és
>       Luhanszkban is széles körű megmozdulások kezdődtek. A helyi oroszok és
>       oroszbarát ukránok nem ismerték el a kijevi kormányváltást, és a terület
>       Oroszországhoz való csatolását követelve kikiáltották a donyecki (április 7.)
>       majd a luhanszki (április 27.) népköztársaságot”
>
>       Oroszországnak azonban nem a területszerzés volt a célja, hanem az, hogy az
>       orosz, illetve az Oroszországgal baráti kapcsolatot ápoló lakosság befolyásolja
>       a kijevi politikát, úgy. hogy Ukrajna ne tudjon a NATO-hoz csatlakozni.
>       Hamarosan azonban fegyveres harcok kezdődtek az önállósodni kívánó keleti
>       területek és az ukránok között
>       A minszki tárgyalások
>
>       Franciaország és Németország akkori vezetői elég hamar felismerték, hogy ez a
>       háború nem érdekük, és megpróbálták annak eszkalációját megakadályozni. 2014.
>       június 6-án, a normandiai partraszállásra emlékező D napon találkoztak
>       Franciaország, Németország, Ukrajna és Oroszország képviselői – a normandiai
>       négyek -, hogy megbeszéljék, milyen feltételekkel lehetne a kialakult
>       konfliktust megoldani, ami elvezetett a minszki egyezményekhez.
>
>       Ezt követően egy Ukrajnából Oroszországból és az EBESZ képviselőiből álló
>       háromoldalú kapcsolattartó csoport kidolgozott egy 12 pontból álló
>       jegyzőkönyvet, amelynek legfontosabb pontjai az azonnali tűzszünet, a
>       nehézfegyverzet legalább 50 kilométerre való visszavonása, az EBESZ
>       ellenőrzésének biztosítása és az önigazgatásról szóló helyi választások
>       megtartása voltak.
>
>            „A fegyverszünet azonban nem bizonyult tartósnak ezért 2015 februárjában
>       újból összeültek az érdekelt felek”
>
>       Az eseményen részt vett Vlagyimir Putyin orosz elnök, Petro Porosenko ukrán
>       elnök, Angela Merkel német kancellár, François Hollande francia elnök,
>       Alekszandr Zaharcsenko és a Donyecki és Luhanszki Népköztársaság vezetői. Az
>       elfogadott 13. pontos egyezmény lényege a tűzszüneten és a fegyverek
>       visszavonásán túlmenően az volt, hogy Ukrajna visszaállítja ellenőrzését Donyeck
>       és Luhanszk felett, de a két megye autonómiát kap és képviselve lesz az ukrán
>       kormányban.
>
>            „Ezzel Oroszország gyakorlatilag vétójogot kapott volna az ukrán
>       külpolitikában, vagyis megakadályozhatta volna Ukrajna NATO csatlakozását”
>
>       Az egyezményeket azonban senki sem tartotta be, mert olyan kompromisszumokat
>       tartalmazott, amelyek ellentétesek voltak a felek alapvető érdekeivel. Az
>       oroszok a két autonóm megye ukrán parlamentben való képviseletével lényegében az
>       ukrán külpolitikát akarták ellenőrizni, Ukrajna pedig vissza akarta szerezni az
>       elveszett területek feletti ellenőrzését. Az Egyesült Államoknak nem volt
>       érdeke, sőt ellenérdekelt volt az egyezmény betartásában, a németeknek és a
>       franciáknak pedig nem volt erejük az elfogadott elvek kikényszerítésére.
>
>            „A Nyugat azonban soha nem is tekintette Oroszországot egyenrangú partnernek”
>
>       Angela Merkel volt német kancellár mentegetve saját Oroszország-politikáját
>       2022. december 7-én interjút adott a Die Welt című német újságnak, amelyben szó
>       szerint a következőket mondta: „A 2014-es minszki megállapodás egy kísérlet volt
>       arra, hogy Ukrajna időt nyerjen. Ukrajna ezt az időt arra használta fel, hogy
>       megerősödjön, amint az ma látható is. A 2014-2015-ös Ukrajna és a mai Ukrajna
>       nem ugyanaz. Mindenki számára világos volt, hogy a konfliktus csak
>       felfüggesztésre került, és a probléma nem oldódott meg, de éppen ez volt az, ami
>       felbecsülhetetlen időt adott Ukrajnának.”
>
>       Így nem is volt csoda, hogy a Minszk II megállapodás nem valósult meg, sőt a
>       szakadár köztársaságok lakossága ellen állandósultak a támadások, amiről Moszkva
>       azt mondta, hogy 2022-ig már 13 ezer polgári áldozata volt az ukrán ágyúzásoknak.
>
>            „Az utolsó tárgyalás Amerika és Oroszország között, amikor még meg lehetett
>       volna állítani a háborút, 2022. január 10-én zajlott Genfben. Oroszország fő
>       kérése az volt, hogy Ukrajna ne lehessen a NATO tagja”
>
>       Wendy Sherman amerikai külügyminiszter-helyettes azonban ezt határozottan
>       elutasította, és leszögezte, hogy Washington nem fogja engedni senkinek, hogy
>       aláássa a NATO „nyílt ajtók politikáját”, vagyis azt, hogy Ukrajna előbb-utóbb a
>       NATO tagja legyen, amit a jelenlegi ukrán vezetés rendkívüli módon szorgalmaz.
>       Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettes viszont kijelentette, hogy
>       Oroszország ebben az ügyben már nem tud hova hátrálni.
>       Boris Johnson Kijevben
>
>       Röviddel az orosz támadás után, márciusban, Törökországban tárgyalások kezdődtek
>       Szergej Lavrov orosz és Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszter között. Az
>       Al-Jazeera március 20-i riportjában idézi Mevlüt Cavusoglu török
>       külügyminisztert, aki kijelentette: „Úgy látjuk, hogy a felek közel állnak a
>       megállapodáshoz”. Egy 15 pontos béke megállapodás volt az asztalon, amelynek
>       értelmében Oroszország visszavonulna a február 23-i pozíciójához, amikor is a
>       Donbász régió egy részét és a teljes Krím-félszigetet ellenőrizte, cserébe
>       Ukrajna megígérné, hogy nem törekszik NATO-tagságra, és helyette biztonsági
>       garanciákat kapna több országtól.
>
>            „Ekkor (április 9-én) Boris Johnson brit miniszterelnök váratlanul
>       megjelent Kijevben és Ukrajinszka Pravda, Ukrajna egyik legelismertebb
>       hírportálja szerint két egyszerű üzenetet hozott. Az első az, hogy Vlagyimir
>       Putyin orosz elnök háborús bűnös, nyomást kell gyakorolni rá, nem pedig
>       tárgyalni vele. A második pedig az, hogy még ha Ukrajna kész is aláírni
>       Putyinnal bizonyos garanciális megállapodásokat, ők nem”
>
>       A kollektív Nyugat, amely még februárban azt javasolta Zelenszkijnek, hogy adja
>       meg magát és meneküljön el, most úgy érezte, hogy Putyin valójában nem is olyan
>       erős, mint ahogyan korábban képzelték, és hogy itt a lehetőség, hogy ‘nyomást
>       gyakoroljanak rá’. Johnson később, áprilisban egy indiai út során nyilvánosan is
>       megerősítette a tárgyalásokkal szembeni ellenállását, amikor a Reuters szerint
>       újságíróknak azt mondta, hogy Putyinnal tárgyalni olyan, mintha „egy krokodillal
>       tárgyalnánk, amikor a lábadat az állkapcsában tartja”.
>
>       Három nappal azután, hogy Johnson visszatért Nagy-Britanniába, Putyin azt
>       mondta, hogy a tárgyalások zsákutcába jutottak. Hogy mi volt a Nyugat célja a
>       béketárgyalások megakadályozásával, arra Lloyd Austin amerikai védelmi miniszter
>       április végi lengyelországi sajtótájékoztatóján tett megjegyzései utalnak. Arra
>       a kérdésre ugyanis, hogy február óta változtak-e az amerikai célok, azt
>       válaszolta, hogy az Egyesült Államok támogatja Ukrajnát abban, hogy megtartsa
>       szuverenitását és megvédje területét, majd hozzátett egy második, korábban ki
>       nem mondott célt:
>
>            „Azt akarjuk, hogy Oroszországot olyan mértékben meggyengítsük, hogy ne
>       tudjon olyan dolgokat tenni, mint amilyeneket Ukrajna lerohanásával tett”
>
>       Nem biztatók a kilátások
>
>       Az orosz-ukrán háborúnak eddig már mintegy többszázezer áldozata lehet. Ha
>       Oroszország el akarja érni eredeti célját, Ukrajna semlegességét, akkor –
>       figyelembe véve a Nyugat eddig tett ígéreteinek be nem tartását és a minszki
>       egyezménnyel kapcsolatos félrevezetést – logikusan nem tehet mást, mint hogy az
>       egész országot elfoglalja. Ennek alternatívája egy olyan befagyott konfliktus,
>       mint ami Észak- és Dél-Korea között áll fenn, egyik oldalon a NATO Ukrajnában
>       felsorakoztatott erőivel, a másikon az orosz haderővel, de még egy nyílt
>       orosz-NATO háború sem zárható ki, ami harmadik világháborúvá fajulhat.
>
>            „Mindezeket figyelembe véve a következő évre, sőt még az azt követőkre sem
>       lehet megállapodott, kiszámítható nemzetközi helyzetre számítani, ami teljesen
>       bizonytalanná teszi közvetlen (európai) környezetünk gazdasági helyzetét”
>
>       Ebben a helyzetben egyet tehetünk, számba véve a lehetséges problémákat és a
>       mérnöki gyakorlatnak megfelelően a legrosszabb esetből kiindulva ki kell építeni
>       egy túlélési stratégiát az ország szintjén, de az egyéni, családi szinteken is.
>       Országos szinten a gazdasági növekedés erőltetése helyett minden eszközzel a
>       külső egyensúly elérését kell kitűznünk, mert különben úgy járunk, mint a
>       hetvenes években, amikor úgy adósodtunk el, hogy végül a felhalmozott
>       adóssághegyből gyakorlatilag semmit nem vontunk be az ország fejlesztésébe.
>       Emellett, amennyire lehet, zárni kell a gazdaságot, mindenek előtt a vertikális
>       (termelőtől a fogyasztóig) kapcsolatok kiépítésével, a valamikori hangya
>       mozgalom mintájára. Fontos, hogy az elkerülhetetlenül jelentkező terheket a
>       lakosságon a teherviselő képessége arányában osszuk el.
>
>       Összességében abból kell kiindulnunk, hogy nagyon kemény időknek nézünk elébe,
>       amikor azt is eredménynek lehet elkönyvelni, ha meg tudjuk tartani a nemzetközi
>       békét, és azt, amit eddig elértünk.
>
>       --
>
>       Üdvrivalgással:
>       KEA.
>       _______________________________________________
>       Grem mailing list
>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról