[Grem] 'Nem, Tóta W. Árpád úr, természetesen senki nem akarja betiltani a farsangot!' / Francesca Rivafinoli
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2023. Már. 1., Sze, 19:11:52 CET
<https://mandiner.hu>
Nem, Tóta W. Árpád úr, természetesen senki nem akarja betiltani a farsangot!
<https://mandiner.hu/cikk/20230227_tota_w_arpad_keresztenyseg_nagybojt_husvet_farsang_ficsak_francesca_rivafinoli>
2023. február 28. 5:59
https://mandiner.hu/cikk/20230227_tota_w_arpad_keresztenyseg_nagybojt_husvet_farsang_ficsak_francesca_rivafinoli
Francesca Rivafinoli
Mandiner
A „felvilágosult” oldalon épp nagyban megy a sikítozás, hogy a csuhások
most már a farsangtól is meg akarják fosztani a világnézetileg semleges
iskolákat. Nos, akkor nézzük!
Lassan egy hét telt el hamvazószerda óta, és még mindig tart a háborgás:
hogy képzeli egy keresztény nő, hogy szervezete nevében kéri
<https://ficsak.hu/2023/02/22/vedjuk-meg-unnepeinket-szokasainkat/>, az
iskolai farsang legyen farsangkor?!? Mi lesz a következő: elborult
fundamentalistaként szorgalmazza, hogy a Mikulás december hatodikán
érkezzen a nebulók közé? Besavanyodott ünneprontóként felveti, hogy az ovis
anyák napja május első vasárnapjának környékére essen, tehát ne
gyereknapra, például?
Ja, hogy utóbbiakat sikerül rendre az adott időpontban megtartani –
bámulatos, ha egyedül az alsós farsangra nem adódik megfelelő időpont
húshagyókeddig bezárólag.
Ami a gyakorlatban nagyjából másfél hónapos időablakot jelent vízkereszttől
számítva – igaz, 2285-ben lesz majd egy olyan év, amikor a nagyböjt extrém
korán, már február 4-én megkezdődik, de akkor, amikor már a jelmezt is
pikk-pakk kidobja majd a kölyök 107D nyomtatója, talán a farsangot se lesz
túl bonyolult szűk egy hónap alatt abszolválni.
Arról természetesen lehetne vitát nyitni, hogy központi szabályozással
kellene-e rávenni az érintett intézményeket a farsang farsangi megtartására
– magam is preferálnám a mozgó ünnepek
<https://www.szent-csalad.hu/mozgounnep.php> terén tájékozatlanabb
iskolavezetések alulról szerveződő, helyi szintű felvilágosítását (ha az
elzászi muszlim bevándorló nem vár egy majdani iszlám kormány megfelelő
intézkedésére, hanem öntudatosan érvényesíti érdekeit, akkor a Szent István
alapította országban született katolikusnak se kötelező mulyának lennie),
mint ahogy az is kétségtelen, hogy a probléma mára már kevésbé tömeges
(saját volt általános iskolámban is olyan mély nyomokat hagyhatott, hogy
nem emeltem jelenlétemmel a következetesen nagyböjt második péntekjén
tartott felsős farsangok fényét, hogy azóta már precízen betartják a
határidőket).
Ezek felvetése helyett azonban a felvilágosult, haladó közönség jóval
eredetibb meglátásokkal állt elő: nevezetesen hogy 1) akit zavar a
megkésett farsang, az iratkozzon át egyházi iskolába, ne egy kisebbséghez
kelljen igazodnia a többségnek; továbbá hogy 2) a „valláskárosultak”
csinálják a négy fal között, és eleve ne rinyáljanak, hiszen már a
körükben sincs kereslet a böjtölésre, amit az is bizonyít, hogy vegán
cuccokat árulnak a boltokban, nagyböjti termékskála viszont sehol sincs (ezt
tényleg így vezette le egy Pulitzer-emlékdíjas újságíró
<https://www.facebook.com/Wblog/posts/pfbid0QXgsuYyyiVgNoKyaMNsBnyfS7vJKqsVd9GiLJgt3YFbqyP4fJme5EPCUZoQK6JUil>
– ki ne azzal kezdené az aszkézist, hogy csurig telepakolja a
bevásárlókocsit??).
Az első felvetésnek egyrészt örülünk, hiszen ezek szerint Magyarországon
még a társadalmilag legérzékenyebb balosok is mereven elutasítják a
gendervécék ötletét és a vállalati transznagykövetek intézményét. Nehogy
már a többséget zargassák egy kisebbség fura dolgaival.
Másrészt viszont felmerül a kérdés, kinek milyen érdeke és világnézete
sérül azzal, ha a farsangot farsang idején tartják. Ha már a megfelelő
időszakban történő ünneplés elképzelése is kiveri a biztosítékot, akkor mi
lesz itt, ha utolérjük a szerencsésebb történelmi fejlődésű, irigyelt
országokat, ahol a jelmezek se feltétlenül választhatók szabadon? (Isten
ments, hogy a kis Elias indiánnak öltözzön a schwunnenmündendorfi ovis
karneválon, tessék tiszteletben tartani az oklahomai cserokik kulturális
kisajátítással szembeni érzékenységét.)
Az persze jogos érv, hogy az iskolának egyszerűbb minden évben ugyanakkorra
szervezni a jelmezbált, de a húsvéti szünet is mindig máskor szakítja meg a
második félévet, mégse dől össze ettől a tanmenet. Ha a csodált Nyugaton
akár még az is megoldható, hogy minden évben pont böjtelő hétfőn vagy
húshagyó kedden farsangozzanak a nebulók, és amennyiben a magyar iskolák
jelentős hányada is képes leküzdeni a változó időpont okozta kihívást,
akkor talán nem lehetetlen a feladat.
Ráadásul mindenképpen észszerűbb, mint az az elképzelés, hogy aki
farsangkor akar farsangozni, menjen egyházi intézménybe. Szokás mondani,
hogy az Orbán-kormány kelti a gyűlöletet és rekeszt ki egyes csoportokat;
erre most itt volna a lehetőség, hogy a szabadelvű–progresszív példát
mutasson és csöndesen nyugtázza egy keresztény családanya felvetését vagy
akár nagylelkűen (minden fölösleges szabályozást elkerülendő) keblére
ölelje hívő felebarátait, mondván, üsse kő, felőlem tarthatjuk február
elején a maskarás felvonulást, ha nektek később már nem lenne alkalmas –
ehelyett azonban megy a sikítozás, hogy a csuhások már a farsangtól is meg
akarják fosztani a világnézetileg semleges iskolákat.
Milyen csuhások? Milyen farsangtól? A Márton-napi ünnepségtől vajon meg van
fosztva az, aki Márton napján vonul fel lámpással, nem pedig Ödön és Edmund
napján?
Természetesen szegregálhatjuk az összes katolikus gyereket az egyházi
iskolákba, ha az úgy az igazán XXI. századi, és ha a katolikus
intézményeket valamiféle safe space-nek tekintjük, ahol a négy fal között
szabadon lehet a saját szabályok szerint működni, csak akkor ne legyen
felhördülés, ha egy ciszterci gimnázium a libsi szülők oda beiratkozó
gyerekétől is elvárja az ehhez való alkalmazkodást. Továbbá lehet azt
prédikálni, hogy ha olyan katolikusok vagytok, mondjon le a gyereketek a
nagyböjtre időzített közösségépítő farsangozásról, oszt jónapot, csak akkor
ne minősüljön szélsőjobboldali idegengyűlöletnek, ha valaki sertésvirslit
ad az afgán migránsnak, miközben a hűtő tele van csirkemellel. Nyilván
lemond az illető a húsról, ha úgy adódik, de a humanizmus európai értéke
mégiscsak azt diktálná, hogy ha semmibe nem kerül, ne toljunk ki direkt a
felebarátunkkal. Ha fontos nekünk, hogy Ahmed jóllakjon, nem derogál
elővenni a baromfihúst; ha szeretnénk, hogy a hittanos Emma és Marci is ott
legyen az osztálydiszkón, hajlandóak vagyunk figyelembe venni a böjt
idejét. Ilyen ez a befogadás.
És végül mondhatjuk azt, hogy mindenki böjtöljön otthon, a négy fal között,
csak akkor egyidejűleg ne legyen az az érv, hogy böjtölő keresztény nincs
is, hisz egyet se látni se a menzán, se a nagyböjti bulin. Különösen, mivel
– paradox módon – minél kevesebb katolikusról tudjuk, hogy hamvazószerdától
negyven napig lemond bizonyos dolgokról, annál valószínűbb, hogy akad a
környezetünkben, aki hitelesen tartja a nagyböjtöt. A jézusi instrukciók
szerint ugyanis az alamizsnát nem adjuk látványosan, böjtöléskor pedig nem
sóhajtozunk nagyokat, hogy egész környezetünk számára világos legyen,
micsoda hősök vagyunk. Marketingszempontból béna egy helyzet, az tény; a
láthatóságot jelentősen növelné, ha ilyentájt ellepnék a
Facebook-profilképeket a „Böjtölök ám!” keretek és a „Ma adtam egy
rászoruló családnak 30 ezer forintot! #nagyböjt #katolikusvagyok” tartalmú
bejegyzések, de ez egy ilyen kis diszkrét vallás.
Még az se kizárt, hogy egyes intézményekben eddig csupán azért nem
tudatosult a probléma, mert az érintettek csöndben és háborgás nélkül
maradtak távol a megkésett farsangról. Minden valamirevaló
egyenlőségpártinak örülnie kellene, hogy a FICSAK felvetése nyomán most
legalább ez is tisztázódott, így az iskolák állami beavatkozás nélkül is
odafigyelhetnek, és jövőre már a nagyböjti elcsendesedést komolyan vevő
családok is farsangozhatnak egy jót a 2024. február 14. előtt tartandó
jelmezbálon.
De ha valakinek ateizmusa tiltja, hogy a böjti időszakon kívül táncos
mulatságon vegyen részt, akkor természetesen jelentkezzen, keresünk
megoldást a dologra.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20230301/61246cb4/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról