[Grem] Katolikus egyhazunk a covid idejen

Júlia Oláh julia.olah at gmail.com
2021. Már. 21., V, 20:07:10 CET


Sziasztok!

Gáborral egyetértek abban, hogy a hívő katolikusoknak kellene
fegyelmezettséggel és felelős körültekintéssel jó példát mutatni. Sajnos,
én is inkább a "nagyvonalú" átgondolatlansággal találkoztam mind az
áldoztatási tülekedésnél, mind a kézfertőtlenítés elhagyásánal.
Mindegy, ha valaki a közértben vagy a munkahelyén fertőződik meg, ha azt -
tünetek hiányában - magával viszi a templomba, sajnos, esélyes, hogy
továbbadja, még akkor is, ha csak áldozásnál veszi is le a maszkot.
Ha pedig agapénál, az kimondottan veszélyes. A vendéglátőhelyek sem
véletlenül kényszerülnek zárva tartani. Ahhoz nem kell nyálat fröcsögtetni,
hogy valaki ráleheljen evés-ivás közben a másikra.
Szerintem vakhit és felelőtlenség azt gondolni, hogy a templom es a hitelet
közösségi, szemelyes gyakorlása kivétel, ahol nincs szükség óvatosságra. A
vírus nem válogat.

Most korlátozásokkal együtt halnak meg ennyien, és jobban szenvednek az
egészségügyben dolgozók a túlhajszoltságtól, mint valaha.
Ha a korlátozásokkal tehetünk azért, hogy a helyzet javuljon, szerintem az
agapéról akár még egy évig is le tudunk mondani.
De érdekes hallani, hogy mennyire másképp látjuk még mi is ugyanazt a
valóságot.
A legfontosabb a tisztelet egymás felé: szerintem óvatossággal nem
bontránkoztatunk meg mást, de annak hiányával annál inkább.

Juli


Éva Simon <simonevabp at gmail.com> ezt írta (időpont: 2021. márc. 21., Vas
13:07):

> Kedves Gábor!
> Le vagyok döbbenve! Hogy valaki keveselli a szigorításokat! Ha félsz,
> akkor kerüld el a templomokat, még a tájékukat is! Éppen hogy túl szigorúak
> a tiltások. Még most hagyján, de tavasszal! És félő, hogy mi lesz Húsvétkor!
> Inkább az a baj, hogy annyira ösztönöznek az oltásra. Pedig az amerikai
> Püspöki Kar, a Bioetikai Központ már az elején megírta, amit a Vatikán most
> legalább késve és szűken, hogy az abortált magzatokkal kapcsolatos vakcinák
> etikátlanok, katolikus ember nem fogadhatja el, csak végveszélyben és ha
> nincs más (a Vatikán a Johnson-ról már írja). Nincs végveszély! Nézd már
> meg, hány ember halt meg idén márciusban/februárban és hány tavalyelőtt
> u.ebben az időszakban. A különbség NEM utal végveszélyre! Van járvány, de
> nincs végveszély!
> Ha Neked fröcsög a nyálad pogácsázás közben, akkor ne menj oda! Hol van
> olyan templom, ahol annyi ember van 1-1 misén, hogy szatyrokat kell letenni
> a távolságtartáshoz? (Mellesleg ha a pad szélére ül, akkor elég 1 szatyor,
> a másik oldalára! Szerintem az az ismerős soha nem volt templomban, csak
> hergel.)
> Az idősek többsége nincs beoltva. Csak a regisztráltak fele! Szóval nem
> regisztrált mindenki, (az időseknek is 98,5%-a nem halt meg a járvány
> alatt, úgyhogy inkább nem kérnek a kísérleti oltásból), a regisztáltaknak
> is csak a felét oltották be. A maszkot a beoltottaknak is KÖTELEZŐ viselni.
> Biztos vagyok benne, hogy SENKI nem misén vagy gyóntatáskor kapta el
> Magyarországon a fertőzést.
> Az Egyház inkább azzal adós -szerintem-, hogy ebben az Istentől
> megfosztott, katolikusokat mindenfelől (belűlről is) támadó világban erős
> hitbeli támaszt kellene nyújtson.
> Jó, hogy több lehetőséget kaptak az egyes plébániák. Így az is látszik,
> melyik papnak mekkora a hivatástudata.
> Még nem késő, gondold át, hogy miért aggódsz!
> Szeretettel
> S.Éva
>
> Orsi Török <torok.orsi at torokcsalad.hu> ezt írta (időpont: 2021. márc.
> 21., V, 10:49):
>
>> Kedves Gábor!
>> Tudom, statisztikai szempontból nem érv a közért és a templom
>> összehasonlítására, de:
>> Én az utóbbi időben olyan misére jártam, ahol ugyan tömeg nem volt, de
>> azért nem lehetett megfelelő távolságot tartani, és ráadásul térdelve,
>> nyelvre áldoztattak. Minden áldozó előtt fertőtlenítőbe mártotta a pap az
>> ujjait. Amúgy nekem sose ért semmimhez, persze, hiszen egy fixen térdelő
>> ember kiszámíthatóbban mozdulatlan, mint egy sorban imbolyogva lépkedő.
>> A templomban nem kaptam el a covidot.
>> Máshol igen. Végiggondolva a lehetséges helyzeteket, kizárásos alapon
>> csak bevásárlás közben kaphattam el. Vagy egy covidos által összefogdosott
>> áru, pl tejfölös pohár közvetítésével itthon.
>>
>> Szerintem jó, hogy nem kötelező misére menni, és jó lenne a
>> bejelentkeztetés meg az ültetés is, - ahogy pl a néhol szintén
>> intelligensen gyakorolt padsoronkénti áldozáshoz járulas is jó lenne
>> ahelyett a tülekedés helyett, ami van.
>> Viszont az is jó, hogy ha nem tiltják be a miséket, mert sokan védettek
>> már a papok és a hívek közt is.
>> Orsi
>>
>>
>>
>>
>> gabszodt <gabszodt at gmail.com> ezt írta (időpont: 2021. márc. 21., V
>> 8:45):
>>
>>>
>>> Egy parbeszedre hivnalak titeket, erdekelne a velemenyetek.
>>>
>>> En a magam reszerol ki vagyok akadva, hogy a velemenyem szerint az
>>> egyhazunk mennyire hanyagul kezeli ezt a jarvanyt. Del-Koreaban elozo evben
>>> epp az isteni gondviselesben, mint szuksegszeru csodaban bizo protestans
>>> gyulekezetek valtak a jarvany gocpontjava, ugy tartottak, hogy oket nem
>>> erheti el a fertozes.
>>>
>>> Nalunk csak immel-ammal es nagyon megkesve vezettek be minimalis
>>> intezkedeseket a katolikus templomokban, erzesem szerint a mi templomaink
>>> is jarvanygocok voltak, persze ezt soha nem fogjuk megtudni.
>>>
>>> Nagyon hianyoltam, hogy a Puspoki Kar nem lepett, nem adott ki
>>> jarvanyvedelmi iranyelveket, amit kiadtak, az nagyon keves es formalis,
>>> gyakorlatilag minden plebanos azt tesz, amit akar.
>>>
>>> Minden templomban helyi szinten meg kellett volna szervezni a masfel
>>> meteres tavolsagtartast peldaul sorok lezarasaval. Ez spontanul nem megy,
>>> nem lehet a hivekre hagyni, mert sok a buta ember. Egy idos baratom
>>> panaszkodott, hogy mindig ket szatyorral felszerelkezve ment misere, az
>>> egyiket a bal, a masikat a jobb oldalara rakta ki maga melle a padra, hogy
>>> legalabb felmeter tavolsagra legyen a szomszedaitol, de minden egyes
>>> alkalommal kozelharcot kellett vivnia a szomszedaival a tavolsagtartasert.
>>> Nemetorszagban internetenen kell a jarvany alatt bejelentkezni misere, es
>>> minden misen van ulteto ember, aki vigyaz a megfelelo tavolsagra a
>>> templomban.
>>>
>>> En magam is amikor meg jartam szemelyesen misere, tobbszor kellett
>>> kernem embereket, hogy vegyenek fel maszkot vagy rendesen huzzak fel az
>>> orrukra. Van aki felhaborodott, kikerte maganak, hogy szoltam, mert ott
>>> volt nala egesz mise alatt a maszk - a taskajaban.
>>>
>>>
>>> Minden templomban meg kellett volna oldani az aldozok kezenek
>>> fertotleniteset kozvetlenul az aldozas elott. Ez gyorsan megoldhato lenne.
>>> Az keves, hogy a bejaratnal van fertotlenito lehetoseg. A hivek a mise
>>> alatt osszefogdosnak mindent, az nem kivitelezhezo, hogy aldozaskor az
>>> egesz templom vonuljon hatra a bejarathoz kezet fertotleniteni mintha egy
>>> kulon szertartas lenne, es utana elore aldozni, ez nem eletszeru.
>>>
>>> A mi papunk most a zart miseket elrendelo Erdo Peter utasitas utan is
>>> harmadhazzal gyakorlatilag normal modon misezett elozo vasarnap, a mintegy
>>> 60-100 hivo a plebanos szerint nem misen vett reszt, hanem gyonasra vart. A
>>> plebanos kifejezetten buzditotta az embereket, hogy a tiltas alatt a
>>> templom melletti nyilvanos kis kertbe jojjenek, o kihangositja a miset, de
>>> persze a szuk hely, a padok hianya es a nyilvanossag miatt mindenki bement
>>> a nyitott templomba a misere. Bent a templomban volt tenyleg gyontatas is,
>>> mint minden misen,  a zart es szerintem nagyon covid veszelyes hagyomanyos
>>> gyontatoszekben.
>>>
>>> Hallottam olyan gyontatorol is egyebkent, aki kerte, hogy gyonas kozben
>>> vegye le a gyono a maszkot, mert latni szeretne az arcat.
>>>
>>> Lepni kellett volna mar honapokkal ezelott a templomi eneklessel
>>> kapcsolatban. Enekles kozben a tobbszoros virus mennyiseg jon ki belolunk a
>>> szokasosnak.
>>>
>>> Most egyebkent foleg az idosek jonnek misere. Azt hiszik, hogy mivel be
>>> vannak oltva, mar biztonsagban vannak. Ez igaz lehet, de epp az oltas miatt
>>> sokkal kevesbe veszik eszre, ha virusosak, a virusokat ugyanugy terjesztik,
>>> most a kornyezetuk erdekeben kellene visszafogni magukat es nekik is
>>> rendesen hordani a maszkot.
>>>
>>> Sajnos semmi ilyesmire nem hivjak fel a figyelmuket. En a magam reszerol
>>> mar azt is nagy eredmenynek tartom, hogy a plebanosunk vegre ugyel arra,
>>> hogy aldoztatas elott fertotlenitse a kezet, par hete meg errol is sokszor
>>> megfeledkezett.
>>>
>>> Van olyan koztiszteletnek orvendo atya, aki mise utan meg iden is
>>> rendszeres agapekat szervezett, kis teaval, pogacsaval, pedig epp az
>>> etkezes kozben lehet legjobban megfertozni a masikat. Nincs rajtunk maszk,
>>> mert eszunk,iszunk, kozben beszelgetunk, frocsog a nyalunk mindenfele, a
>>> masik ember pogacsajara, italaba is.
>>>
>>> Kulon kategoria azon papok csoportja, akik tagadjak a virus
>>> veszelyesseget. Jonnek azzal a hulye ervvel, hogy a misere jaras sem
>>> veszelyesebb, mint kozertbe jarni. Nem reszletezem, hogy miert santit ez a
>>> hasonlat, de igen sokszor hallottam papoktol.
>>>
>>> Csak mellekesen Erdo Peter is csak akkor lepett, amikor Snell puspok
>>> ilyen varatlanul covidban meghalt.
>>>
>>>
>>> Sokszor ugy erzem, mintha nem ertelmes emberek lennenek az egyhazban,
>>> nem gondolkodnanak, csak mennek, mint a birkak.
>>>
>>> Varom a velemenyeket, hozzaszolasokat.
>>>
>>>
>>> Gabor
>>>
>>> Az üzenetet Samsung táblagépről küldték.
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210321/bc4d8df9/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról