[Grem] Ma Damaszkuszi Szt. János áldozópap és egyháztanító ünnepe / dr.Diós I., Magy. Katolikus Lexikon

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Dec. 4., Szo, 08:14:31 CET


 Damaszkuszi Szent János, áldozópap és egyháztanító
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2021. december 4., szombat |
12:00

https://www.magyarkurir.hu/hirek/damaszkuszi-szent-janos-aldozopap-es-egyhaztanito

Damaszkuszi Szent János kora kimagasló hittudósa és filozófusa volt, akit
később a Kelet Aquinói Szent Tamásának neveztek. Az Egyház december 4-én
ünnepli liturgikus emléknapját.

A keleti Egyház nagy szentjéről sem a pontos születési évet, sem halálának
dátumát nem őrizte meg a hagyomány. *Valószínű, hogy 650 körül, tehát húsz
évvel Mohamed halála után született, és 750 körül halt meg**. Szülővárosa,
Damaszkusz, ahol élete első fele zajlott, 660-tól a kalifák székhelye volt.
Innen irányították az iszlám szellemi és vallási életét 750-ig, amikor ezt
a vezető szerepet Bagdad vette át.*

*János apja keresztény volt, de a kalifátus pénzügyminiszteri tisztét
töltötte be. Nagy gondot fordított arra, hogy János alapos műveltséget
szerezzen, s így készüljenek fel a későbbi, magas hivatalok betöltésére.
Alaposan megismerte mind a görög, mind az arab kultúrát, a keresztény és az
iszlám vallást. János a trónörökös barátja, a leendő I. Jazid kalifa
játszótársa volt.*

*Először segítője, majd utóda lett apjának a pénzügyminiszteri poszton*.* A
7. század végén azonban megváltozott a keresztények helyzete a
kalifátusban: az új uralkodó, Abd al-Malik bizalmatlan volt velük
szemben.* *Hogy
elkerüljék a nagyobb bajokat, János 700 körül Kozmásszal – aki egyes
források szerint János apjának másik, fogadott fia, mások szerint János
nevelője volt – együtt Jeruzsálembe települt át, és belépett a világszerte
ismert Mar Szabbasz-kolostorba. Nem sokkal később a jeruzsálemi pátriárka,
V. János pappá szentelte. Ettől kezdve a pátriárka tanácsadója volt.*

*Damaszkuszi Szent János Kozmásszal*

A kortársak és az utókor is nagyon becsülte*. A középkor után a Kelet
Aquinói Szent Tamásának nevezték*. *János azok közé tartozott, akik
rendszerezték a nagy elődök hagyományát. Saját magát a méhhez hasonlította,
amely mindenféle virágról összegyűjti a mézet. Fő teológiai műve, A
megismerés forrása a korábban élt keleti atyák írásaiból és a zsinati
aktákból összeállított gyűjtemény.*

*Jánost a képrombolással kapcsolatos vita tette híressé. Három nagy
beszédet írt a szentképek tisztelete érdekében, amely ellen a képrombolók
III. Leó császár vezetésével könyörtelen támadást indítottak.*

*A szentképek tisztelete **körül korábban is akadtak már nézeteltérések*. *A
kérdés gyökere* *az Ószövetséghez nyúlik vissza: a mózesi törvény szigorúan
megtiltotta minden képmás, szobor vagy kép készítését, hogy a bálványimádás
veszedelmétől megóvja az igaz Isten tiszta kultuszát.* *Az Újszövetség* *ezt
a törvényt hatályon kívül helyezte. A kérdést az iszlám megjelenése élezte
ki a maga kivételt nem ismerő képtilalmával, amely az Egyházra is hatott.*

*Lehetséges, hogy III. Leó császár, aki kiváló államférfi és hadvezér volt,
az iszlám részről várható kritika elkerülése végett fordult a képtisztelet
ellen*. *A muszlimok ugyanis bálványimádással vádolták a keresztényeket.
Bizonyára nem véletlen, hogy a császári intézkedés szinte egybeesik II.
Jazid kalifa 720-ban kiadott, képeket tiltó rendeletével.** A császárnak
meggyőződése volt, hogy a képek „bálványozása” Isten haragját hívja ki a
birodalom ellen. 726-tól egyre keményebb intézkedéseket hozott, végül
730-ban rendeletet adott ki, amely megtiltotta a szentek képeinek
készítését és tiszteletét (ekkor Krisztus és Mária ábrázolása még kivétel
volt).*

*A rendelet Keleten felháborodást váltott ki. Ebben az időben lépett fel
János, s írta meg beszédeit a képrombolók ellen, különbséget téve a csak
Istent megillető imádás és a képeken ábrázolt szenteknek szóló tisztelet
között. Ezáltal a későbbi korok számára a képtisztelet klasszikus teológusa
lett.*

*János nemcsak dogmatikus és apologéta, hanem szentírástudós, filozófus és
hagiográfus is volt. Életrajzírói kiemelik alázatosságát és a hagyományhoz
való hűségét. *Legendája szerint levágott kezét az Istenanya gyógyította
meg csodálatos módon.

*A Mar Szabbasz-kolostorban temették el, ahonnan maradványait a 12.
században Konstantinápolyba vitték. A bizánci hagyomány úgy tudja, hogy
december 4-én temették el. Valószínűbb azonban, hogy ezen a napon halt meg.*

*Létrás Szent János, Damaszkuszi Szent János és Nagy Szent Arszéniosz*

Tisztelete a keleti Egyházban terjedt el, ahol *mint himnuszköltő is
híressé vált; a liturgia részeként mindmáig éneklik műveit*. XIII. Leó pápa
(1878–1903) terjesztette ki tiszteltét a nyugati Egyházra is, és 1890-ben
egyháztanítóvá avatta. Emléknapja 1969-ig március 27-e volt, majd a
liturgikus reform után kerül december 4-re.

*Istenünk, kérünk, add, hogy Szent János áldozópapod könyörgése segítsen
minket, és az igaz hit, melyet ő oly buzgón tanított, legyen mindenkor
világosságunk és erősségünk!*




*ForrásDiós István: A szentek életeMagyar katolikus lexikon*


*Magyar Kurír(sza)*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20211204/075bb098/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról