[Grem] Jézus az iszlámban - válasz Gyuszinak, Összefoglalás

Sziklay Levente lsziklay at freemail.hu
2020. Sze. 23., Sze, 12:32:57 CEST


Kedves Gyuszi, többiek! 1. Jézus szerepe az iszlámban Jézus az iszlám második legfontosabb prófétája, akit egy muszlimnak tisztelnie kellSzűztől született, Máriának az egyetlen bűntelen ember (Mohammed nem volt az,de Isten megbocsájtott neki), csodákat tett, gyógyított, embereket támasztott fel, tanított prófétált.Élve a mennyekbe került, és az Utolsó Ítéletkor visszatérKereszthalál kérdése: Nekünk ALAP, az iszlámban nem igazán fontos. Egy muszlim számára egy jézusi erkölcsi tanítás, ami irányt mutat egy mindennapi cselekvéshez, vagfy egy olyan történet, ami a jézusi szeretetet példázza, jóval fontosabbA Koránban ezzel foglalkozó rész töredékes, nehezen és többféleképpen értelmezhető  - utalás egy olyan történésre, ami Mohammed korában közismert voltSokféle muszlim értelmezés van, ezek közül van olyan, ami keresztény szemmel is felvállaható:nem a zsidók ölték meg - igen a rómaiaknem halt meg - mert föltámadtAmikor Mekkába visszatért Mohammed, és a város muszlim lett, akkor a Kába körúl lévő különböző istenségek szobrait, bálványokat Mohammed eltávolítatta. Oda volt festve Mária Jézussal, azt ott hagyatta - azt mondta:" ahhoz ne nyúljatok!" Halála után ezt úgy értelmezték, hogy se nem eltávolítani, se nem felújítani nem szabad   2. KonklúzióA keresztet levenni, hogy, hogy ne sértsünk meg muszlimokat, nem csak önfeladás, de értelmetlen is, az iszlám meg nem értéséből fakad. (Szerintem, még ha így is lenne, akkor sem lenne szabad levenni)A Korán nem egy egységes szerkezetű anyag, nagyon nehéz értelmezni - ezt remélem sikerült értelmezni 3. Két történetAz arab országokban nem tapasztaltam, hogy keresztényként ezért hátrány ért volna. Európában élő muszlimokat is ismerek - igaz csak értelmiségieket. Egyiptomi taxisoför vásárol egy kis Mária ikont a templom mellett - amilyeneket nálunk is lehet - és a kérdésre, hogy keresztény-e azt válaszolja, hogy ő nem, de a szomszédja igen, és neki vette.A másikat Speidl Bianka - a Migrációkutató vezetője - mondta el, hogy  - ha jól emlékszem Húsvétra - a muszlim szomszédja egy halat hozott át, azzal, hogy ti keresztények ezt szoktátok enni ilyenkor. 4. Kérdésed, Gyuszi:Mondod: "Egyébként nem értem, hogy miért kezdted a felsorolást megint azzal a Goldziher-féle mondattal.  Te látsz abban valami szóra érdemes tartalmat, aminek (a figyelemfelkeltésen kívül) különösebb értelme volna?  Azt a választ nem fogadom el, hogy „az iszlám sokszínű” mert, ahogy leírtam, erre vonatkozólag sincs annak a bizonyos mondatnak különösebb intellektuális tartalma." Még egyszer a mondat:„nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélése során, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentéseit a közösség hogyan értelmezi”.  Németh Pál, aki kiváló orientalista és református lelkész, írta: „Korunk legnagyobb muzulmán vallástudósai között van olyan, akinek szájából magam hallottam még 1980-ban ezt a felejthetetlen mondatot: »Volt idő, amikor az iszlám vallás legnagyobb tudósa nem iszlám vallású (muslim) volt, hanem Mózes hitének követője (műsawiy); ez a kiváló orientalista, a magyar Goldziher Ignác.«  Azért tartom fontosnak, mert kulcs a muszlimoknak a modern világba, és Európába, egy keresztény kultúrán és értékeken alapuló társadalomba való integrációja. Ennek megértése és elősegítése (tény, hogy Európa lakosságának 10-12%-a egyes országokban muszlim) alapvető fontosságú. Nem lehet sem megérteni, sem  integrálni őket, ha nem foglalkozunk vele, és ezért van szükség néhány idezéthelyre alapozott hisztériakeltés helyett egy euroiszlam kialakítására -új fogalmi és értelmezési keret kialakítására.  Bassam TibiGerman-Syrian Bassam Tibi coined in 1992[5] the term "Euro-Islam" to describe a type of Islam that embraces Western political values, such as pluralism, tolerance, and the separation of church and state.[6] He argued that Muslims in Europe must create a specific form of Islam that can coexist with European values. The term reflects a concept for the integration of Muslims as European citizens, often assuming a liberal and progressive interpretation based on the idea of Europeanizing Islam. Bassam Tibi dissociates himself from the Islamists, who reject Euro-Islam. He estimates that they amount to 3–5% of the Muslims currently living in Europe. He says they are nevertheless a dangerous minority since they want to "hijack" the Muslim community and other values of civil society. Tibi speaks of the need of Muslims to become "European citizens of the heart".[7] Tibi insists that Euro-Islam means secularity, the acceptance of separation between religion and state, as well as that Muslims embrace European values.[8][page needed] As contrast he sees the ghettoization of the Muslims with potential for conflict.[9] Therefore, Euro-Islam is for Tibi a way out from the issue of the ethnicization of Muslim migration in Europe and a democratic alternative to the so-called "ethnicity of fear".[10] But after 25 years of leadership towards promoting a Euro-Islam, Bassam Tibi announced in the magazine Cicero (June issue) "I capitulate", stating that the "headscarf Islam" has triumphed over the "Euro-Islam".[11]
 Néhány olyan rész a Koránból, melyre lehet alapozni egy euroiszlám értelmezéshez. pl. Ha egy török gyerek ki akarja dobni iskolatársa sonkáját  2:256 Nincs kényszer a vallásban! Bizony a jó út megkülönböztethetővé vált a rossz úttól.  18:29 És mondd (Mohamed): Ez az igazság, amely Uratoktól van (a Korán). Aki akarja, higgyen benne, és aki nem akarja, az ne higgyen.”  5:32 Ha valaki megöl egy emberi lényt, …azt úgy kell tekinteni, mintha az összes embert ölte volna meg”. 22:40 És ha Allah nem tartotta volna vissza az embereket, egyiket a másik által, bizony leromboltattak volna szerzetescellák, templomok, zsinagógák, mecsetek, ahol gyakran említtetik Allah neve. Allah bizony megsegíti azokat, akik Őt is segítik. Allah fölöttébb erős, fölöttébb ellenállhatatlan.”  2:62 Bizony, akik hívők lettek, és akik zsidók, és a keresztények, és a szábeusok, akik hisznek (közülük) Allahban és az Utolsó Napban, és jót cselekszenek, jutalmuk az Uruknál van, nem kell félniük, és nem fognak szomorkodni.”  29:46 És ne szállj vitába az Írás népével, csak úgy, ahogy az a legjobb; kivéve azokat, akik igazságtalanok! És mondjátok: Hiszünk abban, ami leküldetett hozzánk és hozzátok! A mi Istenünk és a ti Istenetek egy. És mi alávetjük magunkat neki. 5:82 Az emberek között bizony úgy találod, hogy a zsidók és a pogányok a legellenségesebbek a hívőkkel szemben. A hívők iránt a szeretetben pedig a legközelebb azokat találod, akik azt mondják: "Mi keresztények Vagyunk." Ez azért van, mert papok és szerzetesek vannak közöttük és [azért], mert nem fennhéjázók. ” 
Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>Kedves Levente!
>
>Valami zavar van.  Most érkezett üzenetednek az eleje már korábban megjött tőled, és arra válaszoltam is, a nagy levlistán.  A „fundamentalistáknak szokták nevezni” szavak utáni mostani rész viszont a korábbi e-mailedben nem volt benne.
>
>Arra reagálva:
>
>Köszönöm a szufikról szóló információt és a történetet Szt. Ferenccel kapcsolatban is.  A szulténnal való találkozásról tudtam, de nem tudtam, hogy az illető szufi volt.  Akár örümtelinek is mondhatnók, hogy az iszlámnak van olyan ága(-boga), ahol Jézust kiemelten tisztelik.
>
>Bár mindez a lényegen nem változtat: egy decentralizált rendszer megítélésekor nem az egyes tömegpontokat, hanem az azok mozgását vonzóéerejével jelentősen meghatárózó tömegközéppont, közös erőtér jellegét kell figyelnünk.  Ez pedig, akármilyen példát hozunk jobbról vagy balról, marad a Korán és társpublikációi, ill. amit a próféta egyébként csinált és mondott.  Utübbi nem volt túlságosan dicső.  Nála okosabb hódítók is léteztek már a történelemben -- igaz, nem mindegyik talált fel vallási előírásokat avégett, hogy elképzelései megvalósuljanak.
>
>És akkor már még egy választ engedj meg.  Ugyan már nem akartam rá reagálni, de ha már megszólítpttál, megteszem:
>
>Nagyon szórakoztató volt, amit a (ma korábbi) e-mailedban a muzulmánok által Jézusról alkotott elképzelésekről írtál (a példáid sora).  Eddig is tudtam hogy nagy a katyvasz a fejükben de, hogy ekkora, nem gondoltam volna.  No azért némi kreatív fantáziával lehetne még bővíteni a sort.  Én már az ott felsoroltaknál vadabb elképzeléssel is találkoztam, bár nem muzulmán forrásból.  Olyannal is, aminek „irodalma” is van.  Mi mindent ki nem bír a papír!
>
>Az iszlám megítélése szempontjából azonban az a felsorolás a mohamedán fejekben uralkodó totálkáosz demonstrálása ellenére igazából lényegtelen.  Amúgy is tudjuk, hogy Jézust mint prófétát (mint Mohamed egyik előhírnökét) a maguk módján tisztelik.  Az sem meglepő, hogy ebbe a tiszteletbe sokminden beleférhet -- a szent szövegeik híres önellenetmondásossága által is nagy lehet a mozgástér, és amiatt is, hogy, ahogy írod, az iszlámnak sok változata van, nincs „központosítva.”
>
>De ezzel egyött az sem őjság az átlagosan művelt olvasónak, hogy a Jézus kérdés nem kartinális a számukra.  A teológiájuk, ha ezt a szót szabad egyáltalán erre a vallási köntösbe öltözött politikai-jogi-életstílusbelr-kultúrális rendszerre alkalmazni, Jézust mint mellékszereplőt tartja nyilván.  Se ő, se tanítása (az utóbbi bármi legyen is) nekik nem lényeges.  A lényeg az igazi, nagy és utolsó proféta, Mohamed követése.  Aki jogi-erkölcsi-házassági-kereskedelmi-politikai-stratégiai-táplálkozási-könyöruletességi-hódítási-stb. szabályok és irányelvek tömkelegét hagyta követőire úgy. hogy azok az ő életében sem voltak egymással összhangban (és, khm-khm, az ő árdekeit és allűrjeit is igazolták).  És ebben valami istenkép is, de a többi világvallásnál messze profánabb és zavarodottak attribútumokkal.
>
>Egyébként nem értem, hogy miért kezdted a felsorolást megint azzal a Goldziher-féle mondattal.  Te látsz abban valami szóra érdemes tartalmat, aminek (a figyelemfelkeltésen kívül) különösebb értelme volna?  Azt a választ nem fogadom el, hogy „az iszlám sokszínű” mert, ahogy leírtam, erre vonatkozólag sincs annak a bizonyos mondatnak különösebb intellektuális tartalma.
>
>Egyébként már alig várom, hogy ezt az eszmecserét lezárjuk.
>
>Gyuszi
>
> 
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200923/b9ee0c83/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról