[Grem] Nincs mese

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2020. Okt. 12., H, 16:51:50 CEST


Bagdy Emőke válaszol a szakértő pszichológusi véleményét ért támadásokra
alább.

> Bagdy Emőke: Kikérem magamnak a szakmaiatlanság vádját!
>>
>
https://magyarnemzet.hu/belfold/bagdy-emoke-kikerem-magamnak-a-szakmaiatlansagot-8796794/

*Szombaton közöltük a több mint ezer pszichológus által írt állásfoglalást,
>> a Meseország mindenkié című könyv kapcsán, amelyben Bagdy Emőke a támadások
>> kereszttüzébe került, mert nyilatkozatában az óvodáskori érzékenyítés
>> veszélyeire hívta fel a figyelmet. A klinikai szakpszichológus lapunkban
>> válaszol az őt ért vádakra. Véleményét a továbbiakban szó szerint közöljük.
>> *
>>
>
Bagdy Emőke válasza:
Üzenet az aláíróknak, avagy hol van a határ?

Az *ellenem irányuló állásfoglalásnak
<https://magyarnemzet.hu/belfold/tamadas-indult-az-ismert-szakpszichologus-ellen-8792612/>
az alábbiakban* idézem *azt a részét, amelyben szakmaiatlansággal,
tudománytalansággal és gyűlöletkeltési szándék feltételezésével foglalnak
állást *velem szemben, melyet ez úton is kikérek magamnak.

> „*Emellett elhatárolódunk minden olyan pszichológus, így Bagdy Emőke
>> nyilatkozatától is, amelyek szakmaiatlan és a tudomány mai álláspontjával
>> ellentétes tartalmú állításokat tartalmaznak, és amelyek várható hatása a
>> gyűlöletkeltés és a társadalmi kirekesztés fokozása. A pszichológia
>> kutatási eredményeire támaszkodva feltételezhetjük, hogy mind a könyvben
>> megjelenő csoport tagjaira, mind a többségi társadalomhoz tartozó
>> gyerekekre
>> <https://mandiner.hu/cikk/20201008_bagdy_emoke_a_gyereket_is_toleranciara_kell_nevelni_viszont_ezt_nem_ovodaskorban_kell_megtenni>
>> gyakorolt hatásán keresztül, a könyv megjelenése hozzásegíthet egy
>> elfogadóbb, békésebb és egyenlőbb társadalomhoz, hogy egyszer ne csak
>> meseország lehessen mindenkié.” *
>>
>> Előre bocsátom, hogy vannak tudományos tények, ezek bizonyítékokon nyugvó
>> érvényességek. Nem közízlés dönti el az igazságukat. Saját hozzászólásom a
>> „mesekérdéshez” csak a tudományos tények jegyében történt. Vannak azonban
>> valóságmagyarázatok, ideológiák, amelyek a világot, jelenségeket, egy adott
>> dolgot értelmezni, sajátosan láttatni kívánnak. Ezek lehetnek sokfélék.
>> Ilyen sajátos genderideológiai alapállásából történt az én úgymond
>> tudománytalannak való kikiáltásom, ami ellen a tudományos tények nevében
>> tiltakozom.
>>
>> Miről is beszélünk? A meséhez nem volt egy szavam sem, csak annyi, hogy
>> nem olvastam. A 3-6 éves kor közötti időszak fejlődéspszichológiai
>> törvényeihez viszont annál inkább volt és van hozzáfűznivalóm. Mi volna
>> részemről az aláírók szerint tudománytalan? Ne a későbbi életkorokról
>> beszéljünk, amelynek úgynevezett kutatási eredményeiről szól a kritika,
>> hanem maradjunk a 3-6 éves kornál.
>>
>> Ki meri azt cáfolni, hogy ez a kor az epigenetikai, fejlődéslélektani
>> tudományos bizonyítékok szerint a saját nemmel való azonosulás szenzitív
>> időszaka? Ekkor a gyermek a saját nemének megfelelő szülőfél magatartási
>> mintáját tölti le automatikusan, akaratlanul, érzelmi hajtóerők hatására.
>> Nem tudatos azonosításról van szó, hanem öntudatlanról, érzelmi agyi
>> vezérlő működés nyomán. A bal agyfélteke, azaz tudatos tudat majd hat éves
>> korra mielinizálódik és kapcsolódik be fokozatosan a működésvezérlésbe. A
>> gyermek gondolkodása szimbolikus, analógiás folyamatokban zajlik, hasonlít
>> és hasonít, hasonul a látottakhoz, a lány úgy tesz, beszél, mint az anyja,
>> a fiú, mint az apja. A gondolkodásban még nincs realitásvezéreltség, „a
>> jelentések a mintha-élmények csatornáin vándorolnak” – írta Mérei Ferenc, a
>> mesterem. A mese valóságarcot ölt, a mesehős maga a gyermek, a királyfi is
>> ő, a sárkányölő erő is az övé. Azonosul a hőssel, érzelmi alapon, ahogy
>> hatalmasnak látott apjával a fiúgyermek stb.
>>
>> Epigenetikai tudásunk nyomán ma már ismeretes, hogy vannak szenzitív
>> időszakok, amikor az érési program során kinyílnak a megvalósulásra törekvő
>> gének, és várják a környezeti, szülői, nevelői megerősítést, vagyis Konrad
>> Lorenz fogalmaival szólva a kulcsingereket. Ezeket megkapva az időben
>> behatárolt szenzitív szakasz „időablaka” bezárul, és ami történt, az
>> vésődik be, ezt nevezi Lorenz imprintingnek, életre szóló bevésődésnek. Így
>> szenzitív a két éves korig tartó beszédtanulási időszak, hisz emberi
>> környezet nélkül nem tudunk megtanulni beszélni. Ilyen a társadalmi nem
>> befogadása szempontjából a 3-6 éves kor, amit az emberi környezet kínál,
>> azt fogadja be a gyermek kritika nélkül, mivel kritikai érzéke még nincs.
>> Neki úgy jó, ahogy van mindaz, ami a környezeti kínálat. Van genetikai
>> növekedési program és hozzá illeszkedő pszichológiai, szociális időablak
>> is, e kettő alkotja együttesen a társadalmi gendert. Harmonikus a fejlődés
>> akkor, ha a biológiai nemhez adekvát szociális illeszkedik, megerősítve azt.
>>
>> Számomra az a kritika részéről a legfőbb kérdés, hogy amikor a népesség
>> kilencven százalékában ez a biológiai és szociális nemi illeszkedés
>> jellemző, és zavartalanul végbemegy, ez képviseli a többséget, miért oly
>> fontos a kisebbségi folyamatokra érzékenyítés a meséken keresztül? Az
>> átlagot akarják netán egyesek megváltoztatni? Tartsuk azt elsősorban
>> fontosnak, ami keveseket érint? Vajon miért? Mert ha az elfogadás és
>> mássági tolerancia elérése volna a cél, akkor nem a 3-6 éves korra kellene
>> koncentrálni, hanem arra a tudatos nevelési folyamatra, amely az
>> iskoláskori időszakkal veszi kezdetét. 3-6 éves kor között valamely
>> (például mesei) mintakínálat esetén, az automatikus, azonosulási szoftver
>> letöltést lehet csak elérni. Ez a cél? Legyen más az átlag, a többség?
>> Milyen? Ez már ideologikus befolyást feltételez.
>>
>> Tiszta szívvel írhatom, hogy soha semmiféle gyűlöletkeltést nem
>> aktiváltam és nem is fogok. Tiszteletben tartom a másságot, és tiltakozom
>> minden kirekesztés ellen. Saját sorsom példáján állíthatom, tudom, mi a
>> másság, a kirekesztettség. Tudom, milyen osztályellenségnek lenni,
>> gyerekként kiűzve az „átlagból”. 23 éves koromig csak a negatív társadalmi
>> diszkrimináció levét ittam származási kirekesztettségem miatt. Én keltenék
>> gyűlöletet? Én volnék kirekesztő? Mélységesen felháborítanak az alaptalan
>> vádak.
>>
>> Szót kérek a heteroszexuális többség nevében, és a legnagyobb
>> tisztelettel kérem, legyenek velünk toleránsak azok is, akik tőlünk
>> toleranciát kérnek azáltal, hogy saját mivoltukban átlagosként szeretnének
>> boldogok lenni. Kérem azokat, akik a Magyar Pszichológiai Társaság
>> keretében alakított szekciójukra hivatkozva, téves értelmezésükkel rám
>> nézve alaptalan vádakat hangoztatva aláírásokat gyűjtöttek, hagyjanak fel
>> azzal az indulatgerjesztéssel, amelyet sikeresen elértek. Ezt az indulatot
>> nem én gerjesztettem, hanem a saját haragjuk. Tizenötezer magyar
>> pszichológus közül ezer aláíró önökkel tart, de nem tudjuk, hogy a
>> tizennégyezer mit gondol. Csak az egyetértésükről engem megerősítő
>> levelekből tudhatom, hogy nem tart önökkel, de nem gerjeszt indulatokat.
>>
>> Személyesen azt kérem, engedjék meg nekem, hogy a tudományos tényeknél
>> maradjak. Nem kívánok ideológiákhoz csatlakozni se jobbra, se balra,
>> szeretnék a tudomány szolgálója maradni. Tiszteletet kérek, amit magam is
>> megadok másoknak.
>>
>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
>> a vírusoktól. www.avg.com
>> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>> <#m_4386075666030500338_m_-9003370071577856499_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20201012/21346316/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról