[Grem] Most vagy soha
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2024. Ápr. 22., H, 00:09:06 CEST
Kedves Mindenki Akit Esetleg Érdekel!
Kérdezem azokat, akik különféle „jó hatások” (hazafias lelkület erősítése, a téma iránti érdeklődés felkeltése, vagy az eseménysor erőszakosabbá-véresebbé tehát lebilincselőbbé tétele) érdekében legyintenek arra, hogy a filmben bemutatott történelmi-politikai-emberi **alaphelyzet** meg van másítva -- kérdezem tőlük: hát ennyire nem számítana Mt.5:37? A cél ennyire szentesítené az eszközt?
Nem akarok szót veszejteni arra, hogy kitalált szereplők és helyzetek vannak a filmben -- ezt ezen a listán senki nem kifogásolta. Ebben teljes az egyetértés: legyenek kitalált helyzetek és emberek, ha a készítők úgy akarják! Nem kérdés. Mindenki egyetért.
Arra sem akarok hangsűlyt fektetni, hogy bakik vannak a filmben (nem korhű technológia [fegyverhaszálat], rossz jelmezek [katonai egyenruhák]) mert ezek ugyan elárulják a készítők trehányságát, de számomra mégsem lényegbe vágóak.
De olvasom az érveket (történészeink részéről), miszerint egy vértelen, eredetilen semmilyen osztrákellenességet ill. osztrák-magyar ellentétet nem jelentő belső magyar politikai-közigazgatási reformkezteményezés volt március 15, aminek Magyarország vezetése inkább volt útjában, mint Bécsé. Továbbá, hogy senkit de senkit nem zavart akkor, hogy ki beszélt németül vagy magyarul és, hogy Budapest maga nagyrészt németajkú volt és a magyar már régóta hivatalos nyelv volt az országban tehát ez a nyelvi kérdés egyszerűen nem volt akkor téma...
Tehát a „márciusi ifjakat” ténylegesen semmi osztrák-ellenesség nem motiválta, mert az „elnyomott magyarság” frontján nem is volt mi ellen fellépniük, valamint Bécs inkább volt „szövetségesük” a mozgalmukban mint Magyarország nemessége... ebből az érzelmi-politikai alaphelyzetből osztrákellenes érzelmű felkelést kovácsolni a mozgalmasság (vagy akármi más) kedvéért miért elfogadható?
Hogyan lehet az előző bekezdésben leírtakra valakinek azzal legyintenie, hogy „dehát a barátomnak [vagy nekem] tetszett a film” vagy, hogy valami **felsőbb** célt (pl. hazafiasság, vagy a küzdelemben való hitet) így (is) jól kifejez.
Mondjátok, ugyanígy védelmeznétek egy szlovák vagy román filmet, ahol (magasabb szempontok, pl. a saját nyelvük szeretetete, a saját filmnéző fiataljaik patriotizmusa, vagy a győzelem hitének erősítése érdekében) a magyarokat mint a szlovákságot vagy a (dákó-)románságot évszázadok óta elnyomó tájidegen elemet mutatnák be? És egy ilyen (fiktív) filmben sem az volna a gond, hogy a főszereplő Bogumir (vagy Nicolai) kitalált figurák, hanem az, a film hangsúlyosan bemutatná, hogy a főszereplőt a magyar földesúr tyúklopásért kerékbe töreti, a szomszéd magyar földesúr pedig a „saját szlovákjainak” (vagy a „saját románjainak”) a házait fölgyújtatja, hogy az ő jobbágytelkülre rátehesse a kezét. Mondjátok, támogatnátok azt a filmet is? Pedig milyen szépen erősíŧenék (igazából, erősítik) az ilyen filmek a szlovák és román fiatalok hazaszeretetét... nem így van?
Vagy ha valaki az előző bekezdés fiktív példája túk távolinak túnne (pedig nem távoli), itt van két valódi példa:
1. a „Jézus utolsó megkísértése” film (aminek a végén Krisztus egy látomás jelenetben a keresztről leszállva Mária Magdolnával fetreng)
2. a „Da Vinci kód” könyv és film (ahol a katolikus egyház titkos berkeiben Jézus [Mária Magdolnától való] leszármazottjainak vérvonalát őrzik)
Mondjátok, védenétek ezt a két alkotást azzal, hogy dehát XY megnézte és neki tetszett? Vagy, hogy milyen mozgalmasam, lenilincselően meg vannak csinálva? Esetleg azzal, hogy aki semmit nem tud a kereszténységről, a filmek megnézése után majd jobban fog a téma iránt érdeklődni? Vagy talán azzal, hogy olyan konfliktus(ok is) vannak a filmben, amik alapján annak valami „felsőbb” mondanivalója van?
Modjátok, legyintenétek az utóbbi két film „történelmi pontatlanságaira” is?
Gyuszi
On Thu, 18 Apr 2024, Katalin Havasi wrote:
> Date: Thu, 18 Apr 2024 20:08:39 +0000 (UTC)
> From: Katalin Havasi <havkati at yahoo.com>
> To: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>,
> Emoke Magyar Csoport <grem at turul.banki.hu>
> Cc: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
> Subject: Re: [Grem] Most vagy soha
>
> Kedves Levtársak!
>
> Nagyon köszönöm Egonnak és Baják László történésznek a pontosításokat és
> szakszerű kiegészítéseket. Most már sokkal világosabb számomra, hogy mi is
> történt valójában az 1848-as forradalom és szabadságharc idején.
>
> A film alkotói nyilván nem ismerték a történelmi kort és a forradalmi
> eseményeket ilyen mélyrehatóan, ezért voltak tévedéseik. Mentségükre legyen
> mondva, hogy a film elején kiírták a vászonra, hogy "Ahogy történt, és ahogy
> történhetett volna". Ezzel levédték magukat, hiszen elismerték, hogy költött
> részek is vannak benne. Ügyes húzás volt.
>
> Értékelem KEA és Egon ötletes dialógusait is, köszönöm, hogy megpróbálták.
>
> Szeretettel:
> Kati
>
>
>
>
> On Thu, Apr 18, 2024 at 11:34 AM, László Baják
> <laszlo.bajak at gmail.com> wrote:
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról