[Grem] Fw: Putyin nem egy modern államot vezet
KEA
kea at turul.banki.hu
2023. Júl. 19., Sze, 07:43:52 CEST
A kínai (ill. bármilyen) akkugyárak kapcsán -- szerintem -- a legnagyobb veszély
a környezetszennyezés lehetősége, és vajon a mindenkori állam képes lesz-e,
akarja-e maradéktalanul érvénesíteni ezt a szempontot?
Bájdövéj: ha már kínai befolyásról van szó, tudatosítottuk az amerikai kötődésű
operációs rendszerek (Windows) és szolgáltatások (Google, Pofakönyv stb.)
elterjedtségét? Snowden óta?
On 7/19/23 7:35 AM, KEA wrote:
>> Egy cikk a témában:
>> https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230718/sulyos-arat-fizethetunk-az-akkumulatorgyarakert-ha-kina-egyszer-benyujtja-a-szamlat-628415
>>
>> Sajnos, jelenleg éppen nem elérhető az oldal, de reméljük, majd az lesz.
>> (Szerettem volna néhány dolgot kiemelni a cikkből.)
>> És hát igen, nem kérdeznek meg minket, pl. az akkumulátorgyárakról sem...
>> Sziasztok Rita
>
> A cikk elérhető, de nem fejti ki az igazság minden részletét a maga teljességében.
>
> === === ===
>
> Súlyos árat fizethetünk az akkumulátorgyárakért, ha Kína egyszer benyújtja a
> számlát
>
> Portfolio, 2023.07.18. -- Szabó Dániel
> https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230718/sulyos-arat-fizethetunk-az-akkumulatorgyarakert-ha-kina-egyszer-benyujtja-a-szamlat-628415
>
>
>
> Kína egyre jobban kiépíti a totális megfigyelésre épülő rendszerét odahaza,
> miközben államközi hitelekkel, valamint befektetéseivel fokozza jelenletét más
> országokban is. Larry Diamond, a Stanford Egyetem professzora, a Hoover Intézet
> munkatársa ugyan elismeri a Kínával való kapcsolattartás és a partnerségi
> viszony ápolásának fontosságát, hangsúlyozza, hogy ebben átláthatóságra és
> kölcsönösségre van szükség. A Portfolio-nak nyilatkozva elmondta, hogy komoly
> kockázatokat rejthetnek a Magyarországra települő akkumulátorgyárak is.
>
> Nagyon fontos elemzést adott ki márciusban a Világbank, a Harvard Kennedy
> School, az AidData és a Kiel Institute for the World Economy a Kína által az Egy
> övezet, egy út (mostanában már csak Övezet és Út) infrastrukturális projektben
> folyósított hitelekről, valamint az államközi kölcsönökről, amely rávilágított,
> hogy a fejlődő országokban ezek adósságcsapdává nőtték ki magukat. A hitelezés
> csaknem 80 százalékát 2016 és 2021 között folyósították, főként közepes
> jövedelmű országoknak, köztük Argentínának, Mongóliának és Pakisztánnak, de még
> Magyarországra is jutott belőle: a magyar állam 800 milliárd forintnyi hitelt
> vett fel a Belgrád-Budapest gyorsított vasútvonal építésére, amely egyes
> számítások szerint csak 979 év alatt térülhet csak meg.
>
> A probléma pedig az, hogy az infrastrukturális fejlesztések jövedelemtermelő
> képessége messze alacsonyabb, mint a felvevő országok várták, ez pedig azt
> jelenti, hogy egyre nehezebben tudnak törleszteni Kína felé. Már több ország
> vált fizetésképtelenné, ami azzal járt, hogy Peking területeket zálogosított el
> az adott államokban, amelyeket aztán nem egyszer katonai célokra használtak fel.
> Tovább a fogadó államok kiszolgáltatottá váltak, így pedig a kínai külpolitika
> támogatására kényszerültek a nemzetközi szintéren.
>
> Larry Diamond, a a Hoover Intézet munkatársa egy a Stanford Egyetemen tartott
> panelbeszélgetésen - amelyen a Portfolio is részt vett - arról beszélt, hogy
> mindezt annak kontextusában kell értékelni, hogy Hszi Csinping vezetése alatt
> Kína letért a demokratizálódás útjáról, az elmúlt időszakban pedig az internet
> teljes megfigyelésével, valamint a közterületek kamerarendszereinek kiépítésével
> egy orwelliánus államalakulattá vált.
>
> A kezdeti remény, hogy Kína gazdasági fejlődése és globális szerepvállalása
> nyitottabb társadalomhoz vezet, nem vált valóra
>
> - mondta Diamond, hozzátéve, hogy a demokratizálódás helyett Kína egyre inkább
> elnyomóvá, tekintélyelvűvé vált, eltérve a korai várakozásoktól.
>
> Egy személyes példát is említve felidézte, hogy míg a 2000-es évek elején
> Diamond egy Kínában, a kommunista párt központi képzési helyén tartott
> előadásában maga nem nagyon beszélt a jogállamiságról, valamint a
> demokratizálódásról, addig azt befejezve egy magas rangú kínai képviselő
> jelentette ki azt, hogy az országnak erősebb demokráciára lenne szüksége.
> Mostanra viszont nyoma sincs már ennek az igénynek, a demokrácia szót nem is
> szabad felhozni akadémiai körökben sem.
>
> Úgy látja, mostanra világos, hogy az a megközelítés megbukott, hogy a nemzetközi
> szabályok kordában tartják a dominanciakiépítésére törekvő Pekinget, Kína
> nagyhatalmi ambíciói pedig az egész csendesóceáni térségben komoly kihívást
> jelentenek az egyes államoknak.
>
> Nincs olyan független megfigyelő, aki ne ismerné fel, hogy Kína sokkal
> elnyomóbbá, sokkal tekintélyelvűbbé, az emberek életét sokkal szigorúbban
> irányító állammá vált.
>
> Megbukott az az elképzelésünk, amelyet a 2000-es évek elején képviseltünk, hogy
> minél jobban bekapcsolódik Kína a nemzetközi rendszerbe, annál
> felelősségteljesebb szereplővé válik" - fogalmazott Larry Diamond.
> Bőven van baj, ha Kína fizet
>
> Bár Diamond elismeri a Kínával való kapcsolattartás és a partnerségek
> előmozdításának fontosságát, de szerinte főleg a fejlődő országoknak kellene
> óvatossabbnak lennie, hogy ezek a kapcsolatok teljesen transzparensek legyenek.
> Ugyanis Kína nagyhatalmi ambícióit nem csak az mutatja, hogy a katonai kiadásai
> folyton növekednek, mostanra már a világ második legnagyobb hadseregévé vált.
>
> De sokkal veszélyesebb az, hogy Peking titkos, kényszerítő és korrumpáló
> hatalom. Ami azzal jár, hogy külföldön nem átlátható feltételek mellett köt
> üzleteket, amelyek a legtöbb állam számára előnytelenek
>
> - magyarázta meg Larry Diamond a kínai külpolitikai eltolódását. Mint elmondta,
> ezt az eszközöt Sharp Powernek nevezik, és azt írja le, hogy egy ország hogyan
> alkalmaz manipulatív diplomáciai és gazdasági eszközöket egy célország politikai
> rendszerének befolyásolására és aláásására.
>
> Hangsúlyozza az átláthatóság és a kölcsönösség elvét, mint a Kínával való
> bármilyen kapcsolat kritikus dimenzióját, legyen szó magán- vagy
> közintézményekről. Példaként említette, hogy az Övezet és Út programban
> folyósított hitelek szerződései a legtöbb országban ismeretlenek. Bár külön nem
> tért rá ki, viszont fontos megjegyezni, hogy
>
> nemcsak a fejlődő államokban, hanem még az EU-tagállam Magyarországon is
> átláthatatlanok ezek a hitelszerződések.
>
> A Stanford Egyetem professzora ezért úgy látja, hogy az indo-csendes-óceáni
> térségben, vagy Afrikában sokkal veszélyesebbek ezek a hitelek, vagy kínai
> befektetések, mint az egyre gyakoribbá váló tengeri hadgyakorlatok. Ugyanis a
> törlesztési nehézségekkel szembesülve az érintett országok olyan alkukra
> kényszerülnek, amelyek után a kínai állam egyes területeket zálogként
> lefoglalhat, ott katonai és megfigyelő bázisokat építhet ki, vagy kritikus
> technológiák szerezhet hozzáférést.
>
> A XXI. század olaja az adat. Messze a legértékesebb erőforrása lépett elő az,
> hogy ki rendelkezik a legtöbb adattal akár a saját állampolgárairól, ebben pedig
> Kína egészen szélsőséges, orwelli világot épített ki, de az is fontos, hogy ki
> mit tud más országokról
>
> - magyarázta a biztonságpolitikai és demokráciakutató szakember.
>
> Épp a hazai, kínai megfigyelési rendszer kapcsán jegyezte meg Diamond, hogy egy
> sor, autoriter hajlamokkal bíró vezetőnek vonzó az a technológia, amellyel az
> országban a teljes internetet, vagy kommunikációt megfigyelik. Hszi Csinping
> alatt az államrendre fenyegetést jelentő személyek megfigyelése azért is
> aggasztó, mert a korrupcióval vádolt üzletemberek letartóztatása, a független
> igazságszolgáltatás hiánya, a totális manipuláció világszerte mintaként
> szolgálhat a leváltástól tartó politikusoknak.
>
> Az ilyen politikus egy bedőlő kínai hitel esetében vidáman belemehetnek abba,
> hogy a kínai megfigyelési technológiát beengedjék a saját kritikus kommunikációs
> és adatinfranstruktúrájukba.
>
> Nagy árat fizethetünk a kínai beruházásokért
>
> A Portfolio azon kérdésére, hogy a Magyarországra települő kínai
> akkumulátoripari beruházások, vagy az államközi hitelekből megvalósuló, a
> Belgrád-Budapest projekthez hasonló infrastrukturális fejlesztések mekkora
> kockázatot jelentenek akár itthon, akár az Európai Unió belső piacán, azt
> mondta, hogy számos rizikófaktort kell értékelni.
>
> "Nem tudom megmondani, hogy a kínai gyárak fenyegetést jelentenek-e az EU belső
> piacára. Valószínűleg nem olyan méretűek, hogy erre alkalmasak legyenek.
>
> De őszintén azt mondhatom, hogy nem arról van szó, hogy ne fogadjanak el kínai
> befektetéseket. Pusztán azt állítom, hogy nagyon alapos értékelésre és
> átláthatóságra van szükség minden ilyen beruházásnál
>
> - válaszolta Larry Diamond lapunknak. Szerint tisztázni kell, hogy valóban a
> nemzeti érdekek szolgálatában áll egy-egy új akkumulátorgyár-építése, hogy Kína
> saját munkaerőt fog-e alkalmazni az országban, vagy ahogy sok helyen teszik,
> saját munkásokat hoznak be.
>
> Ha utóbbiról van, - és ezt sok országban látjuk - akkor egy elszigetelt kínai
> közösség alakul ki, így a helyi lakosság nem részesül egy ilyen gyárépítés
> előnyeiből - magyarázta a szakértő.
>
> Szerinte tisztázandó kérdés, hogy van-e stratégia a helyi technológiai
> rendszerek védelmére, van-e terv arra, hogy a helyi politikai rendszereket
> hogyan védik meg a behatolástól, miként lehet meggátolni a tiltott adatgyűjtést.
> Úgy látja, hogy mindezekről széleskörű társadalmi vitára van szükség, amire csak
> a transzparencia jelenthet biztosítékot.
>
> "Ha a beruházások nem úgy történnek, vagy a hitelek nem úgy kerülnek
> véglegesítésre, hogy a sajtó, a parlament, a kutatóintézetek és a független
> szereplők számára megismerhetők, akkor a világ más részein történtek alapján azt
> mondhatom, hogy negatív következményekkel kell számolni Magyarországon is" -
> tette hozzá.
>
> Mint kifejtette, a nemzetközi minták alapján a káros hatásokat akár korrupciós
> kifizetésekkel is megpróbálhatják majd elrejteni, vagy olyan árat kérnek
> Pekingből, amely az ország autonómiájának részleges feladásával járhat.
>
> Kína éhes, de most talán gyenge
>
> Látva, hogy az Európai Unió és az Egyesült Államok - amelyek gazdaságilag
> fejlettebbek is Kínához képest - befolyása csökken világszerte, felmerül a
> kérdés, hogy Kína mennyire lesz képes fenntartani ezt a hatalmi szorítását
> egyszerre az indo-csendes-óceáni térségben, Afrikában és Európa egyes részein.
> Diamond lapunk ezzel kapcsolatos kérdésére azt mondta:
>
> "Úgy gondolom, hogy Kína elérte vagy hamarosan eléri gazdasági hatalmi
> potenciáljának határait. Saját gazdasági növekedése szempontjából nagyon nehéz
> időket él át a Covid-válság rossz kezelése, az önkormányzati ingatlanberuházások
> rossz menedzselése, és a belföldi projektek túlhitelezése miatt.
>
> Jelenleg tehát inkább az látszik, hogy nincs meg erre a képességük.
>
> A szakértő szerint még hosszan lehetne sorolni a kínai modellel kapcsolatos
> problémákat, de szerinte azt nem szabad alábecsülni, hogy Pekingnek nagyon
> komoly globális ambíciójuk van, főként az erőforrások és a technológia
> ellenőrzésére.
>
> Rengeteg rejtett kényszerítő eszközt használnak, hogy megpróbálják kiterjeszteni
> ezeken a területeken a globális befolyásukat, és ezeket kontrollálják is. "Tehát
> még ha a gazdasági motorjuk le is lassult, az, hogy nem a nemzetközi jogrend
> szabályai szerint játszanak, sajnos versenyelőnyhöz juttatja őket.
>
> Fontosnak tartja kiemelni azt is, hogy nem önmagában a kínai befektetésekkel és
> államközi hitelekkel van probléma, számos országban ezek biztosítják azt, hogy
> az államok egyáltalán működőképesek maradnak. Diamond szerint a legfontosabb,
> hogy az érintett szereplők ne árusítsák ki magukat Pekingnek. Azt is
> hangsúlyozta, hogy mindez nem azt jelenti, hogy
>
> a világ országai Kína helyett az Egyesült Államoknak árusítsák ki magukat, hanem
> hogy semmilyen országnak ne váljon egy másik kiszolgáltatottá.
>
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról