[Grem] Interjú R. Sarah bíborossal / visszaélések, migráció, a Traditionis custodes, a szentmise, stb.
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2021. Dec. 5., V, 17:19:54 CET
Robert Sarah bíboros: „Ha a kereszténység eltűnik a maga kultúrájával, egy
másik kultúra lép a helyére”
https://katolikus.ma/robert-sarah-biboros-ha-a-keresztenyseg-eltunik-a-maga-kulturajaval-egy-masik-kultura-lep-a-helyere/
*A Boulevard Voltaire c. francia újságot *az a megtiszteltetés érte,
hogy *találkozhatott
Robert Sarah bíborossal, az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció
nyugalmazott prefektusával* egy kivételes beszélgetés keretében. A főpap
nemrégiben jelentette meg a Pour l’éternité. Méditations sur la figure du
prêtre c. könyvét (ld. *Sarah bíboros lelki megújulásra hívja a katolikus
papokat új könyvében – Katolikus.ma
<https://katolikus.ma/sarah-biboros-lelki-megujulasra-hivja-a-katolikus-papokat-uj-konyveben/>),
amelyben bátorságot kíván önteni a papokba, akiknek a működését ** manapság
lenézés és felháborodás övezi. *A Boulevard Voltaire-nek adott interjúban
beszél a Sauvé-jelentés következtetéseiről, *az egyház bevándorlással
kapcsolatos álláspontjáról, a Traditionis custodes kezdetű motu proprióról
és az egészségügyi válságnak a templomlátogatásra gyakorolt hatásáról*.
Mindenekelőtt annak a pesszimizmusnak kíván véget vetni, amely a nyugati
kereszténység vége körül kialakult. Számára egy ilyen végkifejlet
lehetetlen, mivel a kereszténység maga a Nyugat lényegét jelenti.*
„Egyetlen társadalom, politika vagy ideológia sem lesz képes elpusztítani
az Egyházat, mert Krisztus jelenléte legyőzhetetlen és az örökkévalóságig
tart” *– mondta befejezésképpen a kardinális. Ami a jövőben fontos, az az,
hogy ismét fellángoljon a buzgalom, amely a remény szavát hordozza. Sugárzó
beszélgetés következik ezzel az afrikai egyházfival, aki tökéletesen
megértette Európa tévelygését.
*Eminenciás uram, Ön az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció
nyugalmazott prefektusa. Most jelent meg a Fayard kiadónál a Pour
l’éternité, Méditations sur la figure du prêtre (**Az örökkévalóságért:
elmélkedések a pap alakjáról) c. könyve, amelyet a** szeminaristáknak
ajánlott. A pap alakjának valóban mélységesen ártottak a botrányok. Azért
írta ezt a könyvet, hogy ezen a helyzeten javítson?*
*Sok kapcsolatom volt olyan papokkal, akik úgy érzik, hogy elhagyták és
kritizálják őket. Sokan elvesztették saját identitásukat és
elbátortalanodtak**. Ezt a könyvet azért írtam, hogy arra bátorítsam őket,
fedezzék fel újra papi identitásukat, azaz Isten kiválasztottjaiként Isten
állandó jelenlétének jelei és szimbólumai legyenek* a társadalomban. *Ezeknek
az embereknek Jézust kell utánozniuk, aki szelíd és alázatos szívű
emberként határozta meg magát. Küldetésük a szolgálat*, nem pedig
valamiféle hatalomgyakorlás. *Krisztus maga mondta ezt: „Nem azért jöttem,
hogy nekem szolgáljanak, hanem hogy én szolgáljak”. A papnak ezért
állandóan emlékeznie kell arra, hogy ő Isten és a nép szolgálatában áll*,
és nem az a dolga, hogy mindent lehengerlő, uralkodó hatalmat gyakoroljon.
Való igaz, hogy *egy ideje hihetetlen vádak hangzanak el papok és püspökök
ellen. *Egyeseket börtönbüntetésre ítéltek szexuális visszaélések vagy
korrupció miatt, és a templomok gyakorlatilag üresek. Már nem bíznak
bennük, és természetesen az Egyházban sem bíznak. Nemcsak a saját papi
identitásukat rombolták szét, hanem ártottak az Egyháznak is, amelynek a
világ világosságának kell lennie. *Az Egyház anya és nevelő*. De a
gyerekeket megrontották – egy nevelő nem teheti ezt, neki nevelnie kell a
gyerekeket.* Az Egyház tekintélyét a szolgálat adja, de az is, hogy az a
személy, akit nevelünk, növekedjen. A tekintély (autoritás) szó a latin
augere szóból származik, ami azt jelenti, hogy “növelni”. A papnak a
rábízott gyermekek növekedését kell elősegítenie, Isten népének növekedésén
kell dolgoznia, az igazságot kell tanítania, azt kell tanítania, amit Isten
minden egyes embertől kér.* Nos, mindezt beárnyékolta egyesek magatartása.
Azért legyünk igazságosak: a rendelkezésünkre álló információk alapján úgy
tűnik, hogy *a papok 97%-a nem érintett ezekben a vádakban. Ők tökéletesen
papként viselkednek és szolgálatként élik meg a papságot. * Ez a maradék 3%
– ami hatalmas szám – beszennyezte a papságot és az Egyházat. Tehát ezt a
könyvet meg akartam írni a papoknak és a világiaknak is, hogy elmondjam:
„Bízzatok a papokban, mert a többségük hűséges marad a hivatásához”. Nem
szabad összekeverni a súlyos hibákat elkövetőket azokkal, akik hűségesek
voltak*. Ez a könyv segíteni akar Isten népének, hogy ne veszítse el a
hitet, és bízzon az Egyházban és a papokban.*
*Becsületére válik az Egyháznak, hogy le akarta rántani a leplet ezekről a
szörnyűségekről*, és ki akarta takarítani Augiász istállóját. Az Egyház az
egyetlen olyan intézmény, amelynek volt ehhez bátorsága. Ha közelebbről
vizsgáljuk, az a benyomásunk támad, hogy ilyen magatartás csak az Egyházon
belül fordult elő. Tudjuk, hogy ez nem így van. Ez egy kicsit tovább
gyengíti a megingó és vitatott egyházat. Hogyan lehetséges elérni, hogy ne
minimalizáljunk semmit, miközben igazságot szolgáltatunk a valóságnak és a
papok azon 97%-ának, akik becsületes emberek maradnak?
Az Egyház érdeme, hogy megpróbálta kideríteni az igazságot, és elfogadta a
vizsgálódásokat, hogy lássák, hogyan élték meg a papok a papságukat. Tudjuk
azonban, hogy *a visszaélések többsége a nagy társadalomban történik, **és
ott* *nem indul semmiféle* *vizsgálat*. *Ezek a visszaélések sötétben
maradnak, és a társadalom apránként tönkremegy,* mert ha az Egyházon belül
vizsgálatot folytatnak, de a bűncselekmények többsége sötétben marad, akkor
semmi sem fog változni. A* ma kultúrája a teljes szabadság kultúrája,
mindenki azt tesz, amit akar, de az a szabadság, amely mások szabadságát és
személyiségét rombolja, nem szabadság.*
Nem tudom, eljutunk-e oda, hogy az egész társadalomban sor kerüljön egy
átfogó felmérésre, hogy lássuk, *mennyire súlyos helyzetben van az a
társadalom, amelyben élünk*. Az a benyomásunk, hogy *egy hanyatló
társadalomról van szó, az emberi értékek erkölcsi pusztulásá*ról. Ma már
gyakorlatilag minden megengedett. Igazságosnak kellene lennünk, és átfogóbb
vizsgálatot kellene folytatnunk. Mindenkinek meg kellene próbálnia
helyrehozni azokat a bűncselekményeket, amelyeket a gyermekek és a
sérülékeny emberek ellen elkövetett.
*A hívek egy részét megdöbbentette az a javaslat, hogy az áldozatok
kárpótlása céljából a vallási örökséget eladják. Egyesek ezt kettős
büntetésként élik meg, mert bűnbakokat erőltetnek rájuk a tisztánlátás
hiánya miatt, ráadásul kiárusítják az őseink egyházi hozzájárulásaiból
reánk maradt örökséget és azokat a műalkotásokat, amelyek arról a
szépségről tanúskodnak, amit a kereszténység hozott a világnak. Ez
nyugtalanító számukra.*
*A hibákat *j*óvá kell tenni, de az Egyház örökségét **eladni és
tönkretenni nagy kár lenne. *A francia egyházi hatóságoknak kell dönteniük,
de úgy gondolom, a helyzetet okosan kell mérlegelni, hogy világos legyen,
mit és hogyan kell tenni. Az Egyház nemcsak a papokból és a püspökökből
áll, hanem a megkereszteltek teljes közösségéből. Együtt kell megvizsgálni
a kárpótlás és a jóvátétel problémáját, anélkül, hogy tönkretennénk az
Egyház örökségét. Hatalmas veszteség lenne az Egyház és a francia
társadalom számára.* Ezeket az épületeket **polgári létesítményekké,
szállodákká stb. alakítanák át, és ez nagyon sajnálatos lenne.*
*Chantal Delsol nemrégiben azt írta, hogy ez a hitelvesztéshez vezető,
precedens nélküli válság egy kicsit tovább sietteti a kereszténység végét.
A filozófusnő elmagyarázza, hogy nem a katolicizmus végéről van szó, hanem
egy társadalmi szerveződés, a keresztény civilizáció végéről, egy
szőnyegről, amit kihúznak a lábunk alól. Ön is úgy gondolja, mint ő, hogy
ez a folyamat visszafordíthatatlan és már eldőlt?*
A kereszténység végének a megjövendölése öngyilkossággal ér fel, mivel *a
Nyugatot a kereszténység alakította, kultúrája, művészete, mindene
keresztény*. Nem mondhatja azt, hogy a Nyugatnak vége. *Meg lehet tagadni
az eredetünket, a gyökereinket, ahogyan ez már el is indult az európai
alkotmánnyal, de ez öngyilkosság*. Olyan, mintha egy fa lemondana a
gyökereiről. Az ilyen fa elpusztul. Akármilyen hatalmas *egy folyó*,* ha
elvágják a forrásától, kiszárad és eltűnik.* Nem szabad előmozdítani a
kereszténység végét, mert azzal a saját végünket mozdítjuk elő,
öngyilkosságot követünk el. Ha a kereszténység, azaz a társadalomban
olyannyira lényeges keresztény civilizáció, keresztény élet eltűnik, az
öngyilkosság.
*Napjaink társadalmi szerveződését **látva *– é*s II. János Pál *a*zt
mondta, **hogy a Nyugat úgy él, mintha Isten nem is létezne –, **ha ez az
irányvonal megmarad, *akkor számomra *ez öngyilkosság. **A Nyugat vitte el
a keresztény civilizációt Afrikába, Ázsiába. Bennünket ez a civilizáció
nevelt fel, európaiak neveltek*, és ha ők lemondanak erről a gazdagságról,
erről az örökségről, akkor ez az álom a megsemmisülésbe vezeti a Nyugatot. *Ha
a kereszténység a maga kultúrájával eltűnik, egy másik kultúra lép a
helyére. Iszlám kultúra, buddhista kultúra, mindaz, ami ma elözönli a
Nyugatot.* Önök tárt karokkal fogadják őket, de nem adják át nekik saját
gazdagságukat, hanem átveszik az övékét, és nem tudom, hogyan fogják ezt
túlélni.
*Az embernek az az érzése, hogy a Nyugat kettős présbe került: a
progresszizmus üllője és az iszlamizmus kalapácsa közé. Az Egyház szava
alkalmasint erősen hathat a progresszizmus őrületeire, de sokkal kevésbé
hatásos a hódító iszlámmal szemben. Olyan, mintha félne attól, hogy nem
teljesíti az irgalmas szeretet parancsát, és megtiltaná magának, hogy erről
beszéljen. De az iszlamizmusnak máris megvannak a mártírjai a mi
országunkban is: Hamel atya, a nizzai katedrális hívei, a nantes-i pap.*
*Tévút a bevándorlás elősegítése. Hármas árulást követnek el* *Afrika és a
Közel-Kelet **ellen*. *Először is, megfosztják* *őket gazdagságuktól,
fejlődési **potenciáljuk**tól, ellopják **tőlük szellemi tartalékaikat és a
dolgos kezeket.*
*Másodszor, nem **tartóztatják le **az emberi élet**tel kereskedőket, az
embercsempészeket, akik százával és százával ültetik be hajókba** az
embereket*, h*ogy a végén a tengerbe fulladjanak. Ez bűn. Végezetül pedig:
elhitetik ezekkel az emberekkel, hogy amikor ideérnek, Eldorádó és a földi
paradicsom vár reájuk. Bezsúfolják őket egy táborba, nem részesülnek jó
fogadtatásban és nincs munkájuk. Nem lehet mindenkit befogadni Nyugaton,
tehát rossz, téves gondolat a bevándorlás előmozdítása.* Gyakran a Bibliára
támaszkodva azt hozzák fel, hogy Jézus Krisztus is emigrált Egyiptomba, de
Jézus Krisztus Heródes fenyegetése miatt ment oda, és utána visszatért a
saját hazájába. A zsidó nép többször is élt száműzöttként Mezopotámiában,
de mindig visszatért.
*Mindenki a saját hazájában tud kiteljesedni. Ha ezeknek az embereknek
valóban segíteni akarunk*, azt nem úgy kell megtenni, hogy embertelen
körülmények között fogadjuk őket. Inkább abban *segítsük őket, hogy otthon
fejlődhessenek, otthon lehessenek boldogok. Ez nem** rasszizmus, *az
otthoni kiteljesedésben akarjuk őket segíteni. *Az Egyháznak** nincsenek
eszközei a fogadásukra, és fedelet sem tud biztosítani **a számukra, de
persze jó dolog ezek előteremtésén fáradozni. ez egy nyitás, egyfajta
fogadás.* Nem kritizálom az Egyház politikáját, ez is egy lehetőség, *de
ennek a lehetőségnek átgondoltnak, megfontoltnak, világosnak kell lennie,
hogy lássuk, hogyan lehet a legmegfelelőbben fogadni ezeket az idegeneket.
Én úgy látom, az országukat kell fejleszteni, és abban kell nekik segíteni,
hogy otthon maradjanak*. Ha itt fogadjuk őket, akkor olyan számban
jöjjenek, ami hozzájárul a társadalmi és kulturális egyensúlyhoz. Legyenek
fogékonyak az itteni kultúrára, mert azok közül, akik idejönnek, sokan ránk
erőltetik kultúrájukat, életmódjukat, és ezt engedik nekik.
Nem akarok kioktatni senkit, de *a személyes meglátásom az, hogy minden
ember kiegyensúlyozott kulturális és vallási kiteljesedése csak odahaza tud
megtörténni, és ő így járul hozzá ahhoz, hogy országa, földrésze boldog
legyen. Az afrikaiak helyett senki nem fogja tudni fejleszteni Afrikát*.*
Persze, a szeretetet és irgalmasságot gyakorolnunk kell, de az Egyháznak el
kell gondolkodnia azon, hogy az irgalmasság nem azt jelenti, hogy valakit
méltatlan életbe taszítunk és életterét a koldulásra csökkentjük*. *Egy
embernek akkor van méltósága, ha önmaga fenn tudja tartani önmagát. Szent
Pál így mondta: „Mindenki abból a kenyérből éljen, amit munkájával
megkeresett.”* Nem jó, ha kizárólag annyit teszünk, hogy legyen hol
aludnod, és gondoskodunk rólad, ez nem irgalmas szeretet, hanem
paternalizmus.
*A bevándorlás olyan, mint valami második rabszolgaság*. Fogadják őket
Észak-Afrikában, *behajózzák, ők pedig sok pénzt adnak azért, hogy
meghalhassanak a tengeren. Ha ideérnek, nincs semmi munkájuk. Hogyan
akarják* önök így *elősegíteni az emberi méltóságot?* El kell gondolkodni, *a
bevándorlás mint jelenség mindig is létezett, de nem úgy, ahogyan
napjainkban történik. Az írek kivándoroltak az Egyesült Államokba, az
olaszok is emigráltak, de emberi, szakmai hozzájárulást vittek magukkal.
Megkerestek annyit, amiből megéltek, nem voltak eltartottak.*
Több párbeszédre és vitára van szükség ahhoz, hogy a problémát
tisztességgel és az igazság szem előtt tartásával közelítsük meg, különben
egy újfajta rabszolgaságot építünk.
*A Traditionis custodes kezdetű motu proprio derült égből villámcsapásként
érkezett, és megaláztatásként élték meg azok, akiket bizalmasan, röviden
„tradiknak” hívnak. Akkor, amikor a katolikus kulturális bázis zsugorodik,
vajon megengedheti magának az Egyház azt a luxust, hogy az út szélén
hagyjuk ezeket a fiatalokat, ezeket a papokat? Yann Raison du Cleuziou
szociológus a következőket mondta a La Croix-ban: Ez a demográfiai igazság,
a legkonzervatívabb katolikusok átadták, nekik sok gyermekük volt. Az
irányukban mutatott megvetés öngyilkos dolog.” Osztja Ön ezt a véleményt,
vagy másképpen látja a dolgokat?*
Ez kényes kérdés. *Úgy gondolom, hogy az Egyház egy család, és a családban
minden gyermek teljes jogú tag, és a családapának a dolga, hogy a családban
biztosítsa a harmóniát és az egyensúlyt.** Lehet, hogy vannak nehéz
gyermekek, másokat könnyebben tudunk kezelni, de békésen össze kell őket
hozni.** Az elvégzett vizsgálatok szerint *e*gyensúly létezett a mise
rendes és rendkívüli formája között. *Nem merült fel sok nehézség. T*öbb
óvatosságra, több figyelemre lenne szükség, hogy mindenkinek a saját
gazdagságát, vallási érzékenységét tiszteletben tartsuk, és ezt akarta XVI.
Benedek pápa: a rendkívüli és a rendes formával történő kölcsönös
gazdagodást.* Nem kell eltúlozni azt a feszültséget, amelyben néhány hét
óta élünk. *Az Úr nem hagyja el az ő Egyházát, vissza fogja állítani az
Egyházon belüli egyensúlyt és harmóniát, mert nem normális dolog, hogy a
szentségek, amelyek a keresztények egységét adják, egyidejűleg a
megosztottságot segítsék elő*. Ha így cselekszünk, azzal gyakorlatilag
leromboljuk a keresztény hitet. Remélem, hogy vissza fogunk találni a
harmóniához és az összetartáshoz.
*Az egészségügyi válsággal és a misék felfüggesztésével, úgy mondják, az
emberek 30%-a az újraindulás után nem tért vissza a misékre. De
Franciaországban tüntetések is voltak a mise visszaállításáért, és a misét
valóban újra alapvetően fontos jónak tekintik. Ön hogyan látja ezt?*
*Nem ez az első alkalom, hogy a világ járvánnyal néz szembe. Voltak már
járványok, talán ugyanilyen súlyosak, mint ez a mostani, de a templomokat
sohasem zárták be**, a miséket* sohasem tiltották be. *Afrikában a
COVID-nál sokkal súlyosabb járványok is vannak, mint például az Ebola, de a
templomokat soha nem zártuk be. Nem tudom, miért hozták ezt a döntést.
Igazán érdekes, hogy a COVID csak a templomokban terjed… A strandokon,
kaszinókban vajon miért nem?*
Meg kell teremteni a dinamizmust, és kell az akarat, hogy megvédjük a
hitünket, mint a legértékesebb ajándékot, amivel rendelkezünk. *A
legnagyobb szegénység nem a pénz hiánya. Az ember legnagyobb szegénysége
az, ha elveszíti a hitét, ha nem Isten a támasza*. Ma a Nyugat a
legszegényebb földrész, mert Isten már nem létezik számára, és nincs is
szüksége rá. Mi anyagilag szegények vagyunk, de Istenben gazdagok.* A
legnagyobb gazdagságot Isten és a hit jelenti.* A püspököknek támogatniuk
kellene ezt a gazdagságot, iránymutatást kellene adniuk a járvány miatt
bezárkózó emberek gondozására. Néhányan megtették ezt, voltak online és
videomisék. A televíziós mise a kórházban fekvő betegeknek szól, de aki jól
érzi magát, az nem vehet részt televíziós misén. Ez nem részvétel a misén,
ez olyan, mintha az anyukám meghalna Afrikában, és én nem vehetnék részt a
temetésén, hanem csak egy filmet látnék róla. Részt vettem-e anyám
temetésén? Nem.* Istennek személyes, fizikai kapcsolatra van szüksége, ez
pedig a mise. Szólt hozzánk a prófétákon keresztül, azt mondta: meg kell
testesülnöm, meg kell, hogy érintsenek, kell, hogy lássanak, ez pedig az
Eucharisztiában folytatódó megtestesülés.* *A távmise* *az* *nem* *mise*.
Elősegíti a hit, a szentségek lerombolását, mert elég leülni a televízió
elé, de ez nem ugyanaz, mint a misén részt venni. Főzhetek, teázgathatok,
miközben a misét nézem.
*Diocletianus császár a harmadik században* *betiltotta* *a miséket, de az
afrikai keresztények mégis miséztek, éspedig az otthonaikban, és azt
mondták, „mise nélkül nem tudunk élni”. Egy keresztény az Eucharisztia
nélkül nem tud élni.*
Teljességgel elképesztő és érthetetlen, hogy hónapokig nem tartottak
miséket és bezárták a templomokat. Olaszországban láttam, ahogy a rendőrség
bejött a templomba és leállított egy misét. Az ilyen nemcsak
kereszténységellenes, hanem istenellenes magatartás is.* El akarják vágni
az embert Istentől, de nem fog sikerülni nekik. Krisztus azt mondta:
“Veletek leszek az idők végezetéig”. Az Egyház sok válságon ment keresztül,
de még mindig él és élni fog*. Egyetlen társadalom, semmiféle politika vagy
ideológia nem lesz képes elpusztítani az Egyházat, mert *Krisztus jelenléte
legyőzhetetlen. Az örökkévalóságig tart. Az Ő fizikai, látható jelenléte az
Egyház*. Nem lehet elválasztani egymástól Krisztust és az Egyházat.
*Mit mondana a Boulevard Voltaire olvasóinak, hogy visszaadja nekik a
reményt a gyakran nagyon sötétnek tűnő égbolt alatt? Azt, amit az imént
mondott, hogy végül Krisztus nem hagyja el őket?*
Közeleg az éj, Nagypénteket élünk. Nagypéntek volt Jézus életének vége, az
alighogy megszületett kereszténység vége. Az apostolok elcsüggedtek. Úgy
hitték, hogy Jézus a próféta, a világ megváltója, de hát már három napja
eltemették. Elcsüggedtek, sőt egyesek közülük még Jézus keresztre
feszítésében is szerepet játszottak: egyikük eladta őt, másikuk azt mondta,
nem ismerem őt, de ez a tanítvány nem hagyta el az egyházát. Feltámadása
után Jézus ismét összegyűjtötte a tanítványokat az Eucharisztia köré.
Csatlakozott az úton a szomorú, hazafelé tartó emmauszi tanítványokhoz.
Krisztus ezután az Ószövetségtől kezdve előveszi a hitbéli tanításokat,
hogy megmutassa nekik, hogyan kellett Krisztusnak szenvednie. Felismerik őt
a kenyértörésben.
*Jézus a misén csatlakozik a keresztényekhez*,* de ha tönkretesszük* *a
misét,* *vagy átalakítjuk színházzá, társasági összejövetellé, akkor nem
fog* *csatlakozni **hozzánk, és nem fog bennünket **Egyházként
újjáteremteni.*
*Krisztus Galileában is csatlakozott apostolaihoz. Egész éjjel halásztak,
de nem fogtak semmit. Megkérte őket, hogy vessék ki a hálójukat a bárka
jobb oldalán, és tömérdek halat fogtak. Visszatértek a partra, és Jézus,
aki szólította őket, már elkészítette a kenyeret és a halat. A hal Krisztus
jelképe.*
*Krisztus újraegyesíti Egyházát, ha mi újrakezdjük egy olyan szent
liturgiával, amelyet nem ember talált ki, amely nem lett átszabva az
emberre és nem horizontális, hanem az embert Istenhez vezeti. Akkor
Krisztus csatlakozik hozzánk, hogy küldetést adjon nekünk az
evangelizációra és arra, hogy megmutassuk az Istenhez vezető utat. Krisztus
soha nem fogja elhagyni Egyházát, mindig itt lesz, amikor
elbátortalanodunk. Továbbra is segíteni fogjuk azokat az embereket, akik
elhagyják az Egyházat és Istent.*
Sarah bíboros szavazta lejegyezte: Gabrielle Cluzel
*Fordította: Solymosi Judit*
Forrás: bvoltaire.fr
<https://www.bvoltaire.fr/cardinal-robert-sarah-si-la-chretiente-disparait-dans-sa-culture-une-autre-culture-va-la-remplacer/?utm_source=La+Gazette+de+Boulevard+Voltaire&utm_campaign=1b7b871699-MAILCHIMP_NL&utm_medium=email&utm_term=0_71d6b02183-1b7b871699-31032585&mc_cid=1b7b871699&mc_eid=221f419dd2>
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20211205/87e094e7/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról