[Grem] Miért ajánlja fel a pápa Oroszországot és Ukrajnát Máriának?

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2022. Már. 22., K, 19:26:30 CET


 Miért ajánlja fel a pápa Oroszországot és Ukrajnát Máriának?

Az ukrajnai püspöki konferencia kérését meghallgatva március 25-én,
pénteken a 17 órakor kezdődő bűnbánati szertartás keretében a Szent
Péter-bazilikában Ferenc pápa felajánlja Oroszországot és Ukrajnát Mária
Szeplőtelen Szívének. Arról, hogy mi is pontosan a kérés háttere és mi fog
történni, Kovács Zoltán mariológus, az esztergomi Érseki Papnevelő Intézet
rektora adott ismertetést a Magyar Kurírnak.

A lap azt írja: március 25-e Urunk születése hírüladásának főünnepe, ahogy
a magyar népi liturgikus nyelv nevezi: Gyümölcsoltó Boldogasszony napja.
Kilenc hónappal karácsony előtt ünnepeljük az isteni Gyümölcs „beoltását”,
vagyis azt, hogy a Szentlélek újjáteremtő ereje révén az örök Ige testet
ölt, hogy Istenemberként megszülethessen a Názáreti Szűztől, „értünk,
emberekért, a mi üdvösségünkért”. Isten a gyökereket, az emberi szívek és a
történések mélyét is képes megérinteni, hogy radikálisan orvosolja mindazt,
amit a bűn romlásba dönt. Idén ez a nap különös jelentőséggel bír: Ferenc
pápa az ukrán püspökök felhívását értő szívvel meghallva, Ukrajnát és
Oroszországot Mária Szeplőtelen Szívének ajánlja, hogy ahol az emberi bűnök
elhatalmasodnak, ott a kegyelem ezúttal is túláradjon (vö. Róm 5,20).

Kovács Zoltán szerint – hogy az ehhez fűződő esetleges téves elképzeléseket
időben eloszlassuk – szükséges mindenekelőtt néhány fogalmat tisztázni.
1) Mária Szívét helyesen megismerni

A Magyar Kurír cikkében kiemelik, hogy mielőtt bárki is azt gondolná, hogy
a „katolikus bálványimádás” egyik „aktuális vadhajtásáról” van szó, le kell
szögezni a világhírű mariológus, Stefano De Fiores (1933–2012) gondolatát
követve, hogy

*Mária Szívén nem egy világot megváltó, „új erőforrást” kell érteni, hanem
a világot ténylegesen megváltó isteni szeretet egyik jeles megnyilvánulását
az emberiség irányában.*

A mariológus úgy folytatja, hogy az Istenszülő Szívének gondoskodó
szeretete nem csupán Fiának életében mutatkozik meg, hanem a kereszten
haldokló Fiú által Anyjának gondjaira bízott „szeretett tanítvány” – János
apostol –, és minden idők „szeretett tanítványai” – a krisztushívők –
irányában is mintegy „meghosszabbodik” („Íme, a te fiad”; Jn 19,26).
Hozzáteszi: Isten Anyja az Egyház Anyja is: szülőanyja Krisztusnak, az
Egyház Fejének, ezért – lelki értelemben – édesanyja Krisztus titokzatos
Teste tagjainak, vagyis a megkeresztelteknek. Anyai Szívébe fogadja a neki
ajánlott személyeket – de a nemzeteket és a jó ügyeket is –, így is
megmutatva közbenjáró szeretetét gyermekeinek, Fia „testvéreinek” irányában

Kovács Zoltán a cikkben kitér arra is, hogy Szent II. János Pál pápa
tanítását követve állíthatjuk: „Mária közbenjárása szorosan összefügg
anyaságával, kifejezetten anyai jellegű, és ez megkülönbözteti minden más
teremtmény közbenjárásától, amelyek különböző módon ugyan, de mindig
»alárendelt módon« részesednek Krisztus egyedüli közvetítésében”
(Redemptoris Mater, 38).

Írásában hangsúlyozza, hogy szó sincs arról, hogy Isten önnön cselekvését
„korlátozná” azzal, hogy csak Szolgálóleányán keresztül volna képes
bármilyen imát meghallgatni, ő az Istenszülő fölött is áll. Kerülendő
szerinte továbbá az a késő középkorra jellemző, meglehetősen „funkcionális”
megközelítés is, miszerint Mária olyan volna, mint a „nyak”, mely a Fő és a
test tagjai között megkerülhetetlen csatornaként működik. Nem csupán Mária
által lépünk Jézushoz (per Mariam ad Iesum), hanem Máriával együtt is
járjuk életünk zarándokútját.
2) Máriának „szentelés” vagy Máriának ajánlás?

Kovács Zoltán ezzel kapcsolatban emlékeztet, hogy a fatimai jelenések 100.
évfordulójának évében hazánkba is ellátogatott Salvatore M. Perrella
szervita professzor. Őt idézve: „A megszentelés, felajánlás, dedikálás
aktusaiban – valamennyi rokon értelmű kifejezés, mely kapcsolatba hoz és
gyermeki bizalmat […] ébreszt Mária iránt a hívő ember tapasztalatában […],
éppen azért, mert tanúsítja a Szűzanya és a hívő elválaszthatatlan
kapcsolatát a szentháromságos Istentől, aki forrása, értelme és célja
minden kultusznak és vallásos tiszteletnek (vö. Lumen gentium, 66-67) –,
megjelenik egy vallásos aktus: a hívő jámborságé, a kegyes gyakorlatoké,
mely a Mária által Krisztusnak való szenteltségben, felajánlottságban
teljesedik ki.”

A rektor szerint e szavakból is kiderül, hogy

*sokszor nem használjuk helyesen a Máriának ajánlás szakkifejezését.*

Kifejti, hogy az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció 2002-ben
megjelent, A népi jámborság és liturgia direktóriuma című dokumentuma is
emlékeztet: „Manapság ugyanis a liturgikus teológia fejlődésének
köszönhetően és a különböző terminusok következetes használatának igénye
miatt ajánlatos meghagyni a »szentelés« kifejezését arra az esetre, amikor
olyan önátadásról van szó, amelynek címzettje maga az Isten, tehát teljes
egészében történő, örökre szóló önátadásról van szó, amit az Egyház
közreműködése garantál” (n. 204).

*Valójában mindenféle megszentelés, felszentelés Istentől ered, mint
megszentelőtől és teszi teremtményeit megszenteltekké *

– írja a Magyar Kurírban.

Kovács Zoltán így folytatja: a keresztség, a bérmálás és az egyházi rend
szentségeinél tapasztaljuk, hogy Isten ezek által a lelkünkbe
eltörölhetetlen jegyet (karaktert) ad, és mintegy „felszentel”,
végérvényesen „képesít” egy megszentelt és megszentelő küldetésre
(istengyermekség, egyházi szolgálat). Jézus Anyja, mint teremtmény, nem
léphet Isten helyébe, hogy isteni erővel megszenteljen, és a neki
ajánlottság sem eredményez senkiben a fentebb említett szentségeknek
köszönhető változást.

*Szentelhetjük magunkat a Szentháromság személyeinek, kérve ehhez Mária
oltalmát, közbenjárását, de nem fordítva! *

– hívja fel rá a figyelmet a mariológus.

Egyúttal utal arra is a cikkben, hogy a felajánlás Máriának, illetve az ő
Szeplőtelen Szívének – egyszeri vagy a helyi szokás szerint rendszeresen
megújítva – nem ritka esemény plébániai ünnepeken, imaórákon, vagy éppen
zarándoklatok, engesztelő csoportok összejöveteleinek alkalmával. Máriának
a világ üdvösségének művében betöltött szerepét a helyén kezelve – aki maga
is Isten által megszentelt személy –, ajánljuk magunkat Mária védelmébe
(patronátus).

Tehát a Szentatya által március 25-re időzített cselekmény Máriának való
felajánlás, Szeplőtelen Szívének oltalmába helyezés, hogy közbenjárása
által nyerjünk kegyelmet Istentől.
3) Országfelajánlás a Szűzanya kérésére?

Ennek aktualitását érzékeli most Szent Péter utóda, amikor Ukrajnát és
Oroszországot Mária Szeplőtelen Szívének szándékozik ajánlani. Ez azonban
nem előzmények nélküli kezdeményezés – írja a Magyar Kurírban Kovács
Zoltán. Kifejti, hogy Szent VI. Pál pápa a fatimai jelenések 50.
évfordulóján (1967. május 13.) megjelent Signum Magnum kezdetű apostoli
buzdításának záró részében (II/8) felhívást intéz az Egyház valamennyi
gyermekéhez, hogy újítsa meg személyes felajánlását (igaz, itt még
consecratio-nak nevezve) a Szűzanya Szívének. Hivatkozik XII. Piusz pápa
1942. október 31-i, valamint a saját maga által végzett 1964. november 21-i
hasonló aktusokra, melyek hátterében szintén a fatimai üzenetekben foglalt
egyik kérést (Oroszország Mária Szívének való felajánlásának szorgalmazását
a 1929. június 13-i tuy-i jelenés alapján) kell felismernünk. Később Szent
II. János Pál pápa, először 1982. május 13-án, majd 1984. március 25-én (a
világ püspökeivel együttesen), végül 2000. október 8-án is Mária Szívének
ajánlotta a világot. Amikor azt olvassuk, hogy „Máriának való felajánlás és
szentelés” történt, ennek értelmében

*János Pál pápa valójában a Megváltó felé hajtott végre consecratiót, és a
Krisztusnak szentelt világot ajánlotta Mária Szívének oltalmába, ahogyan
erre ő maga is utal*

– írja a mariológus.

Felhívja a figyelmet arra is a cikkben, hogy szembetűnő az, hogy Ferenc
pápa ehhez a felajánláshoz nemcsak püspökök, hanem papok közreműködését
kéri, hogy ők is – ki-ki a maga helyén és a rábízott nyájjal együtt –
részesei legyenek e komoly cselekménynek, és a köztük Krisztusban fennálló
lelki közösségalkotás „ereje” ilyen módon is kifejezésre juttassa Jézus
szándékát, aki a péteri sziklára épült Egyházat valódi lelki hatalommal
ruházta fel, hogy az emberek üdvösségéért tegyen, miközben „az alvilág
kapui sem vesznek rajta erőt” (Mt 16,18). Az esemény „fatimai gyökerekkel”
rendelkező vonatkozását fejezi ki, hogy Róma püspökének megbízásából
Krajewski bíboros, pápai alamizsnás, ugyancsak március 25-én Fatimában
ugyanezt a felajánlást végzi.

Itt jegyezzük meg – folytatja Kovács Zoltán a Magyar Kurír cikkében –, hogy
a fatimai jelenések – fenntartva, hogy az Egyház hitelesnek ismerte el
azokat –, soha nem válhatnak a hitletétemény részévé, tehát nem
„varázsszerként” akarják manipulálni a természetfeletti erőket egy „jobb
világ” elérése érdekében,

*hanem lényegi feladatuk az, hogy segítséget nyújtsanak a kinyilatkoztatás
mind megfelelőbb értelmezéséhez és befogadásához (vö. A Katolikus Egyház
Katekizmusa, 67).*

Szerinte ugyanis a helyesen végzett felajánlás Krisztus-központú, hittel
teli emberi aktus, mellyel kérésünket gyermeki bizalommal helyezzük Égi
Édesanyánk kezeibe, oltalmát, közbenjárását kérve Fiánál.
4) A Mennyország Királynője, aki e világi békénkért is közbenjár

Kovács Zoltán szerint Ferenc pápa döntése azért is jelentőségteljes, mert ő
maga, aki 2017. május 13-án a Mária-jelenések századik évfordulóján a
„remény és a béke zarándokaként” ment Fatimába, a napjainkban nemzetközi
szinten izzó konfliktusokat már akkor „darabokban zajló harmadik
világháború” néven említette. Rómába hazatérve másnap a Regina caeli
imádságban szintén a mennyország felé irányította tekintetünket, amikor
külön hangsúlyozta, hogy a hívő, imádkozó, bűnbánó ember valódi
reményforrást találhat a Szűzanya Szívében.

A cikkben arról is ír, hogy a Béke Királynőjének közbenjárása mellett a mi
imáink, felajánlott áldozataink, engesztelésünk sem súlytalanok. Égi
Édesanyánk „béketörekvéseihez” mi is hivatottak vagyunk hozzájárulni. A
Szentatya mostani döntése szintén erről az elkötelezettségéről tesz
tanúságot: nem csupán egy országot, népet ajánl fel, hanem Oroszországot és
Ukrajnát együtt. Hozzáteszi: Isten minden embernek, minden nemzetnek
egyformán Atyja, még akkor is, ha gyermekei emberi hibák, ideológiák,
érdekek mentén konfliktusba is kerülnek egymással. A békére minden
embernek, nemzetnek szüksége van, csak úgy, mint a Krisztusban megélt belső
megújulásra. Mária pedig, mint jó Anya, az egymással civakodó testvérek
között is igyekszik rendet tenni, a fatimai üzenetekben is épp ez a
szándéka és gyermekeiért aggódó szeretete mutatkozik meg, amikor megtérésre
szólít fel.

A Magyar Kurírban megjelent írását Kovács Zoltán azzal zárja, hogy a
korábban említett fatimai útjáról hazatérő Ferenc pápa akkori szavai
készítsenek fel lélekben a közelgő jeles eseményre:

*„Ma is nagy szükség van az imára és a vezeklésre, hogy kiesdjük a megtérés
kegyelmét, annak a sok háborúnak a befejezését, amelyek ott vannak
mindenütt a világon,*

és egyre csak terjednek, de azoknak a kisebb-nagyobb képtelen
konfliktusoknak a végét is, amelyek eltorzítják az emberiség arcát.
Hozzáteszi: hagyjuk, hadd vezessen minket a Fatimából áradó világosság!
Mária szeplőtelen Szíve legyen mindig a mi menedékünk, vigaszunk és
Krisztushoz vezető utunk”.
Erdő Péter is csatlakozik Ferenc pápa imájához

Erdő Péter bíboros, prímás március 25-én, Gyümölcsoltó Boldogasszony
ünnepén csatlakozik Ferenc pápa békéért szóló imájához, és vele együtt
Mária Szeplőtelen Szívének ajánlja és oltalmába helyezi Oroszországot és
Ukrajnát – írja a Magyar Kurír
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/erdo-peter-biboros-ferenc-papahoz-csatlakozva-felajanlja-oroszorszagot-es-ukrajnat-szuzanyanak?fbclid=IwAR2_GOg366sF9lqGQ6vtfj_RxgSDw5cRvRBFinnFirEWOb-WMXzO_NXheUs>.
A lap ismerteti: Erdő Péter bíboros, prímás március 25-én, pénteken 19
órakor a Szent István-bazilikában a Szent Jobb előtt – emlékezve Szent
István királyra, aki elsőként ajánlotta fel országát a Szűzanyának – teszi
meg a felajánlást. Az eseményre szeretettel várnak minden hívőt.

*(Forrás: Magyar Kurír)
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-mariologus-valaszol-mit-jelent-es-miert-ajanlja-fel-papa-oroszorszagot-es-ukrajnat-marianak?fbclid=IwAR3500um_jsk4Im0EqMZiueVtkUhyaLOkIkIhk7pHGrkuA3rIbE1pMB7cEs>*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220322/3c342630/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról