[Grem] A Gorbacsovnak tett ígéretektől a háborúig

KEA kea at turul.banki.hu
2024. Feb. 4., V, 18:05:05 CET


Ajánlott irodalom Victor Há és Keselyű professzorok esettanulmányai:

Hugo: Izlandi Han
Kesey: Száll a kakukk fészkére



On 2/4/24 5:28 PM, Sándor Kurucz wrote:
> Kedves KEA!
> Itt az igazság! Ezért nem lehet kimondani egyértelműen azt,hogy  Oroszország 
> robbantotta ki a háborút.
> Sajnos azt is igaznak tartom,hogy ezt a háborút Amerika és az EU-s tagállamok 
> tartják életben,fegyver támogatásokkal.Nyugodtan elmondható,hogy a XXI.században 
> is gazdasági érdekek miatt halnak meg  értelmetlenül emberek 
> százezrei,milliói....és még próbáljuk bizonygatni,hogy nincs háttérhatalom!
> üDV: Sándor /Kurucz/
> 
> KEA <kea at turul.banki.hu <mailto:kea at turul.banki.hu>> ezt írta (időpont: 2024. 
> febr. 4., V, 17:10):
> 
>     A Gorbacsovnak tett ígéretektől a háborúig
> 
>     Moszkvatér, 2023.11.24. -- Lóránt Károly
>     https://moszkvater.com/a-gorbacsovnak-tett-igeretektol-a-haboruig/
> 
> 
>     Lassan két éve tart az orosz-ukrán háború, és még nem nagyon látjuk a végét.
>     Ahhoz, hogy a háború befagyasztásának/lezárásának esélyeit lássuk, érdemes
>     megvizsgálni, hogyan jutott el a világ magáig a háborúig. Mit ígértek
>     Gorbacsovnak? Hogyan terjeszkedett a NATO kelet felé? Miként jutott el
>     Ukrajna a
>     Majdanig, és a Janukovicsot megbuktató puccsig? Kik mozgatták a szálakat? Miért
>     nem működtek a minszki megállapodások? Hogyan és miért söpörte le a háború
>     kirobbanása előtt Washington az európai biztonsági rendszer átgondolásáról
>     szóló
>     orosz javaslatokat? Milyen megfontolásból futtatták zátonyra az angolszászok az
>     orosz-ukrán békemegállapodást? Milyenek a háború kilátásai?
> 
>     Mihail Gorbacsov szovjet elnök és Helmut Kohl német kancellár pohárköszöntője
>     közös nyilatkozatuk és a kétoldalú egyezmény és megállapodás aláírása után
>     június 13-án a bonni kancellárián
>     Fotó:EUROPRESS/VITALY ARMAND/AFP
> 
>     Mit ígértek Gorbacsovnak?
> 
>     Az amerikai National Security Archive 2017-ben közzétette a NATO-tagországok és
>     a Szovjetunió vezetői között a német újraegyesítéssel kapcsolatos
>     tárgyalásokról
>     készült jegyzőkönyveket. A közzétett harminc dokumentumból világosan
>     kirajzolódik az az ígéret, hogy ha az újraegyesített Németország a NATO tagja
>     maradhat, akkor a NATO egy centit sem mozdul el kelet felé. Ez az ígéret a
>     harminc dokumentumból háromban fordul elő. A James Baker amerikai
>     külügyminiszter 1990. február 10-én kelt Helmut Kohl német kancellárnak írt
>     levélben szó szerint a következő áll:
> 
>           „Majd a következő kérdést tettem fel neki (Gorbacsovnak). Jobban örülne-e
>     egy egyesült Németországnak a NATO-n kívül, függetlenül és amerikai erők
>     nélkül,
>     vagy inkább a NATO-hoz kötve, biztosítva, hogy a NATO joghatósága egy
>     centimétert sem mozdul el kelet felé a jelenlegi pozíciójától?”
> 
>     Gorbacsov erre azt válaszolta, hogy a szovjet vezetés minden ilyen lehetőségen
>     komolyan elgondolkodik, és hamarosan »egyfajta szeminárium keretében«
>     megvitatja
>     azokat. Majd hozzátette, »Természetesen a NATO-övezet bármilyen kiterjesztése
>     elfogadhatatlan lenne.« (Ebből következik, hogy a NATO a jelenlegi övezetében
>     elfogadható lenne.)” (a National Archive számozása szerint a 8. számú
>     dokumentum).
> 
>     Az 5. számú dokumentum James Baker amerikai külügyminiszter és Mihail Gorbacsov
>     főtitkár, illetve Eduard Sevardnadze között 1990. február 9-én a Kremlben
>     zajlott beszélgetés átirata. Itt James Baker a következőt mondja: „Ha
>     fenntartjuk jelenlétünket egy olyan Németországban, amely a NATO része, akkor a
>     NATO- erők joghatósága nem terjedne ki egy centivel sem keletebbre. A nap
>     végén,
>     ha ez mindenki számára elfogadható, a két plusz négyes kontextusban
>     folytathatnánk olyan megbeszéléseket, amelyekkel ilyen eredményt érhetnénk el”
> 
>     A 6. számú dokumentum egy átirat a James Baker és Eduard Sevardnadze között
>     folytatott beszélgetésből, ebben Baker azt mondja: „És az utolsó pont. A
>     NATO az
>     Egyesült Államok európai jelenlétét biztosító mechanizmus. Ha a NATO-t
>     felszámolják, nem lesz ilyen mechanizmus Európában. Megértjük, hogy nemcsak a
>     Szovjetunió, hanem más európai országok számára is fontosak a garanciák arra,
>     hogy ha az Egyesült Államok a NATO keretein belül megtartja németországi
>     jelenlétét, akkor a NATO jelenlegi katonai joghatósága egyetlen centiméterrel
>     sem fog keleti irányba terjeszkedni. Úgy gondoljuk, hogy a »kettő+négy«
>     mechanizmus keretében folytatott konzultációknak és megbeszéléseknek
>     garantálniuk kell, hogy Németország egyesülése nem vezet a NATO katonai
>     szervezetének kelet felé történő terjeszkedéséhez.”
> 
> 
> 
>           „Az akkori amerikai és német vezető politikusok tehát világosan látták,
>     hogy a NATO kiterjesztése súlyos problémákhoz vezetne Európában, és nem is
>     gondolkodtak abban, viszont ezeket az ígéreteket végül nem foglalták írásba. A
>     Szovjetunió felbomlásával az ígéretek feledésbe merültek”
> 
>     Döntés a NATO kiterjesztéséről
> 
>     A Gorbacsovnak frissen tett ígéretek ellenére amerikai hivatalos körökben a
>     NATO-nak Lengyelországra és más államokra való lehetséges kiterjesztéséről már
>     1990 őszén beszélni kezdtek. A bővítést hangulatilag előkészítették azok a
>     publicisztikák, amelyek indokolták, hogy a kialakult helyzetben, vagyis a
>     Szovjetunió összeomlása után, miért kell az Egyesült Államoknak a befolyását
>     kiterjesztenie. Az egyik ilyen emlékezetes eszmefuttatás 1990-ben jelent meg
>     Charles Krauthammertől a Foreign Affairsban, az amerikai külpolitika egyik
>     vezető folyóiratában. Krauthammer, az izraeli terjeszkedő politika és az iraki
>     háború szenvedélyes támogatója cikkében kifejtette, hogy most évtizedekig az
>     Egyesült Államok által uralt egypólusú világrend következik, illetve
>     Washingtonnak mindent meg kell tennie, hogy az ebben a pillanatban kialakult
>     egypólusú világrendet hosszú időn keresztül fenntartsa:
> 
>           „Abnormális időket élünk. Ilyen időkben a biztonság iránti legjobb
>     reményünk – ahogy a korábbi nehéz időkben is – Amerika ereje és elszántsága, az
>     erő és elszántság, hogy Amerika vezesse az egypólusú világot, szégyenérzet
>     nélkül fektetve le a világrend szabályait és kikényszerítve annak betartását”
> 
>     A NATO rövidesen, 1993-ban létrehozta a Békepartnerségi Programot, amely a
>     gyakorlatban a NATO-tagság előszobája, és 1994-ben már az összes volt
>     szocialista ország és a felbomlott Szovjetunió tagállamainak többsége is
>     „békepartnerré” vált.
> 
>     A további menetrendet tulajdonképpen Zbigniew Brzezinskinek, a hidegháború
>     egyik
>     legismertebb, lengyel származású képviselőjének a Foreign Affairsben 1995-ben
>     megjelent cikke határozta meg, amely a Terv Európa számára: hogyan bővítsük a
>     NATO-t? címet viselte. Brzezinski írásában úgy vette, hogy a NATO bővítése már
>     egy eldöntött kérdés, és csak Clinton elnök tétovázása az, ami akadályt jelent,
>     holott ez a tétovázás megszilárdíthatja az orosz ellenállást a NATO bármilyen
>     bővítésével szemben.
> 
>           „Az oroszok valóban egyre inkább tiltakoztak, ezért Brzezinski azt
>     javasolta, a NATO nyilvánítsa ki, hogy bárki tagja lehet a NATO-nak, aki a
>     szükséges kritériumokat teljesíti, akár Oroszország is. Brzezinski úgy
>     gondolta,
>     hogy ezzel véget lehetne vetni a NATO bővítéséről szóló vitáknak, miközben
>     Oroszországnak nem lenne joga megvétózni a NATO bővítését”
> 
>     Nemcsak Brzezinski, hanem sokan mások is támogatták a NATO bővítését, közöttük
>     Henry Kissinger, aki azzal érvelt, hogy az atlanti térség nemzeteinek szükségük
>     van egymásra. Amerika nélkül Európa egy félszigetté válik Eurázsia csúcsán,
>     amely képtelen egyensúlyt, még kevésbé egységet találni, és fennáll a veszélye,
>     hogy fokozatosan olyan helyzetbe kerül, mint az ókori Görögország volt Róma
>     fennhatósága alatt.
> 
>           „Az egyetlen nyitott kérdés az, hogy Amerika vagy Oroszország fogja-e
>     játszani Róma szerepét”
> 
>     Kissinger itt Halford Mackinder XX. század elején élt brit geopolitikus
>     elméletére utal, amely az eurázsiai kontinenst tekintette – emberi és
>     természeti
>     erőforrásai miatt – meghatározónak, és azt mondta, hogy aki uralja ezt a
>     „világszigetet”, az egyben a világot is uralja.
> 
>     A NATO bővítéséről formálisan 1998-ban döntött az amerikai szenátus, ezt
>     azonban
>     megelőzte 1997 októberében és novemberében egy a szenátusi külügyi
>     bizottságában
>     folytatott vita. A vitában a bizottság 18 tagján kívül felszólaltak meghívott
>     politikusok és szakértők, továbbá kutató intézetek képviselői. A bővítés
>     mellett
>     érvelt a szenátorok többsége és a meghívott politikusok és szakértők közül
>     Madeleine Albright, a vita idején az Egyesült Államok külügyminisztere,
>     Jeane J.
>     Kirkpatrick, a Külpolitikai és védelmi tanulmányok igazgatója, korábban az USA
>     ENSZ- nagykövete, Zbigniew Brzezinski, korábban az USA nemzetbiztonsági
>     főtanácsadója és Henry Kissinger, aki Nixon elnök idején az USA
>     külügyminisztere
>     volt.
> 
>           „A bővítés mellett elhangzott legfőbb érvek a következők voltak”
> 
>           A Nyugat Jaltában elárulta a közép-európai országokat, amikor a
>     Szovjetunió
>     befolyási övezetében hagyta őket, ma a NATO bővítésével történelmi lehetőség
>     kínálkozik ennek helyrehozására;
>           Európa továbbra is létfontosságú érdeke az Egyesült Államoknak. A világ
>     demokráciáinak nagy százaléka Európában található. Bármilyen geopolitikai
>     mércével mérve az amerikai érdekek szempontjából katasztrófa lenne, ha egy
>     európai instabilitás megváltoztatná a jelenlegi európai helyzetet;
>           Gondolni kell Európa jövőjének veszélyeire, amelyek ma még nem látszanak,
>     de nem elképzelhetetlenek. Nem szabad elvetni annak lehetőségét, hogy
>     Oroszország visszatérhet a múltbeli terjeszkedő politikájához;
>           Ha nem bővítenék a NATO-t, akkor a Németország és Oroszország közötti
>     országok saját védelmük érdekében elkerülhetetlenül más lehetőségek után
>     néznének, és két- vagy többoldalú szövetségeket hoznának létre, ahogyan az
>     1930-as években is történt;
>           A NATO egyik küldetése az kell legyen, hogy megakadályozza egyetlen állam
>     hegemóniáját Európában.
> 
>     Talán érdemes külön kiemelni Henry Kissinger érvelését, aki részben
>     megismételve
>     a Washington Postban 1994-ben megjelent cikkében mondottakat, azt
>     hangsúlyozta, hogy
> 
>     Amerika nélkül Európa egy félszigetté válna Eurázsia csúcsán, amely képtelen
>     lenne egyensúlyt, még kevésbé egységet találni, és fennállna a veszélye, hogy
>     fokozatosan az ókori Görögország Rómához viszonyított helyzetéhez hasonló
>     szerepben találná magát. Európa nélkül Amerika sziget lenne Eurázsia
>     partjainál,
>     és pusztán egyfajta erőegyensúlyi politikára lenne kárhoztatva, amely nem
>     tükrözi nemzeti géniuszát. Az amerikai jelenlét Európában egyfajta egyensúlyt
>     biztosít. Franciaországnak biztonsági hálót nyújt a német hegemóniával szemben.
> 
>           „Egy megosztott Európával szembesülő Oroszország ellenállhatatlan
>     kísértést
>     érezne arra, hogy betöltse a vákuumot. Egy Európától elszakadt Amerika
>     elveszítené külpolitikájának egyik horgonyát, érvelt Kissinger”
> 
>     A támogatók mellett jócskán voltak a NATO-expanzió ellenzői is. Mindenekelőtt a
>     szenátusi bizottság öt tagja (tehát a tagok közel harmada) érvelt a bővítés
>     ellen. John Ashcroft, Missouri szenátora szerint a NATO bővítésével
>     Oroszországot elszigetelik akkor, amikor az Egyesült Államoknak Kína lesz a
>     legfőbb vetélytársa. Dianna Feinstein kaliforniai szenátor azt vetette fel,
>     hogy
>     egy elszigetelt Oroszország Iránnal és Irakkal fog szorosabb szövetséget
>     kialakítani, ami nem érdeke Amerikának. Bill Frist szenátor Tennessee-ből azzal
>     érvelt, hogy az európai országok költségesnek és feleslegesnek tartják a
>     bővítést. Paul Wellstone minnesotai szenátor megemlítette, hogy nemrég járt
>     Oroszországban, és nagyon sok különböző pártállású emberrel beszélt, de a NATO
>     bővítésének elutasításában mindenki egyetértett, tehát számítani kell
>     Oroszország heves ellenállására. A külső szakértők közül érdemes kiemelni Jack
>     Matlock érvelését, aki a felbomló Szovjetunióban Amerika utolsó nagykövete volt.
> 
>           „Úgy gondolom – mondta a nagykövet, hogy új tagok felvétele ebben az
>     időben
>     és ilyen körülmények között elhibázott politika… Ha tehát most úgy kezelnénk
>     Oroszországot, mintha legyőzött ellenség lenne, és potenciális fenyegetést
>     jelentene a jövőben, akkor ugyanazt a hibát követnénk el, mint az első
>     világháború után, amikor kizárólag Németországot okoltuk az első
>     világháborúért.
>     Tény, hogy senki sem fenyeget Európa újbóli felosztásával. Ezért abszurd azt
>     állítani, ahogyan egyesek tették, hogy új tagokat kell felvenni a NATO-ba, hogy
>     elkerüljük Európa jövőbeli megosztottságát”
> 
>     Említsük meg, hogy még George Kennan, akinek 1940-es évek végi írásai
>     inspirálták a hidegháború stratégiáját meghatározó Truman-doktrínát, is a
>     bővítés ellen foglalt állást. Egy a New York Timesben 1997 elején megjelent
>     cikkében a NATO bővítését végzetes hibának nevezte.
> 
>     A bővítést ellenző intézmények közül talán érdemes kiemelni a neves konzervatív
>     Cato intézetet. Az intézet külpolitikai kérdésekkel foglalkozó szakértője,
>     Stanley Kober egy 1996-ban írt tanulmányában (NATO Expansion and the Danger
>     of a
>     Second Cold War) azt írja, hogy
> 
>           „a NATO terjeszkedése önmagában „új Jaltát” eredményez, és Európát
>     újra két
>     ellenséges katonai táborra osztja”
> 
>     Hiába volt azonban a figyelmeztetés, 1998. április 30-án a szenátus 80:19
>     arányban elfogadta a bővítési javaslatot. 45 republikánus és 35 demokrata
>     szenátor szavazott a bővítés mellett, a 19 ellenző nagyjából fele-fele arányban
>     oszlott meg a két párt között. És ekkor a gépezet beindult. Első körben
>     három új
>     országot, Lengyelországot, Csehországot és Magyarországot vették fel a NATO-ba
>     (1999), majd öt év múlva az összes volt szocialista országot és a
>     Szovjetunióból
>     kivált balti államokat. A mai orosz-ukrán háború szempontjából azonban a döntő
>     változást a 2008. évi bukaresti NATO-csúcs jelentette, ahol hosszabb távon
>     NATO-tagságot kínáltak Grúziának és Ukrajnának.
>     Orosz biztonsági kezdeményezések
> 
>     „Az oroszok 2008-ban egy olyan európai biztonsági rendszert javasoltak, amely
>     azonos biztonságot nyújtott volna valamennyi résztvevőnek. Ez a gyakorlatban
>     azt
>     jelentette, hogy egyik fél sem tehet olyan lépést, amelyet a másik
>     fenyegetésnek
>     vél. Ezt az európai nagy országok elfogadhatónak tartották volna, Amerika
>     azonban elutasította, és a NATO tovább terjeszkedett kelet felé (Albánia,
>     Horvátország, Montenegró)”
> 
>     2008 márciusában, egy hónappal a NATO bukaresti csúcstalálkozója előtt Viktor
>     Juscsenko ukrán elnök, Julija Timosenko miniszterelnök és Arszenyij Jacenyuk
>     parlamenti elnök aláírtak egy nyilatkozatot („hármak levele”), amelyben azt
>     kérik, hogy a bukaresti csúcstalálkozón a tagsági akcióterv (Membership Action
>     Plan) szerint hagyják jóvá Ukrajna leendő NATO- csatlakozását.
> 
>     A NATO-csúcson George W. Bush amerikai elnök, de talán célszerűbb úgy
>     fogalmazni, hogy az atlanti blokk országai – az Egyesült Államok és
>     Nagy-Britannia, továbbá Svédország, a balti országok, Lengyelország,
>     Csehország,
>     Szlovákia és Románia – támogatták Ukrajna leendő NATO- tagságát, ezzel szemben
>     az Európai gazdasági Közösség valamikori alapító országai, Franciaország,
>     Németország, Olaszország és a Benelux államok ellenezték, amely ellenzéshez
>     Görögország, Norvégia és Magyarország is csatlakozott. Végül egy olyan
>     kompromisszum született, amely nem azonnali tagságot, hanem a tagsághoz vezető
>     út megkezdését, az úgynevezett tagsági akciótervet kínált Ukrajnának, a kiadott
>     deklaráció szerint:
> 
>           „A NATO üdvözli Ukrajna és Grúzia NATO-tagságra irányuló euroatlanti
>     törekvéseit. Ma megállapodtunk abban, hogy ezek az országok a NATO tagjai
>     lesznek. A tagsághoz vezető közvetlen úton a tagsági akcióterv a következő
>     lépés
>     Ukrajna és Grúzia számára”
> 
>     Ukrajna a NATO tagság ellen
> 
>     Ha összehasonlítjuk Ukrajna etnikai térképét, és mondjuk a 2006-os választási
>     térképet (1. és 2. ábra), teljesen világos lesz, hogy Ukrajna nem képvisel egy
>     egységes nemzetet, hanem mind nyelvileg, mind érzelmileg különálló részekből
>     áll. Ilyen különböző részeket azonban nem könnyű összetartani. Az teljesen
>     érthető, hogy a Szovjetunióból kiszakadt Ukrajna vezetői az ország XX. századi
>     területi gyarapodásait meg kívánják tartani, a kérdés inkább az, hogy ezt
>     miként
>     tehetnék meg. A kérdés megválaszolásához a legreálisabb, vagyis a valóságban
>     megvalósítható módon talán Leonyid Kucsma, Ukrajna 1994-ben hivatalba lépett
>     második elnöke jutott el, amikor a beiktatási beszédében azt mondta:
> 
>           „Ukrajna történelmileg az eurázsiai kulturális és gazdasági tér része.
>     Ukrajna létfontosságú nemzeti érdekei most a volt Szovjetunió e területére
>     összpontosulnak. Hagyományos tudományos, kulturális és családi kötelékek is
>     összekötnek bennünket a Szovjetunió egykori köztársaságaival. Meggyőződésem,
>     hogy Ukrajna az eurázsiai gazdasági integráció egyik vezető szerepét
>     töltheti be”
> 
>     Beszélt nyelvek Ukrajnában #moszkvater
>     Beszélt nyelvek Ukrajnában
>     Ukrajna választási térképe #moszkvater
>     Választási eredmények, 2006 Forrás:Wikipédia
> 
>     Kucsma aláírta a barátsági, együttműködési és partnerségi szerződést
>     Oroszországgal, és támogatta a FÁK-kal való tárgyalási fordulót. Emellett az
>     oroszt hivatalos nyelvként ismerte el. Különleges partnerségi megállapodást írt
>     alá a NATO-val, és felvetette a szövetségi tagság lehetőségét.
> 
>     Az ukrán ellenzék azonban meg akarta akadályozni és népszavazást követelt,
>     tudván, hogy a lakosság nagy többsége (mintegy hatvan százaléka) elutasítja a
>     NATO-tagságot (3. ábra). Olyan ukrán politikusok is, mint Jurij Jehanurov, aki
>     2005-06-ban Ukrajna miniszterelnöke volt és Julija Timosenko (akkor éppen
>     miniszterelnök), kijelentették, hogy Ukrajna nem csatlakozik a NATO-hoz, amíg a
>     lakosság továbbra is ellenzi a tagságot, de még abban az évben az ukrán kormány
>     tájékoztató kampányt indított, amelynek célja az volt, hogy meggyőzze az ukrán
>     lakosságot a tagság előnyeiről.
>     Ukrajna NATO kapcsolatok #moszkvater
>     Forrás:Wikipédia
> 
>     Két év múlva fordulat következett be a politikai vezetésben. Ukrajna rövid
>     függetlensége óta már a sokadik. A 2010-es választásokon a Régiók pártja
>     képviseletében Viktor Janukovics került vissza az elnöki székbe, és ez
>     változást
>     jelentett Ukrajna és a NATO kapcsolataiban, Janukovics ugyanis kijelentette,
>     hogy Ukrajna „európai, el nem kötelezett állam” marad. Ez után, 2010. június
>     3-án az ukrán parlament megszavazott egy Janukovics által személyesen
>     kidolgozott törvényjavaslatot, amely a NATO-tagság célját kizárja az ország
>     nemzetbiztonsági stratégiájából.
> 
>     A soknemzetiségű ukrán állam nemzetiségi jogainak elismeréseképpen az ukrán
>     parlament – az egyesült ellenzék tiltakozása mellett – elfogadott egy
>     nyelvtörvényt, amelynek értelmében az ukrán marad az ország hivatalos
>     nyelve, de
>     a kisebbségek hivatalosan is használhatják anyanyelvüket, ha arányuk eléri a 10
>     százalékot egy közigazgatási egységen belül.
> 
>           „Eszerint az orosz nyelv Ukrajna 27 megyéje közül 13-ban kap regionális
>     státust, Kárpátalján a magyar, a Krímben a krími tatár, Csernyivei megyében
>     pedig a román nyelv emelkedik regionális szintre. Ez az állapot azonban nem
>     tartott sokáig”
> 
>     Három év múlva, 2013. november 21-én Janukovics felfüggesztette az Európai
>     Unióval kötendő társulási megállapodás aláírásának előkészületeit, mert nem
>     akart Moszkvával szakítani. Ekkor Arszenyij Jacenyuk, az ellenzéki
>     Batykivscsina
>     párt frakcióvezetője a Twitteren keresztül tüntetésekre szólított fel, és
>     éjjelre össze is gyűlt mintegy kétezer fős tömeg a Majdan téren. Az összegyűlt
>     tüntetők a közösségi hálózatok segítségével szerveződni kezdtek. A következő
>     napokban az ellenzéki és az Európai Unióhoz való csatlakozást preferáló pártok
>     álltak a tüntetések élére, amelynek létszáma hamarosan elérte a kétszázezer főt.
> 
>     A tüntetők és általában a Nyugat-barát pártok komoly segítséget kaptak az
>     Egyesült Államoktól. Victoria Nuland – az európai és eurázsiai ügyekért felelős
>     amerikai külügyminiszter-helyettes – 2013. december 13-án, a washingtoni
>     nemzetközi üzleti konferencián ezt a segítséget a következőképpen jellemezte:
> 
>           „Az ukrán függetlenség 1991-es kikiáltása óta az Egyesült Államok
>     támogatta
>     az ukránokat a demokratikus intézmények fejlesztésében, valamint a civil
>     társadalom és a jó államforma előmozdításában – mindabban, ami Ukrajna európai
>     céljainak eléréséhez szükséges. Több mint ötmilliárd dollárt fektettünk be,
>     hogy
>     segítsük Ukrajnát ezen és más célok elérésében”
> 
>     Ő maga gyakori vendég volt Kijevben, mint mondta, öt hét alatt háromszor is
>     ellátogatott oda, és első alkalommal december 5-én látogatta meg a Majdan téri
>     tüntetőket és lelkesítette őket, akár csak John McCain arizonai szenátor, aki
>     december 15-én intézett beszédet a tömeghez.
> 
>        A tüntetők és a kormány közötti tárgyalások ismételten zátonyra futottak,
>     ugyanis a tüntetők nem akartak megegyezni a kormánnyal. Végül a sok huzavona
>     után az vitte dűlőre a dolgot, hogy február 20-án orvlövészekkel a tömegbe
>     lövettek.
> 
>           „Az orvlövészek szerepe igazolt, de hogy kinek a felkérésére, és kik
>     lőttek, arról máig nincs általánosan elfogadott álláspont. Egy kiszivárgott
>     telefonbeszélgetés – amely Urmas Paet észt külügyminiszter és Catherine Ashton,
>     az EU külügyi vezetője között történt -arra utal, hogy az orvlövészek nem a
>     Janukovics-kormány emberei, hanem az ellenzék provokátorai voltak”
> 
>     Paet azt mondja, egy orvos tájékoztatta őt arról, hogy ugyanazok a golyók öltek
>     meg embereket mindkét oldalon: a rendőrség és a tüntetők oldalán is. „Így egyre
>     erősebb a felfogás, hogy az orvlövészek mögött nem Janukovics állt, hanem
>     valaki
>     az új koalícióból” – mondta Paet. Egy a University of Ottawa (Kanada) által
>     jegyzett és az Amerikai Politikatudományi Társaság éves ülésén (San
>     Franciscóban, 2015. szeptember 3-6.) bemutatott, hatalmas információtömeget
>     feldolgozó tanulmány (The Snipers Massacre on the Maidan in Ukraine), arra a
>     következtetésre jut, hogy a mészárlás egy hamis zászlós művelet volt, amelyet
>     racionálisan terveztek meg és hajtottak végre a kormány megdöntése és a hatalom
>     átvétele céljából.
> 
>     A mészárlásért a tüntetők és a nyugati politikusok és a média egyértelműen
>     Janukovicsot tette felelőssé, és ez olyan felháborodást váltott ki, hogy
>     Janukovicsnak nem volt más választása, mint lemondani, és eltávozni az
>     országból. A „Méltóság Forradalma” ilyen módon győzött.
> 
>           „Az új kormányt egy lehallgatott beszélgetés szerint Viktoria Nuland
>     és az
>     amerikai nagykövet, Geoffrey Pyatt állította össze, Jacenyukot téve meg
>     miniszterelnöknek. Ebben a beszélgetésben hangzott el az az Európai Unió
>     tehetetlenségére utaló gyakran idézett trágárság: fuck the EU”
> 
>     A változásokkal egy erősen nacionalista és egyben Nyugatbarát vezetése lett
>     Ukrajnának. Ezt jelzi, hogy az új kormány egyik első intézkedése (február 23.)
>     az volt, hogy a 2012-ben elfogadott, a nyelvi kisebbségeknek kedvező
>     nyelvtörvényt visszavonta. A fordulat egyértelművé tette Ukrajna
>     NATO-elkötelezettségét, a megválasztott új elnök, Pertro Porosenko ismét a
>     nyugati integrációt helyezte előtérbe, társulási szerződést írt alá az Európai
>     Unióval, bejelentette a NATO-val való integráció tovább folytatását.
> 
>     Az amerikai külügyminisztérium által felállított kormánnyal Oroszország számára
>     reális veszéllyé vált, hogy Ukrajna felmondja a Fekete-tengeri Flotta
>     állomásoztatásáról szóló szerződést, ezért Oroszország a Krím megszállásáról,
>     majd elcsatolásáról döntött, ami február 27-től kezdve gyors ütemben meg is
>     történt. Ez annál is könnyebben ment, mert a változatos történelmű félsziget
>     lakosságának többsége orosz volt, Ukrajnához csak 1954-ben került, amikor az
>     ukrán származású Hruscsov az ukránok orosz birodalomhoz való csatlakozásának
>     300. évfordulója alkalmából Ukrajnának ajándékozta.
> 
>           „A kijevi kormányváltás után nem sokkal Kelet-Ukrajnában, Donyeckben és
>     Luhanszkban is széles körű megmozdulások kezdődtek. A helyi oroszok és
>     oroszbarát ukránok nem ismerték el a kijevi kormányváltást, és a terület
>     Oroszországhoz való csatolását követelve kikiáltották a donyecki (április 7.)
>     majd a luhanszki (április 27.) népköztársaságot”
> 
>     Oroszországnak azonban nem a területszerzés volt a célja, hanem az, hogy az
>     orosz, illetve az Oroszországgal baráti kapcsolatot ápoló lakosság befolyásolja
>     a kijevi politikát, úgy. hogy Ukrajna ne tudjon a NATO-hoz csatlakozni.
>     Hamarosan azonban fegyveres harcok kezdődtek az önállósodni kívánó keleti
>     területek és az ukránok között
>     A minszki tárgyalások
> 
>     Franciaország és Németország akkori vezetői elég hamar felismerték, hogy ez a
>     háború nem érdekük, és megpróbálták annak eszkalációját megakadályozni. 2014.
>     június 6-án, a normandiai partraszállásra emlékező D napon találkoztak
>     Franciaország, Németország, Ukrajna és Oroszország képviselői – a normandiai
>     négyek -, hogy megbeszéljék, milyen feltételekkel lehetne a kialakult
>     konfliktust megoldani, ami elvezetett a minszki egyezményekhez.
> 
>     Ezt követően egy Ukrajnából Oroszországból és az EBESZ képviselőiből álló
>     háromoldalú kapcsolattartó csoport kidolgozott egy 12 pontból álló
>     jegyzőkönyvet, amelynek legfontosabb pontjai az azonnali tűzszünet, a
>     nehézfegyverzet legalább 50 kilométerre való visszavonása, az EBESZ
>     ellenőrzésének biztosítása és az önigazgatásról szóló helyi választások
>     megtartása voltak.
> 
>           „A fegyverszünet azonban nem bizonyult tartósnak ezért 2015 februárjában
>     újból összeültek az érdekelt felek”
> 
>     Az eseményen részt vett Vlagyimir Putyin orosz elnök, Petro Porosenko ukrán
>     elnök, Angela Merkel német kancellár, François Hollande francia elnök,
>     Alekszandr Zaharcsenko és a Donyecki és Luhanszki Népköztársaság vezetői. Az
>     elfogadott 13. pontos egyezmény lényege a tűzszüneten és a fegyverek
>     visszavonásán túlmenően az volt, hogy Ukrajna visszaállítja ellenőrzését
>     Donyeck
>     és Luhanszk felett, de a két megye autonómiát kap és képviselve lesz az ukrán
>     kormányban.
> 
>           „Ezzel Oroszország gyakorlatilag vétójogot kapott volna az ukrán
>     külpolitikában, vagyis megakadályozhatta volna Ukrajna NATO csatlakozását”
> 
>     Az egyezményeket azonban senki sem tartotta be, mert olyan kompromisszumokat
>     tartalmazott, amelyek ellentétesek voltak a felek alapvető érdekeivel. Az
>     oroszok a két autonóm megye ukrán parlamentben való képviseletével
>     lényegében az
>     ukrán külpolitikát akarták ellenőrizni, Ukrajna pedig vissza akarta szerezni az
>     elveszett területek feletti ellenőrzését. Az Egyesült Államoknak nem volt
>     érdeke, sőt ellenérdekelt volt az egyezmény betartásában, a németeknek és a
>     franciáknak pedig nem volt erejük az elfogadott elvek kikényszerítésére.
> 
>           „A Nyugat azonban soha nem is tekintette Oroszországot egyenrangú
>     partnernek”
> 
>     Angela Merkel volt német kancellár mentegetve saját Oroszország-politikáját
>     2022. december 7-én interjút adott a Die Welt című német újságnak, amelyben szó
>     szerint a következőket mondta: „A 2014-es minszki megállapodás egy kísérlet
>     volt
>     arra, hogy Ukrajna időt nyerjen. Ukrajna ezt az időt arra használta fel, hogy
>     megerősödjön, amint az ma látható is. A 2014-2015-ös Ukrajna és a mai Ukrajna
>     nem ugyanaz. Mindenki számára világos volt, hogy a konfliktus csak
>     felfüggesztésre került, és a probléma nem oldódott meg, de éppen ez volt az,
>     ami
>     felbecsülhetetlen időt adott Ukrajnának.”
> 
>     Így nem is volt csoda, hogy a Minszk II megállapodás nem valósult meg, sőt a
>     szakadár köztársaságok lakossága ellen állandósultak a támadások, amiről
>     Moszkva
>     azt mondta, hogy 2022-ig már 13 ezer polgári áldozata volt az ukrán
>     ágyúzásoknak.
> 
>           „Az utolsó tárgyalás Amerika és Oroszország között, amikor még meg
>     lehetett
>     volna állítani a háborút, 2022. január 10-én zajlott Genfben. Oroszország fő
>     kérése az volt, hogy Ukrajna ne lehessen a NATO tagja”
> 
>     Wendy Sherman amerikai külügyminiszter-helyettes azonban ezt határozottan
>     elutasította, és leszögezte, hogy Washington nem fogja engedni senkinek, hogy
>     aláássa a NATO „nyílt ajtók politikáját”, vagyis azt, hogy Ukrajna
>     előbb-utóbb a
>     NATO tagja legyen, amit a jelenlegi ukrán vezetés rendkívüli módon szorgalmaz.
>     Szergej Rjabkov orosz külügyminiszter-helyettes viszont kijelentette, hogy
>     Oroszország ebben az ügyben már nem tud hova hátrálni.
>     Boris Johnson Kijevben
> 
>     Röviddel az orosz támadás után, márciusban, Törökországban tárgyalások
>     kezdődtek
>     Szergej Lavrov orosz és Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszter között. Az
>     Al-Jazeera március 20-i riportjában idézi Mevlüt Cavusoglu török
>     külügyminisztert, aki kijelentette: „Úgy látjuk, hogy a felek közel állnak a
>     megállapodáshoz”. Egy 15 pontos béke megállapodás volt az asztalon, amelynek
>     értelmében Oroszország visszavonulna a február 23-i pozíciójához, amikor is a
>     Donbász régió egy részét és a teljes Krím-félszigetet ellenőrizte, cserébe
>     Ukrajna megígérné, hogy nem törekszik NATO-tagságra, és helyette biztonsági
>     garanciákat kapna több országtól.
> 
>           „Ekkor (április 9-én) Boris Johnson brit miniszterelnök váratlanul
>     megjelent Kijevben és Ukrajinszka Pravda, Ukrajna egyik legelismertebb
>     hírportálja szerint két egyszerű üzenetet hozott. Az első az, hogy Vlagyimir
>     Putyin orosz elnök háborús bűnös, nyomást kell gyakorolni rá, nem pedig
>     tárgyalni vele. A második pedig az, hogy még ha Ukrajna kész is aláírni
>     Putyinnal bizonyos garanciális megállapodásokat, ők nem”
> 
>     A kollektív Nyugat, amely még februárban azt javasolta Zelenszkijnek, hogy adja
>     meg magát és meneküljön el, most úgy érezte, hogy Putyin valójában nem is olyan
>     erős, mint ahogyan korábban képzelték, és hogy itt a lehetőség, hogy ‘nyomást
>     gyakoroljanak rá’. Johnson később, áprilisban egy indiai út során
>     nyilvánosan is
>     megerősítette a tárgyalásokkal szembeni ellenállását, amikor a Reuters szerint
>     újságíróknak azt mondta, hogy Putyinnal tárgyalni olyan, mintha „egy
>     krokodillal
>     tárgyalnánk, amikor a lábadat az állkapcsában tartja”.
> 
>     Három nappal azután, hogy Johnson visszatért Nagy-Britanniába, Putyin azt
>     mondta, hogy a tárgyalások zsákutcába jutottak. Hogy mi volt a Nyugat célja a
>     béketárgyalások megakadályozásával, arra Lloyd Austin amerikai védelmi
>     miniszter
>     április végi lengyelországi sajtótájékoztatóján tett megjegyzései utalnak. Arra
>     a kérdésre ugyanis, hogy február óta változtak-e az amerikai célok, azt
>     válaszolta, hogy az Egyesült Államok támogatja Ukrajnát abban, hogy megtartsa
>     szuverenitását és megvédje területét, majd hozzátett egy második, korábban ki
>     nem mondott célt:
> 
>           „Azt akarjuk, hogy Oroszországot olyan mértékben meggyengítsük, hogy ne
>     tudjon olyan dolgokat tenni, mint amilyeneket Ukrajna lerohanásával tett”
> 
>     Nem biztatók a kilátások
> 
>     Az orosz-ukrán háborúnak eddig már mintegy többszázezer áldozata lehet. Ha
>     Oroszország el akarja érni eredeti célját, Ukrajna semlegességét, akkor –
>     figyelembe véve a Nyugat eddig tett ígéreteinek be nem tartását és a minszki
>     egyezménnyel kapcsolatos félrevezetést – logikusan nem tehet mást, mint hogy az
>     egész országot elfoglalja. Ennek alternatívája egy olyan befagyott konfliktus,
>     mint ami Észak- és Dél-Korea között áll fenn, egyik oldalon a NATO Ukrajnában
>     felsorakoztatott erőivel, a másikon az orosz haderővel, de még egy nyílt
>     orosz-NATO háború sem zárható ki, ami harmadik világháborúvá fajulhat.
> 
>           „Mindezeket figyelembe véve a következő évre, sőt még az azt követőkre
>     sem
>     lehet megállapodott, kiszámítható nemzetközi helyzetre számítani, ami teljesen
>     bizonytalanná teszi közvetlen (európai) környezetünk gazdasági helyzetét”
> 
>     Ebben a helyzetben egyet tehetünk, számba véve a lehetséges problémákat és a
>     mérnöki gyakorlatnak megfelelően a legrosszabb esetből kiindulva ki kell
>     építeni
>     egy túlélési stratégiát az ország szintjén, de az egyéni, családi szinteken is.
>     Országos szinten a gazdasági növekedés erőltetése helyett minden eszközzel a
>     külső egyensúly elérését kell kitűznünk, mert különben úgy járunk, mint a
>     hetvenes években, amikor úgy adósodtunk el, hogy végül a felhalmozott
>     adóssághegyből gyakorlatilag semmit nem vontunk be az ország fejlesztésébe.
>     Emellett, amennyire lehet, zárni kell a gazdaságot, mindenek előtt a vertikális
>     (termelőtől a fogyasztóig) kapcsolatok kiépítésével, a valamikori hangya
>     mozgalom mintájára. Fontos, hogy az elkerülhetetlenül jelentkező terheket a
>     lakosságon a teherviselő képessége arányában osszuk el.
> 
>     Összességében abból kell kiindulnunk, hogy nagyon kemény időknek nézünk elébe,
>     amikor azt is eredménynek lehet elkönyvelni, ha meg tudjuk tartani a nemzetközi
>     békét, és azt, amit eddig elértünk.
> 
>     -- 
> 
>     Üdvrivalgással:
>     KEA.
>     _______________________________________________
>     Grem mailing list
>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról