[Grem] 800-szorosára nőtt a figyelemzavaros fiatalok száma / Pécsi Rita, neveléskutató

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2022. Júl. 23., Szo, 14:16:41 CEST


 'Így is lehetsz tini' - az abai gimnázium | A Védett Társ. Alapítvány
Iskolapélda sorozatának 4. része
*videó (24'57)  https://www.youtube.com/watch?v=ef59p4v1KXw
<https://www.youtube.com/watch?v=ef59p4v1KXw>*
Szilasy Györggyel, az Atilla Király Gimnázium igazgatójával beszélgetünk
arról, hogy a hagyomány és a tudomány külső erők általi szembeállítása
ellenére hogyan lehet ma is értékes munkát végezni az ifjúság körében.



Korábban:
 Pécsi Rita: nyolcszázszorosára növekedett a figyelemzavaros fiatalok száma

>
>> https://katolikus.ma/pecsi-rita-nyolcszazszorosara-novekedett-a-figyelemzavaros-fiatalok-szama/.
>> <https://katolikus.ma/author/szerk/>
>> Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató előadást tart a BJHF-en - Fotó: Győri
>> Egyházmegye Sajtóiroda
>>
>> *Nevel, tanít, oktat, vezet – Pécsi Rita mindenkinek mást ad ezek közül,
>> valakinek közvetlen módon előadásaival, másoknak közvetetten
>> pedagógiájával. Gyakori nevelési kérdésekről, felvilágosításról és
>> kivételesen személyes forrásról beszélgetett Vermes Nikolett, a Pálos Lelki
>> Központ <https://paloskozpont.hu/> munkatársa Uzsalyné dr. Pécsi Rita
>> neveléskutatóval, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola tanárával.*
>>
>> – *Akár egyházi fenntartású iskoláról beszélünk, akár magánról vagy
>> államiról, egyformán halljuk, hogy nehezebb helyzetben vannak a pedagógusok
>> ma, mint akár egy évtizeddel korábban. Miből ered ez a probléma?*
>>
>> *Az évtizedek alatt a gyerekek környezete sokat változott, most rengeteg
>> inger éri őket, ami szinte kiszakítja őket abból a gyerekkorból, melyre
>> szükségük lenne a felnőtté válás útján*. Ezt tetézi, hogy *a diákokra
>> zúduló virtuális világot nem tudjuk teljesen kontrollálni.* Mondhatjuk,
>> hogy az internet nyújtotta lehetőségek segítenek a tanulásban, de ne
>> áltassuk magunkat, hiszen* éppen az internettel ártunk legtöbbet*
>> utódainknak. *A mesterséges képek nézésével leépül** a kreativitás,* *miközben
>> a gyerekeket úgynevezett virtuális zajok sokkolják.* Annak érdekében,
>> hogy akár egy kicsit is megkönnyítsük a pedagógusok dolgát, javaslom, hogy
>> pl. *kisgyermekkorban tablet helyett adjunk egyszerű építőkockát a
>> kisgyerekek kezébe*. De jó példa erre egy becsomagolt játék is, a gyerek
>> előbb fog bíbelődni a dobozzal, a csomagolással, mint magával a játékkal,
>> hiszen örömet okoz számára, hogy a saját fantáziavilága szerint játszhat*.
>> Minél egyszerűbb egy játék, annál jobban serkenti a fantáziát*.* Ugyanez
>> igaz a mesékre is, hiszen a hallott elbeszélés megmozgatja a kicsik
>> képzelőerejét,** míg a látott mese elkényelmesíti *azt. Ezek az
>> egyszerű, mindennapi dolgok már önmagukban is képesek lecsillapítani a
>> hiperaktív gyermekeket és segítik őket a koncentrálásban. Érdemes
>> megjegyezni azt is, hogy *0-3 éves korig kifejezetten sérülékeny az
>> idegrendszer*, ebben a szakaszban a környezet hatására alakulnak ki az
>> első alapok,* ilyenkor különösen nagy figyelmet kell fordítanunk a
>> „játék” kérdésre.*
>>
>> – *Tegyük fel, hogy nincs kéznél semmi, és telefont nem szeretnénk a
>> gyerek kezébe adni. Mit tehetünk?*
>>
>> *Mozogjunk, babráljunk valamit a gyerekkel, mert amit a kezünkkel
>> csinálunk, azzal az agyunkat fejlesztjük*.* A motoros készségek
>> alakítják ki a gondolkodás pályáit. Nem attól lesz jó tanuló egy gyerek,
>> hogy sok feladatlapot tölt ki helyesen, hanem attól, hogy mozog, hintázik,
>> függeszkedik, bukfencezik, matat a földön, magyarán életvidáman, szabadon
>> játszik. *Hiába magas valakinek az IQ-ja, ha a fejlődésének nem része a
>> mozgás, akkor nem fog kialakulni a jó gondolkodás*.* De itt vigyázzunk,
>> hogy *mozgásra törekedjünk, ne **a teljesítményt előtérbe helyező
>> élsportra, hiszen az megint korlátozza* *az egészséges, arányos
>> fejlődésben.*
>>
>> – *Gyerekeink egyre magasabb számban küzdenek tanulási nehézségekkel.
>> Hol hibázunk?*
>>
>> Gyakran hallom a büszke szülőktől, hogy „az én gyerekem már ennyi meg
>> ennyi dologra képes figyelni vagy, hogy mennyi versenyt nyer meg
>> egyszerre…”. De elfelejtjük, hogy *egy időben valójában egy valamire
>> tudunk koncentrálni*. Az olvasó talán most legyint, mondván minden
>> háziasszony képes egyszerre keverni a rántást és szaggatni a nokedlit, és
>> ez így igaz, viszont az is, hogy ilyenkor nem egyszerre koncentrálunk több
>> dologra, hanem ide-oda ugrál a figyelmünk, ami nagyon fárasztó, és a
>> kutatások szerint messze nem olyan hatékony, mintha csak egy dologra
>> figyelnénk. Elképzelhetetlennek tűnik, tudom, hiszem én is nagycsaládos
>> édesanya, nagymama vagyok, ugyanakkor azt is tudom, hogy nem lehetetlen. *
>> Egyszerre egy dolog, ez a recept*! Próbáljuk ki, meg fogunk lepődni,
>> hogy mégis ugyanannyi idő alatt végeztünk mindennel. Gondoljunk bele, ha
>> nálunk, felnőtteknél érezhető a különbség, mi lehet a gyerekeknél? Nem
>> csoda, hogy *nyolcszázszorosára növekedett a figyelemzavaros fiatalok
>> száma.*
>> Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató előadást tart a BJHF-en – Fotó: Győri
>> Egyházmegye Sajtóiroda
>>
>> – *Mit tehet – a példa kedvéért – egy, a II. János Pál Iskolaközpontban
>> tanító pedagógus, amikor osztályában többségében vannak a hiperaktív
>> gyerekek?*
>>
>> A tanítók helyében összehívnám a szülőket és megmutatnám nekik a kutatási
>> eredményeket, amikről fentebb beszéltem. *Szembesíteném a nevelőket
>> azzal, hogy a technikai eszközök milyen hátrányokat jelentenek a fejlődés
>> szempontjából*, és nem aggódnék azért, hogy egyedül leszek ebben a
>> harcban. Mindenhol vannak jóérzésű anyukák és apukák, akik partnerek
>> lesznek, ez adjon reményt ahhoz, hogy szembe szálljunk a sokszor hasznos,
>> de még többször káros eszközökkel szemben. *Hallani kétségbeesett *
>> *tanítóktól*,* hogy **a gyerekek alig tíz évesen makacsul mondják,
>> ismerik a jogaikat, **amikor a pedagógus fegyelmezni akar*. Erre csak
>> azt tudom felelni, hogy *a gyerekeknek elsősorban a fejlődésükhöz van
>> joguk, egy iskolai szabály, ami kimondja, hogy tanórán nem szabad *
>> *telefonozni,** valójában a diák érdekét szolgálja*. Sőt, messzebb
>> megyek! Az sem elég, hogy arra kérjük a gyerekeket, kapcsolják ki a
>> telefonjukat az iskolában, mert hiába hozzuk ezt a szigorítást, ha egy
>> szünetben bemegyünk a diákmosdóba, láthatjuk, mennyien telefonoznak. És
>> ebben a helyzetben nem csupán az eszközhasználatról van szó, hanem a
>> tartalmakról is.
>>
>> – *Egy kutatás szerint a fiatalok 80%-a keres pornográf tartalmakat az
>> interneten 13 éves kor előtt. Sokkoló statisztika!*
>>
>> Ez így igaz! Ezért eddig az életkorig *a szülőknek és a pedagógusoknak
>> egyéni felelősségük, hogy felvilágosítást adjanak a gyerekek számára*.
>> Itt merülhet fel a mikor és hogyan kérdés, ami nagyon fontos, hiszen
>> gyerekeink nemiségéről beszélünk, aminek egyik legfőbb célja, hogy adott
>> időben élet szülessen belőle. A gond, hogy erről nehezen beszélünk, mivel
>> ennek a kultúráját még nem alakítottuk ki. De nézzük a gyakorlati oldalát! *A
>> fiatalok kíváncsisága természetes, szeretnék megérteni, hogyan működik a
>> testük, ezért ha nem kapnak erről tájékoztatást, maguk fogják felkeresni a
>> válaszokat*. *Hogy ezt megelőzzük, kezdjünk el velük értékek
>> összefüggésében beszélni a szexualitásról, *amikor látjuk rajtuk a
>> kíváncsiságot. Ne arról az oldalról közelítsük meg, hogy „jajj, csak élet
>> ne legyen belőle”, ne csak a mechanikus tényekről beszéljünk, hanem*
>> arról, hogy a testük értékes, vigyázniuk kell rá, mert ez az élet forrása,
>> a testünk a szexualitásban jel, ami az egész személyiségünket hordozza*.
>> Nem test kapcsolódik csupán a testhez, hanem személy a személyhez! Ezért
>> pl. sokkal többet mond a szeretkezés kifejezésünk, mint a közkeletű
>> „szexelés”.
>>
>> *Tanítsuk meg, hogyan tudnak élni a nemük természetes ajándékaival, a
>> lány azzal, hogy nő lesz, a fiú pedig azzal, hogy férfi lesz. *
>>
>> Beszéljünk arról, hogy milyen feladataik vannak, milyen korlátaik, és
>> hogyan egészíthetik ki egymást majd abban az időben, amikor felnőnek.
>>
>> – *Hogyan viszonyuljunk a ma egyre égetőbb problémához, hogy gyermekeink
>> idejekorán „választanak” maguknak nemi identitást?*
>>
>> Az első sejtben eldől, hogy valaki fiú vagy lány, és mivel az első
>> sejtünk osztódik, minden további sejtünkben benne lesznek nemünk
>> sajátosságai. Fontos, hogy nincsen homoszexuális gén, ez tudományos tény.
>> Több ezer év után is képesek vagyunk megállapítani egy csontról, hogy női
>> vagy férfi, ilyen mélyen kódolta bennünk a Jó Isten, hogy nőnek vagy
>> férfinak teremtett. Azoknak a szülőknek, akiknek a tizenéves gyerekük
>> szokatlanul viselkedik, javaslom, hogy beszélgessenek vele. És erre is föl
>> kell készülni! Nem alkalmas most ez a keret arra, hogy a hasznáklható
>> érveket mind felsoroljuk. De nem furcsa az, hogy fontosnak tartjuk, hogy az
>> atommaghasadás elméleteit tudják a fiataljaink, de azt nem, hogy ez a
>> kérdés mi mindentől függ? Tudom, hogy önmagában az ehhez vezető út is nehéz
>> és hosszú, de mozgassanak meg minden követ fiúk vagy lányuk érdekében,
>> mert, ahogy *nemiségünk kódolva van, úgy nemi identitásunk is egy
>> biológiai és nevelési (!) folyamattól függ, ami csak tizenkilenc- huszonkét
>> éves kor körül éri el végleges állapotát**. Akinek tehát tizenhét évesen
>> még puha az identitása, nem biztos, hogy húszévesen is az lesz.** A
>> legfontosabb, hogy erről tudjunk és képesek legyünk hitelesen, érthetően
>> beszélni!*
>>
>> – *Mit tehetünk a mindennapok szintjén?*
>>
>> *Szükségek vannak mintákra! Egy apa, nagyapa vagy nagybácsi, és ugyanígy
>> egy anya, nagyanya vagy nagynéni jelenléte rengeteget tehet. Itt megint
>> visszatérünk oda, hogy felelősséggel kell foglalkoznunk utódainkkal. *Ahogyan
>> a kétéves kisgyereknek nem fogunk tabletet adni a kezébe, úgy ne vonjuk meg
>> a felnőtt mintákat a serdülőkorú fiataloktól.
>>
>> – *Beszéltünk pedagógiai munkájának felismeréseiről, tanácsot adott
>> szülőknek és tanítóknak, de kérem, árulja el, mi Pécsi Rita titka? Honnan
>> van ennyi ereje ahhoz, hogy feleségként, anyaként és nagymamaként még a
>> szakmájában is teljességgel jelen legyen a mindennapokban?*
>>
>> Ez a kérdés – és persze nem a megvalósítás – a legkönnyebb! *A háttérből
>> merítek erőt*. *Gyerekkori hátterem alatt pedagógus szüleimre gondolok,
>> aki ugyan szigorral, de óriási szeretettel neveltek, nagyon szép, derűs,
>> gazdag élményvilágú gyermekkorom volt. Az ő keresztény elhivatottságuk, a
>> hétköznapok misszióját megélő életük később meghatározta az én
>> pályaválasztásomat is. A jelenlegi hátterem alatt pedig támogató férjemre
>> gondolok, akivel együtt járjuk az országot, mellettem van a mindennapi
>> terhekben és örömökben, sokszor viccelünk azzal, hogy missziós munkatársam
>> is, túl azon, hogy szép szövetségben élünk. Az ebből született gyerekeink
>> és unokáink is rengeteg erőt adnak nekem. *Jó munkatársaim, és nagyon
>> mély baráti kapcsolataim vannak, akik ezt a „szeles” életmódunkat is
>> „kibírják” Végül *meg kell említenem a zenét!* *Zenepedagógusnak
>> indultam, kislánykorom óta rajongok a zenéért, és életemben eddig mindig
>> szorosan kapcsolódtam hozzá, immár harmincnyolc éve vezetem a Pécsi
>> Székesegyház Bárdos Kórusát. Ezek mind sokat tesznek ahhoz, hogy az évi
>> közel négyszáz előadást, amit tartok, és a szolgálatot, amit ezen keresztül
>> és a más területeken végzek, valóban  derűs, bátor szívvel és lélekkel
>> tehessem. Valóban minden nap hálás vagyok azért a sok örömös ajándékért,
>> amivel a Jóisten eláraszt a munkámban és a kapcsolataimban egyaránt.*
>>
>> *Az interjú eredetileg a Pálos Lelki Központ
>> <https://paloskozpont.hu/nem-attol-lesz-jo-tanulo-egy-gyerek-hogy-sok-feladatlapot-tolt-ki-dr-pecsi-ritaval-beszelgettunk-1-resz/>
>> oldalán jelent meg.* *Készítette: Vermes Nikolett.*
>>
>>
>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
>> a vírusoktól. www.avg.com
>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>> <#m_9077620302187267914_m_-5246633665356179897_m_3155200741153802901_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220723/cc4152dc/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról