[Grem] Szuper nehéz találós kérdés+mégegy kérdés
Tamas Godolle
tamas_godolle at hotmail.com
2021. Jan. 29., P, 10:35:49 CET
Sziasztok!
Csak mint "külső megfigyelő" küldök egy régi újságban talált, mára elég murisan ható korai fotót ehhez a légi témához. (S a tech-bénaságom miatt azt egy rögtön következő emailben.)
Üdv
Tamás
________________________________
From: Grem <grem-bounces at turul.kgk.uni-obuda.hu> on behalf of Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
Sent: Friday, January 29, 2021 8:47 AM
To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
Subject: Re: [Grem] Szuper nehéz találós kérdés+mégegy kérdés
Kedves Egon!
Erre valóban nem figyeltem.
A páros ill. a párosokból álló formációnak az is az előnye, hogy ha fordulnak, akkor teljes sebességgel tudnak fordulni minden irányba - legfeljebb a vezérgép szerepét az addigi követő veszi át.
Az angliai csata idején megmutatták, hogy jobb, mint az akkor az angoloknál használt három gépből álló formáció, mert ha pl. jobbra fordulnak, akkor vagy szétesik a formáció, vagy, mivel a baloldali gépnek hosszabb az útja a fordulóban, a vezérgépnek és még inkább a jobboldali gépnek le kell lassítania.
Egyébként a családomban is volt pilóta a II.VH idején
Üdv
L.
Ui.És egy kérdés -először a többieknek, azután Neked, ha nincs válasz: van egy zászló, amit tilos a hajóknak használni, az angolok mégis használják - mi az?
Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu> írta:
Gratulálok :Ön nyert .Levente nagyon szépen utána nézett az alap hagyományoknak valóban innen ered az angolszász verzió.Azonban ez is a 90%-s találat mert ha megnézitek a plakátot a Gripenek egy ehhez hasonló de kicsit más formációban repülnek olyanban amit a 101. honi légvédelmi vadászrepülő vadászrepülő osztály is repült .Ismét csatolom azt a cikket ahol a plakátot is láthatjátok.
https://pestisracok.hu/ma-bucsuznak-franko-endretol-az-utolso-magyar-pilotatol-aki-a-masodik-vilaghaboruban-is-harcolt/
A formáció Werner Mölders ezredestől származik aki az egyetlen harc közben is hasznos formációt találta ki még a spanyol polgárháborúban a Condor légió kötelékében.
Ez a híres viervingerschwarm formáció(összezárt ujjú tenyér ) amelyt két géppárt tartalmaz de ez csak légtér megközelítési alakzat harc közben két géppárra oszlik (Rotte ) vezérgépre és kísérőre.
Az ellenséges légteret a a négy ujj formációban közelítették meg de harcközben géppárokra bomlottak,A vezérgép támadta meg az ellenséges vadászokat ,bombázókat és a kísérő gépnek kellett lelőni azt az ellenséges vadászt aki beült a vezérgép mögé.
A háború alatt a magyar vadászok is ezt használták ezért búcsúztak a Gripenek így ,hogy ebből kihagyták egy gép/pilóta helyet.
Mikor a 101 Pumák repülő terére Veszprémbe beköltözött az egyik leghíresebb visszavonuló német vadászrepülő ezred , a magyarok megkérdezték mi a német ászok titka, Barkhorn(301 légi győzelem 1104 bevetés ) azt válaszolta holnap a ha bevetés lesz ő lesz a kísérője az egyik magyar vadásznak ha lesz önkéntes :Az egyik magyar vállalta,. Másnap IL 2 -s Stormovikok támadtak magyar csapatokat .A magyar vadász és Barkhorn felszálltak + két vadász jött velük a fent említett négy ujjban. A támadáshoz szétváltak a magyar vadász lelőtt egy Stormovikot és elég nagy tűzijátékot látott a háta mögött . Mikor leszálltak kiderült Barkhorn két JAK-ot lőtt le mögüle.
A 101 -s vadász repülő osztály vitéz belényesi Heppes aladár alezredes parancsnoksága alatt 649 bevetéssel 61 négymotoros bombázót 32 kétmotoros gépet 14 motoros vadászgépet lőtt le Magyarország légterében az amerikai AAF légierő gépei közül ez összesen 107 repülőgép ,Mindezt 30 pilóta és 78 repülőgép elvesztésével.
A magyar légtérben bevetett német vadászok valamivel rosszabb eredményt értek 932 bevetéssel csak 88 ellenséges gépet lőttek le.De náluk már nagyszámú nem megfelelően kiképzett újonc pilóta szolgált ekkor a hatalmas veszteségek pótlására.
A magyar katonai hatóságok kiemelt fegyelemmel adták meg a végtisztességet a Magyarországon elesett angolszász pilótáknak a temetők manapság is megtekinthetők .Ugyan így a 1929-s Genfi Hadifogoly Konvenció szerint jártak el a foglyokkal ezt a háború után az amik el is ismerték .Bár az angolszász foglyokat át kellet adni a németeknek de nagy részük így is túlélte a háborút.
A magyar vadászok főleg német licenc alapján magyar gyártmányú Messerschmitt Bf.109-s egymotoros vadászgéppel repültek.Az egymotoros vadászgépeknek mereven beépített gépágyúi és géppuskáik voltak így a használatukhoz különleges repülő tudás kellett mert a repülőgéppel együtt kellett célozni.
Az amerikai(majd a szovjet ) légierő elképesztő túlerőben volt a magyar és a német vadászokkal szemben .Frankó Endre és a hozzá hasonló fiatalok mégsem adták fel a reménytelen harcot.
Mikor a szovjet légierő megérkezett Magyarország légterében a magyar vadászok még sok szovjet repülőgépet is lelőttek ekkor már egyszerre harcoltak az USA és a szovjet légierő ellen, az angolok csak éjszakai bevetéseket végeztek ezek ellen a radarral felszerelt és radar irányítású német éjszakai vadászok szálltak fel.
Mindezt olyan fiatalok tették akik a repülés megszállottai voltak még is abba a helyzetbe kerültek hogy egy másik fiatal embert kellett lelőniük az égboltról.
A második világháborúban előfordult hogy sérült gépből kiugrott pilótát ejtőernyővel ereszkedve lelőttek az ellenséges vadászok de még is az gyakrabban fordul elő ,hogy ilyenkor megkímélték egymást.Ezt a jelenlegi Genfi Konvenció tiltja de a világháborúban erre írásos paragrafus nem volt .Repülő szokás volt bár nem mindig tartották be az ejtőernyővel ereszkedő ellenséges bajtárs megkímélése.Ez a kímélet értelemszerűen nem vonatkozik a támadó ejtőernyős katonákra ahogy akkor hívták ejtőernyősvadászokra.
Nincs ismert adat arra ,hogy az angliai légi csata alatt (1940 ) német vadászok ejtőernyővel ereszkedő angol pilótát lelőttek volna Anglia felett.
Üdv. Egon
2021.01.28. 22:16 keltezéssel, Sziklay Levente írta:
Kedves Egon és többiek!
Az I.VH-ban a RAF (angol légierő) pilótái ugyanabban a formációban tértek vissza, amiben elmentek - és amikor visszatértek, tartották a formációt, de a harcban elveszett gépek nem voltak köztük. Így a földi megfigyelők pontosan tudták, hogy hány és melyik gép hiányzik.
Ebből alakult ki az a szokás, hogy az elpusztult bajtárs emlékére díszrepülést tartottak a repülők, ha a közeli bajtársakról volt szó egy csapatban kihagyva azt a helyet, ami a halott pilóta helye volt, vagy - ami azután általánossá vált - a v alakban repülő gépek második helyét, a vezérgép mögött jobbra kihagyva.
y
y
y y
1936-ban V.György angol király temetésen a repülők ilyen formációban repültek, így közismertté vált.
Az amcsik csavartak egyet a dolgon - a repülőgépek hiánytalanul V alakban mennek, majd egy előre meghatározott helyen jobbról a második gép hirtelen felfelé kiválik a formációból, eltűnik az égben és a többi gép tartja tovább a formációt.
Üdv
L.
Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu> írta:
https://pestisracok.hu/ma-bucsuznak-franko-endretol-az-utolso-magyar-pilotatol-aki-a-masodik-vilaghaboruban-is-harcolt/
Kedves Lista !
Csak jelzem egy másik listán van 90%-.s találat.Itt viszont nem jött
megfejtés.
Tehát a kérdés :honnan(kitől ) származik az formáció amiben a Gripenek
búcsúztatták Frankó Endre főhadnagyot ?
A fenti pesti srácok cikkben van egy plakát abban láthatjátok a hiányzó
pilóta /gép helyét .
Üdv . Egon
--
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
_______________________________________________ Grem mailing list Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
[https://ipmcdn.avast.com/images/icons/icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> Mentes a vírusoktól. www.avast.com<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>
Gratulálok :Ön nyert .Levente nagyon szépen utána nézett az alap
hagyományoknak valóban innen ered az angolszász verzió.Azonban ez
is a 90%-s találat mert ha megnézitek a plakátot a Gripenek egy
ehhez hasonló de kicsit más formációban repülnek olyanban amit a
101. honi légvédelmi vadászrepülő vadászrepülő osztály is repült
.Ismét csatolom azt a cikket ahol a plakátot is láthatjátok.
https://pestisracok.hu/ma-bucsuznak-franko-endretol-az-utolso-magyar-pilotatol-aki-a-masodik-vilaghaboruban-is-harcolt/
A formáció Werner Mölders ezredestől származik aki az egyetlen
harc közben is hasznos formációt találta ki még a spanyol
polgárháborúban a Condor légió kötelékében.
Ez a híres viervingerschwarm formáció(összezárt ujjú tenyér )
amelyt két géppárt tartalmaz de ez csak légtér megközelítési
alakzat harc közben két géppárra oszlik (Rotte ) vezérgépre és
kísérőre.
Az ellenséges légteret a a négy ujj formációban közelítették meg
de harcközben géppárokra bomlottak,A vezérgép támadta meg az
ellenséges vadászokat ,bombázókat és a kísérő gépnek kellett
lelőni azt az ellenséges vadászt aki beült a vezérgép mögé.
A háború alatt a magyar vadászok is ezt használták ezért búcsúztak
a Gripenek így ,hogy ebből kihagyták egy gép/pilóta helyet.
Mikor a 101 Pumák repülő terére Veszprémbe beköltözött az egyik
leghíresebb visszavonuló német vadászrepülő ezred , a magyarok
megkérdezték mi a német ászok titka, Barkhorn(301 légi győzelem
1104 bevetés ) azt válaszolta holnap a ha bevetés lesz ő lesz a
kísérője az egyik magyar vadásznak ha lesz önkéntes :Az egyik
magyar vállalta,. Másnap IL 2 -s Stormovikok támadtak magyar
csapatokat .A magyar vadász és Barkhorn felszálltak + két vadász
jött velük a fent említett négy ujjban. A támadáshoz szétváltak a
magyar vadász lelőtt egy Stormovikot és elég nagy tűzijátékot
látott a háta mögött . Mikor leszálltak kiderült
Barkhorn két JAK-ot lőtt le mögüle.
A 101 -s vadász repülő osztály vitéz belényesi Heppes aladár
alezredes parancsnoksága alatt 649 bevetéssel 61 négymotoros
bombázót 32 kétmotoros gépet 14 motoros vadászgépet lőtt le
Magyarország légterében az amerikai AAF légierő gépei közül ez
összesen 107 repülőgép ,Mindezt 30 pilóta és 78 repülőgép
elvesztésével.
A magyar légtérben bevetett német vadászok valamivel rosszabb
eredményt értek 932 bevetéssel csak 88 ellenséges gépet lőttek
le.De náluk már nagyszámú nem megfelelően kiképzett újonc pilóta
szolgált ekkor a hatalmas veszteségek pótlására.
A magyar katonai hatóságok kiemelt fegyelemmel adták meg a
végtisztességet a Magyarországon elesett angolszász pilótáknak a
temetők manapság is megtekinthetők .Ugyan így a 1929-s Genfi
Hadifogoly Konvenció szerint jártak el a foglyokkal ezt a háború
után az amik el is ismerték .Bár az angolszász foglyokat át kellet
adni a németeknek de nagy részük így is túlélte a háborút.
A magyar vadászok főleg német licenc alapján magyar gyártmányú
Messerschmitt Bf.109-s egymotoros vadászgéppel repültek.Az
egymotoros vadászgépeknek mereven beépített gépágyúi és géppuskáik
voltak így a használatukhoz különleges repülő tudás kellett mert a
repülőgéppel együtt kellett célozni.
Az amerikai(majd a szovjet ) légierő elképesztő túlerőben volt a
magyar és a német vadászokkal szemben .Frankó Endre és a hozzá
hasonló fiatalok mégsem adták fel a reménytelen harcot.
Mikor a szovjet légierő megérkezett Magyarország légterében a
magyar vadászok még sok szovjet repülőgépet is lelőttek ekkor már
egyszerre harcoltak az USA és a szovjet légierő ellen, az angolok
csak éjszakai bevetéseket végeztek ezek ellen a radarral
felszerelt és radar irányítású német éjszakai vadászok szálltak
fel.
Mindezt olyan fiatalok tették akik a repülés megszállottai voltak
még is abba a helyzetbe kerültek hogy egy másik fiatal embert
kellett lelőniük az égboltról.
A második világháborúban előfordult hogy sérült gépből kiugrott
pilótát ejtőernyővel ereszkedve lelőttek az ellenséges vadászok de
még is az gyakrabban fordul elő ,hogy ilyenkor megkímélték
egymást.Ezt a jelenlegi Genfi Konvenció tiltja de a világháborúban
erre írásos paragrafus nem volt .Repülő szokás volt bár nem mindig
tartották be az ejtőernyővel ereszkedő ellenséges bajtárs
megkímélése.Ez a kímélet értelemszerűen nem vonatkozik a támadó
ejtőernyős katonákra ahogy akkor hívták ejtőernyősvadászokra.
Nincs ismert adat arra ,hogy az angliai légi csata alatt (1940 )
német vadászok ejtőernyővel ereszkedő angol pilótát lelőttek volna
Anglia felett.
Üdv. Egon
2021.01.28. 22:16 keltezéssel, Sziklay Levente írta:
Kedves Egon és többiek!
Az I.VH-ban a RAF (angol légierő) pilótái ugyanabban a
formációban tértek vissza, amiben elmentek - és amikor
visszatértek, tartották a formációt, de a harcban elveszett
gépek nem voltak köztük. Így a földi megfigyelők pontosan
tudták, hogy hány és melyik gép hiányzik.
Ebből alakult ki az a szokás, hogy az elpusztult bajtárs
emlékére díszrepülést tartottak a repülők, ha a közeli
bajtársakról volt szó egy csapatban kihagyva azt a helyet, ami
a halott pilóta helye volt, vagy - ami azután általánossá vált
- a v alakban repülő gépek második helyét, a vezérgép mögött
jobbra kihagyva.
y
y
y y
1936-ban V.György angol király temetésen a repülők ilyen
formációban repültek, így közismertté vált.
Az amcsik csavartak egyet a dolgon - a repülőgépek
hiánytalanul V alakban mennek, majd egy előre meghatározott
helyen jobbról a második gép hirtelen felfelé kiválik a
formációból, eltűnik az égben és a többi gép tartja tovább a
formációt.
Üdv
L.
Reinisch Egon írta:
https://pestisracok.hu/ma-bucsuznak-franko-endretol-az-utolso-magyar-pilotatol-aki-a-masodik-vilaghaboruban-is-harcolt/
Kedves Lista !
Csak jelzem egy másik listán van 90%-.s találat.Itt viszont nem jött
megfejtés.
Tehát a kérdés :honnan(kitől ) származik az formáció amiben a Gripenek
búcsúztatták Frankó Endre főhadnagyot ?
A fenti pesti srácok cikkben van egy plakát abban láthatjátok a hiányzó
pilóta /gép helyét .
Üdv . Egon
--
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
Mentes a vírusoktól. www.avast.com
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210129/2f8fb4d2/attachment.html>
--------- következő rész ---------
An embedded and charset-unspecified text was scrubbed...
Name: ATT00001.txt
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210129/2f8fb4d2/attachment.txt>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról