[Grem] Ma Clarivaux-i Szt. Bernát apát, egyháztanító, a "mézajkú-doktor" ünnepe / magyarkurir.hu

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Aug. 19., Cs, 07:44:53 CEST


 Clairvaux-i Szent Bernát apát és egyháztanító
Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2021. augusztus 19.,
csütörtök | 9:00

https://www.magyarkurir.hu/hirek/clairvaux-i-szent-bernat-apat-es-egyhaztanito

A „mézajkú doktor”-ra, a méhészek, a gyertyaöntők, a haldoklók patrónusára
emlékezünk liturgikus emléknapján, augusztus 19-én. Szent Bernáthoz
gyermekbetegségek, megszállottság, dögvész, viharok idején is fohászkodnak.

A citeaux-i „új kolostor”, amelyet Molesmes-i Szent Róbert és társai
alapítottak, az alapítás után néhány évtizeddel hanyatlani kezdett. A
szerzetesek kemény aszkézise és végletekig menő szegénysége nem vonzott új
hivatásokat. Egy váratlan fordulat következtében mégis sokak számára
kívánatossá vált, hogy beléphessenek ebbe az erdei magányban lévő
kolostorba.

*1**112 nagyböjtjén kérte felvételét ebbe a kolostorba az akkor huszonegy
éves Bernát*, aki 1090-ben született Fontaines várában, amely a hercegi
város, Dijon előőrse volt. *Nemesi családban született, műveltségével
kiemelkedett kortársai közül.* *Harmincad magával – maga köré gyűjtött
rokonaival és ismerőseivel – kért bebocsátást és felvételt a citeaux-i
kolostorba,* amely ezután vált egy új szerzet, a ciszterci rend
bölcsőjévé. *Mind
az öt fiútestvére, majd megözvegyült apja és nagybátyja is követte őt
Clairvaux-ba. Nővére is szerzetesnő lett.*

*Fra Angelico: Szent Bernát (1440 körül)*

*István apát Citeaux-ban a szerzeteseivel, köztük Bernáttal, kidolgozta azt
a szabályzatot, amely Charta Caritatis néven vált ismertté a szerzetesség
történetében*. E szabályzat újdonsága abban állott, hogy *évenként
általános káptalanon ápolták az egyébként egymástól független apátságok
egységét és életmódjának azonosságát.* Így Bernátot a ciszterci rend
társalapítójának tekintik, mert nemcsak a rendi alkotmány megalkotásában
volt jelentős szerepe, hanem a rend elterjedésében is. *1115. június 25-én,
huszonöt évesen nevezték ki apátnak. Hatvannyolc monostort alapított szerte
Európában. Ezek egyike *a Szajna egyik mellékfolyója,* az Aube mentén
létesült kolostor. A völgyet addig a Keserűség völgyének hívták, de a
szerzetesek hatására a Világosság völgye, Clairvaux lett belőle.*

*Annak ellenére, hogy Bernát meg volt győződve a pápaság isteni
küldetéséről, nem riadt vissza a kemény bírálattól*. *1145-ben III. Jenő
néven Bernát egykori clairvaux-i tanítványa került a pápai székbe. **Bernát
neki írta A szemlélődésről című művét. Ebben keményen ostorozza a pápai
udvarban fellelhető visszaéléseket, hatalmaskodásokat, pompaszeretetet, a
sok „kiváltságot” és a fellebbezési joggal való fondorlatokat. *Bernát
komolyan figyelmeztette a pápát: „Nem azt kívánom tőled, hogy egyszerűen
szakíts ezekkel a dolgokkal, hanem azt, hogy *merülj el Isten dolgaiban, és
ne legyen időd arra, hogy ezekkel foglalkozzál.”*

*Clunyben élő, lelkileg alvó szerzetestársainak ilyen szemrehányást tett*: „Ha
beszélgettek, soha nem a Szentírásról vagy a lelkek megmentéséről van szó
köztetek, hanem csak nevetséges dolgokról fecsegtek. Étkezésnél az egyik
fogást a másik után tálaljátok fel. Hogy a hústalan ételekért kárpótoljátok
magatokat, egymás után kétszer is hoznak az asztalhoz kitűnő halat, és
minden étkezés közben kétszer vagy háromszor hozzák a félig töltött
borospoharat. Kidagadt erekkel és elnehezült fejjel keltek föl az
asztaltól, s utána már nem lehet mást tenni, csak aludni... Igazán mondom,
láttam egy apátot, akit több mint hatvan lovas követett. Inkább törekszünk
a hívők adományaira, mint javára. Aranytól roskadozó ereklyeszekrények
előtt nyílnak meg az erszények. Megmutatjuk a nagy szenteket az embereknek,
és azt hisszük, hogy minél színesebbek, annál szentebbek. Mindenki odasiet,
csókolgatják a szobrot, mint magát a szentet. Drágakövekkel ékes lámpákkal
díszítjük a templomainkat. Ám hiúságok hiúsága! Az egyház ragyog az
épületeiben, de meghal a szegény emberek lelkében… Az Istenre kérlek
titeket, hát nem szégyellitek magatokat mindezért? De legalább a kiadások
miatt szégyenkeznétek!”

*Bernát a katarok ellen prédikálva bejárta egész Dél-Franciaországot, *s
ahol a pápai küldötteket „szamárordítással és dobszó lármájával fogadták”,
ott őt meghallgatták.* Sokakat megtérített. **Frankfurtban a dóm úgy
megtelt, mikor beszélt, hogy Bernát képtelen volt elhagyni a templomot.
Végül a hatalmas termetű császár karjába kapta, és maga vitte ki a kis
szerzetest.*

*Filippino Lippi: A Szent Szűz megjelenik Bernátnak (1485–1487)*

Bernát nemcsak kifelé *harcolt a keresztény hitért, hanem akkor is, amikor
az egyházon belül fenyegette veszély a hit tisztaságát*. Felemelte szavát
Gilbertus Porretanus és Abaelard ellen. *Azt vallotta, hogy a legszentebb
igazságok feletti vitatkozások megtörik azt a szükséges áhítatot és
tiszteletet, amellyel a hitnek a kinyilatkoztatáshoz kell közelítenie; a
filozófia nem szoríthatja háttérbe a hitet. *A teológia és a lelki élet
közötti különbségtétel számára még teljesen idegen, „hiszen *az Atyát senki
meg nem ismerheti, ha előbb tökéletesen meg nem szereti őt”. Úgy tartotta,
hogy megélni és – a kegyelem misztikus látásában vagy a mindenki számára
elérhető elmélkedésben – átélni a hitet minden bölcselkedő beszédnél
százszorta többet jelent.*

A viták és harcok közepette Bernát a szíve mélyén visszavágyott a kolostor
magányába, a szemlélődés csendjébe. *Jámborsága A lélek felemelkedése
Istenhez című első írásától kezdve a húsz éven át készített Homíliák az
Énekek énekéről című műig folyamatosan a Szentírás és az egyházatyák
írásaiból táplálkozott*. Leginkább a Krisztus embersége iránti bensőséges,
érzelmileg is meleg tiszteletet szorgalmazta. „Akár beszélsz, akár írsz,
nem ízlik nekem a szó, ha Jézus neve nem hangzik fel közben” – írta. És ez *a
Krisztus embersége iránti bensőséges szeretet nem öncél volt számára, hanem
arra szolgált, hogy a szív érzületét a szellemi szeretet, az agapé
magasságaiba emelje. *S *ennek a szeretetnek a célja, hogy a lélek
egyesüljön az Igével.*

Bernát újra meg újra a lélek és az Ige közötti jegyesi egyesülést
hangsúlyozta. *Titka ez: a Kereszt misztériumával, pontosabban az önmagát
irántunk való szeretetből feláldozó, a legcsúfosabb kereszthalált is
vállaló Jézus Krisztussal való legteljesebb azonosulás, eggyé válás.*
*Bernát 1153. augusztus 20-án halt meg Clairvaux-ban. Az egész korszakot,
amelynek ő volt a legnagyobb alakja, Szent Bernát korszakának nevezik az
egyháztörténelemben*. Megvalósult benne a monasztikus életforma alapvető
rendeltetése: formálni a világot a világból való elmenekülés által.

*Már életében szentként tisztelték.* III. Sándor pápa, aki korábban a
Bernát által annyira támadott Abaelard tanítványa volt, 1174-ben szentté
avatta őt, VIII. Pius pápa pedig 1830-ban az egyházdoktorok sorába iktatta.
Ünnepét a 13. században vették fel a római naptárba augusztus 20-ra. A
magyar naptárban Szent István király miatt augusztus 19-én ünnepeljük.

* * *

.............
*Istenünk, te Szent Bernát apát lelkében felszítottad a házadért való
buzgóságot, hogy lángoljon és világítson Egyházadban. Közbenjárására add,
hogy lelkülete buzdítson minket, és mindig a világosság fiaiként éljünk. A
mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a
Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen. *

Forrás
Diós István: *A szentek élete*
*Magyar katolikus lexikon*
Kerekes Károly: *A misztikus Szent Bernát *(Vigilia 2002. 7. sz.)
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210819/44276ebd/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról