[Grem] H. Boulad atya 2020. aug. egyiptomi szentbeszéde a II. Vatikáni Zsinatról
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Okt. 6., K, 18:33:42 CEST
bocsánat: újraküldöm, nem szentbeszéd!!!, hanem eszmefuttatás
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
On Tue, Oct 6, 2020 at 6:32 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
>
> *továbbított küldemény: *
>
> *Henri Boulad SJ: Tévedés volt a II. vatikáni zsinat?*
>
>
>
> [image:
> https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=108880&v=1&img=c_IMG_2911.jpg]
>
> [image: https://www.magyarkurir.hu/design1/img/img.png]3
>
> *Az Egyiptomban élő (kopt rítusú) katolikus pap, jezsuita szerzetes, Henri
> Boulad az interneten hetente közzétett szentbeszéd-sorozatában értékes
> eszmefuttatást indított el a II. vatikáni zsinat és az Egyház mai
> megújulása témában. A 2020. augusztus 10-én elhangzott elmélkedését tesszük
> közzé.*
>
> Az Egyház szabadesésben van. Ezzel semmi újat nem mondok. A papnevelésben
> kevés a hivatás, a kongregációknak nincs utánpótlásuk, a templomokban nincs
> elég hívő; és teljes közömbösség, ellenérzés tapasztalható a keresztény
> hittel szemben. Nem jobb a helyzet a többi vallás esetében sem. Ám mi
> összpontosítsunk a mi Egyházunkra, amely zuhanásban van, és tegyük fel a
> kérdést: Miért e válság? Melyik volt az a pillanat, amikor minden
> megbillent? Sokat gondolkodtam ezen, s feltettem magamban a kérdést, hogy
> vajon mikor történt ez a billenés.
>
> 1960? Igen, a hatvanas évekig az Egyház elismert volt, a kultuszhelyek
> pedig látogatottak. Tisztelet övezte, és okkal volt feltételezhető, hogy
> számban és jelentőségében is gyarapodni fog – ám ebben a pillanatban, puff,
> minden megbillent.
>
> Sokan az utolsó zsinatot nevezik meg okként. Azaz szerintük a zsinat
> felelős a most tapasztalt válságért. De ne feledjük el, hogy ez a válság
> nemcsak az Egyháznak, hanem a nyugati társadalmaknak is és általában az
> egész világnak a válsága. Mert a hatvanas években a vatikáni zsinaton kívül
> ott volt 1968 májusa is, amit nagy zűrzavar követett az értékek és elvek
> terén, és ez elbizonytalanította az embereket. Minden megkérdőjeleződött.
> Az értékek a visszájukra fordultak, az elveket kétségbe vonták. Feltűnt az
> elhíresült jelmondat: Tilos tiltani! A tekintély visszaszorult – nem csupán
> az Egyházban, hanem az egész társadalomban.
>
> A társadalmak e válsága bizonyítja, hogy *nem a II. vatikáni zsinat
> felelős az Egyház meggyengüléséért.* Kétségtelen, hogy van időbeli
> egybeesés. Mert ettől az időtől kezdve kezdtek kiürülni a kultuszhelyek,
> csökkent a hivatások száma, és meggyengült a hit. Napjaink sok áramlata –
> mint például a szexuális forradalom, az LMBTQ – ekkortól számíthatja
> eredetét. És ebben az időben jelent meg Szent VI. Pál pápa *Humanae vitae*
> enciklikája a születésszabályozásról, amely nagy zavart okozott az
> Egyházban.
>
> Ezért teszem fel a kérdést: A II. vatikáni zsinat tévedés volt? Az utolsó
> zsinat tévút volt? Igen – ezt mondják a tradicionalista áramlat hívei,
> élükön Lefebre-rel, továbbá a Szent X. Piusz Testvérület és egyéb
> mozgalmak, amelyek a tradicionalizmus és a konzervatizmus jegyében
> születtek. A II. vatikáni zsinat a bűnös, az ellenség! Szerintük vissza
> kellene térni a latin nyelvű misézéshez, melynek során a pap háttal áll a
> híveknek, és vissza kell térni a régi liturgiai, morális és vallási
> hagyományokhoz. Úgy vélik, hogy ezek révén fog az Egyház újjászületni.
> „Restaurációt” akarnak.
>
> Hihetitek-e, hogy a régi Egyház visszaállításával elrendeződnek a dolgok?
> Akkor többen fogják látogatni a templomokat? Nos, józanodjatok ki! Idézek
> egy mondatot, melyet a II. vatikáni zsinat óta több pápa is ismételt: „A *II.
> vatikáni zsinatnak nincs alternatívája.” Ne hátra, hanem előre nézzetek*!
> Ez a konfliktus lényege, amely szembeállítja a progresszivizmust a
> tradicionalizmussal, a nyitottságot a konzervativizmussal.
>
> Feltehetik a kérdést, hogy én melyik táborhoz tartozom. A megújítók és
> progresszivisták, az Egyház teljes megújulását várók táborához, a radikális
> „aggiornamento” értelmében, úgy, ahogyan azt XXIII. János pápa
> megfogalmazta. *Határozottan állítom, hogy a II. vatikáni zsinat
> egyáltalán nem volt tévedés*.
>
> Hát akkor hol van a hiba? Gondolkodjunk egy kicsit! A hiba az, hogy *a
> II. vatikáni zsinat négyszáz évet késett*. Hogyan? Igen, a II. vatikáni
> zsinatot a 16. században kellett volna összehívni. Az Egyház nem értette
> meg, hogy a reneszánsz előcsalogatta egy teljesen új világ létrejöttének
> szükségességét. A trienti zsinat szellemében megrekedve, egy alapvetően
> hierarchikus, konstantini, birodalmi teológiához, pasztorációhoz,
> intézményhez ragaszkodott. Visszautasította a születőben lévő új világot,
> amelynek szimbólumává vált a Galilei-per. Galilei hiába ismételgette, hogy
> a Föld forog a Nap körül, és nem a Nap a Föld körül. Nem – válaszolta az
> Egyház – a Nap forog a Föld körül. Galilei hiába magyarázta, hogy
> megállapításai és a csillagászati megfigyelések ennek ellenkezőjét
> bizonyítják. Tehát az Egyház olyan elavult kozmológiai állításhoz
> ragaszkodott, amely teljesen meghaladott volt. Ezen a ponton megbukott,
> mivel nem észlelte a modernitást, az emberi szellem ezen ébredését. Nyomást
> gyakorolva a hívekre úgy vélte, hogy tekintélye növelésével és kiátkozások
> sorával jut el a szökőár megfékezéséhez. Híres *Syllabus*ában, amely
> eretnekségek gyűjteménye, az Egyház hevesen tiltakozott a korszak bibliai,
> teológiai újításai ellen. Pedig éppen ezek az újítások kövezték ki az utat
> a II. vatikáni zsinat felé. Új szellőt és újító gondolatiságot hoztak az
> Egyháznak.
>
> A II. vatikáni zsinat bajnokait szinte kivétel nélkül félretolta a zsinat
> előtti Katolikus Egyház. (Az olyanokat, mint de Lubac, Lagrange, Congar,
> Chenu, Teilhard de Chardin, Newman bíboros... Hosszú a lista.) Elítélések,
> kirohanások, kiátkozások sorával az Egyháznak sikerült űrt teremtenie maga
> körül. Hátat fordított a kortárs világnak. Lehet-e csodálkozni a nagy
> válságon?
>
> A II. vatikáni zsinat a hibás? Vagy inkább az Egyház makacssága, amellyel
> következetesen visszautasít evidenciákat, belemerevedve egy olyan hitbe,
> melynek nyelvezete nem felel meg a ma valóságának. Ez az igazi oka a
> válságnak, amelynek ma tanúi vagyunk. A II. vatikáni zsinat nem tévedés
> volt, hanem *mentőöv az elsodródott Egyház számára*. Soha nem késő
> hozzálátni a feladathoz, és következetesen dolgozni a megújításon, amelyet
> az utolsó zsinat indított el.
>
> Nincs vesztegetni való idő! Ne hátrafelé nézzünk, hanem arra, ami előttünk
> van! Isten a jövőből érkezik. A csillag fényét kell követni, a három
> királyok nyomában járva, hogy találkozhassunk a betlehemi gyermekkel. Ámen.
>
> [image:
> https://www.magyarkurir.hu/img1.php?id=108880&v=1&p=1&img=c_IMG_2847.jpg]
>
> Henri Boulad SJ az egész világon ismert lelkiségi író. Francia és angol
> publikációi mellett a legtöbb írását német és magyar nyelven közölték.
> Honfitársunk, hiszen három éve magyar állampolgárságot kért és kapott.
> Szentbeszédei francia nyelven hetente láthatók és meghallgathatók a
> világhálón. Közismert, hogy elkötelezett az Egyház megújulása iránt. Idén
> augusztusban töltötte be a 89. életévét.
>
> *
> Fordította: Deme Erzsébet*
>
> *Fotó (archív): Lambert Attila / Magyar Kurír*
>
>
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Mentes
> a vírusoktól. www.avg.com
> <http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> <#m_4964761796355618726_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20201006/5a11f2d8/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról