[Grem] Ma Aquinói Szt. Tamás áldozópap, egyháztanító ünnepe / dr. Diós István
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2022. Jan. 28., P, 19:41:19 CET
Aquinói Szent Tamás áldozópap és egyháztanító
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2022. január 28., péntek |
15:35
https://www.magyarkurir.hu/hirek/aquinoi-szent-tamas-aldozopap-es-egyhaztanito
Aquinói Szent Tamásra emlékezünk, az „angyali doktorra”, aki egyetemi
tanári és hittudományi munkásságának termését naponta letette az Úr
oltárára, hogy a minőségét Ő döntse el. Összegző műve, a *Summa Theologiae*
nyolcszáz év után is a katolikus gondolkodás és tanítás fontos forrása.
Aquinói Szent Tamás a nápolyi Aquinói grófok nemzetségéből származott, és
már ötévesen a montecassinói bencés kolostorba került. Tizennégy éves
korában magasabb tanulmányokra Nápolyba küldték, és itt megismerte az
akkoriban kivirágzó domonkos prédikátori rendet. 1244-ben a családja heves
tiltakozása ellenére kérte fölvételét a kolduló szerzetbe.
*Andrea de Bonaiuto: Aquinói Szent Tamás, a „Doctor Angelicus” szentekkel
és angyalokkal (14. század) *
Tamás végig ellenállt minden csábításnak, amellyel életre szóló
elhatározásának visszavonására akarták bírni. Az imádságnak és a tanulásnak
élt. 1245-ben Párizsba érkezett, itt találkozott először a rend nagy
tekintélyű hittudósával, Nagy Szent Alberttel. Három éven át hallgatta
előadásait, majd amikor a párizsi egyetemes káptalan Albertet Kölnbe küldte
és rendi főiskola alapításával bízta meg, Tamás vele tartott, és négy évet
töltött tanulással a Rajna menti városban.
1252-től Tamás már maga is előadásokat tartott Párizsban. Ezekben az
években keletkeztek többek közt kommentárjai (Petrus Lombardus
szentenciáskönyvéhez, Izajáshoz és Boëthius Szentháromságról írott
művéhez), valamint *Az igazságról* című értekezése.
Tamás ezután hazájában, Itáliában tanított teológiát, majd IV. Orbán és
később VI. Kelemen is a pápai udvarba hívták. Közben átvette Rómában a
rendi főiskola vezetését.
Legnagyobb műve a *Summa Theologiae*, a tudományosság és a gondolati
mélység, az összefoglaló látás és a világosság mesterműve.
Lírai művei, himnusz- és szekvenciaszövegei
<http://mek.oszk.hu/00500/00503/00503.htm#20> is ismertek, ezek bensőséges
istenkapcsolatáról és gazdag, mély érzelmi világáról tanúskodnak.
*Sassetta: Aquinói Szent Tamás imája (15. század)*
1269-ben rendi elöljárói ismét a párizsi egyetemre hívták teológiai
professzornak. Ezek a párizsi évek jelentették tudományos munkássága
csúcspontját.
1272-ben rendje megbízta Tamást, hogy központi teológiai főiskolát
szervezzen Nápolyban. Két évvel később ismét kiragadták ebből a nyugodt
tevékenykedésből, amikor X. Gergely pápa a lyoni uniós zsinatra küldte.
Súlyos betegsége ellenére útra kelt, de 1274. március 7-én meghalt a
fossanuovai ciszterci kolostorban.
XXII. János pápa 1323-ban szentté avatta. 1567-ben V. Piusz pápa
egyháztanítóvá nyilvánította. XIII. Leó 1880-ban minden katolikus tanító
tevékenység védőszentjévé tette. Ünnepét először halála napjára helyezték,
mivel azonban ez a nap legtöbbször a nagyböjtre esik, 1969-től január 28-án
ünnepeljük, amely napon 1369-ben ereklyéit átvitték Toulouse-ba.
* * *
Aquinói Szent Tamás filozófus és teológus korának és a szellemtörténetnek
egyik legnagyobb hatású, ma is megkerülhetetlen személyisége volt.
Szenvedélyes érdeklődése Isten megismerésére irányult. Nemcsak a hit
fényénél kereste Istent, hanem az értelem fényénél, azaz a filozófia
eszközeivel is.
Olyan teológus volt, aki végső bölcsességét és legmélyebb ismereteit a
hitből merítette. A két valóság számára nem ellenkezett egymással: „A hit
előíze annak a tudásnak, amely a jövőben boldoggá tesz minket. A hit fénye,
amely kegyelemszerűen árad belénk, nem oltja ki a tudás fényét, amely
természetes örökségünk” – vallotta minden idők egyik legnagyobb hatású
gondolkodója.
„Isten ajándékozta az embernek a hit világosságát, és ezzel olyan
igazságokat nyilatkoztatott ki, amelyek minden emberi tudást fölülmúlnak.
De ugyanaz az Isten kölcsönözte az embernek a megismerő képességet is, s
adta vele együtt azt a megbízást, hogy hajtsa uralma alá a földet. A hitnek
és az értelemnek tehát Istenben van a forrása, és ezért sohasem kerülhetnek
egymással ellentétbe.”
Szent Tamás azt akarta, hogy az egész ember testestül-lelkestül táruljon ki
Isten előtt, ezért szembefordult az egészségtelen, természetellenes
aszkézissel.
Azért lehetett nagy hittudós, mert nagy imádkozó is volt. Valahányszor el
akart mélyedni a szellemi világban, a feszülethez vagy a tabernákulum elé
lépett, és megvilágosításért imádkozott. A legenda elmondja, hogy egyszer a
kereszt előtt állva az Úr hangját hallotta: „Helyesen írtál rólam, Tamás.
Milyen jutalmat szeretnél érte?” Ő ezt felelte: „Egyedül csak téged, Uram!
Minden, amit írtam, előttem csak pelyva.”
Aquinói Szent Tamás ugyanakkor tudta azt is, hogy minden emberi tudás csak
töredék, hogy semmiféle földi képesség sem tudja elvezetni az embert igazi
céljaihoz: Istennek kell az ő kegyelmével hozzánk jönnie. Az ember alázatos
szívvel csak odaléphet Isten elé, és föltárulkozhat előtte. A nagy
filozófus tudta, hogy csak a kicsinyek részesülnek Isten
kinyilatkoztatásában: „Az alázat teszi az embert alkalmassá Isten
befogadására, az teszi képessé a bölcsességre*.*”
Tanára, Albert állítólag így nyilatkozott Tamásról: „Ezt az ifjút néma
ökörnek neveztük (higgadt megfontoltsága és testes alkata miatt), de ha
egyszer majd elbődül a tudományban, az egész világ visszhangozni fog tőle.”
*Istenünk, te Aquinói Szent Tamást kitüntetted az életszentségre való buzgó
törekvéssel és a szent tudomány szenvedélyes szeretetével. Kérünk, add
segítségedet, hogy világosan megértsük tanítását, és híven kövessük
jótetteinek példáját. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki
veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké.
Ámen.*
*Forrás**Diós István: A szentek élete*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220128/af9b7e79/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról