[Grem] Interjú (jan.13.) Barsi Balázs ferences szerzetes atyával
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2022. Jan. 13., Cs, 16:37:16 CET
Interjú <https://777blog.hu/interju/>„Nem vagyok sztárpap, és nem is szabad
annak lenni” – nagyinterjú Barsi Balázs ferences szerzetessel
https://777blog.hu/2022/01/13/nem-vagyok-sztarpap-es-nem-is-szabad-annak-lenni-nagyinterju-barsi-balazs-ferences-szerzetessel/
*Hetvenhatodik születésnapját követően két nappal látogatta meg a 777
csapata Barsi Balázs ferences szerzetest a Nógrád megyei Szécsényben.
Balázs atya derűsen nyit ajtót és vezet körbe bennünket a magával ragadó
kolostorban. A gyönyörű udvar után a kertbe visz utunk, ahol találkozunk
„Mócikával”, a barátságos kutyával, aki Balázs atya érkezése előtt még
Mozart volt. „Így nem nevezünk el egy kutyát, ugye Mócika?” – fordul
mosolyogva az eb felé a ferences szerzetes, aki ezt követően a kolostor
közösségi konyhájában főz kávét a megilletődött újságíróknak és fotósnak.
Ahogyan ekkor, úgy az egész délután folyamán is Balázs atya fizikailag és
szellemileg is irigylésre méltó állapotban van, így a rendház nappalijában
kötetlen beszélgetés kezdődik.*
*Hosszú idő után nem Sümegen, hanem Szécsényben ünnepelte az új esztendőt,
milyen várakozásokkal tekint 2022-re?*
Érdekes az időhöz való viszonyom, alighanem csalódást kell okoznom.
Szilveszterkor mindig azt mondják körülöttem, hogy készítsünk egy nagy
összesítést, zárjuk le az óesztendőt – de ez nekem sosem sikerül. Még a
gyónásra is nehéz felkészülnöm! Ha összegeznem ennyire nagy kihívás, akkor
képzelheti, hogy előrefelé milyen nehezen tekintek: a napi feladatokba kell
nagyon mélyen benne lennünk és ott kapunk olyan irányokat, amelyek tovább
visznek bennünket. Biztos, hogy az életünk egy bizonyos részén következik
be, hogy például a könyvek „ránk találnak”. Hogy milyen úton az egy csoda,
de mégis mindig akkor, amikor szükségünk van rá. A feladatok is ránk
találnak, így bontakozik előttünk az élet. Nem vagyok tele tervekkel, mert
tudom, hogy a mai nap feladataiból következik majd a következő lépés.
*Milyen érzésekkel tért vissza tavaly Szécsénybe – különösen úgy, hogy
immáron nem egy közösség vezetőjeként, hanem annak megbecsült tagjaként van
jelen, fiatalabb szerzetesekkel együtt. Tulajdonképpen ez egy új
életszakasz Balázs atya életében.*
Teljesen új életszakasz, és őszintén megvallva kicsit novíciusnak is
éreztem magamat, mert mindent meg kellett tanulnom, hogy mi hol van,
alkalmazkodnom kellett. Mégis, valami hatalmas felszabadultságot érzek!
Őszintén nem értem – pedig nem vagyok különös lény – hogy miért van az,
hogy ha egy püspök vagy plébános nyugdíjba megy, akkor majdnem, hogy
összeesik. Nem örül, hogy nyugdíjba kerül? Az élet bontakozódik ki előttem:
már nem vagyok felelős semmiért, ezért egy sokkal mélyebb felelősség van
bennem. Érzem, hogy itt kell lennem.
Nem én vagyok a házfőnök, a novíciusmester, és mégis azt érzem – nem
szeretném, ha nagyképűségnek venné – hogy nagyon itt kell lennem.
*Ez az érzés, és a vezetői szerep „leadása” szabadságérzetet is jelent?*
Óriásit, teljes felszabadulást.
*Mit jelent ez a felszabadulás, mi az a teher, ami lekerült a válláról?*
Ötven éve vagyok pap, mégis éppen a mostani karácsonykor gondolkodtam el,
hogy amit megtapasztalok, az valami hihetetlen: mintha újra gyermek
lennék! *(Nevet!)
*Korábban mindig mindennel nekem kellett törődni: az énekekkel, azok
kinyomtatásával, a konyhai feladatokkal, hogy a templom hogyan néz majd ki,
kinek adunk ajándékot – és most ez mind lekerült rólam. Hihetetlen
felszabadultság! Hiányzik a közösségünkből az a korosztály, aki ezeket a
feladatokat jól el tudja végezni, mert ha őszinte vagyok, akkor a mi kis
szécsényi „családunkban” mint egy nagypapa korú testvér vagyok jelen. De
ennek a kornak is gyönyörűen sok szépsége van! A húgom nagymama már, egyre
inkább veszem észre és tapasztalom, hogy amit a nagyszülő mond az olyan
mélységben hull az emberi lélekbe, ahonnét már csak egy mélység létezik: az
Istennel való kapcsolat. Lehet, hogy ezek a nagyszülői gondolatok akkor
jutnak az eszünkbe, amikor már 80 évesek vagyunk, de mégis megmenthetnek
bennünket. Nem tudom, hogy miért van ez. Lehet, hogy azért, mert a két
egymást közvetlenül követő nemzedék között mindig van egy kis súrlódás, egy
„hatalomátvétel”. Itt viszont nincsen!
Visszagondolok arra az időre, amikor novíciusmester voltam és belém vág a
kérdés, hogy hogyan voltam olyan bátor, hogy vezetni mertem ezeket a
fiatalokat? Ahhoz tudnám hasonlítani, amikor a 25-30 év körüli embernek
születnek sorban a gyermekei, és mégsem esik össze a félelemtől és a
rettegéstől, hogy egy világmindenséget bízott rá Isten.
Fotó: Bodnár Patrícia/777
*A nagypapa felvetés azért is érdekes, mert a most belépő novíciusoknál –
már csak a korban lévő különbség miatt is – akarva-akaratlanul is, de
hasonló lehet Balázs atya szerepe…*
Mindenképpen!
*Mennyire ismer magára bennük? Látja bennük azt a fiatalembert, amilyen Ön
volt, amikor elkezdte a noviciátust? *
Nehéz a kérdés, főleg mivel most két felnőtt ember lépett be hozzánk,
egészen más korban vannak, mint amikor én beléptem. Mégis azt gondolom,
hogy van különbség, például bizonyos szempontból érettebbek voltunk, és itt
most nem azokra gondolok, akik már felnőttként lépnek be a rendbe.
Ugyanakkor sokkal kevesebb információval rendelkeztünk, mint a mostani
novíciusok. Ma jobban kell tisztázni, hogy valaki miért szeretne szerzetes
lenni.
*Ez egyértelműbb volt Balázs atya generációjánál?*
Kicsit világosabb volt, de akkor is ez volt a tét. Akkor is volt olyan,
hogy egy 18 éves fiatal azért akart belépni, mert a szerzeteseknek milyen
szép a ruhájuk. Ez nem elég, egy személyes kapcsolatra van szükség
Istennel, ami nagyon nehéz. Érdekes, hogy a mai novíciusok jobban megértik,
hogy szükség van erre a kapcsolatra. Persze mi is tudtuk, hogy Valakiért
jöttünk, nem valamiért, de őszintén szólva 1964-ben még az történt, hogy
bementünk egy háromnapos lelkigyakorlatra, majd utána egy reggeli misén
beöltöztettek minket és kész. Kezünkbe adtak egy latin breviáriumot, a
felét talán értettük, de szépen mondtuk a többiekkel. „Mi így szoktuk” – és
beleszoktunk *(Nevet!) *Később már rájött a rend arra – ebben a ferencesek
élenjárók voltak – hogy a nevelés mennyire fontos, amelynek három fázisa
van: emberi, keresztényi és szerzetesi nevelés.
Szintén nagy különbség, hogy a mi időnkben még mélyen megélt keresztény
családi légkörből érkeztünk, olyan családokból, akiket a hitük miatt
üldöztek a kommunizmusban. Láttunk kitartást a szüleinktől, egy olyan
kultúrából érkeztünk, ahol illemet és szokásokat tanultunk.
*Sok olyan fiatal van, aki úgy érzi, hogy Isten papnak vagy szerzetesnek
hívja, de végül mégsem tesz lépést. Ön szerint miért? *
Ezeknél az eseteknél kettő nagyot szoktunk véteni! Az egyik hiba, hogy
„beöltöztetjük” lelki szerzetesnek, és akkor onnantól nem megy focizni és
társaságba – kiszakad a környezetéből, kis túlzással végig benn ül a
sekrestyében, ahol minden egyházi pletykát végighallgat. Borzasztó
ellennevelés! A másik, hogy elhessegetjük a gondolatát és azt mondjuk, hogy
majd az érettségi közeledtével beszélünk róla. Nem! Téged megérintett az
Isten és attól a naptól kezdve te köteles vagy ezt a megérintettséget
követni. Ebből kinőhet papság vagy házasság, de ebből nő ki.
Nincsen két életszentség!
*Nem is „zárjuk be” a sekrestyébe, de nem is szakítjuk el az Istennel való
megérintettségtől. De mi kell ahhoz, hogy ezt az időt jól használja fel?
Lelkivezetés vagy lelkikísérés? *
Nagyon nem szeretem azt a szót, hogy lelkikísérés, mert az embert vezetni
kell, nem kísérgetni. Mégis ebben az esetben valóban kísérés van. Például
így tudjuk kiszűrni az éretlenségét, hogy ne azért jelentkezzen
szerzetesnek, mert nem talált még munkát magának. Menjen el dolgozni,
költözzön el a szüleitől, gyűjtsön élettapasztalatot. Mellé kell állni,
bele kell élni magamat abba, hogy őt elhívta Isten, de emberileg még
nincsen készen rá – ez a lelkikísérés. Elkísérni az útján, hogy később majd
vezetve lehessen.
Fotó: Bodnár Patrícia/777
*Egy lépést hátra lépve, a hívő-nem hívő „mezőre” érve: hogyan tudja az
Egyház megtartani a kétezer éves tanítását, a liturgiáját, az ünnepiességét
úgy, hogy közben vonzó legyen azok számára, akiket el kellene érnie? Ezt a
kettősséget hogyan lehet feloldani?*
Úgy lehet feloldani, ha nagyon mély kapcsolatunk van Istennel – és rajtunk
keresztül tud találkozni az emberekkel. Nem is szükséges hozzá vallásos
dolgokról beszélni. Van egy laikus testvérünk, aki korábban a
Mercedes-gyárban dolgozott Kecskeméten, egy kisebb csoportot vezetett. Soha
nem beszélt a munkatársainak arról, hogy ő hívő lenne, viszont nagyon
emberséges volt mindenkivel. Egyszer elé állt egy cigány beosztottja, aki
ateista volt – ami nagyon fura, mert egy cigány „nem lehet” ateista – és
azt mondta, hogy *„Téged a jó Isten küldött ide, ha te nem lennél, minden
más lenne.”* Nagyon sok keresztény így él, nem beszél a hitéről, de
sugárzik belőle Krisztus szeretete.
A kérdésben van egy rejtett dolog: az Egyháznak van egy belső élete, ez
pedig a szentmise. Úgy is mondhatnám, hogy ez a hálószobája az Egyháznak,
ide nem engedhetünk be bárkit. Oda csak fokozatosan lehet belépni, ahogy
egyre többet megért ebből a misztériumból. Nem zúdíthatjuk rá az emberekre
ezt a titkot. Európára rá lett zúdítva az egész keresztény tan, ami
irtózatos zavart okoz a fejekben: ezek a hittitkok egymásra épülnek és ezt
nem „fröccsenthetjük” rá egy hitetlen világra, mert akkor agyzavar alakul
ki.
*Nem is tartja fontosnak, hogy az Egyház vonzónak tűnjön a világ számára?*
Dehogynem! Csak ennek belülről kell fakadnia, összhangban kell lennie a
belsőnek meg a külsőnek. Nem tarthatunk fenn egy belső bűnös életet,
miközben kívülről a szentet játsszuk, ezért élünk állandó megtérésben és
bűnbánatban.
A bennünk lévő mély Isten-kapcsolatnak kell látszódnia kívül is, és akkor
vonzó lesz az Egyház.
*Ha már az Egyház szóba került: milyen ma az Ön megítélése a püspöki
karban, a papok között? *
Őszintén megmondom, hogy nem tudom.
*Nem is érdekli?*
Nem túlságosan. Az sokkal inkább foglalkoztat és jólesik, amikor fiatalok
visszajeleznek, hogy egy-egy elmélkedés vagy prédikáció mit adott nekik. Ez
nagy örömöt szerez, de nem fogok elszállni. Ebben a korban az emberre már
hihetetlen súlyként rakódik rá a felelősség. Nem lehet mellébeszélni.
Amikor kérdezik tőlem, vagy mondják nekem, hogy milyen sokan hallgatnak
engem, akkor szinte rögtön mondom, hogy nem foglalkoztat. Megdöbbentett az
a visszhang, amely az előadásaim és prédikációim után érkezett.
Természetesen eljutott hozzám olyan vélemény is, hogy szélsőséges vagyok.
De ha folyton az egyik szélét mutogatják, akkor néha meg kell mutatni a
másik szélét is. *(Nevet!) *Viccet félretéve, én mindig azt hangsúlyozom,
hogy a két part között kell lenni, mert onnan lehet igazán látni és
megérteni azt a mélységet, ami a misztérium.
A másik, amit nagyon fontosnak tartok, hogy nem vagyok sztárpap. Nem is
szabad annak lenni!
*Mit üzenne azoknak a papoknak, akiket megérint a népszerűség?*
Azt, hogy menekülj a népszerűség elől! Menekülj tőle, mert elveszíted a
mondanivalódat! Tudom, hogy ez fiatalon milyen nehéz, főleg mivel tele van
az ember jószándékkal.
Fotó: Bodnár Patrícia/777
*Sokan szónoknak tartják Önt, igazat ad nekik?*
Bencés diákkoromban – amikor húsz bencés szerzetes azzal foglalkozott, hogy
velünk legyen, egyedül a testnevelőtanár volt civil, ilyen nem lesz többet
a történelemben – egy szónoklat versenyt megnyertem. Nyilván. *(Nevet!)* De
mégis más a szónok, ugyanakkor természetesen sok köze van hozzá. Nagyon
bosszant, hogy magyar és orosz szakosként nem tudtam magamat még jobban
képezni nyelvileg. Arany Jánoson vagy a többieken. Nem vagyok ahhoz
kiképezve, amit a jó Istentől kaptam, főleg most, amikor minden a szavakon
múlik.
A szónoklat vagy a prédikáció nem csak kegyelmi esemény, hanem kegyelmi és
természeti.
Ha nincs semmi gondolatom, akkor nem az evangélium van gondolat nélkül,
hanem én.
Ilyenkor olyanokat kell olvasnom, akik nagyon meggondolkodtatnak, ilyen
például Duns Scotus. Nem tudom, hogy egy mai pap – velem együtt – két
oldalt megért-e egy nap alatt. A zsenik testvérei vagyunk – mi magunk nem
vagyunk azok – de ha olvassuk őket, akkor nagyobb fordulatszámra kapcsolnak
az eszünk kerekei és képesek vagyunk megérteni őket. Ez is kell az
evangéliumhoz, nem csak egy erkölcsi megérintettség. Szükség van a mélyebb
gondolkodásra is.
*A hit intellektuális oldalára?*
A hittől megvilágosított értelmet ma kiűzték egyesek az Egyházból: érzelmek
vannak, Jézus szeret stb. De ki ez a Jézus? Ha nem az, akinek én
elgondolom, akkor már nem is vagyok rá olyan nagyon kíváncsi. Scotus vagy
Bonaventura olyan logikai gondolatokat tudtak levezetni, hogy élményszámba
mehetett, majd hazamentek és imádságban éltek. Nem ájtatoskodtak az
egyetemi katedrán, de tudták, hogy az értelem elszabadulhat, mert az a
szereteten belül van. A legnagyobb veszély, amikor a szabadság az isteni
szeretetből kiszabadul, az olyan mintha valaki a paksi atomerőműből minden
biztosítékot kiszakítana. Iszonyatos romboló tud lenni az értelem és a
szabad akarat is, mert annak a szereteten belül kell működnie.
*Ahhoz viszont, hogy ebben a szeretetben maradjunk nagyon mély imaéletre
van szükség, amelynek gyümölcse lehet az a hitelesen megélt élet, amelyik
vonzó lehet mások számára is… Tulajdonképpen körbeértünk.*
Maguk a szavak elkopnak, mint például az imaélet. Édesanyám halála óta a
napi három rózsafüzért elvégzem, vagy például a zsolozsmát is elmondom
bármilyen fáradt vagyok. De el kell végeznem. Viszont ez még nem az
imádság, valahol még csak „készülődés”. Az imádság ott kezdődik, amikor
befejezzük azt, mert az egész életünket egy Istennel való mély
szeretet-kapcsolatban kell élnünk.
*Szeptemberben, a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson Budapesten
találkozott Robert Sarah bíborossal, akinek a könyveit korábban
lefordította. Közismert tény, hogy nagy tisztelője a guineai bíborosnak.
Hogyan emlékszik vissza erre a találkozóra?*
Korábban minden könyvéből, amelyet én fordítottam, küldtem neki egy
dedikált példányt, ő pedig nagyon kedvesen mindig viszont dedikálta a
francia kiadást. Egyszer pedig Mindszenty emlékiratait küldtem el neki
franciául – én magam is franciául olvastam először, még, amikor
Strasbourg-ban éltem. Szerintem ő mielőtt Magyarországra érkezett,
belenézett ebbe a könyvbe.
Amikor most szeptemberben a Budapesten tartott szentmiséjét követően
körbeállták a püspökök és papok, akkor elhatároztam, hogy én csak egy
kézfogásra megyek oda hozzá. Nem szeretek a nagyokhoz dörgölőzni. Odaléptem
hozzá és mondtam neki, hogy „*Bíboros úr, én fordítottam le a könyveit”.*
Erre felállt és nagyon nagy szeretettel fogott velem kezet. Szemembe nézett
és én mondtam neki, hogy nagyon sok magyarnak ő a lelki atyja, valamint a
katolikus egyház egyik nagy oszlopa. Elmondtam, hogy minden nap imádkozom
érte – és azt válaszolta, hogy ő is értem. Nagyon sok mindenben hasonlítunk
– ő egy évvel idősebb nálam -, gondolkodásunkban, paraszti gyökereinkben.
Sokat kaptam tőle, és azért kaphattam ezt meg, mert bennem is van valami
abból, ami benne van.
*Mit gondol az Egyházon belülről érkező kritikákról, amelyek Sarah bíborost
érik?*
Ez azért jó hír, mert ez azt jelenti, hogy az egyházon belül erjedés
kezdődött. Régebben volt ugyanis egy olyan folyamat, hogy ami a II.
Vatikáni Zsinat után történt az mind „sacro sanctum”, és azt bírálni
istentelenség. De ami a zsinat előtt volt, azt kegyetlenül leszólták, mivel
szerintük Nagy Konstantin óta kibicsaklott az egyház vonatja, és most
visszatették a vágányra. Ez nem más, mint egy gondolati giccs. Félreértés
ne essék, a zsinat szövegeinek jelentős részétől odavagyok, hallatlanul
tömény. De ami utána jött, az nem mind ugyanabból fakadt. Mindig azt kell
kegyetlenül bírálni, amit most élünk. Mert ezért vagyunk felelősek, és erre
nem vagyunk képesek. Rengeteg jó dolog volt azon a zsinaton, de üresek a
szemináriumok. Tessék szembenézni vele!
*Ez a zsinat következménye?*
Nem, ez egy bizonyos szellemiségnek a következménye, amely a papságot úgy
kezdte értelmezni, ahogyan azt a zsinat soha nem tette. Menedzsernek
gondolják, meg olyan személynek, aki elnököl a misén, meg a nép valami
megbízottja. Ezek beférkőztek a tudatunkba.
Ez nem azt jelenti, hogy mindent vissza, ami a zsinat előtt volt, Isten
ments! Az igazi értékőrző nem azt mondja, hogy a tegnaphoz menjünk vissza,
hanem aki az örök értékeket keresi. Olyan nagy baj van, hogy az Egyházban
azt kell megragadni, ami mindig jelen volt. Ez ugyanúgy igaz az emberségre
is.
*Ha már Sarah bíboros szóba került: az elmúlt években nagy nyitás kezdődött
Afrika felé, az afrikai emberek felé, sokan úgy gondolják, az Egyház
jövőjének kulcsa lehet ez. Mit gondol erről?*
Ha hozzájuk megyünk azzal, hogy az evangéliumot szeretnénk hirdetni, azzal
nagyon érdekes módon mi kapunk többet. Ezt többször megtapasztaltam már én
is, személyesen is találkozhattam olyan püspökkel, aki Afrikában szolgált.
*Amikor tavaly bejelentette, hogy visszatér Szécsénybe, akkor úgy
fogalmazott, hogy „életem utolsó szakaszához érkeztem”. Habár látjuk, hogy
szellemileg és fizikailag is igen jó formában van, de mégis hogyan
viszonyul a saját maga öregedéséhez?*
Nem foglalkoztat az öregedésem, ugyanakkor a halálon már egészen
gyermekkorom óta nagyon sokat gondolkodtam. Nem azért, mert félnék tőle,
hanem bizonyos szempontból kíváncsisággal, hogy mi is lesz majd akkor. Egy
nagyon hívő tanítványom és családja hazalátogatott Magyarországra, hogy a
beteg nagypapától elköszönhessenek, 90 éves és ágyhoz volt kötve már. A
feleség viszont azt mondta, hogy nem nézheti meg a gyermek őt, hogy ne
lásson ilyen látványt. Nem értek egyet!
Most temettem húgom férjét és bizony odavitték a hét unokát a koporsóhoz,
hogy lássák a nagypapa holttestét. Igen, meghalunk. A hívőben van egy hit,
hogy elmegyünk valahová, ez pedig tudat alatt egy hatalmas kultúrát fog
teremteni. Nem a félelmet, hanem az életet rendezi.
Mindig bennem volt, a tudatomban, hogy egyszer majd el kell mennem.
Furcsa az öregedés, már 50 éves koromban is az volt, amikor elkezdtek
bácsinak hívni, én meg forogtam körbe, hogy kiről beszélnek. Sokkal inkább
érzem magam még gyermeknek, mintsem öregnek, szinte meg kéne játszanom
magamat, hogy már öreg vagyok.
Fotó: Bodnár Patrícia/777
*2020 őszén koronavírus-fertőzéssel kórházba szállították, oxigén kezelést
kapott. Egy kórházban ápolták Böjte Csaba szerzetestársával is, mindketten
felépültek. Hogyan élte meg a vírust?*
Nem éreztem fájdalmat, ugyanúgy ahogyan korábban a szívinfarktusom után
sem. Ellenben mérhetetlen fáradtságot igen, annyira gyönge voltam, hogy
pihenni sem volt szinte erőm. Most már értem, hogy a haldoklók miért
spórolnak a szavaikkal, mert hihetetlenül gyöngeséget éreznek. Hatalmas
szeretetet kaptam a kórházban, volt egy fiatal orvos, aki engem és
társaimat is úgy kezelt, hogy az fantasztikus. Már hazamehetett volna, mert
lejárt a munkaideje, de mindig visszanézett a betegekre. Egyszer félálomban
voltam, amikor éreztem, hogy valaki odalép az ágyamhoz és egy kedves
mozdulattal visszateszi az orromra a már félig kiesett oxigéncsövet.
Hihetetlen szeretet és alázat volt benne a betegek iránt, hálásan gondolok
rá a mai napig.
*Martí Zoltán – Müller Márk*
*Bodnár Patrícia fotói a 777 látogatásáról:*
<https://777blog.hu/wp-content/uploads/2022/01/BP-0980-scaled.jpg>A képre
kattintva galéria nyílik!
* ————————-*
*Barsi Balázs OFM** Széchenyi-díjas ferences szerzetes, hitszónok,
teológiai tanár. 1964-ben lépett be Szent Ferenc rendjébe. Teológiai
tanulmányai mellett 1973-ban az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerzett
magyar-orosz szakos diplomát. 1971-ben szentelték pappá szülőfalujában.
1972-től az esztergomi Temesvári Pelbárt Gimnázium tanára és kollégiumi
nevelője. 1980-ban felsőbb tanulmányokat folytatott Strasbourgban –
biblikumból doktorált. Majd két évtizeden át a szécsényi rendház házfőnöke,
és mellette a ferences rendbe belépő újoncok (novíciusok) vezetője is.
1982-től teológiai tanár. 1997-től a sümegi lelkigyakorlatos ház
irányítója. 2021 júliusától a szécsényi ferences rendház lakója. 2019-ben
hitszónoki és teológiai tevékenységéért Széchenyi-díjban részesült.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220113/f8f40681/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról