[Grem] Ferenc pápa 6 égető kérdésről beszélgetett a Z generáció tagjaival az új Disney dokumentumfilmben
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2023. Ápr. 18., K, 19:05:17 CEST
6 égető kérdés, melyet Ferenc pápa és a Z generáció megvitat az új
Disney-dokumentumfilmben
https://katolikus.ma/6-egeto-kerdes-melyet-ferenc-papa-es-a-z-generacio-megvitat-az-uj-disney-dokumentumfilmben/
Fotó: Hulu
*„Az igazi egyház a perifériákon van” – mondta Ferenc pápa a Disney új,
április 5-én bemutatott dokumentumfilmjében, amely „A Pápa: Válaszok” címet
viseli.*
A Jordi Évole spanyol filmrendező által rendezett és az Egyesült Államokban
kizárólag a Hulu oldalán elérhető, 1 óra 23 perc hosszúságú dokumentumfilm
a pápa és a világ különböző tájairól származó tíz fiatal beszélgetését
osztja meg a nézőkkel.
A filmet Róma egyik szegény, munkások lakta negyedében forgatták. Teljes
egészében spanyol nyelven készült, de feliratokkal az angol közönség
számára is elérhető.
Ferenc pápa a film során végig kitartott amellett az állítás mellett, hogy
az egyház nem engedheti meg magának, hogy afféle „kedves emberek klubjává”
váljon, vagyis olyan emberek csoportjává, akik ugyan „teljesítik vallási
kötelességeiket, de nincs bátorságuk kimenni a ’külvárosokba’”.
A „külvárosok” kifejezést az egyház és a hit peremvidékén élőkre használó
pápa megosztotta azt a meggyőződését, hogy az egyház feladata, hogy
kimenjen azokhoz az emberekhez, akik a periférián vannak.
„Mindannyian szeretünk kényelmesen élni” – mondta Ferenc pápa, de ez a
kényelem utáni vágy azt is kiválthatja, hogy a papok elfelejtik, hogy ők
egy nyáj pásztorai.
„Ha látni akarjátok a valóságot, menjetek a „külvárosokba” – mondta a
Szentatya. – Ha azt akarjátok megtudni, mi a társadalmi igazságtalanság,
menjetek a ’külvárosokba’”.
A 20-25 éves fiatalokból álló csoportban voltak katolikusok, protestánsok,
ateisták, agnosztikusok és egy muszlim fiatal is. Mindegyiküknek valamilyen
sajátos problémája van az Egyházzal vagy Istennel. Az egyház legvitatottabb
tanításairól és nehéz problémáiról kérdezgették a pápát.
A film során a pápa végig nagy nyugalommal hallgatta a fiatalokat, szelíden
válaszolt, és még akkor is mosolygott, amikor egyes válaszai dühöt és
méltatlankodást váltottak ki.
Megvitatták a bevándorlást, a depressziót, az abortuszt, a papság szexuális
és pszichológiai visszaéléseinek kérdését, a transzneműséget, a
pornográfiát és a hit elvesztését.
Az alábbiakban néhány kis morzsát közlünk a beszélgetésből ezekről a forró
témákról, amelyekkel az egyház és a világ szembesül.
*Nők az egyházban*
Az egyik fiatal nő, az argentínai Milagros, feministaként írta le önmagát,
és azt kérdezte, miért ellenzi az egyház, hogy női papok vagy akár női pápa
legyen.
„Ebben egy teológiai probléma rejlik ” – válaszolta a pápa.- „A nőknek
funkciójuk van az Egyházban, mert az Egyház maga is nő… Az Egyház feleség,
Krisztus felesége. Nem a férje. Krisztus a férj. Ez a mi hitünk”.
Néhány fiatal nő somolyogni kezdett, de a pápa így folytatta: „Az Egyházon
belül két alkotó áramlat van. Két alapelv. A szolgálat a férfiaké. Az anyai
oldalon, amely sokkal jelentősebb, vannak a nők. A nők előrelépése a saját
női hivatásukhoz igazodik… különben a nőket lekicsinyelnénk”.
*Az élet méltósága*
Milagros kifogásolta azt is, hogy a pápa „egy bérgyilkos felbérlésének”
nevezte az abortuszt, és azzal érvelt, hogy az abortusz a nők joga.
„Azt hiszem, hogy Jézus együtt sétálna egy ilyen nővel. Nem ítélkezne
fölötte, mint ahogyan a templomban egy misén tennék” – mondta Milagros.
Milagros könnyes szemmel átnyújtott egy zöld kendőt a pápának, amelyen
spanyol szavak voltak olvashatók: „Tartsátok meg az abortuszt legálisnak,
biztonságosnak és ingyenesnek”. Elmondta, hogy ezt a kendőt jelképként a
hátizsákjában tartotta, és „szeretettel és tisztelettel” akarja a pápának
adni. A pápa mosolyogva elfogadta az ajándékot, és arcon csókolta Milagrost.
A Szentatya egyetértett azzal, hogy az egyháznak soha nem lenne szabad
elítélnie egy nőt azért, mert abortuszt végeztet, de szilárdan kitartott
azon álláspontja mellett, hogy az abortusz egy ártatlan gyermeket öl meg.
„Bármelyik embriológiai könyvből megtudhatjuk, hogy egy hónappal a
fogantatás után a DNS összehangolódott és minden szerv kirajzolódott. Ez
tehát nem csak egy kupac összehordott sejt, hanem egy rendszerezett emberi
élet. Amikor tehát erkölcsiségről beszélünk, fel kell tenni a következő
kérdést: ’Indokolt-e egy emberi életet elpusztítani egy probléma megoldása
érdekében?’”
Válasza vitát gerjesztett a teremben ülő fiatal nők között. Sokan ahhoz
ragaszkodtak, hogy az abortuszt meg kell tartani legálisnak a nők védelme
érdekében, mígnem egy egyedülálló lány, Maria Spanyolországból, ellene nem
mondott és meg nem kérdezte Milagrostól: „Olyan nőkkel vagy körülvéve,
akiknek volt abortuszuk. Nem látod, hogy mekkora szenvedést okoz az
abortusz?”
A pápa figyelmesen hallgatta az eszmecserét, és megvárta a beszélgetés
elcsendesedését, hogy elmondhassa gondolatait.
„Egy abortuszon átesett nőt nem lehet magára hagyni, vele kell maradnunk” –
mondta Ferenc pápa. – „Mellette kell lennünk. De a dolgokat nevén kell
nevezni. Egy dolog, ha mellette állunk, és egy másik dolog, ha a tettét
igazolni akarjuk.”
*Gyermekek szexuális zaklatása*
Egy Juan nevű, Spanyolországból származó fiatalember könnyezve mesélte el,
hogy egy spanyolországi katolikus iskola tanára szexuálisan zaklatta őt
11-12 éves korában.
„Annyi képmutatás van [az Egyházban]” – mondta Juan könnyek között. „Mi a
helyzet a pederasztiával kapcsolatban az Egyházban?”
„Annyiszor hangoztatják, hogy az életeket meg kell védeni, hogy létezik az
élethez való jog… De aztán, amikor más szempontokról van szó… sokan még az
egyházon belül is elutasítják az áldozatokat, vagy az elkövető oldalára
állnak” – mondta Juan. -„Önnek tudnia kell, hogy sok pap és püspök van ön
alatt, akik rossz emberek.”
Ferenc erre így válaszolt: „Vannak férfiak és nők, akik rombolnak. A
molesztáló tönkretesz egy gyermeket, és ha ő egy egyházi személy, akkor a
képmutatás és a kettős élet iszonyatos.”
„Nem is tudom kifejezni a bántalmazott ember iránt érzett empátiámat, de a
fájdalmam nagyon mély – mondta a pápa. – E kérdésben világos az
álláspontunk, fegyelmeztük a szemináriumokat, megbüntettük a bántalmazó
papokat, sőt a bántalmazó világiakat is.”
A csoport egy másik tagja, a perui Lucia tiltakozott: „Nem hiszem, hogy
elegendő az, amit tesznek. Azoknak az embereknek, akik ilyen zaklatást
éltek túl, évekig kell várniuk valamilyen válaszra, és egyedül! … Valami
olyasmit erősítenek meg, amiről bebizonyosodott, hogy nem használ.”
„Ez egy komoly társadalmi probléma – válaszolta a pápa. – Erősíteni kezdjük
a társadalmi tudatosságot. Ez kulcsfontosságú.”
*Szex és pornográfia*
A kolumbiai Alejandra megkérdőjelezte az Egyház pornográfiával kapcsolatos
álláspontját. Elmondta, hogy megélhetése érdekében ő pornográf tartalmakat
készít egy közösségi oldal számára, és azt állította, hogy ezidáig ez a
legjobb munkája, mert így otthon maradhat és gondoskodhat a lányáról.
A pápa válaszában felhívta a fiatal nő figyelmét a közösségi média
felelősségteljes használatának kötelezettségére.
„Különbséget kell tenni a közösségi média gazdagsága és annak erkölcsisége
között, amit teszel… A közösségi média erkölcsisége attól függ, hogy mire
használják – mondta a pápa. – A pornográfia lealacsonyít, nem segít nekünk
a növekedésben. Azok, akik pornográfiához folyamodnak, emberi szempontból
lealacsonyodnak.”
Ferenc hozzáfűzte, hogy véleménye szerint a szexet gyakran nagyon
félreértik, még keresztény körökben is.
„Azt hiszem, a keresztény hitoktatás a szexszel kapcsolatban nem volt
mindig érett” – mondta. A pornográfiáról és a maszturbációról szóló
csoportos vitára válaszolva Ferenc azt mondta, hogy egyik sem fejezi ki
igazán az emberi szexualitás teljességét.
„A szex az egyik olyan szépséges dolog, amit Isten adott az embereknek.
Szexuálisan kifejezni önmagunkat gazdagságot jelent. Bármi, ami az igazi
szexuális kifejezést lealacsonyítja, téged is lealacsonyít, részlegessé
tesz, és elvesz ebből a gazdagságból ” – mondta a pápa.
*Genderideológia*
A csoport egy másik tagja, a spanyol Celia nonbinárisnak mondta magát. Azt
kérdezte a pápától, tudja-e, hogy ez mit jelent. Ő azt válaszolta, hogy
érti.
„Én nonbináris vagyok és keresztény – folytatta Celia. – Azt szeretném
megkérdezni, hogy lát-e helyet az egyházon belül a transz emberek, a
nonbinárisok vagy általában az LMBT emberek számára.”
A pápa határozottan, mosolyogva válaszolt. „Minden ember Isten gyermeke,
mindenki” – mondta, majd hozzátette: „Nekem nincs jogom senkit sem kirúgni
az egyházból. Az én kötelességem az, hogy mindig befogadjak, mindenkit
szívesen lássak.”
*Menjünk el a perifériákig*
Celia még tovább ment, és megkérdezte a pápa véleményét azokról az „egyházi
emberekről vagy papokról”, akik a Bibliát annak a népszerűsítésére
használják, amit ő „gyűlöletbeszédnek” nevez.
Ferenc pápa megerősítette, hogy az egyház a perifériákon létezik, és azt
válaszolta, hogy minden embert szívesen látnak az egyházban, és azok, akik
a hitet a gyűlölet igazolására használják, „külső beszivárgók”.
„Az ítéletet mondók általában következetlenek. Valami van bennük, akkor
érzik felszabadultnak magukat, ha mások felett ítélkeznek, holott magukba
kellene nézniük, a saját bűneikre” – mondta Ferenc pápa. – „De azon a
napon, amikor az Egyház elveszíti egyetemes voltát – a vakokat, a
süketeket, a jókat, a rosszakat, mindenkit -, akkor megszűnik Egyháznak
lenni.”
Fordította: S.J.
Forrás: Catholic News Agency
<https://www.catholicnewsagency.com/news/254049/6-hot-button-issues-pope-francis-and-gen-z-confront-in-new-disney-doc>
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Vírusmentes.www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20230418/005f00c6/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról