[Grem] Rasszizmus felsőfokon
KEA
kea at turul.banki.hu
2021. Már. 21., V, 20:46:20 CET
Oregoni minisztérium (!): a matematika rasszista, az osztályozás pedig a fehér felsőbbrendűség
megnyilvánulása
kuruc.info, 2021.02.16.
https://kuruc.info/r/6/224667/
Egy, a matematika tantárggyal kapcsolatos útmutató, melyet az amerikai Oregon államában küldött
szét az iskoláknak a helyi oktatási minisztérium (Oregon Department of Education), arra hívja
fel a figyelmet, hogy a diákokat arra kérni, mutassák meg, miként oldották meg a matematikai
feladatokat, a fehér felsőbbrendűség kifejeződése – írja a Daily Wire nyomán a Mandiner.
A 82 oldalas útmutató, melynek címe A Pathway to Equitable Math Instruction[*], úgy fogalmaz: „a
fehér felsőbbrendűség kultúrája áthatja a matematikai órákat a mindennapos tanári lépéseknek
köszönhetően. Ezek a lépések, együttesen az őket alátámasztó hitekkel, állandósítják a
feketéknek, latinx-eken és többnyelvű diákoknak okozott oktatási károkat, megtagadva tőlük, hogy
teljes hozzáféréssel rendelkezzenek a matematika világához.”
Az útmutató egy éves programot ajánl arra, hogy „dekonstruáljuk a matematika rasszizmusát”, és
felhív, hogy „tegyük láthatóvá a matematikával kapcsolatban a fehér felsőbbrendűség toxikus
jellemzőit.”
És mik a fehér felsőbbrendűség jelei? Ne valami nyilvánvalóan rasszista dologra gondoljunk: a
fehér felsőbbrendűség jele az útmutató szerint, ha a tanár arra kéri a diákot, mutassa meg a
munkáját, ha arra fókuszálunk, hogy a diákok helyes választ adjanak, ha nyilvántartjuk, követjük
a diákok eredményeit, és ha osztályozzuk őket.
Arra kérni a diákokat, hogy mutassák meg a munkájukat, eme útmutató szerint a tanároknak
nyújtott mankó (nem a diákok segítése), amely segítségével megérthetik, hogyan gondolkodnak a
diákok. Ez pedig azért a fehér felsőbbrendűség jele, mert úgymond „paternalista”, illetve „az
írott szó imádata”. Utóbbi ugyanis a kurrens kritikai elméletek szerint a dokumentáció
erőltetésével és az írásbeli készségek erőltetésével működteti a fehér felsőbbrendűséget.
Ennek eredete Jacques Derrida francia zsidó posztmodern filozófus dekonstrukcionista elméletében
lelhető fel, mely szerint a nyugati kultúra mindig előnyben részesítette a beszédet az írással
szemben, a logika pedig a nyugati kultúra, a fehér ember mítosza. (Minderről Derrida főleg White
Mythology című tanulmányában írt.)
A jó válaszra való koncentrálás azért problémás, mert a jó és rossz megüönböztetését jelenti,
ami az objektivitás állandósítása, az pedig úgyszintén a fehér felsőbbrendűség mítosza. Az
útmutató így fogalmaz: „Az elképzelés, hogy a matematika tisztán objektív, teljesen téves”,
valamint „fenntartani az elképzelést, hogy mindig vannak jó és rossz válaszok, állandósítja az
objektivitást.”
A felfogás, miszerint az felnőttek tudják a helyes választ, paternalizmus és egyben a hatalom
fenntartása („powerholding”), az osztályozás pedig az egyenlőtlenség tartósítása, akárcsak a
magaviselet értékelése.
A tanároknak „kulturálisan megfelelő” pedagógiát kell alkalmazniuk, azaz nem várhatják ugyanazt
a fehér és a fekete diákoktól.
[*] https://content.govdelivery.com/accounts/ORED/bulletins/2bfbb9b
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról