[Grem] Bese Gergő atya a fiatal magyar iszlamista terroristáról

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Jún. 21., H, 17:11:51 CEST


*Magyarországi muszlim szekta radikalizálhatta V. Kendét *
2021. 06. 21. - 05:40
szerző: Markovics Péter, Szerencsés D. Márton
https://hirado.hu/belfold/kozelet/cikk/2021/06/18/magyarorszagi-muszlim-szekta-radikalizalhatta-v-kendet

*Muszlimmá alakulásának első mozzanataiban az Iszlám Államhoz hűségesküvel
kötődő, a terrorcselekmények előkészítésének alapos gyanújával elfogott V.
Kende egy láthatatlan ellentét közepébe keveredett. Az iszlám bonyolult,
sokéves tanulmányozást igénylő szabályai, a vallási szubkultúra összetett
rendszerében sok neofita összezavarodik, ahogyan történt ez a fiatal
kecskeméti férfival is. V. Kende útkeresésének a magyarországi iszlám
közösségekben nyomon követhető állomásaiból élesebben kirajzolódnak a
muzulmán világ árnyalatai, és magyarázattal szolgálhat arra is, mi lehetett
a „kapudrog”, amely a zavart fiatalembert becsapdázta.   *

Magyarországon az iszlám vallásgyakorlatának szabadabb, kevésbé
intézményesített jellegéből adódóan több ellenőrizetlen és önjelölt tanító
is működik, akiket sokan naivan követnek. A huszonegy éves V. Kende egy
ilyen csoport hatása alatt írt gúnyolódó üzeneteket a Magyar Iszlám
Közösség elnökének. Az egyik ilyen „ismeretlen mester” a libanoni
származású Nidal Abiad, aki a szelefista, vahhabita szekta egyik online
működő imámja – vagy ahogyan a tágabb magyar muszlim közösségben ezt
gúnyorosan nevezik: fotelkalifája. Az ő felügyelete alatt működik a Muszlim
falu elnevezésű Facebook-csoport, amelynek bárki szabadon a tagja lehet.
Nincs ellenőrzés, nincs korlátozás. Ezen a felületen rendszeresen feltűnnek
a többi irányzatot kritizáló, becsmérlő szélsőséges hangvételű bejegyzések.

A vahhabizmus a legszélsőségesebb és a kizárólagos iszlám ortodoxiát
képviseli. Követői az „igaz” muszlimok, ők azok, akik a prófétát igazán,
eltérések és vadhajtások nélkül követik. Ez a „valódi” iszlám hit volt a
táptalaja a nyugatellenes fundamentalista törekvéseknek, valamint a modern
terrorizmus lelkisége és szellemi hátországa is ebből a szektából fakad.

*Az ISIS, az al-Kaida és a Boko Haram mind a vahhabizmus útját járták és
ezer szállal kötődtek a vahhabizmust finanszírozó politikai erőkhöz. A mai
vahhabizmus legszélsőségesebb leágazásai nem tiszta lelki igények
betöltésére létrejövő vallási gyülekezetek, hanem politikai termékek*.

Több ez mint egyszerű vallás: egyértelmű politikai és vallási ellenpontként
jelenik meg. Ideológia, amely mindennel szemben ellenséges, ami nem azonos
vele. Nem tesz különbséget az ideológiai tanoktól eltérő „eretnekségeket”
követő muszlimok és egy keresztény között, hiszen mindkettő alacsonyabb
rendű és mindkettő a pokolra jut. Az iszlámban a hit egyben hatalmat és
fennhatóságot is jelent. Ahol a vahhabizmus csírája megjelenik, ott azonnal
sikátorharc kezdődik a síita iszlámot képviselő Iránnal és a többféle
irányzatot integráló, szintén középhatalmi státusszal bíró Törökországgal.
Európában a gyakran gyökértelen iszlám gyülekezetek számára a
finanszírozás, a vallási-politikai kötődés és a spirituális legitimáció
kérdése létfontosságú. Ha nem rendelkeznek ezekkel az erőforrásokkal, akkor
eljelentéktelenednek. Viszont az erőforrás függést is hoz magával.

A vahhabizmus radikális és a mindenféle misztikát, szúfizmust mellőző
„straight edge”, „hardcore” jellege villámgyors igazodási pontokat kínál
egy frissen muszlimmá váló bizonytalan, saját hitgyakorlati rutinnal még
nem rendelkező neofita számára, aki az első perctől kezdve megkapja a
kiválóság, a felsőbbrendűség öntudatát.

A lapunknak nyilatkozó Kovács Miklós Ahmed, a Magyar Iszlám Közösség imámja
szerint „*ebben a szélsőséges csoportban, a Muszlim faluban óvatosak,
látszólag nem buzdítanak erőszakra, de aki ismeri ezt az iszlám szektát, az
tudja, hogy a vahhabizmus előszoba a radikalizálódás útján, olyan, mint a
heroinistának az ecstasy vagy a marihuána. Az egyik a másikból következik*”

A vahhabizmus a terrorizmus kapudrogja. Az erőszakra azonban értelemszerűen
nem egy nyilvános csoportban fognak buzdítani

– magyarázza, és emlékeztet: V. Kende is zárt chatszobákban beszélgetett az
Iszlám Állammal (ISIS), szerinte az ilyen csoportok arra viszont
alkalmasak, hogy vallási tanítás címszava alatt elültessék az érdeklődőben
ideológiájuk alapjait.


Kovács Miklós Ahmed, a Magyar Iszlám Közösség imámja (Fotó: MTI/Máthé
Zoltán)

Ebben a csoportban több vallási, ideológiai és pszichés szinten is zavart
kommentelő szól hozzá a „szónoklatokhoz”. Nem ritka az olyan kommentelő,
akinek a nyilvános Facebook-falán egyszerre jelenik meg a katolikus giccs,
a new age és a radikális iszlám (például az iszlamista Hamász
terrorszervezet propagandája). Kovács Miklós Ahmed kiemeli, ezekben a
virtuális közösségekben nincs visszacsatolás, így a résztvevők szabadon
értelmezhetik – akár saját rossz elképzeléseik megerősítéseként is – a
vahhabita imám, Nidal Abiad tanításait. V. Kende ennek a virtuális
vahhabita mecsetnek a tagja volt, több vallási töltetű posztot lájkolt, és
kommentelt is. A napokban azonban megszüntették a „klubtagságát”.
Egyáltalán nem lennék meglepődve, ha kiderülne, hogy ebben a
Facebook-csoportban tanulgatva indult volna el a radikalizmus lejtőjén, ami
aztán az Iszlám Állam karjai közé sodorta őt

– írja egyik Facebook-bejegyzésében
<https://www.facebook.com/ahmedmikkovacs/posts/178036084324649> Kovács
Miklós Ahmed.

Kérdésünkre az imám elárulta, hogy  V. Kende első körben a Magyar Iszlám
Közösségen (MIK) keresztül akart megtérni az iszlám hitre. A MIK elnökével,
Bolek Zoltánnal e-mailben vette fel a kapcsolatot, megbeszéltek egy
találkozót, de V. Kende végül eltűnt, nem jelentkezett többé.

Előfordulhat, hogy Nidal befolyásolta Kendét, és lebeszélte róla, hogy ne a
Magyar Iszlám Közösségbe menjen, mert azok téves úton járnak, hiszen
szúfisták. Volt már hasonló eset

– mondja Kovács.

Az imám magyarázata szerint a szúfizmus lényege, hogy követői nem
vágyakoznak a paradicsomba és nem félnek a pokoltól sem. A „taszawwuf -
szúfizmus” az Istenhez való közeledésnek, a lélek megtisztításának, a belső
spiritualitás kiteljesedésének az útja. Ezt követték a próféták és a korai
muszlim generációk is.

A korszak, amit az iszlám aranykorának neveznek, egyben a szúfizmus
aranykora is volt. Ez az az időszak, amikor az iszlám világ messze a
keresztény világ előtt járt minden civilizációs mérce szerint. A jelen
korban viszont, amikor a szúfizmus meggyengült, részben a wahabita
hittérítésnek, részben az emberek elanyagiasodásának köszönhetően, ez már
nem mondható el

– írja Kovács.

*Az imám szerint a vahhabiták tanítása nyomán létrejött erőszak és terror a
muszlimoknak ártott a legtöbbet.*


Nidal Abiad libanoni származású vahhabita imám (Fotó: Nidal Abiad/Facebook)

Felhívja a figyelmet arra is, hogy a Nidal Abiad-féle vahhabiták mindenkit
szúfinak tartanak, aki nem a vahhabizmus ideológiáját követi. Szerinte az
iszlám legnagyobb, legsikeresebb és leghíresebb alakjai mind közel álltak a
szúfikhoz, a szúfizmushoz, vagy saját maguk is azok voltak. Vahhabita
kollégája azonban szerinte ezzel őket is kiírja a sorból. Az imám
szerint „*nagyon
fals dolog, hogy a szúfizmus miatt lennének a muszlimok gyengék*”. Önmagát
ugyanakkor nem tartja „szúfinak”.

A korábban idézett posztban Kovács Miklós Ahmed kitér arra is, hogy V.
Kende később gunyoros, támadó üzeneteket írt Bolek Zoltánnak, amelyekben a
Nidal Abiad-féle Muszlim falu terminológiája szerint szúfistának nevezte a
Magyar Iszlám Közösséget. A „szúfi” kifejezést Nidal ellenséges és
pejoratív jelzőként használja minden más irányzatot képviselő közösséggel
szemben. Ahogyan Nidal a csoportban fogalmaz
<https://www.facebook.com/groups/muszlimfalu/permalink/3939374262785516/>:
„*(…)
a MIK kap támogatást Törökországból, és cserében Törökország követeli
tőlük, hogy tejesszék a szúfizmust, és azokat a dolgokat, amiket török
ország (sic!) támogat, és ebből kis alamizsnát adnak az embereknek. Az
MME-t pedig Katar támogatja, és cserében Katar követeli tőlük, hogy
terjesszék az ő Ikwanita felekezetüket (…)*”

Az általa üzemeltetett *A Szunna Népe És Közössége* nevű Facebook-oldalon
pedig a következőket írja
<https://www.facebook.com/ASzunnaNepeesKozossege/posts/3669694233063030>:

Salam testvéreim, több helyen hülyeségeket, butaságokat tanítanak, és azt
mondják róla, hogy Iszlám, holott nincs semmi köze az Iszlámhoz: Sufizmust,
Síitizmust, és Ikhwanizmust. Szaporodnak a felekezetek terjesztői
Magyarországon. Emiatt nem szabad követni az ilyen felekezeteket, mert
tudatlanságot és bizonyíték nélkül rossz információt és hamis tanítást
tanítanak az Iszlámról.

Ugyanezen az oldalon megosztott tanításában <https://youtu.be/9-m9cdoPFnk>,
khutbahjában <https://youtu.be/9-m9cdoPFnk> pedig a vahhabita szigor
szerint inti hallgatóit a zenehallgatástól. Mint fogalmaz: „…*a zene
terjedésével elterjedtek a lelki betegségek, a szórakozás, a piálás, a
kábítószerezés, a házasságon kívüli kapcsolatok a férfiak és a nők között,
a homoszexualitás, az alvilág és a haszontalan időpocsékolás*”. Máshol
<https://www.facebook.com/ASzunnaNepeesKozossege/posts/3331806600185130>
azt sugalmazza, hogy a más csoportokat követők a sátánnal kötöttek
szövetséget.

*Egyértelműnek tűnik, hogy az egyébként is útkeresésben lévő V. Kende egy
vallási-politikai ellentét közepébe keveredett.*


V. Kende érettségi előtt (Fotó: V. Kende/Facebook)

Nidal Abial lapunknak azt mondta: a muszlimokat napjainkban sok
igazságtalanság éri, és magában számtalanszor feltette a kérdést, hogy
ennek mi lehet a valódi oka. Arra a „meglepő” következtetésre jutott, hogy
az ellentéteknek „ideológiai okai vannak”, amelyek a tömeg életét
befolyásolják és megakadályozzák, hogy „meg tudják oldani mindennapi
problémáikat és nyugodt életet éljenek”. Véleménye szerint a szúfizmus az
egyik oka a békétlenségnek és azoknak a hátrányoknak, amelyeket a muszlimok
elszenvednek. De a szúfizmus is csak egy az ártó ideológiák közül.

A vahhabizmusra főként azok fogékonyak, akik csalódtak a tágabb
közösségeikben vagy szociális és egyéb okokból a társadalom perifériájára
szorultak. Ezek az emberek önigazolást, erőt merítenek a szekta
felsőbbrendűséget hirdető idealizmusából

– mondja Kovács Miklós Ahmed. A vahhabizmusban szerinte egy sikertelen,
kallódó ember is megtalálhatja azt az életcélt, ami által a „sikeresebbek”
fölé kerekedhet, megvetheti őket.

*V. Kendének semmiféle kulturális viszonyulása nem volt az iszlámhoz. Nem
érezhette át az iszlám világ dühét és gyűlöletét, hiszen egy vidéki
nagyváros felső középosztályához tartozott, egy jó nevű ügyvédapával. Soha
nem nélkülözött. Kende a saját korosztályos frusztrációját és
sikertelenségét kezelte a fundamentalista iszlámmal. Veszélyes játék volt.*

Nidal Abiad a kilencvenes években Miskolcon, egy szaúdi alapítvány pénzéből
épült mecset
<https://www.google.com/maps/@48.1124675,20.7910984,3a,85y,222.18h,67.87t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipP6OlbSekEZiJclucbg5j5fqa_WRWvVo5qxPj6R!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipP6OlbSekEZiJclucbg5j5fqa_WRWvVo5qxPj6R%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya210.58385-ro-0-fo100!7i7168!8i3584>
egyik hangadója volt. Ahogyan egy a muszlim közösségeket jól ismerő
forrásunk kommentálta: „*A miskolci mecset volt a vahhabizmus fellegvára a
90-es években. Onnan kezdték terjeszteni és magyarra fordítani a vahhabita
könyveket. Az ottaniak a délszláv háború idején az itteni menekülttáborokba
is bejártak bosnyák menekülteket téríteni.”* Saját bevallása szerint
Libanonban született, 1980-ban a helyi egyetem műszaki szakára vették fel.
Hamarosan ösztöndíjjal Magyarországra került. „*1981-ben hátrahagytam
mindent, és felültem a repülőre, és elindultam Magyarországra tudást
szerezni. A nemzetközi előkészítő intézetbe* (Külföldi Ösztöndíjasok
Egyetemi Előkészítő Intézete, később az ELTE Nemzetközi Előkészítő
Kollégiuma – a szerk.) *kerültem, amely Budapest Nándorfehérvári utcán
volt, ahol egy évig kellett tanulnom magyarul. A következő évben kerültem a
Budapesti Műszaki Egyetemre, a híradástechnikai szakra*” – válaszolta
kérdésünkre. Mint írja,

...az vitt arra, hogy a [miskolci] mecsetben tevékenykedjek, hogy rossz
híre terjedt az Iszlámnak, és meg akartam mutatni az embereknek az igazi és
békés iszlámot, és bebizonyítani nekik azt, hogy az iszlám nem olyan, mint
amit hallanak róla. Emiatt az igazi békés Iszlámot terjesztettem…


V. Kende 2019-ben (Fotó: V. Kende/Facebook)

Mindezek alapján természetesen nem állíthatjuk, hogy Nidal Abiadnak
bármiféle szerepe volna a kecskeméti fiú radikalizálódásában. Az ugyanakkor
egyértelműnek tűnik, hogy a fiú figyelme a vahhabizmus felé fordult. Hogy
ezek után mi történt vele, ki vezette el az ISIS rejtett, a dark weben
működő szervereire, egyelőre titok marad. Az általunk megkérdezett terror-
és hírszerzéskutató szakértő úgy véli, hogy a Terrorelhárítási Központ és a
magyar kormány így, ezzel az akcióval nyugtatta meg Franciaországot, hogy a
Magyarországon készülő futballcsapatuk biztonságban van. Biztonsági
szempontból ugyanis nem a magyar–portugál, hanem a magyar–francia a
rázósabb mérkőzés.

*V. Kende elfogása egyben üzenet a különböző iszlám csoportok felé, hogy
Magyarországon ne hajtsanak végre terrorakciókat. *

„*Ezért lett ilyen látványos rendőri demonstráció és nem titkosszolgálati
akció V. Kende ügye, de a lényeg valójában nem V. Kende*” – fogalmaz
szakértőnk. Más titkosszolgálati módszerekben jártas forrásunk szerint
„Kendét az érdeklődése reptette bele a légypapírba”. Ugyanis a pedofilok
esetében gyakran alkalmazott csapdázással a szolgálatok csalioldalakon
keresztül „gyűjtik be” a terhelő információkat azokról, akik rossz útra
lépnek.


Érdekes lehet számodra:



>
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
> a vírusoktól. www.avg.com
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> <#m_2064066792192529955_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210621/0794f255/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról