[Grem] Kádár I. magyar ortodox parókus húsvéti üzenete kiemeléssel

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Ápr. 6., Szo, 19:37:36 CEST


 színezés helyesbítés:
*Főleg, hogy afelé tart a világ, hogy elhitesse, bűn valójában nem is
létezik, a bűntudat pedig csak zavaró tényező *a szabadságunkban

On Sat, Apr 6, 2024 at 7:23 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

> Kádár Iván atya a Mandinernek
>
>
> https://mandiner.hu/kultura/2024/03/a-halaadas-az-ima-legmagasabb-szintje-kadar-ivan-atya-a-mandinernek
>
> *A budapesti Radonyezsi Szent Szergij-templom parókusával minőségi lelki
> életről, külső és belső szabadságról és önfegyelemről beszélgettünk*,
> valamint arról is, hogy a böjt végén mindig ott a feltámadás, ami a hitünk
> alapja.
> 2024. március 31. 12:53
>
> *Két éve tart az orosz–ukrán háború, itt, a Szent Szergij-templomban
> azonban ukránok és oroszok együtt imádkoznak. Tapasztal-e bármit a háborús
> helyzet feszültségéből?*
> Egy keresztény ember, főként egy pap *óriási tragédiaként tekint a háború*ra.
> Nem lehetünk közömbösek, hiszen *ez a helyzet testi és lelki szenvedést
> okoz* az embereknek. Sokan kénytelenek voltak elmenekülni az otthonukból,
> vannak, akik mindenüket elvesztették. Szerencsére akik Magyarországra
> jöttek, vagy csak áthaladtak az országon, a legjobb fogadtatásban
> részesültek, az állam mindent megtett, hogy szállást, élelmiszert és lelki
> segélyt nyújtson nekik. Ami a Lendvay utcai közösséget illeti, tudni kell,
> hogy mivel Ukrajnában magas a hívők aránya, az itteni hívek zöme,
> hatvan-hetven százaléka ukrán állampolgár. Ukrajna többnemzetiségű állam:
> az ukránokon kívül vannak például oroszok, ruszinok, románok, moldávok,
> szerbek, bolgárok és grúzok is, a közös bennük, hogy mindannyian ortodox
> hitűek. Sem a háború kitörése előtt, sem utána nem tapasztaltam semmiféle
> konfliktust a hívek között, mindenki megszokta azt az istentiszteleti és
> lelki rendet, ami az ortodox egyház sajátja. A liturgiánk ószláv nyelvű,
> ami tulajdonképpen a szakrális, egyházi szláv nyelv. A prédikáció oroszul
> hangzik el, hiszen ez az a nyelv, ami mindenki számára érthető. Mivel a
> lelki élet mindennek a középpontja, senki nem politizálni jön az egyházba –
> tartozzék bármely népcsoporthoz –, hanem imádkozni. Itt mindenki megtalálja
> a helyét. Magyarországon gyakorlatilag ugyanolyan pezsgő egyházi életet
> tudnak élni, mint a saját hazájukban, ami fantasztikus dolog.
>
> *A világban egyre csökken a hívők száma, az ortodox kereszténységet sem
> kíméli a tendencia. Mit tehetnek az egyházak, s mit a hívek, hogy ez
> megforduljon?*
> Az biztos, hogy most különleges időket élünk, azonban ne feledjük, hogy *minden
> korszaknak megvoltak a lelki kihívásai*. Korunk materialista és
> információs társadalmait az jellemzi, hogy bár a technológia folyamatos
> fejlődése könnyít az emberek életén, egyúttal a figyelmüket is elvonja a
> spiritualitástól. Ennek ellenére szerintem nem kell félni attól, hogy
> csökken a hívők száma, ez a történelem során mindig változott, hol többen,
> hol kevesebben voltak. Ahogy Jézus mondta: *„Ne félj, te kicsiny nyáj!”* *A
> mostani, szekuláris korszakban az ember annyira sokfelé tekint, hogy nem
> képes megtalálni az élete középpontját.* *A Jóisten azonban mindig
> megszólítja az embert, s az ember szabad akaratán áll, hogy felel-e a
> hívására. *A keresztények sohasem voltak többségben. Persze akadtak
> időszakok – például a középkorban –, amikor szám szerint talán több hívő
> volt, de a lelki élet minősége meg sem közelítette a mait. Hiába, hogy
> többen mondták magukat kereszténynek, ha a lelki életük nem tükrözte azt. A
> lelki élet minősége mindig az ember tetteiben mutatkozik meg. *Valójában
> a tetteink támasztják alá, keresztények vagyunk-e. *Néha egyetlen ember
> hite többet számít, mint ezer ember vallásossága. Megváltozik-e a saját,
> illetve a körülöttünk élők élete azáltal, hogy Isten megérintette a
> szívünket? Végső soron csak ennek van jelentősége.
> A*kkor egy keresztény állam vagy társadalom képe csupán utópia?*
>
> *Keresztény állam szerintem sosem létezett*,* csak keresztény eszmék és
> törekvések * voltak. Ennek az az oka, hogy *ahol ember van, ott jelen van
> a bűn, *amely az egyén lelki bomlását okozza, s ezzel nem mindenki tud
> megbirkózni. Az egyházi élet más törvények szerint működik, mint a
> mindennapi élet.
>
> *És mi a helyzet a mai kor szabadságképével?*
> A szabadság spirituális, belső kategória, *a mai korszellem pedig inkább
> a külső szabadságról szól, arról, hogy bármit megengedhetek magamnak. *A
> sorra felbukkanó *sok perverz dolog* mintha visszatükrözné az emberek
> téves szabadságfogalmát:* akkor vagyok szabad, ha magamat rombolom*.
> Pedig *a szabadság valójában a Szentlélek adománya. A szabad ember az,
> aki a sokféle ösztön, kívánalom vagy kísértés fölött tud állni. Az emellett
> való döntés és elköteleződés képessége magas szintű cselekedet*. A valódi
> keresztény élet megadja az embereknek azt a képességet, hogy meg tudják
> különböztetni a jót a rossztól. Talán elsőre banálisan hangzik, de ez
> óriási dolog.
>
> Ha az ember meg tudja köszönni az ajándékokat, a mindennapi örömöket vagy
> akár a fájdalmakat is Istennek, az átformálja őt”
>
> *Főleg, hogy afelé tart a világ, hogy elhitesse, bűn valójában nem is
> létezik, a bűntudat pedig csak zavaró tényező *a szabadságunkban.
> Ha valaki a bűnös életet követi, az mindig külső vagy belső romboláshoz
> vezet. Az ember persze eltévedhet, de a lelkiismeret kiiktatása nem vezet
> jóra. *A felelősségérzet kikapcsolása borzasztóan veszélyes folyamat,
> mert az embernek mindig előre kell látnia, hogy ha valami rosszat követ el,
> annak következményei lesznek. Ezeket később meg lehet bánni, azonban amikor
> az ember a rosszban fejlődik, az tragikus. *Nem muszáj követni a tömeget
> csak azért, mert az diktál valamit. A Szentírás többször is kitér rá, hogy *ha
> valaki eltiporja a lelkiismeretét, az a legborzasztóbb állapot.* Teljes
> lelki ürességhez vezet. A tömeg rossz irányba mehet, rossz döntéseket
> hozhat, s *ma az a világnézet uralkodik, hogy a bűnnek nincs jelentősége.
> Ez tévút, *és sajnos az egyház nem tud beavatkozni politikai
> folyamatokba, viszont a társadalom lelke tud lenni. Aki akarja, meghallja
> az Isten és az egyház szavát. És itt az egyházról nem feltétlenül mint
> struktúráról beszélek, hanem mint Krisztus misztikus testéről. Ez a test
> lehet nagyon beteg, de a Jóisten gondoskodik róla. Érdekes adalék ehhez, hogy
> a Szentírásban Isten vagy Jézus szinte mindig az egyénhez szól, nem a
> tömeghez. Ez az egyéni megszólítás rendkívül fontos mozzanat.
>
> *Mit tanácsolna egy hitét kereső embernek?*
> Nincsenek általános tanácsok. *Az embernek magának kell megtapasztalnia *a
> szenvedést hozó belső ürességet, és hogy hiába próbálja világi dolgokkal
> betömi, azt *a vákuumot csak Isten tudja betölteni.* Ezzel párhuzamosan
> pedig jó, ha megvan a belső készenlét, hogy* kialakulhasson az Istennel
> való lelki párbeszéd. Ha az ember tesz egy lépést, Isten tízezret lép felé.
> *Az első lépés megtétele hatalmas erőfeszítést követel, de nem lehet
> megspórolni.
>
> *Ha már erőfeszítés, hadd kérdezzem a húsvétot megelőző böjtről. Mintha a
> böjti időszak is egyre nehezebb lenne az állandó kísértések miatt. Hogyan
> érdemes viszonyulnunk hozzá?*
> A böjt út Isten felé. Én például mindig várom, számomra örömteli időszak,
> hiszen a vége a feltámadás. A feltámadás pedig a hitünk alapja. Ahogy Pál
> apostol mondja, ha Krisztus nem támadt föl, akkor hiábavaló minden. A
> Jóisten mindenkinek megadta a lehetőséget, hogy föltámadjon. A böjt
> emellett spirituális gyakorlat is, ez idő alatt igyekezni kell tartózkodni
> a rossztól. Ez óriási lelki munka. *Az embernek kell a lemondás, a
> fegyelem, az önuralom maga felett*. Ilyenkor szépen megmutatkozik, mi
> jelent veszélyt a lelki életünkre, függünk-e valamitől. A böjt rávesz, hogy
> ne légy rabja e világi dolgoknak, megmutatja a valódi belső szabadságot.
>
>
> *És elérkezünk a húsvéthoz.Igen, a legnagyobb eseményhez a keresztények
> számára, hiszen azzal, hogy Krisztus feltámadt, részesített bennünket az
> örökkévalóságból*. Nincs egyetlen halott sem a sírban. Nem porszemek
> vagyunk a nagyvilágban, hanem *örökkévalóságra vagyunk teremtve. Isten
> számára egyetlen emberi lélek is ezerszer fontosabb, mint a világ összes
> kincse.*
>
> *Jól tudom, hogy ön vállal börtönben is lelkészi szolgálatot?*
> Igen; nem gyakran, de szoktam.
>
> *Milyen tapasztalatai vannak?*
> Odabent egészen másként működnek a dolgok. *Amikor leülünk a külső
> szabadságuktól megfosztott emberekkel, és beszélgetünk, vagy éppen
> értelmezzük a Szentírást, sok mindenre rádöbbenhetnek, ha akarnak. Aki nem
> csak azon töri a fejét, hogy mikor szabadulhat már, azzal el lehet kezdeni
> keresni Isten közelségét. A megváltás azt jelenti, hogy bármilyen mélyre
> süllyedt is az illető a földi élet mocsarában, van lehetősége fölemelkedni.
> A Jóisten mindenkinek megadja a lehetőséget, nincs olyan bűn, amit ne
> bocsátana meg. Aki erre rádöbben, azzal már lehet dolgozni*. Aki fel akar
> emelkedni Isten kegyelmével és segítségével, elkezdheti ezt az utat, mi
> pedig támogatni tudjuk. Volt szerencsém már olyanokhoz, akik bent tértek
> meg, sőt keresztelőm is volt már a börtönben.
>
> *Mi az, amit mi, keresztények gyakran elfelejtünk, pedig jobban
> figyelhetnénk rá?*
> *Jobban kellene figyelnünk Isten szavára, ez az értő figyelem sokszor
> hiányzik *a mindennapi életünkből. *Ezenkívül gyakrabban kellene
> tudatosítanunk magunkban, hogy mennyi mindent kaptunk a Jóistentől. Az
> elért eredményeinket, javainkat nemcsak saját magunknak köszönhetjük, hanem
> legfőképpen Istennek. Ezért sokkal többször kellene hálát adnunk.* Talán
> a hálaadás az, ami a leginkább hiányzik a mai ember életéből. A hála
> megváltoztat. Ha az ember meg tudja köszönni az ajándékokat, a mindennapi
> örömöket vagy akár a fájdalmakat is Istennek, az átformálja őt. Derűsebbé
> és optimistábbá válik, és megtapasztalja, hogy Isten mindig mellette van. *A
> hálaadás az ima legmagasabb szintje.*
>
>
>
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> Vírusmentes.www.avg.com
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> <#m_5291306008197773049_m_-7607119580512609086_m_7305342972773195591_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240406/e7cca2bd/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról