[Grem] Nincs mese
Levente Vihar
lvihar at gmail.com
2020. Okt. 12., H, 17:04:43 CEST
Nem vagyok Bagdy Emőke rajongója, de ez nagyon jó válaszlevél.
ÜdvözletteL.
Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. okt. 12., H,
16:52):
> Bagdy Emőke válaszol a szakértő pszichológusi véleményét ért támadásokra
> alább.
>
>> Bagdy Emőke: Kikérem magamnak a szakmaiatlanság vádját!
>>>
>>
> https://magyarnemzet.hu/belfold/bagdy-emoke-kikerem-magamnak-a-szakmaiatlansagot-8796794/
>
> *Szombaton közöltük a több mint ezer pszichológus által írt
>>> állásfoglalást, a Meseország mindenkié című könyv kapcsán, amelyben Bagdy
>>> Emőke a támadások kereszttüzébe került, mert nyilatkozatában az óvodáskori
>>> érzékenyítés veszélyeire hívta fel a figyelmet. A klinikai szakpszichológus
>>> lapunkban válaszol az őt ért vádakra. Véleményét a továbbiakban szó szerint
>>> közöljük. *
>>>
>>
> Bagdy Emőke válasza:
> Üzenet az aláíróknak, avagy hol van a határ?
>
> Az *ellenem irányuló állásfoglalásnak
> <https://magyarnemzet.hu/belfold/tamadas-indult-az-ismert-szakpszichologus-ellen-8792612/>
> az alábbiakban* idézem *azt a részét, amelyben szakmaiatlansággal,
> tudománytalansággal és gyűlöletkeltési szándék feltételezésével foglalnak
> állást *velem szemben, melyet ez úton is kikérek magamnak.
>
>> „*Emellett elhatárolódunk minden olyan pszichológus, így Bagdy Emőke
>>> nyilatkozatától is, amelyek szakmaiatlan és a tudomány mai álláspontjával
>>> ellentétes tartalmú állításokat tartalmaznak, és amelyek várható hatása a
>>> gyűlöletkeltés és a társadalmi kirekesztés fokozása. A pszichológia
>>> kutatási eredményeire támaszkodva feltételezhetjük, hogy mind a könyvben
>>> megjelenő csoport tagjaira, mind a többségi társadalomhoz tartozó
>>> gyerekekre
>>> <https://mandiner.hu/cikk/20201008_bagdy_emoke_a_gyereket_is_toleranciara_kell_nevelni_viszont_ezt_nem_ovodaskorban_kell_megtenni>
>>> gyakorolt hatásán keresztül, a könyv megjelenése hozzásegíthet egy
>>> elfogadóbb, békésebb és egyenlőbb társadalomhoz, hogy egyszer ne csak
>>> meseország lehessen mindenkié.” *
>>>
>>> Előre bocsátom, hogy vannak tudományos tények, ezek bizonyítékokon
>>> nyugvó érvényességek. Nem közízlés dönti el az igazságukat. Saját
>>> hozzászólásom a „mesekérdéshez” csak a tudományos tények jegyében történt.
>>> Vannak azonban valóságmagyarázatok, ideológiák, amelyek a világot,
>>> jelenségeket, egy adott dolgot értelmezni, sajátosan láttatni kívánnak.
>>> Ezek lehetnek sokfélék. Ilyen sajátos genderideológiai alapállásából
>>> történt az én úgymond tudománytalannak való kikiáltásom, ami ellen a
>>> tudományos tények nevében tiltakozom.
>>>
>>> Miről is beszélünk? A meséhez nem volt egy szavam sem, csak annyi, hogy
>>> nem olvastam. A 3-6 éves kor közötti időszak fejlődéspszichológiai
>>> törvényeihez viszont annál inkább volt és van hozzáfűznivalóm. Mi volna
>>> részemről az aláírók szerint tudománytalan? Ne a későbbi életkorokról
>>> beszéljünk, amelynek úgynevezett kutatási eredményeiről szól a kritika,
>>> hanem maradjunk a 3-6 éves kornál.
>>>
>>> Ki meri azt cáfolni, hogy ez a kor az epigenetikai, fejlődéslélektani
>>> tudományos bizonyítékok szerint a saját nemmel való azonosulás szenzitív
>>> időszaka? Ekkor a gyermek a saját nemének megfelelő szülőfél magatartási
>>> mintáját tölti le automatikusan, akaratlanul, érzelmi hajtóerők hatására.
>>> Nem tudatos azonosításról van szó, hanem öntudatlanról, érzelmi agyi
>>> vezérlő működés nyomán. A bal agyfélteke, azaz tudatos tudat majd hat éves
>>> korra mielinizálódik és kapcsolódik be fokozatosan a működésvezérlésbe. A
>>> gyermek gondolkodása szimbolikus, analógiás folyamatokban zajlik, hasonlít
>>> és hasonít, hasonul a látottakhoz, a lány úgy tesz, beszél, mint az anyja,
>>> a fiú, mint az apja. A gondolkodásban még nincs realitásvezéreltség, „a
>>> jelentések a mintha-élmények csatornáin vándorolnak” – írta Mérei Ferenc, a
>>> mesterem. A mese valóságarcot ölt, a mesehős maga a gyermek, a királyfi is
>>> ő, a sárkányölő erő is az övé. Azonosul a hőssel, érzelmi alapon, ahogy
>>> hatalmasnak látott apjával a fiúgyermek stb.
>>>
>>> Epigenetikai tudásunk nyomán ma már ismeretes, hogy vannak szenzitív
>>> időszakok, amikor az érési program során kinyílnak a megvalósulásra törekvő
>>> gének, és várják a környezeti, szülői, nevelői megerősítést, vagyis Konrad
>>> Lorenz fogalmaival szólva a kulcsingereket. Ezeket megkapva az időben
>>> behatárolt szenzitív szakasz „időablaka” bezárul, és ami történt, az
>>> vésődik be, ezt nevezi Lorenz imprintingnek, életre szóló bevésődésnek. Így
>>> szenzitív a két éves korig tartó beszédtanulási időszak, hisz emberi
>>> környezet nélkül nem tudunk megtanulni beszélni. Ilyen a társadalmi nem
>>> befogadása szempontjából a 3-6 éves kor, amit az emberi környezet kínál,
>>> azt fogadja be a gyermek kritika nélkül, mivel kritikai érzéke még nincs.
>>> Neki úgy jó, ahogy van mindaz, ami a környezeti kínálat. Van genetikai
>>> növekedési program és hozzá illeszkedő pszichológiai, szociális időablak
>>> is, e kettő alkotja együttesen a társadalmi gendert. Harmonikus a fejlődés
>>> akkor, ha a biológiai nemhez adekvát szociális illeszkedik, megerősítve azt.
>>>
>>> Számomra az a kritika részéről a legfőbb kérdés, hogy amikor a népesség
>>> kilencven százalékában ez a biológiai és szociális nemi illeszkedés
>>> jellemző, és zavartalanul végbemegy, ez képviseli a többséget, miért oly
>>> fontos a kisebbségi folyamatokra érzékenyítés a meséken keresztül? Az
>>> átlagot akarják netán egyesek megváltoztatni? Tartsuk azt elsősorban
>>> fontosnak, ami keveseket érint? Vajon miért? Mert ha az elfogadás és
>>> mássági tolerancia elérése volna a cél, akkor nem a 3-6 éves korra kellene
>>> koncentrálni, hanem arra a tudatos nevelési folyamatra, amely az
>>> iskoláskori időszakkal veszi kezdetét. 3-6 éves kor között valamely
>>> (például mesei) mintakínálat esetén, az automatikus, azonosulási szoftver
>>> letöltést lehet csak elérni. Ez a cél? Legyen más az átlag, a többség?
>>> Milyen? Ez már ideologikus befolyást feltételez.
>>>
>>> Tiszta szívvel írhatom, hogy soha semmiféle gyűlöletkeltést nem
>>> aktiváltam és nem is fogok. Tiszteletben tartom a másságot, és tiltakozom
>>> minden kirekesztés ellen. Saját sorsom példáján állíthatom, tudom, mi a
>>> másság, a kirekesztettség. Tudom, milyen osztályellenségnek lenni,
>>> gyerekként kiűzve az „átlagból”. 23 éves koromig csak a negatív társadalmi
>>> diszkrimináció levét ittam származási kirekesztettségem miatt. Én keltenék
>>> gyűlöletet? Én volnék kirekesztő? Mélységesen felháborítanak az alaptalan
>>> vádak.
>>>
>>> Szót kérek a heteroszexuális többség nevében, és a legnagyobb
>>> tisztelettel kérem, legyenek velünk toleránsak azok is, akik tőlünk
>>> toleranciát kérnek azáltal, hogy saját mivoltukban átlagosként szeretnének
>>> boldogok lenni. Kérem azokat, akik a Magyar Pszichológiai Társaság
>>> keretében alakított szekciójukra hivatkozva, téves értelmezésükkel rám
>>> nézve alaptalan vádakat hangoztatva aláírásokat gyűjtöttek, hagyjanak fel
>>> azzal az indulatgerjesztéssel, amelyet sikeresen elértek. Ezt az indulatot
>>> nem én gerjesztettem, hanem a saját haragjuk. Tizenötezer magyar
>>> pszichológus közül ezer aláíró önökkel tart, de nem tudjuk, hogy a
>>> tizennégyezer mit gondol. Csak az egyetértésükről engem megerősítő
>>> levelekből tudhatom, hogy nem tart önökkel, de nem gerjeszt indulatokat.
>>>
>>> Személyesen azt kérem, engedjék meg nekem, hogy a tudományos tényeknél
>>> maradjak. Nem kívánok ideológiákhoz csatlakozni se jobbra, se balra,
>>> szeretnék a tudomány szolgálója maradni. Tiszteletet kérek, amit magam is
>>> megadok másoknak.
>>>
>>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
>>> a vírusoktól. www.avg.com
>>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>> <#m_-1618580508856006829_m_4386075666030500338_m_-9003370071577856499_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>>>
>> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20201012/91529f83/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról