[Grem] 800-szorosára nőtt a figyelemzavaros fiatalok száma / Pécsi Rita, neveléskutató

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2022. Nov. 12., Szo, 11:09:21 CET


*Freund Tamás az MTA elnöke, agykutató a mai magyar oktatási helyzetről
(interjú részlet):*
  Nagy József <https://24.hu/author/nagyj/>
2022. 11. 07. 10:59
https://24.hu/kozelet/2022/11/07/freund-tamas-mta-nagyinterju-isten/
HIRDETÉS
......
A közoktatás helyzete tragikus, és ha villámgyorsan nem indul átfogó
reform, tényleg katasztrófa lesz. Intő jel, hogy a tanárként végzettek
száma vészesen megcsappant, egyes években az egész országban például
összesen tízen szereznek diplomát fizika tanárként. A tanárhiány miatt
vissza kell hívni nyugdíjasokat, de ez a tartalék is kifogyóban. Az viszont
reményre ad okot, hogy a legfelső politikai döntéshozók látják a bajt, maga
Pintér Sándor miniszter úr olyannyira tisztában van az ügy súlyával, hogy
kérte a Magyar Tudományos Akadémia tanácsait, és a Csapó Benő professzor
vezetésével működő Közoktatási Elnöki Bizottságunk már gőzerővel dolgozik a
kért anyagokon.


*.....*

Már csak azért is egyetértek az állásfoglalással, mert magam is a Vezetői
Kollégium tagja vagyok, részt vettem a dokumentum megfogalmazásában.

*Ön azt mondta egy korábbi interjújában, hogy a Magyar Tudományos
Akadémiának a nemzet tanácsadójaként feladata ráerőltetni tudását a
hatalomra. Az állásfoglalásból áradó tudást hogyan lehet ráerőltetni a
kormányra?*

Akkor kell bármit is ráerőltetni bárkire, ha önmagától nem kér segítséget
az illető. Most *az a szerencsés helyzet állt elő, hogy Pintér Sándor
miniszter úron kívül a kormány több minisztere is kérte, hogy a tudomány
minden lehetséges eszközével, háttéranyagokkal, tudományos bizottsági
munkával támogassuk a döntéshozatali folyamatot.*
*.....*

Karcosabban?
......
Az Akadémia nem arra való, hogy asztalt verjen, vagy kiszolgáljon bármilyen
pártpolitikai érdeket. Az idézett állásfoglalásunkban világosan kifejtettük
a véleményünket. Nyilván kell pluszforrás az oktatásba, de a pénz mellé új
stratégiai elképzelésekre is szükség van. Leginkább ebben lehet szerepünk.
Csapó Benő mutatott nekem grafikonokat arról, hogy különböző országokban
hogyan függ össze a pedagógiai tárgyú cikkek száma az adott országok
nemzetközi felméréseken mutatott teljesítményével. Gyönyörű korrelációt
mutattak a grafikonok.
........
......... Mi az asztal verése helyett *tudományos érvekkel, tanulmányokkal
próbáljuk a politikai döntéseket a helyes irányba terelni, felhívni a
kormányzat figyelmét az azonnali cselekvés szükségszerűségére, és így
alkotó módon hozzájárulni a közoktatás gondjainak a megoldásához*.

*Ismerve a tanárbéreket, tudva a tankerületi fenyegető levelekről és az
elbocsátásokról, ön kifejezi szolidaritását a tiltakozók mellett?*

Erre azért nehéz válaszolni, mert *az ország* *iszonyatos gazdasági és
politikai krízishelyzetben van, nyakunkba szakadt a háború, az
energiaválság, az infláció, a migráció, a két évig tartó Covid-járvány, és
az azt követő gazdasági problémák, legutóbb az aszály, nem is tudom, mi
minden sújthat még *bennünket. Természetesen együttérzek a pedagógusokkal,
hiszen mind gazdasági, mind társadalmi elismertségük hihetetlenül alacsony
ahhoz képest, amekkora feladatot vállalnak a felnövekvő generációk
képzésében, nevelésében, ami óriási felelősség, hiszen a nemzet jövőjét
hosszú távon meghatározza. Idézhetném újra Széchenyi bölcs megállapítását a
kiművelt emberfőkről, de olvashatja mindenki a nyilatkozatunkban.
Említhetnék *további ínséges területeket, köztük a kutatók, az egészségügyi
szakdolgozók drámai bérhelyzetét is*.

*A kormány jelen pillanatban nem tudja, melyik ujját harapja, a nincsből a
legnagyobb jószándék mellett is nehéz adni.*

Ugyanakkor a kedvezőtlen irányú folyamatokra a tudományos kutatás, az
oktatási rendszer vagy az egészségügy terén az MTA már évekkel ezelőtt,
számos szakmai anyagban felhívta a figyelmet. A jelenlegi helyzet nem egyik
napról a másikra, és nem is csak ennek a kormánynak a regnálása idején
alakult ki, az egy hosszabb ideje megfigyelhető tendencia eredménye. *Kezdetnek
nem rossz az a béremelés, amivel a kormány most próbálkozik, de ha ennél
többet csak az ország adósságcsapdába kényszerítésével lehet adni, akkor én
inkább megvárnám a pénzügyi, gazdasági helyzetünk legalább minimális
stabilizálódását.*

........

Az Akadémia elnökeként engem most elsősorban az oktatás, az egészségügy, a
tudományos kutatás helyzete foglalkoztat, és kevésbé az, hogy megítéljem,
milyen oka lehetett a Vodafone megvásárlásának, vagy épp a
sportlétesítmények fejlesztésének. Nem dolgom megítélni, hogy az ott
befektetett pénz hogyan térül meg rövid vagy hosszú távon, akár anyagilag,
akár a társadalmi közhangulat, vagy az ország nemzetközi megbecsültsége
szempontjából.

Amúgy *a valóság* *leegyszerűsítése azt állítan*i, *hogy attól sikeresebbek
a nyugati országok, mert öntik a pénzt az oktatásba, a kutatásba és az
egészségügybe.** Egész más a történelmi háttér!* *Könnyen döngeti a mellét
Amerika úgy, hogy a földjén évszázadok óta nem dúlt háború.*

*És könnyű azoknak a nyugati országoknak, melyek a második világháború után
Marshall-segélyen újjáépíthették magukat, s aztán nem kellett diktatúrában
élniük negyven évig.*

*De azt azért állíthatjuk, hogy az oktatásra és az egészségügyre fordított
erő döntő tényezője a nemzet felemelkedésének?*

Természetesen. A legjobban megtérülő befektetés mindkettő.

*Annak van pozitív olvasata, hogy a Fidesz a tanköteles kort levitte
tizennyolcról tizenhat életévre, valamint kevesebb diplomást akar és több
szakmunkást?*

A tankötelezettségi kor leszállításával személy szerint nem értek egyet, de
az MTA elnökeként megalapozott véleményt kizárólag komoly tudományos
háttértanulmányok és hatásvizsgálatok után formálnék. Az államilag
támogatott egyetemi férőhelyek kapcsán megnézném, nem az áll-e a döntés
hátterében, hogy *újabban azok is egyetemre kerülnek, akik igazából nem
odavalók*. Ma már annyira alacsonyak a felvételi ponthatárok, hogy alacsony
szintű középiskolai előképzettséggel rendelkező diákok is bejutnak, akár
pusztán azzal a céllal, hogy legalább addig ne legyenek munkanélküliek,
amíg egyetemre járnak. Szerintem *jobban jár a társadalom, ha őket inkább
kétkezi hiányszakmákra képezi ki, és anyagilag ők is jobban járnak*, *hiszen
sokkal többet keres ma egy kezdő kazánszerelő, vagy egy burkoló, mint egy
fiatal kutató.*

*És annak van pozitív olvasata, hogy Magyarország úgymond összeszerelő
üzemmé vált és távolodik a tudásalapú társadalomtól?*

*Nincs baj az összeszerelő üzemekkel, ha van más is. És Magyarországon van!
Például az Ericsson hatalmas kutatási bázist tart itt fenn. A német
autóipar is biztatja az egyetemeket a mérnökképzésre, nem véletlenül hozza
ide a fejlesztéssel is foglalkozó gyáregységeit. Nálunk nem csak kiváló
szakmunkásokat talál, hanem innovációban élenjáró mérnököket is, például az
önvezető járművek fejlesztőit. Magyarországon bármennyi informatikusunk el
tud helyezkedni csúcstechnológiákat alkalmazó vállalatoknál. De Európa
fejlett országai között vagyunk gyógyszerfejlesztésben és biotechnológiában
is.*

.....

......
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20221112/29ce873e/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról