[Grem] Rasszizmus felsőfokon

KEA kea at turul.banki.hu
2021. Már. 21., V, 20:46:20 CET


Oregoni minisztérium (!): a matematika rasszista, az osztályozás pedig a fehér felsőbbrendűség 
megnyilvánulása

kuruc.info, 2021.02.16.
https://kuruc.info/r/6/224667/


Egy, a matematika tantárggyal kapcsolatos útmutató, melyet az amerikai Oregon államában küldött 
szét az iskoláknak a helyi oktatási minisztérium (Oregon Department of Education), arra hívja 
fel a figyelmet, hogy a diákokat arra kérni, mutassák meg, miként oldották meg a matematikai 
feladatokat, a fehér felsőbbrendűség kifejeződése – írja a Daily Wire nyomán a Mandiner.

A 82 oldalas útmutató, melynek címe A Pathway to Equitable Math Instruction[*], úgy fogalmaz: „a 
fehér felsőbbrendűség kultúrája áthatja a matematikai órákat a mindennapos tanári lépéseknek 
köszönhetően. Ezek a lépések, együttesen az őket alátámasztó hitekkel, állandósítják a 
feketéknek, latinx-eken és többnyelvű diákoknak okozott oktatási károkat, megtagadva tőlük, hogy 
teljes hozzáféréssel rendelkezzenek a matematika világához.”

Az útmutató egy éves programot ajánl arra, hogy „dekonstruáljuk a matematika rasszizmusát”, és 
felhív, hogy „tegyük láthatóvá a matematikával kapcsolatban a fehér felsőbbrendűség toxikus 
jellemzőit.”

És mik a fehér felsőbbrendűség jelei? Ne valami nyilvánvalóan rasszista dologra gondoljunk: a 
fehér felsőbbrendűség jele az útmutató szerint, ha a tanár arra kéri a diákot, mutassa meg a 
munkáját, ha arra fókuszálunk, hogy a diákok helyes választ adjanak, ha nyilvántartjuk, követjük 
a diákok eredményeit, és ha osztályozzuk őket.

Arra kérni a diákokat, hogy mutassák meg a munkájukat, eme útmutató szerint a tanároknak 
nyújtott mankó (nem a diákok segítése), amely segítségével megérthetik, hogyan gondolkodnak a 
diákok. Ez pedig azért a fehér felsőbbrendűség jele, mert úgymond „paternalista”, illetve „az 
írott szó imádata”. Utóbbi ugyanis a kurrens kritikai elméletek szerint a dokumentáció 
erőltetésével és az írásbeli készségek erőltetésével működteti a fehér felsőbbrendűséget.
Ennek eredete Jacques Derrida francia zsidó posztmodern filozófus dekonstrukcionista elméletében 
lelhető fel, mely szerint a nyugati kultúra mindig előnyben részesítette a beszédet az írással 
szemben, a logika pedig a nyugati kultúra, a fehér ember mítosza. (Minderről Derrida főleg White 
Mythology című tanulmányában írt.)

A jó válaszra való koncentrálás azért problémás, mert a jó és rossz megüönböztetését jelenti, 
ami az objektivitás állandósítása, az pedig úgyszintén a fehér felsőbbrendűség mítosza. Az 
útmutató így fogalmaz: „Az elképzelés, hogy a matematika tisztán objektív, teljesen téves”, 
valamint „fenntartani az elképzelést, hogy mindig vannak jó és rossz válaszok, állandósítja az 
objektivitást.”

A felfogás, miszerint az felnőttek tudják a helyes választ, paternalizmus és egyben a hatalom 
fenntartása („powerholding”), az osztályozás pedig az egyenlőtlenség tartósítása, akárcsak a 
magaviselet értékelése.

A tanároknak „kulturálisan megfelelő” pedagógiát kell alkalmazniuk, azaz nem várhatják ugyanazt 
a fehér és a fekete diákoktól.

[*] https://content.govdelivery.com/accounts/ORED/bulletins/2bfbb9b

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról