[Grem] nyelvre áldozás
Laszlo Goczan
goczan at gmail.com
2024. Dec. 4., Sze, 11:02:15 CET
Kedves listatagok!
Jómagam az első adandó alkalommal visszatértem a nyelvre áldozáshoz a Covid
után - mindenféle infektológiai megfontolás nélkül.
Góczán László belgyógyász orvos
Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2024. dec. 4., Sze,
10:37):
> 1. Cseppfertőzés:
>
> Ugyan az összes orvosi árnyalattal nem vagyok tisztában, de nem emlékszem
> áldozás közben tüsszentő-köhögő emberre. Lehet, hogy azért, mert akik az
> ilyen tüneteket nem tudják néhány másodpercre sem kontrollálni, inkább nem
> állnak be a sorba? Vagy aki ilyen állapotban próbálkozna az áldozással,
> azt a pap úgysem áldoztatná meg (ott és akkor és úgy)?
>
> 2. A „hiteles forrás” kérdésköréről:
>
> Az, hogy az apostolok korában ki mit hogyan csinált, nem perdöntő. Pl.
> arra hivatkozva, hogy az utolsó vacsorán (az első misén) 12 „hívő” volt
> jelen, nem szokás manapság a templomajtókat a tizenharmadiknak érkező hívő
> előtt bezárni.
>
> Az arcképfestő is bátran nyúl olajhoz-ecsethez (sőt, azt tartja helyesnek)
> annak ellenére, hogy az anyukáját egyéves korában egy irónnal csápos
> krumplinak ábrázolta, tiszta szívvel.
>
> Butaság volna elvárni, hogy az első pillanatok (az Utolsó vacsora, a
> keresztrefeszítés, stb.) részleteikben imitálandők volnának a misén. Sőt,
> az első évek-évtizedek gyakorlatát (pl. milyen hangnemben énekelték a
> zsotárokat, vagy milyen világítás volt a katakombákban) sem hinném, hogy
> évszázadokon keresztül bárki etalonnak tekintette volna. A kereszténység
> gyakorlata nem szőrszálhasogató jogászkodásra épül (mint pl. az iszlámé
> vagy a judaizmusé, ahol a szent iratok garmadával rögzítik a cselekvési
> szabályokat).
>
> A liturgia alakult. Az előírások és szokások is tökéletesedtek,
> „fejlődtek” abban az értelemben, hogy (a lényeg sértetlen őrzése mellett) a
> gyakorlati elemek csiszolódtak, tökéletesedtek. Egyes dolgok fontossága
> kirajzolódott, másokról meg bebizonyosodott, hogy elhagyhatók.
>
> Kényelmes érv de nagyon hamis dolog a bugyuta és kevésbé bugyuta
> reformmozgalmaknak, lelkiségi irányok képviselőinek azt a zászlójukra
> tűzni, hogy ők az ősegyház gyakorlatát hozzák vissza. Azt hangoztatni,
> hogy azért mert ott akkor valamit valahogy csináltak, csináljuk mi is úgy.
> És ha tényleg „úgy” csinálták akkoron (egyes állítások esetén, tényleg, ki
> tudja...?), ez önmagában semmi de semmi előnyt nem jelent a ma emberének.
> (Hacsak nem kosztümös filmet rendez vagy különcködni akar.)
>
> Itt jön be a hagyomány. (Itt is bejön.) Mert azt, hogy mi a lényeg és mi
> nem (és azt, hogy mit hogyan is kell érteni) nincs máshonnam megtudni, mint
> az egymásnak továbbadott hagyományból. Persze ezen belül vannak írott és
> egyéb alap is.
>
> Gyuszi
>
>
> On Tue, 3 Dec 2024, KEA wrote:
>
> > Date: Tue, 3 Dec 2024 14:32:22 +0100
> > From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu, Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> > Subject: Re: [Grem] nyelvre áldozás
> >
> > Orvos ugyan nem vagyok (csak doktor;), nade. Nemcsak a nyalogatást kell
> > / lehet / érdemes mellőzni adott járványos helyzetben, hanem arra is
> > gondolni kell, hogy ún. cseppfertőzéssel terjed a kórság. Álarcot sem
> > azért kell(ett) viselni, hogy akárki akárkivel ne smacizzon össze
> > véletlenül, hanem hogy kevesebb kórokoó kerüljön ki a levegőbe.
> > Javítsanak ki a kedves listatagok, akik orvosok is, nemcsak doktorok ;)
> >
> > Ami viszont a tartalmi lényeget illeti:
> >
> > Van hiteles forrásunk arról, hogy az apostolok korában hogyan csináltál?
> > Különösen is annak fényében, hogy a mértékadó szakirodalom szerint Jézus
> > azt mondotta, hogy "tanítványainak adta" és evvel a kifejezéssel aért
> > nem azt láttatjuk, hogy a szájukba tette. Továbbá nem szolgák vagyunk,
> > hanem társörökösök stb. Magyarán: úgy gondolom, hogy fontosabb az, hogy
> > mi van a lelkedben, mint az, hogy a pap bácsi a nyelvedre vagy a
> > tenyeredre teszi.
> >
> >
> >
> > On 12/2/24 6:05 AM, Emoke Greschik wrote:
> >> Greschik Gyuszi beszélgetés indító levele alább ismét:
> >>
> >> Kedves Érintettek!
> >>
> >> A novemberi szentmise-vita (hogy a mise elsősorban emlékezés vagy
> >> éldozat vagy más) vége felé az egyik hozzászólás tartalmazta a
> következő
> >> részletet:
> >>
> >> „A nyelvre áldoztatás iszonyúan veszélyes járványügyi szempontból:
> >> egyszer -orvos vagyok - direkt számoltam,hányan nyalják meg a pap
> >> kezét/ujját anyelvre áldoztatás közben: szomorú lett az eredmény. És
> >> ezen az sem segít,ha - jó néhány pap próbálkozott vele - egy kendőt
> >> tettek a kelyhet tartó kezükre, és abba törölgették a lenyalt
> ujjaikat...”
> >>
> >> Itt valami nem stimmel.
> >>
> >> 1. Évtizedekig ministrtáltam. Összesen mondjuk 10üü misén szolgáltam,
> >> ebból mondjuk 5üü alkalommal volt feladatom az áldoztatás segítése is
> >> (tartottam a tálcát, figyeltem a hívő pozícióját, kísértem a pap
> kezének
> >> mozdulatait közelről, ügyeltem a főbb részletekre). Misénként átlag 40
> >> áldozót feltételezve (kora hétköznap kb. 10, vasárnapi misén mondjuk
> >> 80-120) összesen 500x40=20.000 (húszezer) szentáldozás közvetlen tanúja
> >> és részben felügyelője voltam. Egyszer sem vettem észre kotaktust az
> >> áldozó nyelve és a pap keze/ujja között.
> >>
> >> 2. Elsőáldozásom óta rengetegszer áldoztam, nem-ministráns hivőként is.
> >> Ezen sok alkalom közül 1 (azaz egy) olyanra emlékszem, amikor a pap
> keze
> >> (ujja?) érintette a nyelvemet. Jól emlékszem erre, mert annyira
> >> szokatlan volt: ilyent sem azelőtt, sem azután soha nem tapasztaltam.
> >>
> >> 3. A COVID alatt egy atya a pulpitusról elmagyarázta, hogy orvosokkal
> >> folytatott konzultásiói alapján (a püspöki utasítás ellenére) nyelvre
> >> áldoztat, mert a kézbe áldoztatás járványügyileg veszélyesebb. Első
> ok:
> >> a hívek keze általában nem tiszta (a legtöbben pl. a mindenhez hozzáérő
> >> ruhájukat, a templomi padot, vagy onnak kilépve a szélén a fogódzőt is
> >> egymás után végigfogdossák). Második ok: a pap arra is ki van képezve,
> >> hogy kezével ne érintse az áldozó nyelvét. Ez a papr nyelvre
> >> áldoztatott, és a COVID idején ezen túl még minden áldozó után egy
> >> kikészített fertőtlenítő kendőbe is beletorölte a kezét.
> >>
> >>
> >> Egyébként nagyon súlyos érvek vannak a kézbe áldozás (mostani,
> >> európai-amerika) formáka ellen szentségi-teológiai és liturgiai
> >> vonalon. Ezen érvek mellett az mellett eltörpül az az „előny”, hogy
> >> egyes hívők kényelmesebben érzik magukat akkor, ha a liturgia gesztusai
> >> nem a pap és a hívő, vagy Isten és a hívő közti különbségeket, hanem a
> >> kettő (pap és a hívő, vagy Isten és a hívő) közti „egyenrangúságot”
> >> hangsúlyozzák.
> >>
> >> Gyuszi
> >>
> >>
> >> _______________________________________________
> >> Grem mailing list
> >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >>
> >
> > --
> >
> > Üdvrivalgással:
> > KEA.
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >_______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20241204/613533c5/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról