[Grem] Jézus az iszlámban - Re: Hozzaszolas a muzulman temahoz (fwd)

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2020. Sze. 22., K, 23:45:12 CEST


Kedves Levente!

Valami zavar van.  Most érkezett üzenetednek az eleje már korábban megjött tőled, és arra válaszoltam is, a nagy levlistán.  A „fundamentalistáknak szokták nevezni” szavak utáni mostani rész viszont a korábbi e-mailedben nem volt benne.

Arra reagálva:

Köszönöm a szufikról szóló információt és a történetet Szt. Ferenccel kapcsolatban is.  A szulténnal való találkozásról tudtam, de nem tudtam, hogy az illető szufi volt.  Akár örümtelinek is mondhatnók, hogy az iszlámnak van olyan ága(-boga), ahol Jézust kiemelten tisztelik.

Bár mindez a lényegen nem változtat: egy decentralizált rendszer megítélésekor nem az egyes tömegpontokat, hanem az azok mozgását vonzóéerejével jelentősen meghatárózó tömegközéppont, közös erőtér jellegét kell figyelnünk.  Ez pedig, akármilyen példát hozunk jobbról vagy balról, marad a Korán és társpublikációi, ill. amit a próféta egyébként csinált és mondott.  Utübbi nem volt túlságosan dicső.  Nála okosabb hódítók is léteztek már a történelemben -- igaz, nem mindegyik talált fel vallási előírásokat avégett, hogy elképzelései megvalósuljanak.

És akkor már még egy választ engedj meg.  Ugyan már nem akartam rá reagálni, de ha már megszólítpttál, megteszem:

Nagyon szórakoztató volt, amit a (ma korábbi) e-mailedban a muzulmánok által Jézusról alkotott elképzelésekről írtál (a példáid sora).  Eddig is tudtam hogy nagy a katyvasz a fejükben de, hogy ekkora, nem gondoltam volna.  No azért némi kreatív fantáziával lehetne még bővíteni a sort.  Én már az ott felsoroltaknál vadabb elképzeléssel is találkoztam, bár nem muzulmán forrásból.  Olyannal is, aminek „irodalma” is van.  Mi mindent ki nem bír a papír!

Az iszlám megítélése szempontjából azonban az a felsorolás a mohamedán fejekben uralkodó totálkáosz demonstrálása ellenére igazából lényegtelen.  Amúgy is tudjuk, hogy Jézust mint prófétát (mint Mohamed egyik előhírnökét) a maguk módján tisztelik.  Az sem meglepő, hogy ebbe a tiszteletbe sokminden beleférhet -- a szent szövegeik híres önellenetmondásossága által is nagy lehet a mozgástér, és amiatt is, hogy, ahogy írod, az iszlámnak sok változata van, nincs „központosítva.”

De ezzel egyött az sem őjság az átlagosan művelt olvasónak, hogy a Jézus kérdés nem kartinális a számukra.  A teológiájuk, ha ezt a szót szabad egyáltalán erre a vallási köntösbe öltözött politikai-jogi-életstílusbelr-kultúrális rendszerre alkalmazni, Jézust mint mellékszereplőt tartja nyilván.  Se ő, se tanítása (az utóbbi bármi legyen is) nekik nem lényeges.  A lényeg az igazi, nagy és utolsó proféta, Mohamed követése.  Aki jogi-erkölcsi-házassági-kereskedelmi-politikai-stratégiai-táplálkozási-könyöruletességi-hódítási-stb. szabályok és irányelvek tömkelegét hagyta követőire úgy. hogy azok az ő életében sem voltak egymással összhangban (és, khm-khm, az ő árdekeit és allűrjeit is igazolták).  És ebben valami istenkép is, de a többi világvallásnál messze profánabb és zavarodottak attribútumokkal.

Egyébként nem értem, hogy miért kezdted a felsorolást megint azzal a Goldziher-féle mondattal.  Te látsz abban valami szóra érdemes tartalmat, aminek (a figyelemfelkeltésen kívül) különösebb értelme volna?  Azt a választ nem fogadom el, hogy „az iszlám sokszínű” mert, ahogy leírtam, erre vonatkozólag sincs annak a bizonyos mondatnak különösebb intellektuális tartalma.

Egyébként már alig várom, hogy ezt az eszmecserét lezárjuk.

Gyuszi

On Tue, 22 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:

> Date: Tue, 22 Sep 2020 22:55:48 +0200 (CEST)
> From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> Cc: grem at turul.banki.hu
> Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman temahoz
>     (fwd)
> 
> Kedves Gyuszi!
>  
> Az Ószövetségben benne van a mózesi törvény a házasságtörő nő
> megkövezéséről. Jézus nem törölte el ezt a törvényt, csak értelmezte "az
> vesse rá az első követ stb..". Így a tényleges értelme megváltozik.
>  
> Egy rabbi ma szintén azt mondja, hogy érvényes a mózesi törvény, de
> nyilvánvalóan szó nincs megkövezésről - azt mondja, hogy csak akkor kell
> megint alkalmazni, ha majd visszatért a Messiás.
>  
>  
> A szent iratok minden vallásban fontosak , de a a tényleges értelmezést kell
> vizsgálni, ha a mára vonatkozó következtetést akarunk levonni. Azokat, akik
> visszatérnek az iratok textuális - csak a szöveget, szövegkörnyezet,
> történelmi környezet stb. figyelmen kívül hagyó - értelmezéséhez,
> fundamentalistáknak szokták nevezni.
>  
> Az iszlámban a szufik azok, akik  hangsúlyt az szeretetre (emberek és az
> Isten iránti szeretetre), az Istenhez való misztikus közeledésre, az
> Istennel való spirituális egyesülésre helyezik a hangsúlyt. A szufik
> általában nagy tisztelői Jézusnak, és kifejezetten pozitívan viszonyulnak a
> keresztényekhez.
>  
> Al-Kámil szultán, aki egy szufi mester tanítványa - Fakhr adDín alFáriszi -
> volt aki találkozott Szent Ferenccel - ott volt maga a mestere is, aki egy
> szufi rend vezetője is volt egyúttal. A szultán engedélyezte a ferencesek
> szabad és korlátozásmentes mozgását az uralma alatt álló területen, valamint
> a szufi rend pártfogása alá vette a ferenceseket, akik ezen túl szabadon
> mozoghattak muszlim területeken, így a török megszállta Magyarországon is.
>  
> 
> Szent Ferenc és Al-Kámil szultán találkozása
> 
>  
> 
> Elkeseredett harcok dúltak, és a szultán eltökélt volt, hogy véget vet a
> konfliktusnak. 1219 augusztusában hadserege sikeresen megvédte Damietta
> erődjét, s a harcokban csaknem ötezer keresztes vesztette életét. Akkor jött
> Asissi Szent Ferenc.
> 
> Ferenc és Illuminatus testvér merészen – és fegyvertelenül – átlépett az
> ellenség területére, ahol rögtön fogságba ejtették és alaposan
> helybenhagyták mindkettejüket. Az életüket azonban meghagyták a szultán
> katonái, s uralkodójuk elé vitték őket.
> 
> Szent Bonaventura örökítette meg számunkra a történetet, amely szerint a
> szultán megkérdezte, ki, miért és milyen minőségben küldte oda őket. Ferenc
> azt felelte: Isten, és nem az emberek küldték őket, azért, hogy megmutassák
> neki és alattvalóinak az üdvösség útját és hirdessék az evangélium szavainak
> igazságát. Amikor a szultán látta lelkesedését és bátorságát, készséggel
> meghallgatta, és marasztalta. Azt mondják, Szent Ferenc így köszöntötte az
> uralkodót: „Az Úr adjon neked békét” – ami nagyon hasonlít a hagyományos
> muszlim üdvözléshez: „Asz-szalámu alajkum!” (Béke veled/veletek/reátok!). Ez
> nagyon meglepte a szultánt, s amellett a Ferencből sugárzó szentséget is
> érzékelte.
> 
> Ferenc úgy tudott az evangéliumról szólni al-Kámil szultánnak, hogy az nem
> érezte ezt sértésnek, és nem végeztette ki Ferencet blaszfémia vádjával. Jól
> látta a Ferencből áradó szeretetet, és megdöbbent határtalan bátorságán.
> Elbeszélgettek a lelki életről és a két vallás tradícióiról.
> 
> A két szerzetes néhány napig a muszlimok táborában maradt, majd békében
> váltak el egymástól az ottaniakkal. Távozásuk előtt az uralkodó gazdagon meg
> akarta ajándékozni Ferencet, ő azonban elutasította, szegénységi fogadalmára
> hivatkozva – ettől megint csak elakadt al-Kámil szultán szava, még sose
> találkozott olyan emberrel, aki megvetette volna a földi dicsőséget. Ferenc
> végül elfogadott egyetlen dolgot: egy elefántcsontkürtöt, amely azóta is
> látható Assisiben.
> 
> Kettejük találkozása nagy hatást gyakorolt a szultánra, aki szabad
> áthaladást engedett Ferencnek és társainak, és meglepően kedvesen bánt
> ezután a keresztény foglyokkal. Mi több, megpróbált békésen megegyezni a
> keresztes hadakkal, arra kérve őket, hagyják el Egyiptom területét, ezek a
> próbálkozásai azonban kudarcot vallottak. 1221-ben al-Kámil szultán ismét
> felajánlotta, hogy kössenek békét, amit megint elutasítottak, mire
> megnyitotta a Nílus zsilipeit, így hátrálásra késztetve a keresztes
> seregeket – akik ezután már hajlandóak voltak békét kötni a következő nyolc
> esztendőre.
> 
>  
>  
> 
> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>       Bocsánat, tévedésből magánlevélben ment el. 
>       Újraküldöm. 
>       Gy.
>
>       ---------- Forwarded message ----------
>       Date: Mon, 21 Sep 2020 13:32:45 -0600 (MDT)
>       From: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
>       To: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
> Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman temah
>       oz
>
>       Kedves Levente!
> 
> Jól látod a kereszténység (katolicizmus) és az iszlám centralizált ill. ece
> ntralizált természetéből adódó rendezett ill. rendezetlen közgondolkodási 
> állapotokat.  Ebből a szempontból az iszlámhoz hasonlít a judaizmus, a hud
> dhizmus, a protestáns kereszténység is.  De ennek semmi köze ahhoz, amit é
>       n állítottam.
> 
> Mert amennyiben az iszlám különfélre éretelmezői a szent iratokat és a próf
> éta életét és üzenetét meghatározó fontosságúnak tekintik, ennek az alapna
>       k a fényében kell az iszlámot vizsgálnunk.
> 
> ...persze nem „kell” úgy vizsgálnunk.  Csak akkor kell, ha azt akarjuk, hog
>       y az okfejtésünknek értelme legyen.
> 
> Ha esetleg tudsz olyan muzulmán filozófiai iskoláról, amely szerint a prófé
> ta életének példája és az ő tanításai, ill. az általa kapott kinyilatkozás
> , ill. a szenr iratok amelyek ezeket taftalmazzák, nem igazán fontosak, ak
> kor szólj. Gondolod, hogy ha van is ilyen, őket az iszlám (mint vallás, és
>  nem csak az iszlám által befolyásolt kultúrkörök sokasága) részének lehet
>        tekinteni?
> 
> Amennyiben olyan mohamedán filozófiai iskoláról nem tudsz, amely a prófáta 
> tanítását és pédáját lényegtelennek tartja, csak olyanokról, amelyek a sze
> nt iratok ilyen-olyan részeit hangsúlyozva a többit józan ésszel, okoskodá
> ssal, vagy a saját kultúrájukból merített elemekkel töltik ki, akkor tulaj
> donkáppen az én véleményemhez csatlakoztál.  Az iszlámot nem a sokféle ért
>       elmezés köti össze, hanem a közös alap.
>
>       Gyuszi
>
>       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>
>       > Date: Mon, 21 Sep 2020 21:08:07 +0200 (CEST)
>       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> > Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman tem
>       ahoz
>>       > Kedves Gyuszi!
>       >  
>       > Nálunk van egy egyházi tanítóhivatal, ami hivatott az isteni igazság
>       > megismertetésére. Az iszlámban az isteni igazság - mivel isteni -
>       > megismerhetetlen. A lényeg a törekvés a megismerésére, de az, hogy ez az
>       > értelmezés különböző eredményeket ad ki, az benne van a rendszerben.
>       > Ha világ három részéről három katolikus papot megkérdezel, ált. nagyon
> > hasonló választ adnak. Ugyanez az iszlámban nincs így - a helyi közössége
>       k
>       > értelmezése gyökeresen eltérhet - illetve a azon szakavatott
>       > vallásjogtudósok értelmezése, akik a helyi közösség számára értelmezést
> > adnak.  A módszer nagyjából ua., amit az angol Common Law értelmezése sor
>       án
>       > folyik - amit ha máshonnan nem, a tárgyalótermi krimi filmekből mindenki
>       > ismerhet -régi precedensekből szedik össze a jog értelmét.
>       >  
>       > Ugyanakkor azt is nagyon fontos figyelembe venni, hogy míg a
> > kereszténységnél a teológia kidolgozott és fontos szerepet tölt be, addig
>        az
>       > iszlámnál ez nincs így!!!
>       >  
>       > Szeretettel:
>       >  
>       > Levente
>       >  
>>       > Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>       >       Keves Levente!
>> > Kiemelem tóled, amely megállapítást a Goldziher Ignác-i munkásságból a le
>       gf
>       >       ontosabbként említettél:
>> > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélése
>        s
>       >       orán, hogy mit mond a Korán
>> >  és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentéseit és értelmét a közösség hog
>       ya
>       >       n értelmezi.”
>> > A mindennapi élet, cselekvések szintjén banális megállapítás ez, nem?  Ez
>       on
> >  a szinten a megfelelő szavak kicserélésével minden -- de igazán minden -
>       -
> >  emberi-szervezeti fogalomra tökéletesen igaz.  Igaz a marxizmusra, a kom
>       m
> > unizmusra, a fasizmusra, a KRESZ-re, a Buddhizmusra, az orvostudománya, a
>       z
> >  LMBTQ mozgalomra, stb.  Az elvek, kötetkezmények, ok-okozat vizsgálata s
>       z
> > empontjából persze már nem igaz, de az más kérdés.  Vegyük észre az idéze
>       t
> > ben a „jelenségek” és „helyes megítélése” kifejezéseket is.  Az előbbi a 
>       f
> > igyelmet a mindennapiságra tereli (az én szavaimmal: a „mindennapi élet,”
>        
> > a „cselekvések” szintjére helyezei) -- ez az, ami a megállapitást banális
>       s
>       >       á és közhelyessé teszi.
>> >   A „helyes megítélés” kétértelműsít.  Mi a helyes?  A mindennapiságot vi
>       zs
>       >       gálni, és kész? 
>> >  Vagy összefüggéseket, okokat is kellene kereszni?  Ez a szó a kijelentés
>        k
>       >       eretein túlmutat.
>       >
>       >       Ez a mondat puszta szónoki fordulat.  
>> > Annyira mindenre igaz, hogy tényleg csak retorikai eszköznek érdemes teki
>       nt
>       >       eni. 
>       >
> >        Felütés, ami után jühetnek a részletek, amikben az ördög rejtőzköd
>       ik.
>> > Nem az teszi az iszlámot iszlámmá, hogy hányféleképpen szemezgetnek egyes
>       ek
>       >        az előírásai között.
>> >   Hanem az, hogy miből szemezgetnek.  Amikor az iszlámról beszélünk, enne
>>       >       kellene a középpontban lenni.  Nemde?
>       >
>       >       Gyuszi
> 
>  
> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>       Bocsánat, tévedésből magánlevélben ment el. 
>       Újraküldöm. 
>       Gy.
>
>       ---------- Forwarded message ----------
>       Date: Mon, 21 Sep 2020 13:32:45 -0600 (MDT)
>       From: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
>       To: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
> Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman temah
>       oz
>
>       Kedves Levente!
> 
> Jól látod a kereszténység (katolicizmus) és az iszlám centralizált ill. ece
> ntralizált természetéből adódó rendezett ill. rendezetlen közgondolkodási 
> állapotokat.  Ebből a szempontból az iszlámhoz hasonlít a judaizmus, a hud
> dhizmus, a protestáns kereszténység is.  De ennek semmi köze ahhoz, amit é
>       n állítottam.
> 
> Mert amennyiben az iszlám különfélre éretelmezői a szent iratokat és a próf
> éta életét és üzenetét meghatározó fontosságúnak tekintik, ennek az alapna
>       k a fényében kell az iszlámot vizsgálnunk.
> 
> ...persze nem „kell” úgy vizsgálnunk.  Csak akkor kell, ha azt akarjuk, hog
>       y az okfejtésünknek értelme legyen.
> 
> Ha esetleg tudsz olyan muzulmán filozófiai iskoláról, amely szerint a prófé
> ta életének példája és az ő tanításai, ill. az általa kapott kinyilatkozás
> , ill. a szenr iratok amelyek ezeket taftalmazzák, nem igazán fontosak, ak
> kor szólj. Gondolod, hogy ha van is ilyen, őket az iszlám (mint vallás, és
>  nem csak az iszlám által befolyásolt kultúrkörök sokasága) részének lehet
>        tekinteni?
> 
> Amennyiben olyan mohamedán filozófiai iskoláról nem tudsz, amely a prófáta 
> tanítását és pédáját lényegtelennek tartja, csak olyanokról, amelyek a sze
> nt iratok ilyen-olyan részeit hangsúlyozva a többit józan ésszel, okoskodá
> ssal, vagy a saját kultúrájukból merített elemekkel töltik ki, akkor tulaj
> donkáppen az én véleményemhez csatlakoztál.  Az iszlámot nem a sokféle ért
>       elmezés köti össze, hanem a közös alap.
>
>       Gyuszi
>
>       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>
>       > Date: Mon, 21 Sep 2020 21:08:07 +0200 (CEST)
>       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> > Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman tem
>       ahoz
>>       > Kedves Gyuszi!
>       >  
>       > Nálunk van egy egyházi tanítóhivatal, ami hivatott az isteni igazság
>       > megismertetésére. Az iszlámban az isteni igazság - mivel isteni -
>       > megismerhetetlen. A lényeg a törekvés a megismerésére, de az, hogy ez az
>       > értelmezés különböző eredményeket ad ki, az benne van a rendszerben.
>       > Ha világ három részéről három katolikus papot megkérdezel, ált. nagyon
> > hasonló választ adnak. Ugyanez az iszlámban nincs így - a helyi közössége
>       k
>       > értelmezése gyökeresen eltérhet - illetve a azon szakavatott
>       > vallásjogtudósok értelmezése, akik a helyi közösség számára értelmezést
> > adnak.  A módszer nagyjából ua., amit az angol Common Law értelmezése sor
>       án
>       > folyik - amit ha máshonnan nem, a tárgyalótermi krimi filmekből mindenki
>       > ismerhet -régi precedensekből szedik össze a jog értelmét.
>       >  
>       > Ugyanakkor azt is nagyon fontos figyelembe venni, hogy míg a
> > kereszténységnél a teológia kidolgozott és fontos szerepet tölt be, addig
>        az
>       > iszlámnál ez nincs így!!!
>       >  
>       > Szeretettel:
>       >  
>       > Levente
>       >  
>>       > Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>       >       Keves Levente!
>> > Kiemelem tóled, amely megállapítást a Goldziher Ignác-i munkásságból a le
>       gf
>       >       ontosabbként említettél:
>> > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélése
>        s
>       >       orán, hogy mit mond a Korán
>> >  és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentéseit és értelmét a közösség hog
>       ya
>       >       n értelmezi.”
>> > A mindennapi élet, cselekvések szintjén banális megállapítás ez, nem?  Ez
>       on
> >  a szinten a megfelelő szavak kicserélésével minden -- de igazán minden -
>       -
> >  emberi-szervezeti fogalomra tökéletesen igaz.  Igaz a marxizmusra, a kom
>       m
> > unizmusra, a fasizmusra, a KRESZ-re, a Buddhizmusra, az orvostudománya, a
>       z
> >  LMBTQ mozgalomra, stb.  Az elvek, kötetkezmények, ok-okozat vizsgálata s
>       z
> > empontjából persze már nem igaz, de az más kérdés.  Vegyük észre az idéze
>       t
> > ben a „jelenségek” és „helyes megítélése” kifejezéseket is.  Az előbbi a 
>       f
> > igyelmet a mindennapiságra tereli (az én szavaimmal: a „mindennapi élet,”
>        
> > a „cselekvések” szintjére helyezei) -- ez az, ami a megállapitást banális
>       s
>       >       á és közhelyessé teszi.
>> >   A „helyes megítélés” kétértelműsít.  Mi a helyes?  A mindennapiságot vi
>       zs
>       >       gálni, és kész? 
>> >  Vagy összefüggéseket, okokat is kellene kereszni?  Ez a szó a kijelentés
>        k
>       >       eretein túlmutat.
>       >
>       >       Ez a mondat puszta szónoki fordulat.  
>> > Annyira mindenre igaz, hogy tényleg csak retorikai eszköznek érdemes teki
>       nt
>       >       eni. 
>       >
> >        Felütés, ami után jühetnek a részletek, amikben az ördög rejtőzköd
>       ik.
>> > Nem az teszi az iszlámot iszlámmá, hogy hányféleképpen szemezgetnek egyes
>       ek
>       >        az előírásai között.
>> >   Hanem az, hogy miből szemezgetnek.  Amikor az iszlámról beszélünk, enne
>>       >       kellene a középpontban lenni.  Nemde?
>       >
>       >       Gyuszi
>>       >
>       >       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>       >
>       >       > Date: Mon, 21 Sep 2020 13:16:00 +0200 (CEST)
>       >       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       >       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >       > Subject: [Grem] Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman 
>       temahoz
>       >       > 
>       >       > Kedves Mőci, Zsófi!
>       >       >  
> > > A legfontosabb, amit Goldziher Ignác, a legnagyobb magyar orientalista 
>       ír
>       >       t:
>       >       >  
> > > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélé
>       se
>> > > során, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentés
>       ei
>       >       t
>       >       > és értelmét a közösség hogyan értelmezi.”
>       >       >  
>       >
> >       > A Koránban sok hely van Jézusról, a halálára is több hely vonatko
>       zik:
>       >       >  
> >       > 3:55 (Simon Róbert) [Emlékezzetek arra,] amikor Allah így szólt: 
>       „Jézus!
> > > Magamhoz szólítalak227 [immár], magamhoz emellek [az égbe] és megtisztí
>       ta
>       >       lak
>       >       > téged a hitetlenektől.
>       >       >  
> > > 19:33 „És béke legyen velem a napon, amikor megszülettem, és a napon, a
>       mi
>       >       kor
> > > meghalok, és a napon, amikor feltámadok élve.” 34 Ez Jézus, Mária fia –
>        i
>       >       gaz
>       >       > kijelentése azzal kapcsolatban, amiről kétségben voltak.
>       >       >  
>       >       > és, ami konkrétan a keresztre (nem) feszítésről szól, egy olyan
> > > szövegkörnyezetben, ami elítéli a zsidókat, mert hitetlenek voltak, meg
>       öl
>       >       ték
> > > a prófétáikat, gyalázták Máriát, Jézus anyját, és azzal is dicsekedtek,
>        h
>       >       ogy
>       >       > a Messiást, Jézust is megölték.
>       >       >  
> > > 4:157 (Simon Róbert) és [mivel] azt mondták: „Megöltük Jézust, a Messiá
>       st
>       >       ,
> > > Mária fiát, Allah küldöttét.” – holott [valójában] nem ölték meg őt és 
>       ne
>       >       m
> >       > feszítették keresztre, hanem [valaki más] tétetett nekik [Jézusho
>       z]
> > > hasonlóvá [és azt ölték meg]. Akik Jézust [illetően] összekülönböztek, 
>       az
>       >       ok
> > > kétségben vannak felőle. Nincs tudomásuk róla, csupán vélekedésüket köv
>       et
>       >       ik.
> >       > Bizonyosan nem ölték meg őt, 158 ellenkezőleg, Allah magához emel
>       te őt.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Kiss Zsuzsanna) És mert azt mondták: „Bizony megöltük a Me
>       ssiást,
> >       > Jézust, Mária fiát, Allah Küldöttét!” És nem ölték meg, és nem is
> 
> >       > feszítették meg, hanem csak úgy tüntetett fel nekik. Akik vitázna
>       k vele
> >       > kapcsolatban, azok kétségben vannak. Nincs biztos tudásuk, hanem 
>       csak
> > > feltételezéseket követnek. És bizonyos, hogy nem ölték meg. 158 Nem! Al
>       la
>       >       h
>       >       > felemelte őt Magához.
>       >       >  
> > > 4:157 (Mihállfy Balázs) Beszédükért: Mi megöltük a Megváltót, Jézust, M
>       ár
>       >       ia
> > > fiát, Allah prófétáját. S nem ölték meg őt, nem is feszítették keresztr
>       e,
>> > > hanem csak úgy tűnt nekik. Íme! Kik különböztek benne, kétségük van fel
>       ől
>       >       e.
> >       > S nincs nékik benne tudásuk, csak követik a sejtést. Nem öltek me
>       g őt
>       >       > bizonyosan. 158 Sőt! Allah őt Magához emelte.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Serdián Miklós György) és azért is, mert azt mondták: „Meg
>       öltük a
> > > Megváltót, Jézust, Mária fiát, Isten küldöttét.” De nem ölték meg, és n
>       em
>> > > feszítették keresztre: [Jézus, Mária fia] csak egy másik, hasonló alakb
>       an
>       >
> >       > jelent meg számukra. Akik összekülönböznek egymással erről, azokn
>       ak
> >       > kétségeik vannak felőle, és nincs semmiféle tudásuk róla, és csak
> 
> > > találgatnak. Egyáltalán nem biztos, hogy megölték! 158 [Inkább úgy tört
>       én
>       >       t,]
>       >       > Isten felemelte magához.
>       >       >  
>       >       > A szöveg magyar átiratban: vá máá kátálúhu - és nem ölték meg
>       >       > vá máá szallabúhu - és nem feszítették keresztre
>       >       > válákinná subbihá lehum - hasonlóvá tetetvén a számukra
>       >       > má kátálúhu jakínen - nem ölték meg biztosan
>       >       > bál ráfáhu Allahi iláhi - de az Isten sajátmagához emelte
>       >       >  
> >       > (!MIVEL NEM VAGYOK A KORÁN NYELVÉNEK SZAKÉRTŐJE, EZÉRT TEKINTSÉTE
>       K EGY
> > > PRÓBÁLKOZÁSNAK CSAK, HOGY ÉN ÍGY ADNÁM VISSZA A JELENTÉSÉT A MAI ARAB N
>       YE
>       >       LV
>       >       > ISMERETÉBEN)
>       >       >  
>       >       >  arról, hogy hogyan értelmezik ezeket a sorokat, folyt. köv.)
>       >       >  
>       >
>       >       ...
>       >       Keves Levente!
>> > Kiemelem tóled, amely megállapítást a Goldziher Ignác-i munkásságból a le
>       gf
>       >       ontosabbként említettél:
>> > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélése
>        s
> > orán, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentéseit
>        
>       >       és értelmét a közösség hogyan értelmezi.”
>> > A mindennapi élet, cselekvések szintjén banális megállapítás ez, nem?  Ez
>       on
> >  a szinten a megfelelő szavak kicserélésével minden -- de igazán minden -
>       -
> >  emberi-szervezeti fogalomra tökéletesen igaz.  Igaz a marxizmusra, a kom
>       m
> > unizmusra, a fasizmusra, a KRESZ-re, a Buddhizmusra, az orvostudománya, a
>       z
> >  LMBTQ mozgalomra, stb.  Az elvek, kötetkezmények, ok-okozat vizsgálata s
>       z
> > empontjából persze már nem igaz, de az más kérdés.  Vegyük észre az idéze
>       t
> > ben a „jelenségek” és „helyes megítélése” kifejezéseket is.  Az előbbi a 
>       f
> > igyelmet a mindennapiságra tereli (az én szavaimmal: a „mindennapi élet,”
>        
> > a „cselekvések” szintjére helyezei) -- ez az, ami a megállapitást banális
>       s
> > á és közhelyessé teszi.  A „helyes megítélés” kétértelműsít.  Mi a helyes
>       ?
> >   A mindennapiságot vizsgálni, és kész?  Vagy összefüggéseket, okokat is 
>       k
>       >       ellene kereszni?  Ez a szó a kijelentés keretein túlmutat.
>> > Ez a mondat puszta szónoki fordulat.  Annyira mindenre igaz, hogy tényleg
>        c
> > sak retorikai eszköznek érdemes tekinteni.  Felütés, ami után jühetnek a 
>       r
>       >       észletek, amikben az ördög rejtőzködik.
>> > Nem az teszi az iszlámot iszlámmá, hogy hányféleképpen szemezgetnek egyes
>       ek
> >  az előírásai között.  Hanem az, hogy miből szemezgetnek.  Amikor az iszl
>       á
>       >       mról beszélünk, ennek kellene a középpontban lenni.  Nemde?
>       >
>       >       Gyuszi
>>       >
>       >       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>       >
>       >       > Date: Mon, 21 Sep 2020 13:16:00 +0200 (CEST)
>       >       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       >       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >       > Subject: [Grem] Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman 
>       temahoz
>       >       > 
>       >       > Kedves Mőci, Zsófi!
>       >       >  
> > > A legfontosabb, amit Goldziher Ignác, a legnagyobb magyar orientalista 
>       ír
>       >       t:
>       >       >  
> > > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélé
>       se
>> > > során, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentés
>       ei
>       >       t
>       >       > és értelmét a közösség hogyan értelmezi.”
>       >       >  
>       >
> >       > A Koránban sok hely van Jézusról, a halálára is több hely vonatko
>       zik:
>       >       >  
> >       > 3:55 (Simon Róbert) [Emlékezzetek arra,] amikor Allah így szólt: 
>       „Jézus!
> > > Magamhoz szólítalak227 [immár], magamhoz emellek [az égbe] és megtisztí
>       ta
>       >       lak
>       >       > téged a hitetlenektől.
>       >       >  
> > > 19:33 „És béke legyen velem a napon, amikor megszülettem, és a napon, a
>       mi
>       >       kor
> > > meghalok, és a napon, amikor feltámadok élve.” 34 Ez Jézus, Mária fia –
>        i
>       >       gaz
>       >       > kijelentése azzal kapcsolatban, amiről kétségben voltak.
>       >       >  
>       >       > és, ami konkrétan a keresztre (nem) feszítésről szól, egy olyan
> > > szövegkörnyezetben, ami elítéli a zsidókat, mert hitetlenek voltak, meg
>       öl
>       >       ték
> > > a prófétáikat, gyalázták Máriát, Jézus anyját, és azzal is dicsekedtek,
>        h
>       >       ogy
>       >       > a Messiást, Jézust is megölték.
>       >       >  
> > > 4:157 (Simon Róbert) és [mivel] azt mondták: „Megöltük Jézust, a Messiá
>       st
>       >       ,
> > > Mária fiát, Allah küldöttét.” – holott [valójában] nem ölték meg őt és 
>       ne
>       >       m
> >       > feszítették keresztre, hanem [valaki más] tétetett nekik [Jézusho
>       z]
> > > hasonlóvá [és azt ölték meg]. Akik Jézust [illetően] összekülönböztek, 
>       az
>       >       ok
> > > kétségben vannak felőle. Nincs tudomásuk róla, csupán vélekedésüket köv
>       et
>       >       ik.
> >       > Bizonyosan nem ölték meg őt, 158 ellenkezőleg, Allah magához emel
>       te őt.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Kiss Zsuzsanna) És mert azt mondták: „Bizony megöltük a Me
>       ssiást,
> >       > Jézust, Mária fiát, Allah Küldöttét!” És nem ölték meg, és nem is
> 
> >       > feszítették meg, hanem csak úgy tüntetett fel nekik. Akik vitázna
>       k vele
> >       > kapcsolatban, azok kétségben vannak. Nincs biztos tudásuk, hanem 
>       csak
> > > feltételezéseket követnek. És bizonyos, hogy nem ölték meg. 158 Nem! Al
>       la
>       >       h
>       >       > felemelte őt Magához.
>       >       >  
> > > 4:157 (Mihállfy Balázs) Beszédükért: Mi megöltük a Megváltót, Jézust, M
>       ár
>       >       ia
> > > fiát, Allah prófétáját. S nem ölték meg őt, nem is feszítették keresztr
>       e,
>> > > hanem csak úgy tűnt nekik. Íme! Kik különböztek benne, kétségük van fel
>       ől
>       >       e.
> >       > S nincs nékik benne tudásuk, csak követik a sejtést. Nem öltek me
>       g őt
>       >       > bizonyosan. 158 Sőt! Allah őt Magához emelte.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Serdián Miklós György) és azért is, mert azt mondták: „Meg
>       öltük a
> > > Megváltót, Jézust, Mária fiát, Isten küldöttét.” De nem ölték meg, és n
>       em
>> > > feszítették keresztre: [Jézus, Mária fia] csak egy másik, hasonló alakb
>       an
>       >
> >       > jelent meg számukra. Akik összekülönböznek egymással erről, azokn
>       ak
> >       > kétségeik vannak felőle, és nincs semmiféle tudásuk róla, és csak
> 
> > > találgatnak. Egyáltalán nem biztos, hogy megölték! 158 [Inkább úgy tört
>       én
>       >       t,]
>       >       > Isten felemelte magához.
>       >       >  
>       >       > A szöveg magyar átiratban: vá máá kátálúhu - és nem ölték meg
>       >       > vá máá szallabúhu - és nem feszítették keresztre
>       >       > válákinná subbihá lehum - hasonlóvá tetetvén a számukra
>       >       > má kátálúhu jakínen - nem ölték meg biztosan
>       >       > bál ráfáhu Allahi iláhi - de az Isten sajátmagához emelte
>       >       >  
> >       > (!MIVEL NEM VAGYOK A KORÁN NYELVÉNEK SZAKÉRTŐJE, EZÉRT TEKINTSÉTE
>       K EGY
> > > PRÓBÁLKOZÁSNAK CSAK, HOGY ÉN ÍGY ADNÁM VISSZA A JELENTÉSÉT A MAI ARAB N
>       YE
>       >       LV
>       >       > ISMERETÉBEN)
>       >       >  
>       >       >  arról, hogy hogyan értelmezik ezeket a sorokat, folyt. köv.)
>       >       >  
>       >
>       >       ...
>       >       _______________________________________________
>       >       Grem mailing list
>       >       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >Bocsánat, tévedésből magánlevélben ment el. 
>       Újraküldöm. 
>       Gy.
>
>       ---------- Forwarded message ----------
>       Date: Mon, 21 Sep 2020 13:32:45 -0600 (MDT)
>       From: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
>       To: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
> Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman temah
>       oz
>
>       Kedves Levente!
> 
> Jól látod a kereszténység (katolicizmus) és az iszlám centralizált ill. ece
> ntralizált természetéből adódó rendezett ill. rendezetlen közgondolkodási 
> állapotokat.  Ebből a szempontból az iszlámhoz hasonlít a judaizmus, a hud
> dhizmus, a protestáns kereszténység is.  De ennek semmi köze ahhoz, amit é
>       n állítottam.
> 
> Mert amennyiben az iszlám különfélre éretelmezői a szent iratokat és a próf
> éta életét és üzenetét meghatározó fontosságúnak tekintik, ennek az alapna
>       k a fényében kell az iszlámot vizsgálnunk.
> 
> ...persze nem „kell” úgy vizsgálnunk.  Csak akkor kell, ha azt akarjuk, hog
>       y az okfejtésünknek értelme legyen.
> 
> Ha esetleg tudsz olyan muzulmán filozófiai iskoláról, amely szerint a prófé
> ta életének példája és az ő tanításai, ill. az általa kapott kinyilatkozás
> , ill. a szenr iratok amelyek ezeket taftalmazzák, nem igazán fontosak, ak
> kor szólj. Gondolod, hogy ha van is ilyen, őket az iszlám (mint vallás, és
>  nem csak az iszlám által befolyásolt kultúrkörök sokasága) részének lehet
>        tekinteni?
> 
> Amennyiben olyan mohamedán filozófiai iskoláról nem tudsz, amely a prófáta 
> tanítását és pédáját lényegtelennek tartja, csak olyanokról, amelyek a sze
> nt iratok ilyen-olyan részeit hangsúlyozva a többit józan ésszel, okoskodá
> ssal, vagy a saját kultúrájukból merített elemekkel töltik ki, akkor tulaj
> donkáppen az én véleményemhez csatlakoztál.  Az iszlámot nem a sokféle ért
>       elmezés köti össze, hanem a közös alap.
>
>       Gyuszi
>
>       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>
>       > Date: Mon, 21 Sep 2020 21:08:07 +0200 (CEST)
>       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> > Subject: Re: [Grem]  Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman tem
>       ahoz
>>       > Kedves Gyuszi!
>       >  
>       > Nálunk van egy egyházi tanítóhivatal, ami hivatott az isteni igazság
>       > megismertetésére. Az iszlámban az isteni igazság - mivel isteni -
>       > megismerhetetlen. A lényeg a törekvés a megismerésére, de az, hogy ez az
>       > értelmezés különböző eredményeket ad ki, az benne van a rendszerben.
>       > Ha világ három részéről három katolikus papot megkérdezel, ált. nagyon
> > hasonló választ adnak. Ugyanez az iszlámban nincs így - a helyi közössége
>       k
>       > értelmezése gyökeresen eltérhet - illetve a azon szakavatott
>       > vallásjogtudósok értelmezése, akik a helyi közösség számára értelmezést
> > adnak.  A módszer nagyjából ua., amit az angol Common Law értelmezése sor
>       án
>       > folyik - amit ha máshonnan nem, a tárgyalótermi krimi filmekből mindenki
>       > ismerhet -régi precedensekből szedik össze a jog értelmét.
>       >  
>       > Ugyanakkor azt is nagyon fontos figyelembe venni, hogy míg a
> > kereszténységnél a teológia kidolgozott és fontos szerepet tölt be, addig
>        az
>       > iszlámnál ez nincs így!!!
>       >  
>       > Szeretettel:
>       >  
>       > Levente
>       >  
>>       > Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>       >       Keves Levente!
>> > Kiemelem tóled, amely megállapítást a Goldziher Ignác-i munkásságból a le
>       gf
>       >       ontosabbként említettél:
>> > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélése
>        s
>       >       orán, hogy mit mond a Korán
>> >  és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentéseit és értelmét a közösség hog
>       ya
>       >       n értelmezi.”
>> > A mindennapi élet, cselekvések szintjén banális megállapítás ez, nem?  Ez
>       on
> >  a szinten a megfelelő szavak kicserélésével minden -- de igazán minden -
>       -
> >  emberi-szervezeti fogalomra tökéletesen igaz.  Igaz a marxizmusra, a kom
>       m
> > unizmusra, a fasizmusra, a KRESZ-re, a Buddhizmusra, az orvostudománya, a
>       z
> >  LMBTQ mozgalomra, stb.  Az elvek, kötetkezmények, ok-okozat vizsgálata s
>       z
> > empontjából persze már nem igaz, de az más kérdés.  Vegyük észre az idéze
>       t
> > ben a „jelenségek” és „helyes megítélése” kifejezéseket is.  Az előbbi a 
>       f
> > igyelmet a mindennapiságra tereli (az én szavaimmal: a „mindennapi élet,”
>        
> > a „cselekvések” szintjére helyezei) -- ez az, ami a megállapitást banális
>       s
>       >       á és közhelyessé teszi.
>> >   A „helyes megítélés” kétértelműsít.  Mi a helyes?  A mindennapiságot vi
>       zs
>       >       gálni, és kész? 
>> >  Vagy összefüggéseket, okokat is kellene kereszni?  Ez a szó a kijelentés
>        k
>       >       eretein túlmutat.
>       >
>       >       Ez a mondat puszta szónoki fordulat.  
>> > Annyira mindenre igaz, hogy tényleg csak retorikai eszköznek érdemes teki
>       nt
>       >       eni. 
>       >
> >        Felütés, ami után jühetnek a részletek, amikben az ördög rejtőzköd
>       ik.
>> > Nem az teszi az iszlámot iszlámmá, hogy hányféleképpen szemezgetnek egyes
>       ek
>       >        az előírásai között.
>> >   Hanem az, hogy miből szemezgetnek.  Amikor az iszlámról beszélünk, enne
>>       >       kellene a középpontban lenni.  Nemde?
>       >
>       >       Gyuszi
>>       >
>       >       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>       >
>       >       > Date: Mon, 21 Sep 2020 13:16:00 +0200 (CEST)
>       >       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       >       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >       > Subject: [Grem] Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman 
>       temahoz
>       >       > 
>       >       > Kedves Mőci, Zsófi!
>       >       >  
> > > A legfontosabb, amit Goldziher Ignác, a legnagyobb magyar orientalista 
>       ír
>       >       t:
>       >       >  
> > > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélé
>       se
>> > > során, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentés
>       ei
>       >       t
>       >       > és értelmét a közösség hogyan értelmezi.”
>       >       >  
>       >
> >       > A Koránban sok hely van Jézusról, a halálára is több hely vonatko
>       zik:
>       >       >  
> >       > 3:55 (Simon Róbert) [Emlékezzetek arra,] amikor Allah így szólt: 
>       „Jézus!
> > > Magamhoz szólítalak227 [immár], magamhoz emellek [az égbe] és megtisztí
>       ta
>       >       lak
>       >       > téged a hitetlenektől.
>       >       >  
> > > 19:33 „És béke legyen velem a napon, amikor megszülettem, és a napon, a
>       mi
>       >       kor
> > > meghalok, és a napon, amikor feltámadok élve.” 34 Ez Jézus, Mária fia –
>        i
>       >       gaz
>       >       > kijelentése azzal kapcsolatban, amiről kétségben voltak.
>       >       >  
>       >       > és, ami konkrétan a keresztre (nem) feszítésről szól, egy olyan
> > > szövegkörnyezetben, ami elítéli a zsidókat, mert hitetlenek voltak, meg
>       öl
>       >       ték
> > > a prófétáikat, gyalázták Máriát, Jézus anyját, és azzal is dicsekedtek,
>        h
>       >       ogy
>       >       > a Messiást, Jézust is megölték.
>       >       >  
> > > 4:157 (Simon Róbert) és [mivel] azt mondták: „Megöltük Jézust, a Messiá
>       st
>       >       ,
> > > Mária fiát, Allah küldöttét.” – holott [valójában] nem ölték meg őt és 
>       ne
>       >       m
> >       > feszítették keresztre, hanem [valaki más] tétetett nekik [Jézusho
>       z]
> > > hasonlóvá [és azt ölték meg]. Akik Jézust [illetően] összekülönböztek, 
>       az
>       >       ok
> > > kétségben vannak felőle. Nincs tudomásuk róla, csupán vélekedésüket köv
>       et
>       >       ik.
> >       > Bizonyosan nem ölték meg őt, 158 ellenkezőleg, Allah magához emel
>       te őt.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Kiss Zsuzsanna) És mert azt mondták: „Bizony megöltük a Me
>       ssiást,
> >       > Jézust, Mária fiát, Allah Küldöttét!” És nem ölték meg, és nem is
> 
> >       > feszítették meg, hanem csak úgy tüntetett fel nekik. Akik vitázna
>       k vele
> >       > kapcsolatban, azok kétségben vannak. Nincs biztos tudásuk, hanem 
>       csak
> > > feltételezéseket követnek. És bizonyos, hogy nem ölték meg. 158 Nem! Al
>       la
>       >       h
>       >       > felemelte őt Magához.
>       >       >  
> > > 4:157 (Mihállfy Balázs) Beszédükért: Mi megöltük a Megváltót, Jézust, M
>       ár
>       >       ia
> > > fiát, Allah prófétáját. S nem ölték meg őt, nem is feszítették keresztr
>       e,
>> > > hanem csak úgy tűnt nekik. Íme! Kik különböztek benne, kétségük van fel
>       ől
>       >       e.
> >       > S nincs nékik benne tudásuk, csak követik a sejtést. Nem öltek me
>       g őt
>       >       > bizonyosan. 158 Sőt! Allah őt Magához emelte.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Serdián Miklós György) és azért is, mert azt mondták: „Meg
>       öltük a
> > > Megváltót, Jézust, Mária fiát, Isten küldöttét.” De nem ölték meg, és n
>       em
>> > > feszítették keresztre: [Jézus, Mária fia] csak egy másik, hasonló alakb
>       an
>       >
> >       > jelent meg számukra. Akik összekülönböznek egymással erről, azokn
>       ak
> >       > kétségeik vannak felőle, és nincs semmiféle tudásuk róla, és csak
> 
> > > találgatnak. Egyáltalán nem biztos, hogy megölték! 158 [Inkább úgy tört
>       én
>       >       t,]
>       >       > Isten felemelte magához.
>       >       >  
>       >       > A szöveg magyar átiratban: vá máá kátálúhu - és nem ölték meg
>       >       > vá máá szallabúhu - és nem feszítették keresztre
>       >       > válákinná subbihá lehum - hasonlóvá tetetvén a számukra
>       >       > má kátálúhu jakínen - nem ölték meg biztosan
>       >       > bál ráfáhu Allahi iláhi - de az Isten sajátmagához emelte
>       >       >  
> >       > (!MIVEL NEM VAGYOK A KORÁN NYELVÉNEK SZAKÉRTŐJE, EZÉRT TEKINTSÉTE
>       K EGY
> > > PRÓBÁLKOZÁSNAK CSAK, HOGY ÉN ÍGY ADNÁM VISSZA A JELENTÉSÉT A MAI ARAB N
>       YE
>       >       LV
>       >       > ISMERETÉBEN)
>       >       >  
>       >       >  arról, hogy hogyan értelmezik ezeket a sorokat, folyt. köv.)
>       >       >  
>       >
>       >       ...
>       >       Keves Levente!
>> > Kiemelem tóled, amely megállapítást a Goldziher Ignác-i munkásságból a le
>       gf
>       >       ontosabbként említettél:
>> > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélése
>        s
> > orán, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentéseit
>        
>       >       és értelmét a közösség hogyan értelmezi.”
>> > A mindennapi élet, cselekvések szintjén banális megállapítás ez, nem?  Ez
>       on
> >  a szinten a megfelelő szavak kicserélésével minden -- de igazán minden -
>       -
> >  emberi-szervezeti fogalomra tökéletesen igaz.  Igaz a marxizmusra, a kom
>       m
> > unizmusra, a fasizmusra, a KRESZ-re, a Buddhizmusra, az orvostudománya, a
>       z
> >  LMBTQ mozgalomra, stb.  Az elvek, kötetkezmények, ok-okozat vizsgálata s
>       z
> > empontjából persze már nem igaz, de az más kérdés.  Vegyük észre az idéze
>       t
> > ben a „jelenségek” és „helyes megítélése” kifejezéseket is.  Az előbbi a 
>       f
> > igyelmet a mindennapiságra tereli (az én szavaimmal: a „mindennapi élet,”
>        
> > a „cselekvések” szintjére helyezei) -- ez az, ami a megállapitást banális
>       s
> > á és közhelyessé teszi.  A „helyes megítélés” kétértelműsít.  Mi a helyes
>       ?
> >   A mindennapiságot vizsgálni, és kész?  Vagy összefüggéseket, okokat is 
>       k
>       >       ellene kereszni?  Ez a szó a kijelentés keretein túlmutat.
>> > Ez a mondat puszta szónoki fordulat.  Annyira mindenre igaz, hogy tényleg
>        c
> > sak retorikai eszköznek érdemes tekinteni.  Felütés, ami után jühetnek a 
>       r
>       >       észletek, amikben az ördög rejtőzködik.
>> > Nem az teszi az iszlámot iszlámmá, hogy hányféleképpen szemezgetnek egyes
>       ek
> >  az előírásai között.  Hanem az, hogy miből szemezgetnek.  Amikor az iszl
>       á
>       >       mról beszélünk, ennek kellene a középpontban lenni.  Nemde?
>       >
>       >       Gyuszi
>>       >
>       >       On Mon, 21 Sep 2020, Sziklay Levente wrote:
>       >
>       >       > Date: Mon, 21 Sep 2020 13:16:00 +0200 (CEST)
>       >       > From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>       >       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >       > Subject: [Grem] Jézus az iszlámban - Re:  Hozzaszolas a muzulman 
>       temahoz
>       >       > 
>       >       > Kedves Mőci, Zsófi!
>       >       >  
> > > A legfontosabb, amit Goldziher Ignác, a legnagyobb magyar orientalista 
>       ír
>       >       t:
>       >       >  
> > > „Nem annyira az a döntő az iszlám vallási jelenségeinek helyes megítélé
>       se
>> > > során, hogy mit mond a Korán és a hagyomány, hanem hogy ezek kijelentés
>       ei
>       >       t
>       >       > és értelmét a közösség hogyan értelmezi.”
>       >       >  
>       >
> >       > A Koránban sok hely van Jézusról, a halálára is több hely vonatko
>       zik:
>       >       >  
> >       > 3:55 (Simon Róbert) [Emlékezzetek arra,] amikor Allah így szólt: 
>       „Jézus!
> > > Magamhoz szólítalak227 [immár], magamhoz emellek [az égbe] és megtisztí
>       ta
>       >       lak
>       >       > téged a hitetlenektől.
>       >       >  
> > > 19:33 „És béke legyen velem a napon, amikor megszülettem, és a napon, a
>       mi
>       >       kor
> > > meghalok, és a napon, amikor feltámadok élve.” 34 Ez Jézus, Mária fia –
>        i
>       >       gaz
>       >       > kijelentése azzal kapcsolatban, amiről kétségben voltak.
>       >       >  
>       >       > és, ami konkrétan a keresztre (nem) feszítésről szól, egy olyan
> > > szövegkörnyezetben, ami elítéli a zsidókat, mert hitetlenek voltak, meg
>       öl
>       >       ték
> > > a prófétáikat, gyalázták Máriát, Jézus anyját, és azzal is dicsekedtek,
>        h
>       >       ogy
>       >       > a Messiást, Jézust is megölték.
>       >       >  
> > > 4:157 (Simon Róbert) és [mivel] azt mondták: „Megöltük Jézust, a Messiá
>       st
>       >       ,
> > > Mária fiát, Allah küldöttét.” – holott [valójában] nem ölték meg őt és 
>       ne
>       >       m
> >       > feszítették keresztre, hanem [valaki más] tétetett nekik [Jézusho
>       z]
> > > hasonlóvá [és azt ölték meg]. Akik Jézust [illetően] összekülönböztek, 
>       az
>       >       ok
> > > kétségben vannak felőle. Nincs tudomásuk róla, csupán vélekedésüket köv
>       et
>       >       ik.
> >       > Bizonyosan nem ölték meg őt, 158 ellenkezőleg, Allah magához emel
>       te őt.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Kiss Zsuzsanna) És mert azt mondták: „Bizony megöltük a Me
>       ssiást,
> >       > Jézust, Mária fiát, Allah Küldöttét!” És nem ölték meg, és nem is
> 
> >       > feszítették meg, hanem csak úgy tüntetett fel nekik. Akik vitázna
>       k vele
> >       > kapcsolatban, azok kétségben vannak. Nincs biztos tudásuk, hanem 
>       csak
> > > feltételezéseket követnek. És bizonyos, hogy nem ölték meg. 158 Nem! Al
>       la
>       >       h
>       >       > felemelte őt Magához.
>       >       >  
> > > 4:157 (Mihállfy Balázs) Beszédükért: Mi megöltük a Megváltót, Jézust, M
>       ár
>       >       ia
> > > fiát, Allah prófétáját. S nem ölték meg őt, nem is feszítették keresztr
>       e,
>> > > hanem csak úgy tűnt nekik. Íme! Kik különböztek benne, kétségük van fel
>       ől
>       >       e.
> >       > S nincs nékik benne tudásuk, csak követik a sejtést. Nem öltek me
>       g őt
>       >       > bizonyosan. 158 Sőt! Allah őt Magához emelte.
>       >       >  
> >       > 4:157 (Serdián Miklós György) és azért is, mert azt mondták: „Meg
>       öltük a
> > > Megváltót, Jézust, Mária fiát, Isten küldöttét.” De nem ölték meg, és n
>       em
>> > > feszítették keresztre: [Jézus, Mária fia] csak egy másik, hasonló alakb
>       an
>       >
> >       > jelent meg számukra. Akik összekülönböznek egymással erről, azokn
>       ak
> >       > kétségeik vannak felőle, és nincs semmiféle tudásuk róla, és csak
> 
> > > találgatnak. Egyáltalán nem biztos, hogy megölték! 158 [Inkább úgy tört
>       én
>       >       t,]
>       >       > Isten felemelte magához.
>       >       >  
>       >       > A szöveg magyar átiratban: vá máá kátálúhu - és nem ölték meg
>       >       > vá máá szallabúhu - és nem feszítették keresztre
>       >       > válákinná subbihá lehum - hasonlóvá tetetvén a számukra
>       >       > má kátálúhu jakínen - nem ölték meg biztosan
>       >       > bál ráfáhu Allahi iláhi - de az Isten sajátmagához emelte
>       >       >  
> >       > (!MIVEL NEM VAGYOK A KORÁN NYELVÉNEK SZAKÉRTŐJE, EZÉRT TEKINTSÉTE
>       K EGY
> > > PRÓBÁLKOZÁSNAK CSAK, HOGY ÉN ÍGY ADNÁM VISSZA A JELENTÉSÉT A MAI ARAB N
>       YE
>       >       LV
>       >       > ISMERETÉBEN)
>       >       >  
>       >       >  arról, hogy hogyan értelmezik ezeket a sorokat, folyt. köv.)
>       >       >  
>       >
>       >       ...
>       >       _______________________________________________
>       >       Grem mailing list
>       >       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >_______________________________________________
>       Grem mailing list
>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról